Dornier är en flygplanstillverkare från Tyskland, grundad av en expert och ingenjör inom flygteknik, Claudius Dornier. Detta flygföretag, som grundades under mellankrigstiden 1922, stängdes 2002. Det lämnar efter sig en vacker historia och prestationer inom flygindustrin. Dornier utmärkte sig särskilt genom skapandet av flygplan med propulsion (turbopropmotorer, turbojetmotorer). De främsta flygplansmodellerna är bland annat Dornier 328 och Dornier 228. Omedelbar avfärd och utredning av detta tidigare tyska företag specialiserat på flygning.
Historien om Claudius Dornier, grundaren av flygplanstillverkaren Dornier
Varje vacker historia börjar med en huvudperson. Denna person är Claudius (eller Claude) Dornier som föddes den 14 maj 1884 i Tyskland, i staden Kempten, i sydvästra Bayern. Hans familj har franskt ursprung, särskilt från staden Arçon i regionen Bourgogne Franche-Comté. Hans föräldrar, Dauphin-Désiré Dornier och Mathilde Buck, bosatte sig i Tyskland efter sitt äktenskap.
VD:n, Claudius Dornier, har alltid varit en passionerad person inom flygteknik och rymdteknik. År 1907 tog den 23-årige mannen examen som ingenjör från det tekniska universitetet i München. Med franskt medborgarskap genom sina föräldrar, men som har bott hela sitt liv i Tyskland, blev C. Dornier naturaliserad tysk 1913. Han behöll dock sitt franska medborgarskap. Han började då arbeta inom ingenjörsområdet i staden Karlsruhe. Efter sin framgångsrika erfarenhet på flygplanstillverkaren Zeppelin inledde C. Dornier flera forskningar. Å ena sidan studerade han, lite som rutinsysslor, design och hållfasthet hos vissa lätta metaller. Hans mål var att innovera inom flygplan, flygplan eller till och med hydroflygplan.
År 1922 skapades Dornier Wal, ett hydroflygplan. Namnet Wal kommer från det tyska ordet för val och hänvisar till utseendet på dessa flygplan.
Han tillverkade senare typer av propellerdrivna flygplan med en smart installation. Det var början på flygbolagets flotta av apparater. C. Dornier konfigurerade ett system med propellrar både fram och bak på motorn. Detta ger en dragkraft framåt och en tryckkraft bakåt, vilket möjliggör en ökad manövrerbarhet för flygplanen. Denna typ av motorisering gör honom till en referens inom detta område.
C. Dornier gjorde karriär inom flygteknik och tillverkade många flygplan, från materialstudier till deras slutmontering. Han dog 1969 i Schweiz. Han hade 4 barn, inklusive Peter Dornier, som tog över företaget fram till 2002 (året som markerar både P. Dorniers död och slutet för Dornier-industrin).
Historien om flygplanstillverkaren Dornier
Dornier under mellankrigstiden
Som vi såg med historien om dess grundare Claudius Dornier, grundades företaget 1922 under mellankrigstiden. De första hydroflygplanen Dornier Wal byggdes först i Italien vid badorten Marina di Pisa. Varför Italien? För Dornier måste möta de begränsningar som anges av Versaillesfördraget för att tillverka flygplan. Dessa hydroflygplan skulle exporteras över hela världen.
Det var under perioden mellan de två världskrigen som Dornier verkligen såg sin flygplansverksamhet växa. Dornier-flygplanen gjorde sin första provflygning, särskilt dess skrovhydroflygplan, som är idealiska och mycket använda för att säkerställa både interkontinentala och framför allt transatlantiska förbindelser. Dornier (Do) Wal och dess efterföljare Do 18 och Do 26 som öppnade de första linjerna för passagerartransport som möjliggjorde överfarten av Atlanten. Dessutom, innan andra världskriget, hade Dornier tillverkat det som skulle bli det största flygplanet under mellankrigstiden, Do X. Det var ett flygplan utrustat med inte mindre än 12 propellermotorer placerade två och två. Det kallades den flygande båten. Claudius Dornier skulle senare sträva efter att hitta sätt att förbättra aerodynamiken hos dessa flygplan. Till exempel, på modellen Do 26, installerades infällbara flottörer under flygningen som fälls ut före landningen, eller snarare vattenlandningen, eftersom dessa flygplan landar på vatten! Denna framsteg förbättrar hanteringen i luften för dessa massiva flygplan.
