”Dassault Aviation är en fransk flygplanstillverkare. Denna industrigrupp grundades år 1929. Den grundades av Marcel Dassault. Inom den flygindustrin specialiserar den sig på flygtransport och tillverkar framför allt militärflygplan, men också privata jetplan för affärsflyg.
Vi berättar allt om historien och prestationerna hos detta franska företag: från sina första flygplan till den allra senaste Falcon 10X.
Dassault Aviation, idag:
Några siffror:
Idag har Dassault Aviation, med en omsättning på 7,2 miljarder euro år 2021, 12 371 anställda. 75 % av dem arbetar i Frankrike.
Flygplanstillverkaren meddelar 2 100 Falcon och 1 000 stridsflygplan i tjänst.
Företaget ingår i 2023 års lista över de 100 mest socialt ansvariga företagen. (källa Institut Statista)
En engagerad Falcon-tillverkare:
Företaget är engagerat på flera nivåer:
- Klimat- och miljöengagemang: Dassault Aviation är en del av kommittén för skydd av miljön vid ICAO (Internationella civilflygningsorganisationen). I detta sammanhang åtar de sig att arbeta för koldioxidneutralitet senast 2050. Flygplanstillverkaren åtar sig att använda hållbara bränslen (SAF). Företaget Dassault deltar också i forskningsprogrammet Clean Sky för att hitta alternativ för att minska bränsleförbrukningen.
- Socialt: flygplansproducenten främjar lika möjligheter och mångfald. Företaget strävar efter att behålla sina anställda genom en attraktiv och motiverande social modell.
Historien om Dassault Aviation
Dassault Aviation är en gren som hör till Dassault (som Dassault-Systèmes eller Immobilière Dassault till exempel). Dess grundare, Marcel Dassault, föddes som Marcel Ferdinand Bloch. För att nämna en liten historia, ändrade han sitt efternamn från “Bloch” till “Dassault” 1949. Detta namn kom från koden “chardasso” som hans bror, general under motståndet, använde. Dessutom började företaget Dassault Aviation inte att använda detta namn förrän 1990 (det kallades tidigare AMD-BA).
Ursprunget av Dassault från 1918
- 1918: I slutet av första världskriget, Marcel Dassault (som fortfarande hette Bloch vid den tiden) grundar SEA: Sällskapet för flygstudier. De gör sedan leveranser av 300 tvåsitsiga flygplan (krigsflygplan) avsedda för den franska flygvapnet.
- 1930: Ett teambyte sker och tillsammans skapar de en ny serie flygplan: stridsflygplan för den franska armén:
- ett tremotorigt postplan
- ett tungt bombplan
- ett transportflygplan som är fyrmotorigt,
- ett enpersoners jaktplan
Alla dessa flygplan kallas MB, följt av ett nummer beroende på modellen.
- 1938: Innan de hamnar under beskjutning av andra världskriget, grundar Marcel Dassault en ny fabrik i Saint-Cloud i Parisområdet. Denna är idag huvudkontoret för industrigruppen. I denna fabrik kommer han att skapa propellrar samt motorer.
Historien om Dassault Aviation fortsätter efter andra världskriget
- 1945: Detta år markerar en ny etablering och expansion av Marcel Dassaults fabriker. En fabrik i Boulogne kommer att kallas “Boulogne Avions Marcel Bloch” och en fabrik i Talence (Ny-Akvitanien) får samma namn. Slutligen antar hans huvudfabrik i Saint-Cloud samma nomenklatur, som ett tecken på enhet för flyggruppen.
- 1947: Nya flygplan skapas inklusive familjen Mystère-Étendard. Export av vissa modeller sker till Israel samt Indien. Detta är de första franska exporterna inom flygsektorn.
Detta är också under denna tid som Mystère II, skapat av flygplansbyggaren, blir det första flygplanet att övervinna ljudmuren. Detta väcker intresse eftersom USA (efter ett avtal med NATO) gör en beställning på över 220 flygplan.
