Oyonnair : flygbolag

8500
tillgängliga apparater

35 000
försäkrade flygningar

100 000+
passagerare

4,9/5
kundnöjdhet

100%
Koldioxidkompensation

Oyonnair är ett franskt företag compagnie aérienne som grundades 1989. Företaget, som bedriver passagerartrafik i det franska luftrummet, skapades av dess VD och grundare Michel Maradan, en flygentusiast. Ett av hans huvudsyften var att göra det möjligt för développement des PME et PMI. Så med vår kapten och hans flygbesättning, starta omedelbart och non-stop för en rundtur i denna luftfartsindustri som verkar på den franska civila luftfartsmarknaden.

Ursprunget till flygbolaget Oyonnair

Det hela började 1983. Michel Maradan var då VD för DTP-gruppen i staden Izernore i Ain-regionen. Han hade varit passionerad för flygteknikens värld sedan sin tidiga barndom. Samma år tog han sin pilotlicens. Han flyger nu regelbundet från Oyonnax flygklubb i regionen Auvergne Rhône-Alpes. Under ett år flög Maradan visuella flygningar, dvs. flygningar dagtid med sikt och utan teknisk assistans från flygplanet. Året därpå fortsatte han att göra visuella flygningar, men vädret var mer nyckfullt météo vädret var mer nyckfullt, så han kunde inte flyga så mycket som han ville. Slutligen, under sitt tredje flygår, funderade han på att byta plan, eftersom visuella flygningar blev för farliga i dåligt väder – luftvärdigheten var sämre och landningen farlig.

År 1989 bestämde han sig för att grunda sitt eget flygbolag: Oyonnair. Hans mål var att främja taxiflygverksamheten och bidra till utvecklingen av on-demandflyg i sin region. Samma år godkändes företaget Transport Public de passagers och fick sitt Air Operator Certificate (AOC) i enlighet med Europeiska byrån för luftfartssäkerhet (EASA). Detta gjorde det möjligt för Michel Maradan att starta sin flygtransportverksamhet och ansluta sig till de många andra flygbolagen på marknaden.

Det franska flygbolaget Oyonnairs historia

Detta nya flygbolag investerade i sin första privata jet till sin flotta. Det var en tvåmotorig Piper PA 30 med 8 säten. Den pilot som han rekryterade för att flyga planet råkade tyvärr ut för en incident, utan några skador, men som fick honom att hoppa av. År 1990 förvärvade Maradan en tvåmotorig turboprop från flygplanstillverkaren Beechcraft flygplan Beechcraft C90 som kunde ta upp till 9 passagerare. Han valde denna modell eftersom den hade en större räckvidd än det första flygplanet i hans flotta. Målet är att utveckla flygtrafiken och att göra mer avlägsna destinationer till reguljära destinationer. Det kommer därför att ha fler möjligheter att erbjuda när det gäller anslutningar.

För att kunna flyga C90 rekryterade vd:n samtidigt en ung pilot vid namn Daniel Vovk. Vovk skulle sköta flygplanet och flygningarna och även instruera andra piloter.

Under denna period fortsatte Maradan att flyga och erhöll av luftfartsmyndigheterna tillstånd att utföra instrumentflygningar i luftrummet. I och med radiocertifieringen blev han också professionell pilot. Nu utför han pilot- och flygtrafiktjänstuppdrag för sitt eget flygbolag. Men också på affärsresor för att utveckla sitt företag!

I början ville flygbolagets VD etablera sitt kontor i staden Oyonnax, så han kallade naturligtvis sitt företag Oyonnair. Stadens flygplats var dock inte utrustad för IFR-flygningar i enlighet med luftfartskoden (instrumentflygregler, som skiljer sig från VFR: visuella flygregler). Så han flyttade till grannstaden Bourg-en-Bresse. Flygplatsen i Bourg lovade honom att han snart skulle få utrustning för att genomföra IFR-flygningar. Några år senare, 1993, beslutade dock Oyonnairs styrelseordförande att flytta till Lyon-Bron. Oyonnair har för närvarande sitt huvudkontor där.

Det var då företagets affärsflygverksamhet verkligen tog fart. Företaget skaffade också hangarer och verkstäder för att kunna utföra underhåll på sina flygplan.

I slutet av 90-talet kämpade företaget lite för att hålla kursen, men lyckades ändå sticka ut och blomstra.

År 2003 bestämde sig flygbolaget för att skaffa ett nytt flygplan:

Vi bestämde oss för att lägga i en högre växel, så jag sålde vår Beechcraft till en vän och flygentusiast, Francis Brochon, som blev delägare, och investerade i en nyare Beechcraft, den 9-sitsiga dubbelturboprop 350, utrustad med en bår för sjukvårdstransporter.atr. Från och med den tidpunkten började vi arbeta med stora försäkringsbolag.

Förklarar Michel Maradan.

