Airbus: flygplanstillverkare

Airbus är en europeisk flygplansproducent. Det grundades i slutet av 60-talet, efter sammanslagningen av flera europeiska tillverkare och flygbolag. Huvudkontoret ligger nära Toulouse i Frankrike, i Blagnac exakt. Denna flygplansproducent, tidigare kallad Airbus Commercial Aircraft, specialiserar sig särskilt på tillverkning av passagerarplan för långdistansflygningar. Det tillhör de största flygplansproducenterna i världen av flygteknik. Nästan hälften av passagerarplanen i världen av lufttransport tillhör Airbus och används av många flygbolag. Airbus konkurrerar direkt med den amerikanska flygplansproducenten Boeing. Vi ska tillsammans se på historien, verksamheten, aktierna Airbus samt deras flygplansflotta.

Ursprunget till flygplansproducenten Airbus

Efter andra världskriget utvecklas flygbranschen. Turbojetmotorer skapas men också många flygplan som är avsedda för passagerartransport eller cargo särskilt. Oavsett om de är civila, militära eller kommersiella. Åren 60 kommer och tillgången till lufttransport ökar. Det är 1965 vid Bourget-mässan som europeiska aktörer inom flygbranschen diskuterar flygplansprojekt för att särskilja sig från de amerikanska jättarna och deras stora flygplan. De behövde hitta en annan marknad. Denna visade sig vara transport av många passagerare på korta och medellånga avstånd. Som luftbussar, “Air Bus”. Aktörerna och de europeiska flygplansproducenterna, som alla har sina respektive uppdrag, ställer sig frågan om att förena sig. De tar då namnet Airbus, som därmed blir en europeisk flygplansproducent.

De första projekten från flygplansproducenten Airbus från 1965

Foto kredit: Airbus

Aktiveringen av flygplan från flygplansproducenten Airbus

Airbus flygplansflotta diversifieras

A320 är på sätt och vis en hävstång för flygplansproducenten Airbus, som därför betraktas som en av de viktigaste tillverkarna i världen. Denna modell av flygplan har rekordet för 400 beställningar före sina kommissioneringar, jämfört med endast 15 för A300-modellen.

Foto kredit: Airbus

Flygplansproducenten Airbus efter 2000-talet

I slutet av 90-talet omstruktureras Airbus-gruppen för att behålla en enhetlig och konkurrenskraftig struktur mot den amerikanska jätten, och för att främst begränsa kostnaderna. Fusioner mellan flera flygplansgrupper äger rum och 2001 ägs Airbus till 80% av EADS (som bildades med Aérospatiale, CASA och DASA) och 20% av BAE Systems. Airbus huvudkontor ligger i Toulouse i Frankrike. Dess VD är Noël Forgeard.

För närvarande, och sedan 2018, är VD för gruppen Guillaume Faury.

Flygplansproducenten Airbus efter den sanitär krisen

År 2021 markerade också en beprövning från Airbus, som för första gången använde 100% biobränslen för en av sina flygningar. Detta initiativ är en del av målet för koldioxidneutralitet inom luftfartsområdet till 2050.

Foto kredit: Airbus

Nyckeltal för Airbus

Flygplansproducenten kan kännetecknas av några viktiga siffror fram till idag:

Olika åtgärder av flygplansproducenten Airbus

Airbus handlar inte bara om kända kommersiella flygplan som A320 eller A380. Det är också många åtgärder och prestationer inom andra områden. Redan inom produktionen av kommersiella flygplan givetvis, men också inom tillverkning av helikoptrar (Airbus Helicopter), utrustning av flygplan för försvaret, rymden samt säkerhet. Företagets mål är att koppla samman människor och erbjuda innovativa och säkra lösningar.

Slutligen gör Airbus en stort för att bygga upp flygplan som är allt mer ansvariga, renare, mindre förorenande och alltid i framkant av industrin. Det arbetar för att producera hybrida, grönare och ekologiska flygplan, elektriska eller till och med drönare utan piloter, till exempel. Framtiden för mobilitet är ett område som Airbus kontinuerligt utforskar och innoverar.

Olika projekt från Airbus för en hållbar luftfart

Frågan om nollutsläpp är banbrytande för tillverkaren. Flygplansproducenten grundar sig på fyra hörnstenar och utvecklar olika projekt.

Först och främst skapar Airbus flygplan som syftar till att inte emittera CO2-utsläpp. Det är fallet med deras projekt CityAirBus till exempel. En elektrisk eVTOL som redan genomfört många flygtester.

Därefter planerar flygplansgruppen att använda väte som bränsle för sina flygplan. För Airbus är väte en lovande källa som kommer att minska luftfarts påverkan på den globala klimatet. De planerar att utrusta sina kommersiella flygplan senast 2035.

Sedan använder flygplansproducenten också en naturlig energi, nämligen solen, för att driva sina flygplan. Solpaneler kan fånga solenergi och omvandla den till en drivkälla för sina flygplan. Just nu är det en rymdfarkost, Zephyr, som energiförsörjs uteslutande av solens strålar.

Slutligen vill Airbus också återuppfinna den urbana luftmobiliteten. De kommande flygtransporter i framtidens stad är redan på väg. Elektriska flygfarkoster tillverkas för att erbjuda lösningar för stadsmobilitet. Airbus har dessutom skapat en enhet specialiserad på detta projekt, Airbus Urban Mobility.

CityAirbus NextGen Foto kredit: Airbus

Flygplansproducenten Airbus flotta

Airbus har tillverkat många apparater, flygplan och helikoptrar både för kommersiella uppdrag men också för militära, rymdutveckling eller hållbara flygplansprojekter för framtidens luftfart.

För mer information, besök sidorna om dessa främsta kommersiella flygplan som idag gör att flygplansjätten har ett gott rykte: Airbus A319, Airbus A320, Airbus A321, Airbus A340, Airbus A330, Airbus A350, Airbus A318 ELITE, ACJ 220 eller till och med CityAirBus.

Du vet nu lite mer om flygplansjätten. På AEROAFFAIRES är vi tillgängliga dygnet runt, 7 dagar i veckan, inklusive helger och helgdagar. Vi svarar snabbt på din begäran om online offert samt via telefon på +33 1 44 09 91 82.