Dassault: flygplanstillverkare

Falcon 8X au décollage

Dassault Aviation är en fransk flygplanstillverkare. Denna industrikoncern grundades år 1929 av Marcel Dassault. Inom flygindustrin är företaget specialiserat på lufttransport och tillverkar både militärflygplan och privata jetflygplan för affärsflyg.

Här berättar vi allt om detta franska företags historia och prestationer – från dess första flygplan till den allra senaste modellen, Falcon 10X.
Dassault Aviation idag
Några siffror:
Idag har Dassault Aviation en omsättning på 7,2 miljarder euro (2021) och sysselsätter 12 371 anställda, varav 75 % arbetar i Frankrike.

Företaget har meddelat att 2 100 Falcon-flygplan och 1 000 stridsflygplan är i drift världen över.

Dassault finns med i 2023 års lista över de 100 mest socialt ansvarstagande företagen (källa: Statista-institutet).
En engagerad Falcon-tillverkare:
Företaget är engagerat på flera plan:

Klimat- och miljöengagemang: Dassault Aviation är en del av kommittén för miljöskydd inom ICAO (Internationella civilflygorganisationen). I detta sammanhang åtar de sig att arbeta för en koldioxidneutralitet till 2050. Företaget åtar sig också att använda hållbara bränslen (SAF). och deltar i forskningsprogrammet Clean Sky för att hitta alternativ för att minska bränsleförbrukningen.
Socialt ansvar: flygplansproducenten främjar lika möjligheter och mångfald, och strävar efter att behålla sina medarbetare genom en attraktiv och motiverande personalpolitik.

Dassault Aviation är en del av koncernen Dassault (till exempel Dassault Systèmes eller Immobilière Dassault). Dess grundare, Marcel Dassault, föddes som Marcel Ferdinand Bloch. En liten kuriositet: han bytte efternamn från ””Bloch”” till ””Dassault”” år 1949. Namnet kommer från kodnamnet ”chardasso” som användes av hans bror, general under motståndsrörelsen. Dessutom började företaget officiellt heta Dassault Aviation först 1990 (tidigare hette det AMD-BA).

Foto: Dassault Aviation
Ursprung och tidiga år från 1918

1918: I slutet av första världskriget grundar Marcel Dassault (då fortfarande under namnet Bloch) SEA – Société d’études aéronautiques. Företaget levererar 300 tvåsitsiga krigsflygplan till det franska flygvapnet.
1930: Ett nytt team bildas och tillsammans utvecklar de en ny generation flygplan – stridsflygplan för den franska armén, däribland: stridsflygplan för den franska armén:

ett tremotorigt postflygplan
ett tungt bombflygplan
ett fyrmotorigt transportflygplan
ett ensitsigt jaktflygplan

Alla dessa flygplan kallas MB, följt av ett nummer beroende på modellen.

1938: Strax före andra världskriget öppnar Marcel Dassault en ny fabrik i Saint-Cloud, nära Paris. Denna fabrik blir koncernens huvudsakliga utvecklingscentrum och producerar bland annat propellrar och motorer.

Efter andra världskriget

1945: Företaget expanderar. En fabrik i Boulogne får namnet “Boulogne Avions Marcel Bloch” och samma namn används även för fabriker i Talence (Nya Aquitaine) och i Saint-Cloud – som en symbol för samhörighet inom koncernen.
1947: Nya flygplansmodeller lanseras, bland annat serien Mystère-Étendard. Vissa modeller exporteras till Israel och Indien – Frankrikes första exportaffärer inom flygindustrin.

Samtidigt blir Mystère II, utvecklad av Dassault, det första franska flygplanet som bryter ljudvallen. Det väcker stort intresse, och USA beställer över 220 plan genom ett NATO-avtal.

