Air Nostrum är ett spanskt flygbolag. Det är ett dotterbolag till landets nationella flygbolag, Iberia, som bedriver reguljärflyg. Air Nostrum grundades 1994, i staden Valencia av ett litet team på cirka tio personer. Företaget har vuxit snabbt till att bli ett av Spaniens ledande flygbolag. Det är också ett av Europas ledande flygbolag. AEROAFFAIRES berättar allt om dess historia inom flygtransport och presenterar dess flygplansflotta, passagerarprocedurer och flygbokningar.
Air Nostrums historia
90-talet: Air Nostrums utveckling
- 1994: Det nya flygbolaget Air Nostrum bildades i hamnstaden Valencia i sydöstra Spanien. Målet för det unga företaget var att bli en av de ledande aktörerna inom privat regionalflyg. Bolaget gjorde sina första flygningar med en Fokker 50, på rutter mellan städerna Valencia och Bilbao i norra Spanien.
- 1996: Det spanska företaget växer och utökar sin flygplansflotta. I slutet av året hade man 7 flygplan Fokker 50 och transporterade ett stort antal passagerare.
- 1997: Ett dussin nya flygplan läggs till flottan. Företaget förvärvade också sina första ATR 72-500regionaljetplan från flygplanstillverkaren ATR.
Samma år bildade Air Nostrum en flygbolagsallians med Iberia. De två flygbolagen blev partners. Air Nostrum är en exklusiv franchise för detta spanska nationella flygbolag. Det kommer att bedriva regionala flygningar för Iberia. I början av denna allians mellan de två flygbolagen genomfördes flygningar under namnet Iberia Regional Air Nostrum. - 1998: Flygbolaget utökar sin flotta med en ny typ av flygplan, en CRJ 200ER från den kanadensiska tillverkaren Bombardier. Flygplanet, som har plats för 50 passagerare, kommer delvis att användas för internationella långdistansflygningar.
- 1999: Efter samarbetet med Iberia ansluter sig Air Nostrum till Oneworld-alliansen, den största alliansen av flygbolag.
2000-talet: en strategisk vändpunkt för Air Nostrum
- 2000: Air Nostrum gör en kolossal investering på över 800 miljoner euro. Syftet med denna investering? Att helt förnya sin flotta på 44 flygplan. Detta gjorde Nostrum till det första flygbolaget i Europa som hade så många moderna flygplan.
- 2005 och 2010 : Under dessa två år lägger Air Nostrum till jetplan med större kapacitet när det gäller antalet passagerare som kan transporteras. A CRJ 900 år 2005 och en CRJ 1000 år 2010. De senare kan ta upp till 90 respektive 100 passagerare. Air Nostrums mål är att minska flygkostnaden per passagerare genom att öka kapaciteten på sina flygplan.
- 2013 : Fram till i år har det spanska flygbolaget arbetat med att utveckla anslutningsmöjligheterna och konkurrenskraften på Madrids flygplats (Adolfo Suárez Madrid-Barajas).
- 2014 : Air Nostrum befäster sin kompetens att erbjuda flygningar och anslutningar på nischmarknader. Bolagets mål är rutter med medelhög eller låg efterfrågan. Flygbolaget erbjuder både inrikes- och utrikesflyg till och från Madrid. Det är osannolikt att man flyger med detta flygbolag från Paris. Bolaget trafikerar också linjer som omfattas av den allmänna trafikplikten (PSO). Men än en gång flyger det så kallade ”off-peak” -flygningar, som kompletterar de flygningar som erbjuds av Iberia.
- Samma år blev flygbolagets nuvarande VD, Carlos Bertomeu, också bolagets majoritetsaktieägare.
Air Nostrum i siffror:
Här är några siffror som kännetecknar flygbolaget i dag:
- 75.000: antalet flygningar per år som företaget genomför.
- 5,2 miljoner passagerare reser med Air Nostrum varje år.
- 500 miljoner: det är flygbolagets årliga omsättning.
- 1.450 : antalet anställda på det spanska flygbolaget.
- 85 miljoner: det totala antalet passagerare som Air Nostrum har transporterat sedan starten 1994.
Air Nostrums verksamhet
Air Nostrum flyger inte till särskilt populära destinationer och tider. Flygbolaget erbjuder rutter som kompletterar de rutter som erbjuds av det spanska flygbolaget Iberia.
Air Nostrum bedriver verksamhet för Iberias räkning.
Flygbolaget erbjuder både direkt- och tur- och returflyg till ett stort antal destinationer.
I allmänhet handlar det om medel- och långdistansflygningar. Omkring 200 flygningar genomförs dagligen till cirka 50 flygplatser i 7 länder i Europa och Nordafrika. Det spanska flygbolaget är också en pionjär i rörelser mellan Madrid flygplats och olika destinationer i Frankrike.
