ATR 42: introduktion
ATR 42 är ett turbopropflygplan för medeldistansflyg som utvecklats av den europeiska tillverkaren ATR. Det har varit en stor framgång hos många flygbolag tack vare sin tillförlitlighet och låga driftskostnader, tack vare sitt framdrivningssystem, som är mer ekonomiskt än jetdrivna flygplan. De senare förbrukar mer bränsle. Med den senaste generationen av ATR 42-600 och ATR 72-600 är flygplanstillverkaren världsledande inom kategorin regionala turbopropflygplan med en kapacitet på 40 till 78 passagerare.
ATR 42 kan transportera mellan 40 och 48 passagerare, beroende på version, i en bred, rymlig och bekväm kabin över korta och medellånga avstånd.
Detta flygplan har också ett stort bagageutrymme. Det finns också i en fraktversion för transport av gods.
Att leasa en ATR 42 är ekonomiskt meningsfullt. Detta flygplan används regelbundet för interregional grupptransport eller fraktverksamhet.
Behöver du en prisuppskattning?
Begäran om offertAffärsegenskaperna för ATR 42
Den senaste versionen av ATR 42, ATR 42-600, har utvecklats parallellt med samma version av ATR 72-600. Den europeiska flygplanstillverkarens strategi för dessa nya flygplan har varit att göra dem mer effektiva och tillförlitliga, samtidigt som driftskostnaderna och bränsleförbrukningen minskar. Dessutom är motorerna mer kraftfulla och avioniken är utrustad med toppmoderna flytande kristallskärmar i cockpit för optimal navigering, kommunikation och övervakning under flygningen. Beroende på sittplatserna kan det ta mellan 30 och 50 personer.
Flygplanet drivs av kraftfulla Pratt och Whitney 127E-motorer för att minska vibrationerna. Detta innebär ökad komfort för passagerarna.
Modellen ATR 42 Cargo har ett lastutrymme på 56m3 och ett lastutrymme på 30m3
Beräkna din flygresa online och få din offert via e-post
Tekniska egenskaper förATR 42

Apparat
- Tillverkare ATR
- Modell ATR 42
- Kategori Regionalflygplan
Praktisk information
- Piloter 2
- Kabinsbesättning Nej
- Säten 46
- Bagageutrymmets volym 10,79 m³
- Toaletter oui
Kabin
- Höjd på kabinen 2,54 m
- Kabinstorlek 1,88 m
Prestanda
- Kryssningshastighet 430 km/h
- Autonomi 1 000 km
Pris
- Hyrespris 4 000 €/timme
- Köpespris 16 000 000 €
Upptäck vår onlinejämförelse
Stuga förATR 42
- Längd 14,66 m
- Bredd 2,57 m
- Höjd 1,91 m
- Säten 50
Utförande avATR 42
- Maximal hastighet 556 km/h
- Autonoma enheter 1 580 kilometer
- Kryssningshastighet 494 km/h
- Tak 7 600 m
Dimensionerna avATR 42
- Längd 22,67 m
- Envergure 24,57 m
- Höjd 7,59 m
Motorisering avATR 42
- Motorer 2 motorer Pratt & Whitney Canada PW120
AEROAFFAIRES i siffror
8500
tillgängliga apparater
35 000
försäkrade flygningar
100 000+
passagerare
4,9/5
kundnöjdhet
100%
Koldioxidkompensation
Handlingsradie av ATR 42
Information: Flytta mittpunkten på kartan baserat på din startposition
Viktiga fördelar medATR 42
- hög tillförlitlighet
- låga driftskostnader tack vare sitt framdrivningssystem
- tar mellan 40 och 48 passagerare, beroende på version
- stor, rymlig och bekväm kabin
- stort bagageutrymme

Behöver du en prisuppskattning?
Begäran om offertHar du en fråga? Kontakta vårt team

Isabelle CLERC
VD AEROAFFAIRES

François-Xavier CLERC
Grundare AEROAFFAIRES
Våra flygexperter står till ditt förfogande för att hjälpa dig vid varje steg av din bokning.
Gå längre
ATR 42 lite historia
För att få veta mer om det fransk-italienska företaget ATR (Avions de Transport Régional) i flygvärlden måste man gå tillbaka till 1982. Det är det datum som markerar starten för denna ekonomiska intressegruppering som sammanför två stora europeiska flygplanstillverkare: Airbus och Leonardo.
I likhet med vissa av konkurrenten Bombardiers modeller är ATR specialiserat på turbopropflygplan som kan transportera mellan 40 och 90 passagerare. ATR:s mål är att tillverka flygplan som är ekonomiska, lätta att manövrera och bekväma att flyga. Detta ledde till skapandet av ATR 42 i dess version ATR 42-300, som gjorde sin första kommersiella flygning i december 1985 för flygbolaget Air Littoral. År 1989 meddelade företaget att det hade fått mer än 400 beställningar på denna modell av civila flygplan, som fortsatte att produceras fram till 1996. Flera versioner producerades för att utgöra ATR-flottan: ATR-320, sedan -500 och slutligen den nuvarande -600, som togs i bruk 2010. Samtidigt utvecklar ATR nya flygplansserier, till exempel fraktversioner för transport av varor och versioner, som ATM 42R, för militärflyg. År 2019 tillkännagav ATR utvecklingen av en modell som är utformad för korta starter och landningar till 2022. Slutmonteringen av de olika flygplanen sker på ATR:s anläggning i Toulouse.
ATR meddelade vid Paris Air Show 2011 att man hade bokat 78 fasta order: en historisk nyhet!