Idag opererar det franska flygbolaget i hela Frankrike och utomlands. Det har etablerat sig i flygplatsstäder som Lyon (huvudkontor) samt Paris Le-Bourget, Rennes bretagne och Marseille under sommarperioden. Företaget har alltså knutpunkter i alla fyra hörn av Frankrike, vilket är en styrka för dess utbyggnad.

Citation Mustang
Citation Mustang – Photo credit: Cessna – Textron Aviation

Vad gör Oyonnair?

Oyonnairs huvuduppdrag

Oyonnair är ett flygbolag som för närvarande specialiserar sig på privata on-demand-flygningar och företagsflyg (för affärsresor, séminaires ou incentives långdistans eller på annat sätt). Bolaget bedriver också en rad olika flygverksamheter, t.ex vols sanitaires och flygningar från fret aérien, vol cargo för transport av varor. Med sina olika lufttransportuppdrag erbjuder flygbolaget ett omfattande utbud av tjänster på begäran. Detta är själva principen för affärsflyget.

Flyg på begäran

Oyonnair trafikerar många destinationer i Europa och runt Medelhavet. Med tillgång till över 600 flygplatser kan du garanterat hitta en flygning som uppfyller dina kriterier. Med sin egen flotta är företaget, dess piloter och flygplan dessutom tillgängliga dygnet runt så att du kan lyfta så snabbt som möjligt, oavsett vilken tid du begär. När det gäller procedurerna finns det med dessa skräddarsydda flygningar inga ombordstigningsbegränsningar och du får tillgång till affärsterminalen, så du behöver inte vänta på de stora flygplatserna. Det här transportsättet är mycket snabbt och effektivt, särskilt för affärsresenärer entreprises en développement och för vilka tid är pengar. Även om priset på en privat jet säkert är mindre överkomligt än ett lågprisflygplan, kommer du att göra stora besparingar utanför flygningen. Faktum är att företagets VD betonar denna punkt som en av dess styrkor när det gäller att demokratisera affärsflyget:

Kostar inte en tur- och returresa under dagen mer när man måste betala för vägen, hotellet, taxibilarna, när man måste stanna på plats?

Les vols sanitaires

Det nationella flygbolaget genomför medicinska flygningar. Det handlar till exempel om medicinska resoratrför personer som lider av Alzheimers sjukdom Covid 19 men även andra typer av medicinska flygningar. Faktum är att Oyonnair regelbundet utför SAMU-flygningar. Dessa efterfrågas av sjukhus och andra vårdinrättningar. Flygplanen används ofta i nödsituationer och måste vara redo att användas mycket snabbt. Oyonnair garanterar därför 24-timmars tillgänglighet för sina privata jetplan. Slutligen transporterar företaget också organ för transplantationer. De privatjetplan som chartras för den här typen av uppdrag är naturligtvis fullt utrustade med medicinsk utrustning. Som Maradan förklarar:

Den medicinska transportenatriement var början på vår verkliga uppstart som ett riktigt företag med piloter och en ganska stark verksamhet. Transporten av organ är en ny möjlighet för företaget, och en välkommen sådan i en tid av kris.

Oyonnairs flygplansflotta

Oyonnair har en egen flotta av affärsflygplan, med 2 olika modeller: the Citation Mustang och Piaggio Avanti.

  • Cessna Citation Mustang företaget äger 3 av dessa flygplan, som kan ta upp till 4 passagerare. Denna privata jet är ett riktigt arbetsverktyg, eftersom det är snabbt, ekonomiskt och gör det möjligt att snabbt länka två destinationer över korta avstånd. Företagets privata jetplan Citation Mustang finns också i en medicinsk version. De rymmer en enda pilot, nödvändig medicinsk utrustning och 2 medföljande passagerare.

Piaggio avanti médicalisé
Photo credit: Oyonnair

  • Piaggio Avanti dessa privata jetplan tar upp till 8 passagerare. Smeknamnet Ferrari of the skies, denna business jet presterar mycket bra på regionala flygningar och är mycket populär bland affärsflyg. Liksom Mustang kan Piaggio Avanti också chartras för medicinsk evakuering. Dess stuga rymmer 2 bårar med 3 passagerare (eller en bår med 5 passagerare) samt all nödvändig medicinsk utrustning.

Upptäck de andra franska flygbolagen:

Ta reda på lite mer om detta franska flygbolag. AEROAFFAIRES kan chartra alla typer av flygplan och kommer att svara på din begäran när som helst, vilken dag som helst! Kontakta oss på +33 1 44 09 91 82 eller fyll i vårt kontaktformulär devis en ligne.

Vilka flygplan består Oyonnairs flotta av?

Oyonnairs flotta består av små flygplan med låga koldioxidutsläpp. Dessa inkluderar Piaggio Avanti II och Cessna Citation Mustang.

Var är Oyonnair baserat?

Oyonnairs flygplan är baserade på tre flygplatser i Frankrike: Lyon Bron, där företagets huvudkontor ligger, Rennes och Paris Le Bourget.

Vilka är Oyonnairs uppdrag?

Oyonnairs små flygplan är särskilt effektiva för att transportera passagerare, brådskande flygfrakt eller medicinska flygningar.