Airbus: flygplanstillverkare

location airbus neo aeroaffaires

Airbus är en europeisk flygplanstillverkare. Det grundades i slutet av 60-talet, efter sammanslagningen av flera europeiska flygplanstillverkare och enheter. Huvudkontoret ligger nära Toulouse i Frankrike, i Blagnac exakt. Denna flygplanstillverkare, tidigare kallad Airbus Commercial Aircraft, är specialiserad i tillverkningen av passagerarflygplan för långdistansflygningar. Det är en av de största flygplanstillverkarna i världen. Nästan hälften av passagerarflygplanen i den globala flygtransporten tillhör Airbus och används av många flygbolag. Airbus konkurrerar direkt med den amerikanska flygplanstillverkaren Boeing. Vi kommer tillsammans att se på historien, verksamheterna, aktierna i Airbus samt dess flygplansflotta.

Airbus ursprung
Efter andra världskriget utvecklas flygindustrin. Turbofläktmotorer skapas, liksom många flygplan avsedda för passagerartransport eller frakt. Oavsett om de är civila, militära eller kommersiella. 60-talet kommer och flygtransporten ökar. Det är 1965 på salongen i Bourget som europeiska aktörer inom flygindustrin diskuterar flygplansprojekt för att särskilja sig från de amerikanska jättarna och deras stora flygplan. De behövde hitta en annan marknad. Denna marknad visade sig vara transport av många passagerare på korta och medellånga avstånd. Som luftbussar, ””Air Bus””. De europeiska aktörerna och flygplanstillverkarna, med sina respektive uppdrag, ställer sig frågan om att gå samman. De antar namnet Airbus, som därmed blir en europeisk flygplanstillverkare.

Airbus första projekt från 1965

1965: om ett stort kapacitetsflygplan ser dagens ljus. Mellan Frankrike, England och Tyskland resulterar projektet i ett flygplan med en kapacitet på cirka 225 platser.
1966-1967: denna period markerar Airbus historia med framträdandet av projektet Airbus A300. Medlemmarna i Airbus utvecklar ett flygplan med större kapacitet, 300 platser, till en kostnad av 190 miljoner pund. Dessa kostnader kommer att täckas av de olika medlemsländerna i Airbus. 37,5% för Frankrike och England, och 25% för Tyskland.
1968: målet som Airbus satte var att nå minst 75 beställningar för att genomföra projektet A300. Många flygbolag fann dock inte något uppenbart intresse för detta flygplan. Airbus hade inte fått några beställningar när juni 1968 kom. Partnerskap hade dock redan ingåtts, bland annat med Lockheed och Rolls-Royce som skulle utrusta A300 med motorer. En lösning behövdes. Det var då A300B föddes. Det är en reducerad version av A300. Det blir ett lättare flygplan med färre platser än de 300 som var planerade. England drar sig dock ur projektet. Tyskland och Frankrike finansierar då projektet med 50% var.
1969: De två länderna går samman i ett avtal som ingås på flygmässan i Bourget. De lanserar då A300B, ett tvåmotorigt flygplan med 226 platser. Det kommer att ha fördelen av att vara mer bränsleeffektivt än andra flygplan från konkurrenterna (särskilt fyrmotoriga eller trimmotoriga flygplan). Flera omstruktureringar inom Airbus-gruppen för att detta projekt ska äga rum. Det visar sig att Nederländerna går med i projektet och deltar ekonomiskt med 6,6%.
1970: Flygplansgrupperna Aerospatiale och Deutsche Airbus går samman för att officiellt bilda gruppen Airbus Industrie. Denna grupp är en GIE (Ekonomisk intressegrupp) som förenar flera nationaliteter. Huvudkontoret ligger då i Paris. Gruppen Airbus Industrie leds av Franz-Josef Strauss. Senare går andra europeiska flygplansenheter med i Airbus-gruppen. Det är fallet med den spanska flygplanstillverkaren CASA.

Driftsättningen av Airbus flygplan

1974: den första modellen av A300B genomför sin första kommersiella flygning. Det ursprungliga projektet för A300B utvecklades senare i många modeller (från A300B1 till B11) för att bäst möta marknadens krav. En version för luftfrakt, en lättare version, en ökad räckvidd, ett landningsställ med mindre vikt eller en förlängd version, många flygplan har kunnat genomföra sina flygtester och bevisa sig själva. Det året är det första gången som A300 används av ett flygbolag, Air France. Det är en av de få flygbolag som väljer stora kapacitetsflygplan. Flygplanet genomför sin första kommersiella flygning i april mellan Paris och London.
1978: Airbus försöker etablera sig i USA i flera år utan framgång. Det är etta år som flygplanstillverkaren registrerar sina första verkliga beställningar från det amerikanska flygbolaget Eastern Air Lines (EAL), med en beställning på 23 stycken B4-modeller av A300. De olika modellerna av A300 är en stor succé och konkurrerar med den amerikanska jätten Boeing. Detta ger Airbus lust att tillverka nya flygplansmodeller som är mer anpassade till flygbolagens efterfrågan. Eftersom den ursprungliga modellen av A300 delvis är framgångsrik tack vare Air France som begär stora flygplan, men så är inte fallet för alla flygbolag. Projektet för en ny modell inleds: A310 presenteras 1978 i Hannover under en flygmässa.
1979: A310 väcker intresse, och många flygbolag lägger redan beställningar. Om Storbritannien drog sig ur det tidigare projektet, deltar det vid den tiden med 20% i utvecklingen av A310. Frankrike och Tyskland med 37,9% var, och Spanien med 4,2%.
1982: testflygning för A310.
1983: första leveranser av flygplanet till Swissair och Lufthansa bland andra. Flera versioner kommer att tillverkas av Airbus (till exempel A310-200, A310-300 eller A310-600). Dessa olika versioner har modifieringar på vingarna, baksidan, men också på flygplanets kapacitet, eller en fraktversion till exempel.
1984: produktionen av A300B-modellerna upphör.