- Mellan 1949 och 1952: Nya fabriker öppnas, bland annat i Mérignac (Ny-Akvitanien), men också i Villaroche (Ile de France).
- 1955 : Marcel Dassault anser att det är bra att koncentrera alla sina företag till det i Saint-Cloud vars chef kommer att vara Benno Claude Vallières.
- 1956 : Familjen av Mirage-flygplan börjar så småningom att ta form och ökar sina export. Dessa flygplan är dessutom verkliga framsteg inom flyg och teknik. Mirage III når då den supersoniska hastigheten av Mach 2.
Dassault Aviation gör entre på affärsflygmarknaden
- 1960: Detta är början på leveransen av civila flygplan. Från teknologierna som införts i militärflygplanen, kommer Mystère-Falcon in på marknaden. Det är det första affärsjetplanen med två motorer från Dassault. Detta kommer snabbt att erövra den amerikanska marknaden eftersom amerikanska flygbolag som “Pan Am” skyndar sig att beställa plan.
- 1971: Efter förvärvet av företaget Bréguet Aviation utvidgar Dassault sina verksamheter till flera program för utveckling av militärflygplan, som:
- flygplan för maritim övervakning
- de Alpha Jet (flygplanen från Patrouille de France)
- stridsflygplan som Mirage 2000 som drar nytta av tillverkning av verkliga högteknologier.
- 1974: Det är i USA, i Little Rock i Arkansas som Dassault Falcon Jet-fabriken öppnar. Denna är helt tillägnad Falcon-affärsjetfamiljen.
Företagets efterträdare
- April 1986: Marcel Dassault avlider och lämnar därmed som arvtagare Serge Dassault, hans son, som då tar över företaget.
- 1987 – 1996: Under ett decennium, med tanke på den globala nedgången av flygsektorn, måste Dassault tyvärr omstrukturera och reducera sin personal. Under dessa år har nästan 60% av de anställda som har fått lämna företaget.
- 1993 och 1995: resulterar respektive i de första flygningarna av Falcon 2000 och Falcon 900EX.
- 1999: Viktigt datum för Dassault Aviation, som då var specialist på militärflyg, ser sin omsättning nå 68% inom det civila flyget.
Användningen och introduktionen av datorer i tillverkning av Dassault-flygplan
- 2000: Serge Dassault avgår från sin position som VD, Charles Edelstenne efterträder honom.
- 2000 – 2015: Teknologisk utveckling med ankomsten av datorer gör det möjligt för tillverkaren att modellera sina prototyper direkt virtuellt. Detta möjliggör ett simultant arbete av teamen, vilket ger en betydande tidsvinst och ökad produktivitet. Det är under denna period (2005) som prototypen av Falcon 7X, tri-motor, produceras och görs direkt operativ utan några modifikationer.
- 2013: Eric Trappier blir ny (och nuvarande) VD för Dassault Aviation.
- 2016: Dassault Falcon 8X gör sin första flygning på affärsflygmarknaden. Samtidigt exporteras och säljs Rafale, ett stridsflygplan, internationellt. Symbol för flygstrid. 36 Rafales har levererats och deras landning sker i Indien det året.
- 2021: Falcon 6X flyger för första gången (efter att projektet Falcon 5X avbröts). Detta år präglas också av en imponerande omsättning på 3,1 miljarder euro, framför allt åstadkommet med många placeringar av Rafale. Den 6 juni 2021 presenterar Dassault Aviation Falcon 10X.
- 2025: Som företaget meddelat, hoppas vi 2025 se ankomsten av Falcon 10X på marknaden.
Den offentliga närvaron av Dassault Aviation
De franska flygplanen från Dassault har ett gott rykte och har redan gjort många offentliga framträdanden. Faktum är att vid paraderna den 14 juli har de genom åren redan uppträtt:
- Dassault Mirage 2000
- Dassault Falcon 50
- Dassault Super-Etendard
- Dassault Rafale.