1949-1952: Nya fabriker öppnas, bland annat i Mérignac (Nya Aquitaine) och Villaroche (Île-de-France).
1955 : Marcel Dassault beslutar att centralisera verksamheten till Saint-Cloud. Benno Claude Vallières utses till ansvarig för fabriken.
1956: Mirage-flygplansfamiljen utvecklas och exporteras i allt större omfattning. Dessa plan innebär stora tekniska framsteg, och Mirage III når en hastighet av Mach 2 (dubbla ljudets hastighet).

Dassault Aviation ger sig in i affärsflyg

1960: Dassault börjar leverera civila flygplan. Med teknik baserad på deras militära modeller lanseras Mystère-Falcon, företagets första tvåmotoriga affärsjet. Modellen får snabbt genomslag på den amerikanska marknaden, där bolag som Pan Am gör stora beställningar.
1971: Efter att ha förvärvat Bréguet Aviation utökar Dassault sin verksamhet till fler militära flygprojekt, inklusive:

flygplan för maritim övervakning
Alpha Jet (används av Patrouille de France)
Jaktflygplan som Mirage 2000 som kombinerar avancerade teknologi och hög prestanda

1974: Dassault öppnar fabriken Dassault Falcon Jet i Little Rock, Arkansas (USA). Den är helt dedikerad till produktionen av affärsjeten Falcon.

Företagets arvtagare

April 1986: Marcel Dassault avlider och lämnar över som arvinge till Serge Dassault, sin son, som då tar över ledningen av företaget.
1987 – 1996: Under ett decennium, i samband med en global nedgång inom flygindustrin, tvingas Dassault genomgå en omstrukturering och minska sin personalstyrka. Under dessa år tvingas nästan 60 % av de anställda lämna företaget.
1993 och 1995: Då genomförs de första flygningarna med Falcon 2000 respektive Falcon 900EX.
1999: Ett viktigt år då Dassault Aviation, som då främst var specialiserat på militärflyg, ser sitt omsättningstillväxt inom civilflyg nå 68 %.

Foto: Dassault Aviation – Rafale
Ankomsten och användningen av datorer i tillverkningen av Dassault-flygplan

2000: Serge Dassault lämnar sin post som VD, och Charles Edelstenne tar över.
2000 – 2015 : Den teknologiska utvecklingen med datorernas intåg gör det möjligt för tillverkaren att modellera sina prototyper direkt i virtuella miljöer. Detta möjliggör samtidigt arbete i flera team, vilket leder till betydande tidsbesparingar och ökad produktivitet. Under denna period (2005) tillverkas prototypen av Falcon 7X, ett trireaktorflygplan, och sätts direkt i drift utan några som helst modifieringar.
2013: Eric Trappier blir den nya (och nuvarande) VD:n för Dassault Aviation.
2016: Dassault Falcon 8X gör sin jungfruflygning på affärsflygmarknaden. Samtidigt exporteras och säljs jaktflygplanet Rafale internationellt. Det har blivit en symbol för fransk jaktflyg. 36 Rafale-plan levereras och anländer till Indien detta år.
2021: Falcon 6X lyfter för första gången (efter att Falcon 5X-projektet ställts in). Detta år präglas också av en imponerande omsättning på 3,1 miljarder euro, främst tack vare många Rafale-beställningar. Den 6 maj 2021 presenterar Dassault Aviation Falcon 10X.
2025: Enligt företagets uttalanden väntas Falcon 10X lanseras på marknaden under 2025.

Dassaults franska flygplan har ett gott rykte och har ofta visats upp offentligt. Till exempel under 14 juli-paraderna har följande modeller setts genom åren:

Dassault Mirage 2000
Dassault Falcon 50
Dassault Super-Etendard
Dassault Rafale.

Man ser dem varje år flyga mellan rondellen vid Champs-Élysées och Place de la Concorde. (Under vissa år gick paraden istället från Invalides till Place de la Concorde, exempelvis 1913 och 1930.)

