VÄNTA INTE MED ATT BOKA DINA FLYG FÖR SOMMAREN!

Sök efter flygplan, stad eller information…

Världens ledande företag i privatjetuthyrning

Flyg med privatjet: vilka är de administrativa formaliteterna?

8500
tillgängliga apparater

35 000
försäkrade flygningar

100 000+
passagerare

4,9/5
kundnöjdhet

100%
Koldioxidkompensation

Skulle du vilja flyga i en privatjet för en familj, VIP, affärer, medicinsk eller till och med för att repatriera kroppen av en älskad? Allt detta är möjligt, men det finns några administrativa formaliteter som du måste följa. AEROAFFAIRES tar en titt på de vanligaste administrativa formaliteterna i samband med att flyga med en privatjet.

Administrativa formaliteter för en VIP-flygning:

De administrativa formaliteterna för en vol en jet privé -flygning är nödvändiga för att garantera säkerheten, efterlevnaden av gällande lagar och förordningar och för att underlätta passagerarnas resa. Här följer de viktigaste administrativa formaliteterna som ska fullgöras.

Standardformaliteter

  • Kontroll av passagerarnas identitet: varje passagerare måste uppvisa en giltig identitetshandling (pass, ID-kort etc.) för att garantera flygets säkerhet. Du måste ange faktureringsadressen och kopior av passen för alla passagerare. Dessutom måste du informera AEROAFFAIRES-teamet om din bagagelast så att de kan välja lämpligt flygplan. Slutligen kommer du att underteckna kontraktet och 24 timmar före flygningen får du färdplanen för din resa.
  • Tulldeklaration: om flygningen passerar gränser är det nödvändigt att deklarera de varor som transporteras för att följa gällande tullagstiftning.
  • Deklaration av passagerarlista: denna formalitet underlättar in- och utpasseringsprocedurer och garanterar passagerarnas säkerhet.
  • Bokning och bekräftelse av start- och landningstider: detta säkerställer att landningsbanor och flygplatsinfrastruktur är tillgängliga för flygningen.
  • Kontroll av flygplanets överensstämmelse : före flygningen måste flygplanet inspekteras för att säkerställa att det uppfyller säkerhets- och luftvärdighetsstandarder.

Administrativa formaliteter för att flyga på en privatjet med ett husdjur:

Under en privat resa med flyg är det möjligt att voyager avec son animal de compagnie ombord på flygplanet. Här är några formaliteter som fortfarande kommer att vara nödvändiga för att säkerställa att flygningen går smidigt.

  • Resor inom Europa :
    • hundpass & kopia på vaccinationer
    • Flygbolagen fakturerar hundar enligt deras vikt (-8K 500 euro för en hund) Hundar som väger mer än 8 kg accepteras inte av alla flygbolag
  • Utanför Europa:
    • Storbritannien Var noga med att kontrollera att flygplatserna i Storbritannien har tillstånd att ta emot hundar – särskilda vaccinationer krävs

Särskilda fall:

För vissa destinationer som t.ex London Biggin hill airport måste du tillhandahålla vissa DEFRA-godkända dokument om djuret och följa de olika PETS (pet travel scheme) importbestämmelserna:

  • Ha ett mikrochip som identifierar djuret.
  • Ha djurets pass eller, i tillämpliga fall, ett officiellt veterinärintyg för länder som inte har ett pass för sällskapsdjur.
  • Vara uppdaterad med rabiesvaccination.
  • Det finns även andra tester för djur från länder utanför EU
  • Behandla mot parasiter minst 5 dagar före avresan (och mer än 24 timmar före avresan).
  • Flygoperatören måste ha förhandsgodkännande från DEFRA för att använda Skypets-tjänsten.
  • Flygbolaget måste vara informerat och ha fått alla dokument som rör djuren minst 24 timmar före djurets ankomst.
  • Ha ett AHC-intyg (djurhälsointyg).

Administrativa formaliteter för att flyga med privatjet med skjutvapen:

Vilka är villkoren för att transportera skjutvapen på en privatjet?

Villkoren för att transportera en arme à feu à bord d’un jet privé är följande:

  • Skjutvapen och ammunition måste placeras i flygplanets bagageutrymme.
  • Skjutvapnet måste vara helt tomt på ammunition och oladdat vid tidpunkten för ombordstigning.
  • Ammunitionen måste placeras i en säker låda.
  • Skjutvapen måste placeras i styva, stängda lådor. Detta för att garantera säkerheten ombord. Den säkra lådan kan inte öppnas i händelse av turbulens, rörelse eller stötar i lastrummet.

Vilka regler gäller för privatjetresor med vapen?

