AEROAFFAIRES har en särskild avdelning för flygfrakt av covid-19-vacciner.
För att bekämpa pandemin har vi inlett partnerskap runt om i världen för att samla de nödvändiga resurserna och uppfylla kraven på kylkedjan för internationell transport av vacciner och läkemedelsprodukter. Vi strävar efter att samla alla möjliga resurser och ansträngningar för att säkerställa distributionen och logistiken för vaccinet i hela världen.
Chartering av ett fraktflygplan för transport av covid-19-vacciner
Den nuvarande hälsokrisen tvingar transportörer och flygbolag att överväga sin logistiska kapacitet för vaccinflygningar för att uppfylla ländernas vaccinationspolicy. Leverans och tillhandahållande av vacciner är utmaningar som måste hanteras. Enligt International Air Transport Association (IATA) skulle transport av covid-19-vaccinet kräva mobilisering av minst 1 000 Boeing 747. I en tid då USA redan har beställt omkring 100 miljoner doser av covidvaccinet och EU efterlyser 200 miljoner, går frågan om flyglogistik hand i hand med vaccinationsprogram för befolkningen. Eftersom hälsokrisen påverkar hela planeten måste vaccinerna transporteras så snabbt som möjligt, och överallt. Det är viktigt att producera ett vaccin, men civilflyget måste också kunna organisera ett effektivt flygnät för att distribuera det.

Luftfart och transport av COVID-19-vaccinet
I september 2020 uppmärksammade IATA flygvärlden på behovet av att delta i transporten av COVID-19-vaccinet för att säkerställa vaccinationsprogram. Flygfraktsektorn har utsetts till ett uppdrag av planetär betydelse och har redan förberett sig i flera månader för att anta den utmaning som slutligen kan sätta stopp för epidemin. Att framställa vaccin tar tid, så det var nödvändigt att tänka framåt och tvinga flygvärlden att överväga särskilda logistiska lösningar.
Sedan hälsokrisen började har flygbolagen tvingats återuppfinna sig själva genom att använda passagerarflygplan för fraktflygningar, trots att dessa flygplan inte nödvändigtvis är lämpade för sådana uppdrag. Detsamma gäller för transport av läkemedelsprodukter som vacciner, som kräver exakta försiktighetsåtgärder, standarder och överföringsförhållanden. Det ligger i sakens natur att ett vaccin måste transporteras snabbt till den plats där det behövs. Fraktflygplan förefaller därför vara de flygplan som är bäst lämpade för detta särskilda behov.
Exemplet Air France
Medan det franska flygbolaget mobiliserades för att transportera masker och annan medicinsk utrustning under den inledande begränsningsperioden och genomförde cirka 135 fraktflygningar, tar man nu upp frågan om vacciner. Air France har beslutat att mobilisera sin flotta för att transportera vacciner mot covid-19. Flygbolaget har 2 fraktflygplan som kan transportera 1 miljon doser vardera. Med tanke på hur brådskande situationen är konverterar Air France, liksom andra flygbolag, också några av sina flygplan för frakt. Utöver fraktplanen har ett hundratal långdistansflygplan mobiliserats för att transportera vaccinet. Vart och ett av dessa flygplan kan transportera cirka 400 000 doser per dag. Dessutom har de flesta av hangarerna i Roissy, Air Frances fraktnav, tagits i anspråk för att säkerställa optimal logistik för överföringen av vaccinet. Vissa av hangarerna är enorma kylrum, vilket säkerställer att den kylkedja som krävs för korrekt förpackning av vaccinet inte bryts förrän det har administrerats. Denna logistiska utmaning kontrolleras också ombord på flygplan, i lastrummet. I en intervju med Ouest-France den 25 november 2020 förklarade Béatrice Delpuech, Director of Special Products Development på Air France-KLM, att flygplanen var utrustade med särskilda behållare för transport av vacciner som produceras av Pfizer och BioNTech. Dessa vacciner måste förvaras vid en temperatur på cirka -80 grader. Air France använder spårämnen installerade i behållarna för att övervaka förpackningen på distans och ändra temperaturen efter behov.

