Airbus är en europeisk flygplansproducent. Det grundades i slutet av 60-talet, efter sammanslagningen av flera europeiska tillverkare och flygbolag. Huvudkontoret ligger nära Toulouse i Frankrike, i Blagnac exakt. Denna flygplansproducent, tidigare kallad Airbus Commercial Aircraft, specialiserar sig särskilt på tillverkning av passagerarplan för långdistansflygningar. Det tillhör de största flygplansproducenterna i världen av flygteknik. Nästan hälften av passagerarplanen i världen av lufttransport tillhör Airbus och används av många flygbolag. Airbus konkurrerar direkt med den amerikanska flygplansproducenten Boeing. Vi ska tillsammans se på historien, verksamheten, aktierna Airbus samt deras flygplansflotta.
Ursprunget till flygplansproducenten Airbus
Efter andra världskriget utvecklas flygbranschen. Turbojetmotorer skapas men också många flygplan som är avsedda för passagerartransport eller cargo särskilt. Oavsett om de är civila, militära eller kommersiella. Åren 60 kommer och tillgången till lufttransport ökar. Det är 1965 vid Bourget-mässan som europeiska aktörer inom flygbranschen diskuterar flygplansprojekt för att särskilja sig från de amerikanska jättarna och deras stora flygplan. De behövde hitta en annan marknad. Denna visade sig vara transport av många passagerare på korta och medellånga avstånd. Som luftbussar, “Air Bus”. Aktörerna och de europeiska flygplansproducenterna, som alla har sina respektive uppdrag, ställer sig frågan om att förena sig. De tar då namnet Airbus, som därmed blir en europeisk flygplansproducent.
De första projekten från flygplansproducenten Airbus från 1965
- 1965: ett första projekt av stora kapacitetsflygplan ser dagens ljus. Mellan Frankrike, England och Tyskland kommer projektet fram till en flygplan med en kapacitet på cirka 225 platser.
- 1966-1967: denna period markerar Airbus historia med framväxten av Airbus A300-projektet. Medlemmarna i Airbus utvecklar ett flygplan med större kapacitet, 300 platser, till en kostnad av 190 miljoner pund. Dessa kommer att finansieras av de olika medlemsländerna i Airbus. 37,5% för Frankrike och England, och 25% för Tyskland.
- 1968: målet som Airbus satte var att nå minst 75 beställningar för att genomföra projektet A300. Många flygbolag fann dock inte något uppenbart intresse för detta plan. Airbus hade inte fått någon beställning när juni 1968 kom. Partnerskap hade redan tecknats, särskilt med Lockheed och Rolls-Royce, som skulle förse A300 med motorer. En lösning behövdes. Det var då A300B såg dagens ljus. Det är en mindre version av A300. Det kommer att bli ett lättare flygplan med färre platser än de 300 som var planerade. England drog sig emellertid ur detta projekt. Tyskland och Frankrike finansierar nu 50% var för projektet.
- 1969: De två länderna går samman i en överenskommelse som slöts på flygmässan i Bourget. De lanserar då A300B, ett tvåmotorigt flygplan med 226 platser. Det kommer att ha fördelen av att vara mer ekonomiskt än andra konkurrenter (särskilt fyrmotoriga eller trådmotoriga flygplan). Flera omstruktureringar inom Airbus-gruppen och för detta projekt särskilt kommer att ske. Det visar sig att Nederländerna går med i projektet och bidrar ekonomiskt med 6,6%.
- 1970: De flygplansgrupper Aerospatiale och Deutsche Airbus går samman för att bilda gruppen Airbus Industrie officiellt. Denna grupp är en GIE (ekonomisk intressegrupp) som samlar flera nationaliteter. Huvudkontoret ligger i Paris. Gruppen Airbus Industrie leds av Franz-Josef Strauss. Senare ansluter sig andra europeiska flygplanesproducenter till Airbus-gruppen. Bland annat den spanska flygplanstillverkaren CASA.