Du har nog märkt det – Dassaultkoncernen verkar inom flera sektorer och branscher. Den är aktiv både inom civil och militär flygindustri, samt inom rymdindustrin.
Dassault Aviations rymdverksamhet
Det franska företaget driver både verksamhet inom utveckling av rymdfarkoster och pyrotekniska uppdrag. De tre rymdfarkosterna som har utvecklats har olika syften.

För det första vill man undersöka möjligheten att transportera och placera en satellit i låg omloppsbana, särskilt genom en flygburen uppskjutning.

Andra aspekter som aerodynamik och termodynamik studeras på farkoster som redan befinner sig i rymden.

Inom pyrotekniska aktiviteter är Dassault Aviation en äkta leverantör till flygindustrin. Företaget tillverkar många reservdelar samt system och utrustning för luftfartyg. När dessa har genomgått testfaser används de bland annat på satelliter, men även på bärraketer som Vega och Ariane – och till och med på bärraketer utanför Europa.

nEUROn, Rafale och Falcon 8X. Foto: Dassault Aviation
Dassault Aviations militära flygverksamhet
Rafale, ett tvåmotorigt stridsflygplan
Företaget bidrar till nationellt försvar genom sina flygprogram, och har sedan länge konstruerat sitt ikoniska jaktflygplan, Dassault Rafale.

Detta mästerverk inom militärflyg gjorde sin första operativa flygning 1986. Det är ett mångsidigt militärflygplan som kan utföra flera uppdrag samtidigt under en och samma flygning. Till exempel kan det försvara, utföra luftspaning och även genomföra attacker mot markmål. Piloterna har inget utrymme för misstag, särskilt vid start från hangarfartyg med korta startbanor – lyckligtvis är planet utrustat med katapultstolar.

Rafale fungerar som luftrumspolis vid konflikter och utmärker sig med sin överlevnadsförmåga och smygteknik under alla förhållanden. Planet är också utrustat med självförsvarssystem och ett brett sortiment av beväpning – avgörande i högriskområden. Det är det främsta stridsflygplanet i Frankrike.

Slutligen visar sig Rafales kapacitet också i dess överljudsfart: den når en maxhastighet på 2 223 km/h, alltså Mach 1,8.
Dassaults militära stöduppdrag
Detta är ett uppdrag som flygplanstillverkaren genomför inom försvarssektorn. Företaget erbjuder stöd inom flera områden, både logistiska och tekniska.

Uppföljning sker på cirka 1 000 militära flygplan som används av franska flygvapnet samt utomlands. Dassault åtar sig att stötta flygplanen under hela deras livscykel, som uppskattas till omkring 40 år. Företaget stödjer bland annat följande flygplansmodeller:

Rafale
Alpha Jets (används av Patrouille de France)
Olika modeller inom Mirage-serien

Foto: Dassault Aviation
Neuron-programmet
Det franska företaget hanterar sedan 2006 Neuron-programmet (nEUROn).

Sedan 2006 ansvarar Dassault för det europeiska Neuron-programmet (nEUROn).

Detta program syftar till att utveckla ett militärflygplan utan pilot eller besättning. Det fokuserar i första hand på teknologiska och innovativa utmaningar.

Just nu vill företaget bekräfta den teknik som gör det möjligt att kontrollera och aktivera ett autonomt militärflyg utan någon ombord.

Flera mål har redan uppnåtts vid demonstrationsflygningar. Bland annat kan farkosten självständigt utvärdera hot, både på marken och i luften, samt lokalisera och identifiera mål med mera.

Projektet utvecklas kontinuerligt och strävar efter att utöka sin teknologiska förmåga, för att det autonoma militärflygplanet ska ligga i framkant inom innovation.
Falcon multi-mission
Dessa flygplan kallas för Falcon multi-missions eftersom de kan användas både i militära och civila uppdrag. De har en lång räckvidd.