Europeiska regler föreskriver att passagerare som vill transporter des armes en avion, uppfylla ett antal formaliteter och skyldigheter för att kunna resa med privatjet. Här är lite information om dina skyldigheter:

  • När du bokar ditt flyg ska du informera AROAFFAIRES-teamet om dina planer på att bära ett eller flera skjutvapen ombord på flygplanet. Detta kommer att göra det möjligt för vårt team att informera avgångs- och ankomstterminalen.
  • Du får inte ha med dig mer än 5 kg ammunition ombord på flygplanet. Så planera i förväg för att undvika att en del av din last tas bort.
  • Det är strängt förbjudet att placera ditt skjutvapen i en av dina personliga resväskor. Ditt vapen (pistol, gevär etc.) måste förvaras i en särskild låda som är märkt med vapnets namn.
  • Som passagerare med ett skjutvapen måste du visa upp din licens eller ditt tillstånd att bära skjutvapen.
  • Om du planerar att resa utomlands måste du också gå igenom ett antal formaliteter för att säkerställa att vapentransporten är tillåten när du anländer till det främmande landet.

De dokument du behöver är följande

  • skjutvapnets europeiska papper och pass
  • licens för ägare av skjutvapen.

Därefter kan AEROAFFAIRES-teamet kontrollera att flygbolaget har tillstånd att transportera skjutvapen som anses vara sportvapen (olika kategorinivåer beroende på vapnet)

Administrativa formaliteter för gruppflyg :

När du begär en flygcharter för en vol de groupe, kommer AEROAFFAIRES-teamet att behöva följande information:

  • Antal passagerare
  • Antalet bagageartiklar
  • Ankomst- och avgångsdestination
  • Vilken typ av tjänst som krävs (lyx eller praktisk)
  • Din budget

Administrativa formaliteter för en medicinsk flygning

En olycka? Sjukdom i ett främmande land? Om den första hjälpen som erbjuds eller kvaliteten på behandlingen inte är optimal eller tillgänglig, är det att föredra att resa akut till en vårdinrättning eller till ditt hemland. För att få den bästa vården så snabbt som möjligt rekommenderas flygresor. På AEROAFFAIRES kan vi, tack vare vårt omfattande nätverk av privatflygplan och helikoptrar, ordna en medicinsk flygning för dig, air ambulance, som är säker och anpassad till varje situation.

Här är de dokument som kommer att krävas för denna typ av privat jetflyg:

  • Detaljer om den läkare som ansvarar för patienten
  • Detaljer om läkaren på sjukhuset som patienten går till
  • Patientens primära medicinska rapport och medicinska fil
  • friskrivningsbrev för flygtransport: detta friskriver AEROAFFAIRES från allt ansvar i händelse av problem ombord på flygplanet under transporten.

Administrativa formaliteter för en hemtransportflygningatr:

Denna typ av tjänst är sällsynt, men vissa familjer uppmanar AEROAFFAIRES att repatriera kroppen av en älskad. Observera att det i denna speciella situation finns några specifika saker utöver det vanliga förfarandet.

Här är listan över dokument som vi kräver för denna typ av flygning:

  • Airwaybill för kistan: Airwaybill är ett dokument som används vid flygfrakt. Den innehåller: uppgifter om försändelsen, inklusive information om avsändare, mottagare, godsets art, kvantiteter, vikter och mått samt transportvillkor. Om en kista transporteras krävs även ett intyg om att kistan är stängd.
  • Namn och adress till det företag som ansvarar för kistan vid avgång och ankomst
  • Kistans storlek och vikt
  • Fullständig kistfil
  • Dödsattest
  • Dödsattest
  • Tillstånd att stänga kista
  • Pass för bårhus
  • Tillstånd för transport
  • Identitetshandling för den avlidne
  • Tullklarering
  • Ansökan om tillträde till asfalt för begravningsfordonet.

Administrativa formaliteter för en fraktflygning

För förfrågningar om fraktflyg, även känt som fret aérien, kommer teamet som ansvarar för chartern att behöva följande information för att kvalificera begäran:

  • Lastens art (farliga produkter, värdefulla material, kylda produkter, levande djur)
  • Känna till den exakta destinationen (för att justera flygplatsen om det behövs)
  • Känna till vikt, förpackning (pall/kartong/bulk) och mått

Med AEROAFFAIRES är de administrativa formaliteterna enkla för din privata resa.

Förtro din privat- eller affärsresa till AEROAFFAIRES. Vårt team av experter på flygförmedling tar hand om alla administrativa formaliteter åt dig. Så att du kan åka iväg med sinnesfrid. Begär en personlig offert utan förpliktelser. Våra flygexperter står till din tjänst dygnet runt på +33 (0) 1 44 09 91 82 eller via e-post: charter@aeroaffaires.com. Du kan också fylla i vårt formulär på devis en ligne och få svar inom två timmar.