Foto kredit: Airbus
Aktiveringen av flygplan från flygplansproducenten Airbus
- 1974: den första modellen av A300B har gjort sin första kommersiella flygning. Originalprojektet av A300B har utvecklats i många modeller (från A300B1 till B11) för att bäst möta marknadens krav. En version för luftfrakt, en lättare version, en ökad räckvidd, ett reducerat landningsställ eller till och med en förlängd version, många flygplan har kunnat göra sina flygtest och bevisa sig senare. Under det här året används A300 för första gången av ett flygbolag, Air France. Det är en av de få flygbolag som väljer stora kapacitetsflygplan. Flygplanet gör sin första kommersiella flygning i april mellan Paris och Londres.
- 1978: Airbus har försökt etablera sig i USA i flera år men utan framgång. Det är dock detta år som flygplansproducenten registrerar sina första riktiga beställningar från det amerikanska flygbolaget Eastern Air Lines (EAL), med en beställning på 23 enheter av A300 B4. De olika modellerna av A300 är en stor framgång och går i seriös konkurrens med den amerikanska jätten Boeing. Detta ger Airbus lusten att tillverka nya modeller av flygplan som passar flygbolagens önskemål. Eftersom den ursprungliga A300-modellen delvis ska tacka sin framgång till Air France, som behöver stora flygplan, men så är inte fallet för alla flygbolag. Ett nytt modellprojekt startar, det handlar om A310 som presenterades 1978 i Hannover vid en flygmässa.
- 1979 : A310 är populär, och många flygbolag lägger redan beställningar. Om Storbritannien drog sig ur det föregående projektet, så deltar de med 20% i utvecklingen av A310. Frankrike och Tyskland med 37,9% vardera, och Spanien med 4,2%.
- 1982: testflygning för A310.
- 1983 : första leveranser av flygplanet görs till Swissair och Lufthansa i synnerhet. Flera versioner kommer att tillverkas av Airbus (till exempel A310-200, A310-300 eller A310-600). Dessa olika versioner kommer att ha modifieringar på vingarna, stjärten, men också på kapaciteten hos flygplanet, eller till och med en fraktversion.
- 1984: produktionen av A300B-modellerna stoppas.
Airbus flygplansflotta diversifieras
- I början av 80-talet ser Airbus en möjlighet och en efterfrågan på att skapa flygplan med cirka 150 platser, som kan flyga mellan medeldistans. För att konkurrera med Boeing 737-200 planeras ett liknande flygplansprojekt. År 1981 sätts projektet A320, en 150-platser flygplan, i gång. För att särskilja sig från konkurrenterna vill flygplansproducenten att deras framtida flygplan ska vara mer bränsleeffektiva och ha teknologiska framsteg (vi noterar särskilt att elektriska kontroller införs).
- 1984: markerar den officiella lanseringen av A320. Beställningarna är redan på plats, 80 enheter för 5 flygbolag.
- 1988: Det första passagerarflygplanet A320 genomför sina första uppdrag. I Frankrike invigdes det året innan i Toulouse. Air France satte det sedan i drift 1988. A320 har haft stor framgång och har även överträffat sin amerikanska konkurrent Boeing, särskilt med en stor beställning från Pan Am, ett amerikanskt flygbolag.
A320 är på sätt och vis en hävstång för flygplansproducenten Airbus, som därför betraktas som en av de viktigaste tillverkarna i världen. Denna modell av flygplan har rekordet för 400 beställningar före sina kommissioneringar, jämfört med endast 15 för A300-modellen.
- 1989 : Surfande på framgångsvågen med sin A320, bestämmer sig Airbus för att skapa A321, en längre modell, med en kapacitet för 186 passagerare.
- 90-talet: Airbus diversifierar sitt utbud av flygplan och ökar sin produktionshastighet. Den tillverkar olika versioner av A320 (A318, A319 eller A321). Dessutom producerar den nya långdistansflygplan såsom A330 och A340 (samtidigt som de försöker särskilja sig från Boeing och dess nya modeller, särskilt Boeing 767).