Flygplanstillverkaren Dornier under andra världskriget
I början av andra världskriget var flygplansmodellerna Do 26 och Do 18 utrustade med beväpning. De användes av Luftwaffe, det tyska flygvapnet, redan 1939. Dessa hydroflygplan möjliggjorde spaning, särskilt över Nordsjön. Modellen Do 24 är en trimotor som tillverkades några år före krigets början. Den gjorde sin första flygning 1937. Det tyska flygvapnet beställde inte mindre än 217. Denna typ av apparat blev en av de viktigaste under denna tid och utförde särskilt sjöräddningsuppdrag. Efter kriget integrerades modellen Do 24 i den franska marinen. Dessutom satte Dornier i trafik Do 17, ett militärt flygplan som kallas ””den flygande pennan”” på grund av sin smala kropp.
Sedan, i slutet av kriget, tillverkades Dornier 335, som gjorde sin första flygning 1943. Det är ett bimotorflygplan som vid den tiden ansågs vara det snabbaste flygplanet i sin kategori, med en hastighet på 765 km/h. Och en nyhet för tiden, det var med detta flygplan som ejection seat installerades.
Historien om Dornier efter kriget
Under kriget tillverkade flygplansjätten Dornier flygplan för kriget och därmed producerade någon form av beväpning. I Tyskland efter kriget genomfördes en avnazifiering, flygplanstillverkaren Dornier ställdes inte inför rätta för detta, men hans företag mådde dåligt. Hans fabrik nära Bodensjön hade förstörts. Dornier skulle därför bosätta sig i Schweiz i staden Zug. Det var förbjudet i Tyskland, under en tid efter kriget, att bedriva flygplansbyggande. Parallellt med sin fabrik i Schweiz lät han sina apparater monteras i Spanien. När detta förbud hävdes, installerade han återigen en fabrik i Lindau (Tyskland).
Det var först 1956 som Dornier äntligen återhämtade sig med successiv tillverkning av flygplanen Do 27, Do 28 och Do 31.
År 1962, vid 78 års ålder, överlämnade Claudius Dornier sitt företag till sina söner och drog sig tillbaka från sina uppdrag. Företaget Dornier fortsätter fortfarande och utvecklar senare ett propellerdrivet passagerarflygplan, Dornier 228 samt Dornier 328. Båda är kortdistansflygplan.
År 1985 köptes det familjeägda flygplansföretaget Dornier av biltillverkaren Daimler Benz. Sedan, 1996, såldes Dornier till Fairchild, en amerikansk flygplanstillverkare. Det var början på nedgången för Dornier och flygplansproduktionen, som hade ambitionen att landa sina flygplan interkontinentalt efter för höga kostnader och ofullbordade projekt som olika flygplansmodeller, företaget gick i konkurs 2002. Det stängde definitivt sina dörrar och markerade slutet på historien om flygplanstillverkaren Dornier.
De främsta flygplanen från flygplanstillverkaren Dornier
Dornier 328 : Denna flygplansmodell är ett bimotorigt jetflygplan specialiserat på regional transport och kortdistansförbindelser. Det finns inga långdistansflygplan hos Dornier. Efter att många flygplan tillverkades för militären men också hydroflygplan, ville Dornier diversifiera sitt utbud. Då föddes Dornier 328, ett regionalt flygplan med 33 platser för passagerare ombord, plus besättningsmedlemmar i en rymlig kabin. Det gjorde sin första flygning 1998 och blev certifierat året efter. Idag är det cirka hundra exemplar av Dornier 328 i tjänst. Det är modellen som ligger närmast ett affärsflygplan.
Inuti kabinen är det 1,87 m, vilket gör att majoriteten av passagerarna känner sig bekväma och inte trånga i flygplanet. Detta regionala flygplan har fullständiga tjänster ombord, inklusive toaletter och ett välutrustat kök.
Dornier 228 : Tillverkat från 1980-talet, föregår Dornier 228 Dornier 328. Det är ett regionalt flygplan som kan transportera 16 passagerare, men också utföra fraktflygningar för transport av varor. Precis som Do 328 är detta regionala flygplan idealiskt och kostnadseffektivt för korta avstånd med en räckvidd på 1800 km. Detta flygplan har hyllats och erkänts för sin robusthet och effektivitet i svåra miljöförhållanden. Dessutom har det förmågan att landa på korta och ibland svåra banor. Det har också fått smeknamnet ””luftens lastbil””.
Hos AEROAFFAIRES är våra experter inom privatflyg tillgängliga dygnet runt alla dagar i veckan och svarar på alla dina förfrågningar om charter. Kontakta oss på +33 (0) 1 44 09 91 82, eller fyll i direkt vår online-offert.