Vi ser dem passera varje år mellan rondellen vid Champs Elysées och platsen för Concorde. (Under några år, för övrigt, kunde denna parad hållas från platsen för Invalides i Paris till platsen för Concorde, som 1913 eller 1930 till exempel).
Du har nog märkt det, den flyggruppen av Dassault verkar inom flera sektorer och industrier. Den bedriver både flygverksamhet inom både civila och militära områden, samt inom rymdfart.
Dassault Aviations rymdverksamhet
Det franska företaget hanterar både en verksamhet som skapar rymdfarkoster men också pyrotekniska uppdrag. De 3 rymdfarkoster som har skapats har olika syften.
Först och främst vill de studera möjligheten till transport för att kunna sätta en satellit i låg bana i omloppsbana. Detta, särskilt genom ett luftburet uppskjutande.
Andra aspekter som aerodynamik och termodynamik studeras på redan existerande farkoster i rymden.
När det gäller pyrotekniska aktiviteter är Dassault Aviation en verklig flygteknikleverantör. De tillverkar många reservdelar, samt system och utrustning avsedda för luftfartyg. Dessutom, när testfaserna är genomgått, används dessa skapelser på satelliter exempelvis. Men de används också på uppskjutare som Vega eller Ariane, och även på uppskjutare utanför Europa.
Dassault Aviations militära flygverksamhet
Rafale, ett tvåmotorigt stridsflygplan
Engagerad för nationell försvar med sina flygprogram, har flygplanstillverkaren under lång tid byggt sitt emblematiska Rafale Dassault.
Denna pärla av militärflyg gjorde sin första operativa flygning 1986. Exceptionell, detta militärflygplan är mångsidigt och kan också utföra flera uppgifter samtidigt, allt under en flygning. Det kan exempelvis utföra försvarsuppdrag, samtidigt som det utför luftspaning men också ytattackprocedurer. Piloterna har inte råd med misstag. Det är fallet när de lyfter från ett hangarfartyg vars landningsbana är mycket kort. Som tur är har flygplanet ejectionsäten.
Verklig luftpolis vid konflikter, Rafale bekräftar sin överlevnads- och smygförmåga vid alla tillfällen. Det har dessutom verktyg för självskydd samt en utökad arsenal av vapen, nödvändiga i riskzoner. Det är eliten av de franska jaktplanen.
Slutligen kan prestandan hos detta militära flygplan även ses i den supersoniska hastighet som Rafale når. Med en maximal hastighet på 2223 km/h, eller Mach 1,8.
Dassault och dess militära stöduppdrag
Det är en uppdrag som flygplanstillverkaren utför inom försvarssektorn. Faktum är att den erbjuder sin hjälp på flera aspekter, vare sig de är logistiska och tekniska.
Deras uppföljning av åtgärder utförs på de omkring 1000 militärflygplan som används inom den franska flygvapnet, men också utomlands. Dassault åtar sig att stödja flygplanen under deras livslängd som är ungefär 40 år. Företaget följer olika typer av levererade flygplan som:
- Rafale
- Alpha Jet (flygplanen från Patrouille de France)
- de olika modellerna av Mirage-serien
Neuron-programmet
Det franska företaget hanterar sedan 2006 Neuron-programmet (nEUROn).
Detta är ett europeiskt program som syftar till att skapa ett militärflygplan som inte skulle ha någon pilot eller besättning. Dess första mål baseras främst på informations- och teknologiska utmaningar.
För tillfället vill flygplansbyggaren bekräfta den flygteknologi som utvecklats för att kontrollera och aktivera ett autonomt militärflygplan, utan någon ombord.