- 1993 – 1994: respektive, de första driftsättningarna av de första A340 och A330.
- 1995: en mindre version av A320, A319, gör sin första flygning. Detta flygplan är viktigt eftersom sin version A319-114 tjänar som referens för de första affärsflygplanen av Airbus Corporate Jets (ACJ) år 1999.
Foto kredit: Airbus
Flygplansproducenten Airbus efter 2000-talet
I slutet av 90-talet omstruktureras Airbus-gruppen för att behålla en enhetlig och konkurrenskraftig struktur mot den amerikanska jätten, och för att främst begränsa kostnaderna. Fusioner mellan flera flygplansgrupper äger rum och 2001 ägs Airbus till 80% av EADS (som bildades med Aérospatiale, CASA och DASA) och 20% av BAE Systems. Airbus huvudkontor ligger i Toulouse i Frankrike. Dess VD är Noël Forgeard.
- 2000: ett fantastiskt projekt lanseras; studier hade redan inletts under 80-talet. Det handlar om ett stort flygplan med en kapacitet på upp till 800 personer som kommer att kallas A3XX. Detta projekt döps om till Airbus A380 som vi känner det idag, det största flygplanet i världen för passagerartransport. Vid detta datum har Airbus redan registrerat en beställning på 55 plan från 6 flygbolag.
- 2005 : A380 genomför sin första testflygning. Under skapandet är vissa aspekter av flygplanet svårt att genomföra. Särskilt i den slutliga monteringen av de olika delarna av flygplanet. Leveranserna av A380 får då förseningar. De första flygplanen till flygbolagen bör vara tillgängliga 2007. På grund av dessa successiva förseningar har Airbus förlorat 4,8 miljarder euro. Vissa flygbolag (som Emirates, till exempel) begär ekonomiska skadestånd. För att hantera situationen bestämmer sig Airbus för att omstrukturera sina olika produktionsanläggningar och undvika skillnader i produktionssystem.
- 2005: en liten översikt över Airbus flaggskeppsflygplan är att vid denna tidpunkt utgör A320 ensamt 75% av tillverkarnas beställningar.
- 2006 : Airbus utvecklar ett nytt flygplan, A350. Den kommer att presenteras detta år i Farnborough. Detta flygplan med bred kropp kommer att konkurrera med Boeing 777. Den har en kapacitet för 350 passagerare. Dess första flygning ägde rum 2013.
- 2007-2008 : omstruktureringsplaner (Power8, Power8 plus) införs. Kostnaderna måste sänkas, vilket leder till nästan 10 000 uppsägningar och starka protester. Vissa anläggningar säljs och andra flyttas.
- 2011 : medveten om miljöfrågor avslöjar Airbus sitt NEO-projekt (New Engine Option). Det kommer att tillämpas på A320neo som då konsumerar 15% mindre bränsle. Denna modell av flygplan blir med 1425 beställningar det mest eftertraktade flygplanet före dess lansering.
- 2010-talet: Airbus befäster sin globala närvaro på flygmarknaden. De slår successivt rekord för beställningar och produktion under dessa år.
För närvarande, och sedan 2018, är VD för gruppen Guillaume Faury.
Flygplansproducenten Airbus efter den sanitär krisen
- 2020 – 2021: flygplansgruppen, påverkad av Covid-19-krisen, meddelade att den förlorade 481 miljoner euro under 2020. Men under 2021 har beställningarna ökat igen och registrerat en intäkt på 363 miljoner euro under det första kvartalet.
År 2021 markerade också en beprövning från Airbus, som för första gången använde 100% biobränslen för en av sina flygningar. Detta initiativ är en del av målet för koldioxidneutralitet inom luftfartsområdet till 2050.