Till denna kategori hör:

Falcon-Marine
Falcon 2000MRA
Falcon 900MPA

Dessa flygplan har breda flygkroppar, vilket möjliggör många olika anpassningar beroende på uppdrag. Varje flygplan kan genomföra olika typer av uppdrag, som till exempel:

övervakning
transport av militär utrustning
maritima insatser
bogsering
Medicinska evakueringar

Dassault Aviations civila flygverksamhet
Falcon-familjen
När man hör namnet Falcon, tänker man på Dassaults affärsflygplan. Företaget tillverkar inga passagerarflygplan – enbart affärsjetplan sedan över femtio år tillbaka. Dessa affärsflygplan uppfyller höga krav och erbjuder ett brett utbud av lösningar för resor. Falcon-serien är ledande inom segmentet för privatjetplan med stor kabin och lång räckvidd.
Några viktiga siffror om Dassault Falcon:
Falcon-familjen är ett garantimärke för kvalitet och säkerhet, med starkt renommé på flygmarknaden. Några siffror illustrerar detta:

2500: antalet Falcon-flygplan i drift idag.
80: antalet länder som äger ett Falcon affärsjet.
16 miljoner: antalet kumulerade flygtimmar för de 2500 Falcon-flygplanen (som en informativ notering, det motsvarar nästan 8 månaders nonstopflygning per plan!)

För att underhålla denna flotta har Dassault Falcon Dassault Service, ett av de största underhållscentren i världen, beläget vid Paris Le Bourget. Besök gärna flygmässan Salon du Bourget för att se allt med egna ögon.
Falcon-flygplanens gemensamma punkter och fördelar
Falcon-familjen har en avgörande fördel: den drar nytta av teknikutveckling från Dassaults militära flygplan.
Högteknologiska affärsjetplan
Det handlar om betydande innovationer, särskilt inom cockpit-system, aerodynamik och flygkomfort.
Dassault Falcon-flygplan släpper ut mindre CO²
I linje med målet att minska koldioxidutsläppen förbrukar Falcon-affärsjetplan i genomsnitt 30 till 50 % mindre bränsle än konkurrerande modeller. Falcon räknas därför till de miljövänligaste flygplanen på affärsflygmarknaden.
Falcon har ett igenkännbart formspråk och komfort i världsklass
Förutom prestandan utmärker sig Falcon-flygplanen även genom sin estetik, funktionalitet och design. Kabinerna erbjuder komfort i toppklass, och Dassault uppdaterar kontinuerligt sina inredningar för att tillfredsställa även de mest krävande kundernas behov. Ett exempel är Falcon 8X, vars kabin designades om redan fem år efter lansering.

Man kan konstatera Dassault Aviations ständiga anpassning och förnyelse av kabininteriörer för att möta även de mest krävande kundbehoven. Det är till exempel fallet med Falcon 8X, vars kabin har omdesignats och förnyats fem år efter att modellen togs i drift.
Dassault Aviations flotta av affärsjetar i Falcon-serien
Längre ner i denna artikel hittar du mer information och tekniska detaljer om de olika flygplanen i Falcon-familjen. Här följer dock redan nu en presentation av Dassaults flotta av affärsjetar. Falcon 900LX:
Denna modell i Falcon 900-serien certifierades år 2010. Med förbättrad räckvidd jämfört med sina föregångare kan denna långdistansjet enkelt flyga mellan exempelvis Moskva och New York, eller Peking och Paris.

Detta trijet-flygplan erbjuder plats för sex passagerare och utmärker sig med en kabin som håller högsta komfortstandard.

Foto: Dassault Aviation
Falcon 2000 (modeller S och XLS) :
Dessa flygplan, som certifierades 2013, tillhör toppsegmentet inom kategorin Super Midsize jets.

De har plats för 8 till 12 passagerare och klarar av att genomföra exempelvis en resa mellan Paris och Marrakech utan mellanlandning. Räckvidden ligger på cirka 6 000 till 7 000 km.
Foto: Dassault Aviation
Falcon 7X :
Lanserad 2005, finns det idag över 270 Falcon 7X i drift. Med en räckvidd på över 11 000 km kan detta affärsjet transportera upp till 14 passagerare över långa avstånd.