Utmaningarna med medicinsk befraktning: vilka är villkoren för att transportera vacciner?
Hälsovårdsmyndigheterna kräver att vacciner transporteras under bästa möjliga förhållanden för att undvika oönskade effekter, inklusive försämring av produkten. AEROAFFAIRES uppfyller alla dessa villkor för transport av vacciner och farmaceutiska produkter.
Vilken temperatur har ett vaccin när det transporteras?
Vissa farmaceutiska produkter, t.ex. vacciner, kräver konstant temperaturkontroll under transporten. Dessa produkter är så kallade värmekänsliga. Varför är kylkedjan för vaccin nödvändig? Enligt vårdpersonal säkerställer den att vaccinets kvalitet inte ändras från tillverkning till administrering. Vacciner måste transporteras inom vissa temperaturintervall som rekommenderas av WHO.
Vilka temperaturer ska vaccinerna förvaras vid? De flesta vacciner måste förvaras vid mellan 2 och 8 grader Celsius, medan andra måste frysas. Därför finns det för varje vaccin ett fraktplan som uppfyller de lämpliga villkoren för att transportera det på rätt sätt. Luftkonditionerade lastutrymmen och kylcontainrar är avgörande för att upprätthålla kylkedjan för vaccinet under hela flygningen.
- Vilka är villkoren för vacciner med positiv temperatur?
De flesta vacciner måste transporteras vid mellan 2 och 8 grader Celsius. För att de ska kunna hållas vid rätt temperatur behöver de :
-passiva kylningslösningar ;
-luftkonditionerade lastrum.
- Vilka villkor gäller för vacciner som måste frysas?
Frysta vacciner kräver en annan typ av förpackning än den föregående för att säkerställa att deras kvalitet och effekt inte förändras. För att uppnå detta behöver dessa vacciner :
-behållare med torris ;
-aktiva elektroniska temperaturkontrollsystem (tracers).
Är vacciner känsliga för ljus?
Vacciner förlorar sin effekt om de utsätts för solljus eller till och med artificiellt ljus. För att förhindra försämring finns det olika sätt att skydda dessa produkter, t.ex. genom att överförpacka eller mörklägga behållaren.
Transport av vaccin: snabbhet är av största vikt
Eftersom transporttiden sannolikt påverkar vaccinernas kvalitet är det förståeligt att flygfrakt ofta föredras. Sjöfrakt är å andra sidan långsammare och lämpar sig bättre för transport av medicinsk utrustning. En av de största utmaningarna med att transportera covid-19-vaccinet är därför den hastighet som krävs på grund av vaccinets natur. Förutom att det måste distribueras snabbt måste det distribueras överallt. Detta innebär också att logistiken inte är effektiv i alla länder i världen. Det är inte alla flygplatser som har fraktområden, nödvändiga kylrum eller är lättillgängliga.
Ett ultrasäkert vaccin
Efterfrågan på vissa vacciner, t.ex. covid-19-vaccinet, är så hög att dessa produkter måste behandlas med största försiktighet. Det är inte ovanligt att falska vacciner dyker upp på marknaden eller att varor stjäls under chartringen. Det är därför nödvändigt att organisera tillförlitliga och solida säkerhetsstrukturer i flygplanen, men också på själva flygplatserna.
Internationell leverans av covid-19-vacciner
Oavsett var du behöver transportera dina vacciner är våra team fast beslutna att hitta det flygplan som uppfyller dina behov och att hjälpa dig med leveransen under bästa möjliga förhållanden. Med en internationell flygplansflotta kan vi transportera vacciner var som helst i världen.
Vilken typ av flygplan kan AEROAFFAIRES tillhandahålla för att transportera COVID-19-vacciner?
AEROAFFAIRES har 5 kategorier av fraktflygplan för att hantera dina behov av vaccinfrakt:
- Kategori turbopropulseur
Propellerplan idealiskt för korta och medellånga sträckor. Lastkapacitet: 300 kg till 3 ton.
Några exempel:
-hastighet: 400 km/h
-räckvidd: 1740 km
-hastighet: 500 km/h
-räckvidd: 1600 km
-hastighet: 500 km/h
-räckvidd: 2 500 km

- Kategori matare
Fraktflygplan för medeldistans. Lastkapacitet: 10 till 30 ton. Kan nå små regionala flygplatser.
Några exempel:
Boeing 737-100
-hastighet: 900 km/h
-räckvidd: 3400 km
British aerospace BAE 146
-hastighet: 894 km/h
-räckvidd: 2909 km
- Kategori regional-fraktfartyg
Tidigare passagerarflygplan ombyggt till fraktflygplan med en enda mittgång. Idealisk för medeldistansflygningar. Lastkapacitet: 25 till 65 ton.
Några exempel:
-hastighet: 968 km/h
-räckvidd: 6300 km
- Kategori långdistansflygplan för frakt
Tidigare passagerarflygplan som också konverterats till fraktflygplan. Större lastkapacitet än regionalfraktplanet: 50 till 70 ton. Idealisk för transport av vacciner över långa avstånd.
Några exempel:
-hastighet: 870 km/h
-räckvidd: 7890 km/h
Airbus A310
-hastighet: 901 km/h
-räckvidd: 8050 km
- Wide-freight kategori
Den största kategorin av fraktflygplan, idealisk för långa och mycket långa sträckor. Den enda nackdelen är att inte alla flygplatser kan ta emot det. Lastkapacitet: 70 till 110 ton.
Några exempel:
Airbus A300-600ST Beluga
-hastighet: 700km/h
-räckvidd: 5000 km
B747F
-hastighet: 920 km/h
-räckvidd: 9800 km
Boeing MD-11F
-hastighet: 954 km/h
-räckvidd: 12.270 km
Folkhälsa och vaccinationer i Frankrike
Sedan den 27 december har det varit möjligt att vaccinera sig i Frankrike med Pfizer BioNTech-vaccinet. Kampanjen har inletts och de första som vaccineras är äldre personer som bor på institutioner och vårdpersonal som löper störst risk. De mest utsatta personerna kommer sedan att vaccineras, men för närvarande finns det inget obligatoriskt vaccinationskrav från regeringens eller hälsoministeriets sida. Vaccinationsschemat bör anpassas till de leveranser av doser som Frankrike tar emot allteftersom de kommer in. Viktigt att veta: vaccinet är gratis för alla.
Flyga med AEROAFFAIRES?
Vill du ha en offert för un voyage en toute sécurité med AEROAFFAIRES? Vi kan anpassa oss till dina behov på exigences sanitaires. Tveka inte att kontakta oss på +33 1 44 09 91 82, våra experter står till ditt förfogande.