- Januari 2022: flygplansproducenten Airbus skriver under 36 stora beställningar för denna början av året. Dessutom genomfördes 30 leveranser av flygplan under samma månad till ett tiotal kunder. Dessutom gjorde flygplansproducenten sin första leverans av ACJ TwoTwenty till det schweiziska flygbolaget Comlux. Det är en Airbus 220-100 speciellt inredd för affärsbruk.
- Februari 2022: Med sina leveranser av flygplan meddelar tillverkaren att deras 2021 har varit ett rekordår. Flygplansproducenten uppnådde en historisk vinst på 4,2 miljarder euro, med 611 kommersiella flygplan levererade, vilket är en ökning med 8% jämfört med 2020 års siffror.
Foto kredit: Airbus
Nyckeltal för Airbus
Flygplansproducenten kan kännetecknas av några viktiga siffror fram till idag:
- 130 000 anställda från mer än 100 nationaliteter.
- 180: det är antalet Airbus-anläggningar runt om i världen.
- 12 000: det är antalet leverantörer som Airbus har.
Olika åtgärder av flygplansproducenten Airbus
Airbus handlar inte bara om kända kommersiella flygplan som A320 eller A380. Det är också många åtgärder och prestationer inom andra områden. Redan inom produktionen av kommersiella flygplan givetvis, men också inom tillverkning av helikoptrar (Airbus Helicopter), utrustning av flygplan för försvaret, rymden samt säkerhet. Företagets mål är att koppla samman människor och erbjuda innovativa och säkra lösningar.
Slutligen gör Airbus en stort för att bygga upp flygplan som är allt mer ansvariga, renare, mindre förorenande och alltid i framkant av industrin. Det arbetar för att producera hybrida, grönare och ekologiska flygplan, elektriska eller till och med drönare utan piloter, till exempel. Framtiden för mobilitet är ett område som Airbus kontinuerligt utforskar och innoverar.
Olika projekt från Airbus för en hållbar luftfart
Frågan om nollutsläpp är banbrytande för tillverkaren. Flygplansproducenten grundar sig på fyra hörnstenar och utvecklar olika projekt.
Först och främst skapar Airbus flygplan som syftar till att inte emittera CO2-utsläpp. Det är fallet med deras projekt CityAirBus till exempel. En elektrisk eVTOL som redan genomfört många flygtester.
Därefter planerar flygplansgruppen att använda väte som bränsle för sina flygplan. För Airbus är väte en lovande källa som kommer att minska luftfarts påverkan på den globala klimatet. De planerar att utrusta sina kommersiella flygplan senast 2035.
Sedan använder flygplansproducenten också en naturlig energi, nämligen solen, för att driva sina flygplan. Solpaneler kan fånga solenergi och omvandla den till en drivkälla för sina flygplan. Just nu är det en rymdfarkost, Zephyr, som energiförsörjs uteslutande av solens strålar.
Slutligen vill Airbus också återuppfinna den urbana luftmobiliteten. De kommande flygtransporter i framtidens stad är redan på väg. Elektriska flygfarkoster tillverkas för att erbjuda lösningar för stadsmobilitet. Airbus har dessutom skapat en enhet specialiserad på detta projekt, Airbus Urban Mobility.
CityAirbus NextGen Foto kredit: Airbus
Flygplansproducenten Airbus flotta
Airbus har tillverkat många apparater, flygplan och helikoptrar både för kommersiella uppdrag men också för militära, rymdutveckling eller hållbara flygplansprojekter för framtidens luftfart.
För mer information, besök sidorna om dessa främsta kommersiella flygplan som idag gör att flygplansjätten har ett gott rykte: Airbus A319, Airbus A320, Airbus A321, Airbus A340, Airbus A330, Airbus A350, Airbus A318 ELITE, ACJ 220 eller till och med CityAirBus.
Du vet nu lite mer om flygplansjätten. På AEROAFFAIRES är vi tillgängliga dygnet runt, 7 dagar i veckan, inklusive helger och helgdagar. Vi svarar snabbt på din begäran om online offert samt via telefon på +33 1 44 09 91 82.