Céline Dions privatjet värd 33 miljoner euro: allt du behöver veta

8500
tillgängliga apparater

35 000
försäkrade flygningar

100 000+
passagerare

4,9/5
kundnöjdhet

100%
Koldioxidkompensation

Quebec-sångerskan Céline Dion, vars förmögenhet uppskattas till 655 miljoner euro, har just blivit medlem i den mycket exklusiva klubben av privatjetägare och följer i fotspåren på kändisarna stars du sport, showbiz och grands patrons från industri- och högteknologivärlden. Quebecaren, som är en sann patriot, köpte en Global Express XRS från den kanadensiska tillverkaren Bombardierför 42 miljoner dollar.

Hur utrustade Céline Dion sin privatjet?

celine dion jet privé
Photo Credit: Commons Wikimedia

Som de flesta av dessa privilegierade jet-ägandemiljardärer lät hon utrusta sin nya flygande juvel så att den skulle erbjuda all tänkbar komfort under turnéresan. Flygplanet, som är 15 meter långt, är utrustat för att ta upp till 14 passagerare. Stjärnan kan arbeta på det kontor som hon har installerat eller koppla av i sin hemmabio. Flygplanet är också utrustat med en matsal och ett fullt utrustat kök. I stället för konvertibla våningssängar har Céline Dion valt riktiga sängar. Slutligen finns det ett badrum där du kan tvätta dig. Kort sagt har stjärnan skaffat sig ett mycket bekvämt sätt att resa mellan Nordamerika, Europa och Asien på sina turnéer eller för avkoppling.

Historien om Céline Dions privatjet, Global Express Bombardier

Den Global Express-modell som Céline Dion har beslutat att förvärva är den kommersiella kulmen på ett projekt som inleddes 1991 inom affärsflygsektorn.

I början av 90-talet fick ingenjörerna på Canadair, det berömda kanadensiska flygbolaget som några år tidigare hade köpts upp av Bombardier ,idén om en privatjet för långdistansflyg. Efter två år av förstudier, försök och misstag och tvekan beslutade teamen att projektet var genomförbart och av ekonomiskt intresse för företaget. Programmet lanserades officiellt 1993.

Det var ett stort projekt. Bombardiers flygdivision, som inte kunde stå för hela finansieringen, gick samman med japanska Mitsubishi, som skulle konstruera vingarna och de centrala flygkroppssektionerna. Jetplanet kommer att utrustas med en turbojetmotor från det engelsk-tyska företaget BMW Rolls-Royce. Det elektriska systemet och de datoriserade flygkontrollerna, som de på Concorde, kommer att utvecklas av franska företag. Sammanlagt kommer detta mycket internationella projekt att involvera mer än 200 ingenjörer som arbetar på flera kontinenter. Den första prototypen av Global Express gjorde sin jungfruflygning den 13 oktober 1996.

Projektet kommer att resultera i ett rymligt och lyxigt affärsflygplan med den mest avancerade tekniken, som kan ta upp till 16 passagerare och 3 besättningsmedlemmar. Jetplanet flyger med en hastighet av mach 0,8 och har tillräcklig räckvidd för att täcka distanser utan mellanlandning motsvarande New-YorkTokyo. Flygplanet är utrustat med kommunikationsutrustning som gör det möjligt för passagerarna att arbeta som om de vore vid sina skrivbord.

Tre flygtekniska divisioner på Bombardier, kommer att ha deltagit i projektet: Montréal Belfast , som ansvarar för motorgondoler, horisontalstabilisator och främre flygplanskropp; och Toronto, som ansvarar för slutmontering av flygplanet, samt tillverkning av bakre flygplanskropp och empennage.

Sedan dagen för den första flygningen har Bombardiers ingenjörer fortsatt att förbättra flygplanets prestanda: ökad marschhastighet, större flygautonomi, ökad kapacitet till 19 passagerare och en anpassad interiörlayout.

Några av funktionerna i Céline Dions Global Express XRS

Flygplanets ägareCéline Dion har valt en förbättrad version av Global Express. Bokstäverna XRS står för ”Extended Range & Speed”, eftersom flygplanet erbjuder en högre marschhastighet, en bättre utformad och ljusare kabin och ökad räckvidd. Global Express XRS har en maximal räckvidd på 11 427 km, vilket ger den till flygplatser och affärsflygplatser över hela världen. Dessutom har den ett unikt system som gör att den kan tankas på mindre än 15 minuter.

Det privata flygbolaget iXAir har blivit det första franska flygbolaget som använder Global Express XRS.

Céline Dions privatjet: en stjärnas infall?

Céline Dions beslut att investera i en privatjet motiverades av att hon skulle återuppta sin Courage World Tour, som hade avbrutits på grund av hälsokrisen. Hennes turnéer är tröttsamma. Vart hon än går och i luften behöver hon ett hem med alla bekvämligheter hon behöver. Hennes nya juvel kommer att göra det möjligt för henne att göra regelbundnaanslutningar och returresor mellan de länder som är värd för hennes show och hennes hem i Paris ,med mindre trötthet Las Vegas.

Letar du efter att hyra en privatjet? På AEROAFFAIRES står våra flygexperter till din tjänst på +33 (0) 1 44 09 91 82 , 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan, och svarar så snabbt som möjligt på din förfrågan devis en lignevi hjälper dig gärna att hitta det affärsflyg som bäst passar dina behov. Du kan också kontakta oss via e-post på charter@aeroaffaires.com.