Airbus flygplansflottan diversifieras

I början av 80-talet ser Airbus en möjlighet och en efterfrågan på att tillverka flygplan med cirka 150 platser, som kan flyga medellånga avstånd. För att konkurrera med Boeing 737-200 planeras ett liknande flygplansprojekt. År 1981 inleds projektet A320, ett flygplan med 150 platser. För att särskilja sig från konkurrenterna vill flygplanstillverkaren att deras framtida flygplan ska vara mer bränsleeffektiva och ha teknologiska framsteg (man noterar särskilt införandet av elektriska kontroller).
1984: A320 lanseras officiellt. Beställningarna är redan på plats, 80 flygplan för 5 flygbolag.
1988: Det första passagerarflygplanet A320 genomför sina första uppdrag. I Frankrike invigdes detta plan ett år tidigare i Toulouse. Air France satte det sedan i trafik 1988. A320 har haft stor framgång och har till och med gått om sin amerikanska konkurrent Boeing, särskilt med en stor beställning från Pan Am, ett amerikanskt flygbolag.

A320 är på sätt och vis en hävstång för Airbus, som då anses vara en av de viktigaste tillverkarna i världen. Denna flygplansmodell har rekordet med 400 beställningar innan den än sätts i trafik, mot endast 15 för modellen A300.

1989: Airbus surfar på framgångsvågen med sin A320 och beslutar att skapa A321, en längre modell med kapacitet för 186 passagerare.
90-talet: Airbus diversifierar sin flygplansserie och ökar sin produktionskapacitet. Det skapas olika versioner av A320 (A318, A319 eller A321). Dessutom producerar de nya långdistansflygplan som A330 och A340 (samtidigt som de har i åtanke att särskilja sig från Boeing och deras nya modell, särskilt Boeing 767).
1993 – 1994: respektive, de första A340 och A330 sätts i tjänst.
1995: en mindre version av A320, A319, genomför sin första flygning. Detta flygplan är viktigt eftersom dess version A319-114 är en referens för de första affärsflygplanen från Airbus Corporate Jets (ACJ) 1999.

Airbus efter 2000-talet
I slutet av 90-talet omstruktureras Airbus-gruppen för att förbli en enhetlig och konkurrenskraftig struktur mot den amerikanska jätten, och framför allt för att begränsa kostnaderna. Flera fusioner mellan olika flygplansgrupper äger rum och 2001 ägs Airbus till 80% av EADS (bildat med Aérospatiale, CASA och DASA) och till 20% av BAE Systems. Airbus huvudkontor ligger i Toulouse i Frankrike med Noël Forgeard som VD.

2000: ett enormt projekt lanseras, studier hade redan inletts på 80-talet. Det handlar om ett stort flygplan, med kapacitet för upp till 800 personer som kommer att kallas A3XX. Detta projekt döps senare om till Airbus A380 som vi känner det idag, det största flygplanet i världen för passagerartransport. Vid denna tidpunkt har Airbus redan registrerat en beställning på 55 flygplan från 6 flygbolag.
2005: A380 genomför sin första testflygning. Vid dess skapande är vissa aspekter av flygplanet svåra att genomföra. Särskilt slutmonteringen av de olika delarna av flygplanet. Leveranserna av A380 blir försenade. De första flygplanen till flygbolagen förväntas vara tillgängliga 2007. På grund av dessa upprepade förseningar gör Airbus en förlust på 4,8 miljarder euro. Vissa flygbolag (som Emirates till exempel) begär ekonomisk kompensation. För att hantera situationen beslutar Airbus att omstrukturera sina olika produktionsanläggningar och standardisera produktionssystemen.
2005: en liten översikt över Airbus flaggskepp, det är värt att notera att vid denna tidpunkt representerar A320 ensam 75% av tillverkarens beställningar.
2006: Airbus utvecklar ett nytt flygplan, A350 som presenteras det året i Farnborough. Detta bredkroppsflygplan konkurrerar med Boeing 777. Det har en kapacitet för 350 passagerare. Dess första flygning ägde rum 2013.
2007-2008: omstruktureringsplaner (bland annat Power8, Power8 plus) sätts i verket. Kostnaderna måste minskas, vilket leder till nästan 10 000 nedskärningar och kraftiga protester. Vissa anläggningar flyttas medanandra säljs.
2011: medveten om miljöfrågorna avslöjar Airbus sitt NEO-projekt (New Engine Option). Det kommer att tillämpas på A320neo som då konsumerar 15% mindre bränsle. Denna flygplansmodell blir med 1425 beställningar det mest eftertraktade flygplanet innan det sätts i trafik.
2010-talet: Airbus befäster sin globala närvaro på flygmarknaden. Under dessa år sätter de successivt rekord i beställningar och produktion.