Ett högklassigt privatjet som kombinerar hastighet och komfort – allt är designat för att du ska få en behaglig resa.

Foto: Dassault Aviation
Falcon 8X :
Lanserad 2016 har denna modell nyligen fått en uppgradering av kabinen. Dassault Aviation visar återigen sin ambition att anpassa sig efter kundernas behov. Falcon 8X har en långdistansräckvidd på nästan 12 000 km, vilket gör det möjligt att flyga exempelvis Paris – Hongkong utan mellanlandning.

Foto: Dassault Falcon
Falcon 6X :
Det senaste flygplanet i Falcon-familjen kom ut på marknaden 2021 med sin första flygning.

Det senaste tillskottet i Falcon-familjen lanserades 2021 med sin första flygning.
Med den senaste teknologin har detta flygplan blivit en ny referens inom affärsflyg. Det erbjuder avancerade funktioner, särskilt inom flygkontrollsystem, och gör det möjligt att resa långa sträckor i total komfort, med plats för upp till 16 personer.

Foto: Dassault Aviation
Falcon 10X :
Denna modell är planerad att lanseras år 2025. Falcon 10X lovar en rad banbrytande prestationer: den mest rymliga kabinen inom affärsflyget och en räckvidd på nästan 14 000 km. Det är vad detta privatjet kommer att erbjuda inom några år.

Foto: Dassault Aviation
Dassault Falcons kärnvärden och utmaningar inom affärsflyget
Med närmare 17 000 privatjet i drift världen över gäller det att sticka ut. Det är precis vad Dassault lyckas med genom att stå för värderingar som är nära kopplade till affärsflyg.

Flexibilitet: Res vart du vill, när du vill! Affärsflyg handlar om att anpassa sig till alla typer av behov och begränsningar.
Tidsbesparing: Enligt studier sparar man i genomsnitt 2,5 timmar per resa med privatjet jämfört med reguljärflyg – ibland upp till 5 timmar. I en värld där tid är pengar är affärsflyg en självklar lösning. Dassault ser till att deras flygplan är snabbt tillgängliga och operativa.
En optimal arbetsmiljö: Varför satsa på så tysta, uppkopplade och snyggt designade kabiner? För att de också fungerar som mobila kontor. Ett möte ombord på ett privatjet? Inga problem. Tidseffektivitet går hand i hand med passagerarkomfort, vilket är anledningen till att Dassault regelbundet uppdaterar sina kabiner (som nyligen med Falcon 8X).
Produktivitetsverktyg: Som nämnts tidigare är tid en värdefull resurs inom affärsflyget. Tack vare den avancerade tekniken och bekvämligheten ombord är fokus och prestanda alltid på topp.

AEROAFFAIRES gör vi vårt yttersta för att hitta det affärsjet som passar just dig. Vill du boka en privatflygning med ett jetplan från Dassault Aviation? Kontakta oss på +33 (0) 1 44 09 91 82, eller fyll i vår onlineförfrågan. Våra flygexperter hjälper dig gärna.

  • Vilka är de mest populära privatjeten från Dassault Aviation?

    De mest populära privata jetplanen från Dassault Aviation är:

    • Falcon 2000
    • Falcon 900
    • Falcon 7X
  • Vilket är det senaste affärsflygplanet från Dassault Aviation?

    Falcon 10X är det senaste affärsplanet från tillverkaren Dassault Aviation. Det presenterades den 6 maj 2021 i samband med EBACE. Det kommer att tas i bruk 2025.

  • Vilka är fördelarna med ett Dassault Falcon privatjet?

    Dassault Falcon-privatjetarna, som Falcon 2000 eller Falcon 7X, är mycket uppskattade för:
    – deras stora komfort: stora bekväma och lyxiga kabiner
    – deras stora räckvidd
    – deras mångsidighet
    – deras låga bränsleförbrukning