Fraktflygplan AERO SPACELINES SUPER GUPPY

Avion cargo Super Guppy en train de décoller
Avion cargo Super Guppy en train de décoller

Upptäck SUPER GUPPY


  • Fraktflygplan
  • Tills 3 200 km flygautonomi
  • Marschfart på 470 km/h

Description du SUPER GUPPY

Vill du veta mer om Super Guppy?

Super Guppy är en civil avion cargo som byggdes i USA av Aero Spacelines på 1960-talet. Den kan transportera cirka 77 ton stor utrustning, i synnerhet rymdutrustning.

NASA beställde de första modellerna eftersom man behövde transportera komponenter och hela steg till Saturn V-raketen som en del av Apolloprojektet. Att transportera dem med fartyg ledde till problem med rost.

Byggandet av Guppies

Företaget Aero Spacelines bestämde sig för att bygga ”Pregnant Guppies” med hjälp av gamla Boeing 377 Stratocruisers. De var dock för små och det krävdes ett annat flygplan för att transportera delarna till uppskjutningsbasen Cape Canaveral (Florida).

Den nuvarande Super Guppy byggdes på basen av en Boeing KC-97 och genomgick många modifieringar; turbopropmotorer ersatte kolvmotorerna, vingarna förlängdes och flygplanskroppen förstärktes. Till skillnad från Pregnant Guppy behölls trycksättningen i cockpit för att göra det möjligt att flyga på högre höjder.

Flygplanet togs i tjänst 1966 och köptes av NASA 1979.

Fem exemplar tillverkades. Samtidigt inledde Aero Spacelines produktionen av Mini Guppysom var konstruerad för att transportera gods utanför spårvidden, och Super Guppy Turbine. Turbinen byggdes som svar på efterfrågan från Unexcelled Corporation, som köpte Aero Spacelines 1967.

Snabb utveckling

Med åren blev Super Guppy allt svårare att underhålla. Den största nackdelen var att nosen måste öppnas manuellt och att elkablarna måste tas bort vid lastning. Detta var en lång och mödosam operation. Lastplanet var också byggt på basis av ett mycket äldre flygplan och vissa reservdelar tillverkas inte längre idag. Det hade också en gammalmodig cockpit med nålstyrda instrument.

På 1970-talet hamnade Aero Spacelines i ekonomiska svårigheter och började handla med Airbus.

År 1996 ersattes Super Guppies med fem Belugas, som var modernare och snabbare att lossa. De blev sedan museiföremål i olika länder. Ett flygplan anförtroddes till Ailes Anciennes Toulouse-samlingen, medan tre andra ställdes ut i USA (Tucson), Tyskland (Hamburg) och Storbritannien (Bruntingthorpe). Den sista modellen används fortfarande av NASA.

Behöver du en prisuppskattning?

Begäran om offert

Affärsegenskaperna för SUPER GUPPY

Super Guppy är cirka 43 meter lång, 15 meter hög och har ett vingspann på 47 meter.

Den har en form som liknar vitvalens och Boeing 747-400 LCT.

I själva verket är det Beluga som har tagit över på den boglastande sidan och Dreamlifter på den akterlastande sidan Airbus (frontlastning) och Dreamlifter på Boeing sidan (baklastning).

Beräkna din flygresa online och få din offert via e-post

Tekniska egenskaper för SUPER GUPPY

Apparat

  • Tillverkare AERO SPACELINES
  • Modell SUPER GUPPY
  • Kategori Fraktflygplan

Praktisk information

  • Piloter 2
  • Kabinsbesättning Nej
  • Bagageutrymmets volym 1400 m³

Prestanda

  • Kryssningshastighet 470 km/h
  • Autonomi 3 200 km

Pris

  • Köpespris 2 200 000 €

Upptäck vår onlinejämförelse

AEROAFFAIRES i siffror

8500
tillgängliga apparater

35 000
försäkrade flygningar

100 000+
passagerare

4,9/5
kundnöjdhet

100%
Koldioxidkompensation

Handlingsradie av SUPER GUPPY

Information: Flytta mittpunkten på kartan baserat på din startposition

Viktiga fördelar med SUPER GUPPY

  • Super Guppy har en räckvidd på 3.200 kilometer.
  • Den kan bära en last på nästan 80 ton.

Behöver du en prisuppskattning?

Begäran om offert

Har du en fråga? Kontakta vårt team

Avion cargo Super Guppy en train de décoller

Isabelle CLERC

VD AEROAFFAIRES

Avion cargo Super Guppy en train de décoller

François-Xavier CLERC

Grundare AEROAFFAIRES

Våra flygexperter står till ditt förfogande för att hjälpa dig vid varje steg av din bokning.

Liknande apparater till SUPER GUPPY