Guillaume Faury är VD för företaget sedan 2018.

Airbus efter Coronakrisen

2020 – 2021: flygplansgruppen, påverkad av Covid-19-krisen, meddelade att den förlorade 481 miljoner euro under 2020. Men 2021 återvände beställningarna, vilket resulterade i en omsättning på 363 miljoner euro under första kvartalet.

År 2021 markerar också en experimentering från Airbus sida som för första gången använde 100% biobränslen för en av sina flygningar. Detta initiativ ingår i strävan efter koldioxidneutralitet inom flygindustrin senast 2050.

Januari 2022: Airbus tar emot 36 stora beställningari början av året. Dessutom har de också genomfört 30 leveranser av flygplan under samma månad till ett tjugotal kunder. Vidare genomförde de leveransen av sin första ACJ TwoTwenty till det schweiziska flygbolaget Comlux. Det är en Airbus 220-100 som är speciellt inredd i affärsversion.
Februari 2022: Med sin leverans av flygplan meddelar tillverkaren att deras år 2021 har varit rekord. Företaget gjorde en historisk vinst på 4,2 miljarder euro. Med 611 levererade kommersiella flygplan, vilket är en ökning med 8% jämfört med 2020.

Nyckeltal för Airbus
Airbus viktiga siffror idag:

130 000 anställda från mer än hundra nationaliteter.
180: antalet Airbus-anläggningar runtom i världen.
12 000: antalet leverantörer som Airbus har.

Airbus aktiviteter
Airbus handlar inte bara om välkända kommersiella flygplan som A320 eller A380. Företaget bedriver även omfattande verksamhet inom flera andra områden. Självklart inom tillverkning av passagerarflygplan, men också inom produktion av helikoptrar (Airbus Helicopter), försvarsutrustning, rymdteknik och säkerhetslösningar. Målet är att knyta människor närmare varandra och erbjuda innovativa och säkra lösningar.
Airbus lägger dessutom stor vikt vid att utveckla allt mer ansvarsfulla flygplan – renare, mer miljövänliga och alltid i teknikens framkant. Företaget strävar efter att skapa hybrida flygplan som är grönare och mer hållbara, eldrivna farkoster eller till och med förarlösa drönare. Airbus är ständigt innovativ inom framtidens mobilitet.

Airbus olika projekt för ett hållbart flyg
Nollutsläpp är ett prioriterat mål för flygplanstillverkaren. Airbus arbetar utifrån fyra huvudområden och utvecklar flera olika projekt.
För det första skapar Airbus flygplan som inte ska släppa ut något koldioxid. Ett exempel är deras CityAirBus, en elektrisk eVTOL som redan har genomfört många flygtester.
Därefter planerar flygplansgruppen enheter som drivs av väte. För Airbus är väte en mycket lovande källa som kommer att minska flygindustrins påverkan på det globala klimatet. De har som mål att utrusta sina kommersiella flygplan senast 2035.
Tillverkaren utforskar också användningen av naturlig energi – nämligen solenergi – för att driva sina flygplan. Solpaneler kan samla in solens energi och omvandla den till framdrivning. Just nu är det rymdfarkosten Zephyr som drivs helt och hållet av solens strålar.
Slutligen vill Airbus också omdefiniera urban flygmobilitet. Framtidens stadstrafik i luften är redan på gång. Elektriska luftfarkoster utvecklas för att lösa utmaningarna med rörlighet i städerna. Airbus har till och med skapat en särskild avdelning för detta projekt: Airbus Urban Mobility.

Airbus flygplansflotta
Airbus har tillverkat många enheter, flygplan och helikoptrar både för kommersiella uppdrag men också för militära, rymd- eller hållbara flygplansprojekt för morgondagens flygindustri.
För att veta mer, besök sidorna för dessa huvudsakliga kommersiella enheter som idag gör flygplansjättens rykte: Airbus A319, Airbus A320, Airbus A321, Airbus A340, Airbus A330, Airbus A350, Airbus A318 ELITE, ACJ 220 eller CityAirBus.
Nu vet du lite mer om Airbus. Hos AEROAFFAIRES är vi tillgängliga dygnet runt, alla dagar i veckan. Vi svarar snabbt på din begäran om offert online men också via telefon på +33 1 44 09 91 82.