Air Nostrums utmärkelser
Slutligen, förutom de många positiva aspekterna av företaget (till exempel dess omfattande flygtäckning, med ett stort antal destinationer som betjänas), sticker Air Nostrum också ut för kvaliteten på sina tjänster. Med Air Nostrum finns det inga klagomål. Faktum är att det är det enda regionala flygbolaget i Europa som kan skryta med att ha vunnit priser. Det har vunnit ERA-priset (European Regional Airline Association) 8 gånger (inklusive 6 guldmedaljer). Detta pris delas ut till årets bästa flygbolag.
ERA delar också ut guldmedaljen för långvarig excellens. Air Nostrum tilldelades detta pris för kvaliteten på sina tjänster.
År 2011 fick flygbolaget slutligen vad som kan liknas vid flygets Oscar. Detta är utmärkelsen ”Flight”. Det rankar Air Nostrum som det bästa regionala flygbolaget i världen.
Dessa utmärkelser beror framför allt på de utmärkta tjänster som erbjuds ombord. Vissa flygningar erbjuder till och med tillgång till en business class-kabin med alla tillhörande utmärkta tjänster.
För att skapa lojalitet bland sina mest trogna kunder erbjuder Air Nostrum slutligen Iberia-programmet (Iberia Plus). Frekventa resenärer har tillgång till ett brett utbud av förmåner:
- kostnadsreduceringar på resor
- tillgång till VIP-flygplatslounger.

Air Nostrums flotta av flygplan
Det spanska flygbolaget har en flotta på nästan femtio flygplan av 4 olika typer. Dessa är från flygplanstillverkarna Bombardier och ATR. Dessa flygplan, som används för alla regionala flygningar, har plats för mellan 50 och 100 personer, beroende på modell. Inom affärsflyget är de idealiska för att chartra gruppflygningar, för idrottslag eller för företagsseminarier.
CRJ 1000:
Detta är den senaste modellen som läggs till i flygbolagets flotta. Den kan ta 100 personer på kort- och medeldistansflygningar och har en maximal räckvidd på 2 761 km. Denna flygplansmodell är en förlängning av CRJ 900. Det kan transportera fler passagerare. Slutligen beskriver tillverkaren detta flygplan som 30 % mindre förorenande än andra liknande flygplan. Detta gör det till ett ekonomiskt flygplan och ett bra alternativ för att dra nytta av vissa lågprisflygningar.
CRJ 900 :
Detta är den kortare versionen av CRJ 1000. Det rymmer upp till 90 passagerare i kabinen. Flygplanet, som togs i trafik 2003, är idealiskt för kort- och medeldistansflygningar och har en maximal räckvidd på 3 100 km.
CRJ 200 :
Denna modell kompletterar familjen av Bombardier -flygplan i Air Nostrum-flottan. För övrigt var detta flygplan det första jetplanet på den kommersiella flygmarknaden med 50 platser ombord. CRJ 200 är en turbojet med en maximal räckvidd på 2.700 km. Det är en mindre version av de 2 flygplan som nämns ovan. Liksom dem är det perfekt lämpat för korta och medellånga sträckor.
ATR 72-600 :
Flygplan från tillverkaren ATR, detta är en dubbelturboprop med en kapacitet på upp till 78 passagerare. Det är en förlängning av en annan av tillverkarens modeller, denATR 42. Slutligen ärATR 72-600 den senaste versionen avATR 72. Detta regionalflygplan täcker korta och medellånga sträckor med en maximal räckvidd på 1400 km.

Bagagearrangemang med flygbolaget Air Nostrum
När du reser med Air Nostrum, innan du går ombord på ditt flyg med det nationella flygbolaget, finns det några procedurer att följa för handbagage och om du planerar att ta lastrumsbagage. Handbagaget måste ha följande mått: 45 cm x 35 cm x 20 cm och får inte väga mer än 8 kg. Handbagaget får inte väga mer än 23 kg. En tilläggsavgift tas dock ut för bagage som väger upp till 32 kg. Över denna vikt får ditt bagage inte tas ombord. Slutligen måste bagaget vara tydligt märkt. För eventuella ytterligare önskemål rekommenderar vi att du kontaktar flygbolaget.
AEROAFFAIRES du vill flyga med Air Nostrum
Skulle du vilja boka en Gruppflyg ? Organisera en resa för ditt företagsseminarium? AEROAFFAIRES kommer att ta hand om allt. Fyll i vårt offert onlineeller ring oss på +33 (0) 1 44 09 91 82 så hittar vi det bästa erbjudandet för dig.
Är Air Nostrum ett pålitligt flygbolag när det gäller säkerhet?
Air Nostrum är ett välrenommerat flygbolag. Det har sitt rykte tack vare kvaliteten på sina tjänster och kompetensen hos de piloter som utför flygningarna. Det har ackreditering för kollektivtrafik. Det gör det till ett säkert och pålitligt flygbolag.
Kan jag lyfta när som helst med Air Nostrum, särskilt på natten?
För information om privata flygningar, vänligen kontakta flygbolaget. Nattflygningar regleras enligt avgångs- och ankomstflygplatserna.
Är det dyrt att resa med Air Nostrum?
Priset för en resa med Air Nostrum beror på flera faktorer:
- typ av uppdrag
- destination och avstånd som ska tillryggaläggas
- typ av flygplan