Flera mål har redan uppnåtts under demonstrationsflygningarna. Bland annat är luftfartyget kapabelt att autonomt göra en hotbedömning både på marken och i luften, samt upptäckter, lokalisering, etc…
Detta projekt utvecklas över tid och strävar efter att öka sitt tekniska kompetensområde, så att detta autonoma militärflygplan ligger i framkant av innovationen.
Falcon med flera uppdrag
De kallas Falcon med flera uppdrag eftersom de kan rekvireras både för militära uppdrag, men också för civila funktioner. Dessa flygplan har en lång räckvidd.
I denna kategori hittar du:
- Falcon-Marine
- Falcon 2000MRA
- Falcon 900MPA
Dessa flygfarkoster har breda skrov. Möjligheterna för olika anpassningar, samt anpassningen till alla typer av uppdrag görs på ett mer optimalt sätt. Chär enhet anpassar sig och fullgör olika uppgifter som:
- övervakning
- transport av militärmateriel
- maritim intervention
- bogsering
- sanitets-evakueringar
Dassault Aviations civila flygverksamhet
Falconfamiljen
När du hör namnet Falcon ställs du, absolut, inför en familj av civila flygplan avsedda för affärsflyg. Nej, du kommer inte att hitta ett enda linjeflygplan hos Dassault. Under femtio år har denna produktion av affärsflygplan svarat mot många kriterier och erbjuder ett brett utbud av transporter. Familjen av affärsjetplan är dessutom en av ledarna inom räckvidden av privata jetplan med bred kabin.
Några nyckeltal från Dassault Falcon:
Den stora falconfamiljen återspeglar både en garanti av kvalitet, säkerhet, vars rykte inte längre behöver bevisas på flygmarknaden. Dessa siffror bekräftar det:
- 2500: det är antalet Falcon-flygplan i trafik idag.
- 80: representerar det antalet länder i världen som har ett Falconflygplan i affärsflyg.
- 16 miljoner: detta är de kumulerade flygtimmarna för de 2500 Falcon (för information, det motsvarar nästan 8 månaders nonstopflygning per jet!)
För att underhålla alla dessa apparater, finns det inget bättre än Falcon Dassault Service, en av de viktigaste underhållsplatserna som ligger i Paris Le Bourget. Det är inget bättre än att besöka salongen i Bourget för att se det med egna ögon.
Gemensamma punkter och fördelar med de olika Falcon
Falconfamiljen har en betydande fördel eftersom den drar nytta av de uppköp som gjorts på militärflyg som Dassault har tillverkat tidigare.
Privata jetplan med hög innovationsnivå
Faktiskt representerar detta betydande framsteg inom teknologisk innovation. Dessa framsteg är särskilt notabla, bland annat för systemen i cockpit, men också när det gäller aerodynamik av affärsflygplanen eller förbättring av flygkvalitet.
Dassault Falcon-flygplan släpper ut mindre CO²
Dessutom, med tanke på att minska koldioxidutsläpp, certifierar alla affärsjetplan Falcon att konsumera i genomsnitt 30 till 50% mindre än sina konkurrenter. Dassault Falcon tillhör därmed bland de minst förorenande flygplanen (med lägst koldioxidutsläpp) på affärsflygmarknaden.
Privata Falcon-jetplan har en igenkännbar design och komfort
Utöver prestandan, handlar det också om estetik, funktionalitet och design där Falcon sticker ut. Faktum är att kabinerna på dessa privata flygplan erbjuder en anmärkningsvärd och imponerande komfort.
Vi noterar den konstanta återanpassningen av Dassault Aviation för att erbjuda och förnya sina interiörer för att möta de mest krävande behoven. Detta är till exempel fallet med Falcon 8X vars kabin har omarbetats och återskapats 5 år efter den första cirkulationen.
Flottan av affärsjetplan från Dassault Aviation
Vi inbjuder dig att upptäcka mer information och tekniska detaljer om de olika flygplanen i Falcon-familjen längst ner i denna artikel. Men här är redan en presentation av flottan av affärsjetplan från Dassault.
Falcon 900LX :
I linje med Falcon 900, är denna certifierad 2010. Med en räckvidd överlägsen sina föregångare kan den knyta Moskva till New York, eller även Peking till Paris.
Denna tri-motor rymmer 6 passagerare i en oöverträffad kabinkomfort.
Falcon 2000 (modeller S och XLS) :
Som har fått sin certifiering 2013, är dessa flygplan en del av ledarna i kategorin “Super Midsize jets”.
Förmögna att ta emot mellan 8 och 12 passagerare, gör dessa flygplan, utan mellanlandning, till exempel resor Paris-Marrakech. De har en räckvidd på omkring 6000 till 7000 km.
Falcon 7X :
Incirklad 2005, finns det redan mer än 270 Falcon 7X i trafik idag. Med sin räckvidd på mer än 11000 km, kan detta affärsflygplan ta upp till 14 passagerare på långa avstånd.
Ett exklusivt privat jetplan som kombinerar snabbhet och komfort, allt är designat för att du ska få en behaglig resa.
Falcon 8X :
Incirklad 2016, har detta nyligen fått en ansiktslyftning på sitt kabin. Dassault Aviation bekräftar då sin vilja att anpassa sig och bäst möta sina kunders behov. Falcon 8X kan flyga på en långdistans på nära 12000 km. Till dig, Paris – Hong Kong utan mellanlandningar.
Falcon 6X :
Den senaste flygplansmodellen i Falcon-familjen kom ut på marknaden 2021 genom att göra sitt första flyg.
I framkant av tekniken, har den blivit en nyckelreferens inom affärsflyg. Den erbjuder avancerade versioner särskilt när det gäller flygkontroller. Den ger dig även en långdistansresa i total komfort med en kapacitet för 16 personer ombord.
Falcon 10X :
Detta har annonserats för ankomst 2025. Falcon 10X, är löftets om många nya prestationer. Den största kabinen inom affärsflyg, eller en räckvidd på nästan 14000 km, det är vad denna privata flygplan ska åstadkomma inom några år.
Foto kredit: Dassault Aviation
De främsta utmaningarna och värderingarna hos Dassault Falcon inom affärsflyg
Med nästan 17 000 privata jetplan i trafik världen över idag, är det viktigt att kunna sticka ut. Och det är vad Dassault gör genom att förespråka värden som hör hemma inom affärsflyg.
- Flexibilitet: Res där du vill, när du vill! Affärsflyg handlar om att anpassa sig till alla typer av situationer och begränsningar.
- Tidsvinst: enligt studier, i genomsnitt handlar det om att spara 2,5 timmar på en resa med privat jet (jämfört med kommersiella linjer). Denna tidsbesparing kan ibland nå upp till 5 timmar. I en värld där tid är pengar, råder det ingen tvekan om att affärsflyg är lösningen. Dassault anser det viktigt att dessa flygplan är operativa på kortast möjliga tid.
- Optimala arbetsförhållanden: varför erbjuda kabiner som är ännu mer designade, lugna och uppkopplade? För att de ibland är verkliga arbetsplatser. Hålla ett möte i ett privat jetplan? Det är absolut möjligt. Tidsoptimering är kopplad till passagerarnas komfort i kabinen. Det är därför Dassault Aviation uppdaterar sina inredningar av privata jetplan (som för Falcon 8X som nyligen har uppdaterats).
- Produktivitet: som nämnts ovan är tid ovärderligt inom affärsflyg. Tack vare allt som privata jetplan erbjuder i fråga om teknik och komfort, går det inte att förringa att koncentrationen och prestationen är i fokus.
Vi på AEROAFFAIRES gör allt vi kan för att välja de affärsjetplan som passar dig. Vill du boka din privata flygning med ett Dassault Aviation-flygplan, kontakta oss på +33 (0) 1 44 09 91 82, eller fyll i vår online-offert. Våra flygexpert kommer att svara på din begäran.”