ALLMÄNNA VILLKOR FÖR FÖRSÄLJNING AVAEROAFFAIRES
ARTIKEL 1: AVTALETS VERKAN
De olika bestämmelserna i detta ”chartermandat” -kontrakt, som ger kundens mandat till AEROAFFAIRES att reservera ett flygplan för dem, träder i kraft vid bokning via e-post eller telefon från charterkundens sida. Underlåtenhet av kunden att underteckna eller returnera kontraktet ska inte utgöra brist på samtycke.
Slutlig bekräftelse av flygplanet med det valda företaget kan endast göras när det undertecknade kontraktet har mottagits via retur-e-post. Eventuell försening med att skicka det undertecknade kontraktet kan inte hållas mot AEROAFFAIRES om flygplanet inte är tillgängligt när det tas emot, vilket bekräftar den fasta bokningen av flygplanet.
– Vid eventuell avbokning efter skriftlig bekräftelse av bokningen via e-post eller telefon utgår ett avbokningsvite på minst 30 % i enlighet med villkoren i artikel 7 nedan.
– Om kunden efter bekräftelse av ett visst flygplan begär byte av flygplan kan detta medföra avbokningsavgifter enligt artikel 7, om företaget som hyrde det först bekräftade flygplanet inte kan tillhandahålla ett flygplan från sin flotta som motsvarar den nya begäran, eller som leder till byte av befraktare, för att tillgodose kundens nya begäran om flygplan.
ARTIKEL 2: FLYGÄNDRINGAR
Detta charteravtal får inte förlängas eller ändras utan förhandsgodkännande frånAEROAFFAIRES, som kommer att ge alla nödvändiga instruktioner till besättningen eller den underleverantör som anlitas. Utom i brådskande fall eller undantagsfall är besättningen inte behörig att ta emot instruktioner från kunden. Varje ändring av detta avtal kommer att bli föremål för ytterligare fakturering, en kreditnota eller ett förverkande enligt gällande taxa. Lufttrafikföretaget kommer att ansvara för att uppdraget genomförs på ett smidigt sätt.
ARTIKEL 3: TIDTABELLER – OMLEDNING – AVBOKNING
De tider som planeras och accepteras av kunden ges endast som en indikation. Företaget AEROAFFAIRES eller det lufttrafikföretag som anlitas som underleverantör förbehåller sig rätten att ändra dem eller att ställa in hela eller delar av flygningen av säkerhetsskäl, trafikskäl, väderleksskäl, tekniska skäl eller tillstånd. AEROAFFAIRES kan inte hållas ansvarigt om flygplanet av tekniska skäl inte är tillgängligt före eller under flygningen. AEROAFFAIRES kommer att göra sitt yttersta tillsammans med lufttrafikföretaget för att om möjligt hitta ett ersättningsflygplan av samma eller mindre storlek. Eventuella ytterligare kostnader, om de inte täcks av det underlevererande lufttrafikföretaget enligt dess försäljningsvillkor, kommer att debiteras kunden, som accepterar dem i enlighet med detta.
AEROAFFAIRES eller transportören är inte ansvarig för skada, förlust eller utebliven vinst som befraktaren eller passagerarna drabbas av till följd av att flygningen inte genomförs i enlighet med tidtabellen på grund av force majeure, inklusive, men inte begränsat till, karantän, flygplanshaveri, upplopp, strejk på flygplatser som förhindrar flygplanets avgång, störningar, faror till följd av krigsrisker eller andra naturkatastrofer (force majeure). Transportören är inte ansvarig för skador, förluster eller förseningar som orsakas av flygplatsanställda eller personer som inte står under företagets ellerAEROAFFAIRES kontroll och kan inte kräva återbetalning för flygningen.
Helikopterflygningar ersätts utan påföljd om väderförhållandena inte tillåter att flygningen sker från flygplanets bas. Endast kostnaden för att ställa upp flygplanet på dess bas och återvända kommer att faktureras om flygplanet ställs upp för den begärda flygningen på en annan plats eller avgångsplats än dess bas.
ARTIKEL 4: FÖRSÄKRING
Lufttrafikföretaget försäkrar sina luftfartyg i enlighet med de allmänna villkoren i Montreal- eller Warszawakonventionerna, beroende på vilket bolag det gäller. Det står kunden fritt att teckna ytterligare individuella försäkringar.
ARTIKEL 5: OBLIGATORISKA IDENTITETSHANDLINGAR
Som ett led i terroristbekämpningen måste skannade kopior av passagerarnas identitetshandlingar skickas till AEROAFFAIRES 48 timmar före flygningen. Underlåtenhet att göra detta kan leda till att myndigheterna vägrar att låta passagerarna gå ombord och böter på upp till 5 000 euro per passagerare.
ARTIKEL 6: BETALNINGSVILLKOR OCH BETALNINGSVILLKOR
– En deposition på 50 % av paketpriset ska betalas vid undertecknandet av avtalet, och resterande belopp ska betalas i enlighet med villkoren i charteravtalet eller 15 dagar före flygets avgång. För flygningar samma dag måste betalningen göras med check eller banköverföring före ombordstigning.
– Ett byte av flygbolag efter skriftlig bekräftelse och ett avtal som undertecknats med ett underleverantörsflygbolag kan medföra avbokningsavgifter för det senare om flygningen ställs in för ett flygplan med en annan kapacitet än det som erbjuds, vilket det inte har, eller om kunden beslutar att ställa in ut- och hemresan med samma flygbolag av någon anledning från kundens sida eller från flygbolaget självt av tekniska skäl.
– Påminnelse om de allmänna försäljningsvillkoren: Fakturor skall betalas vid mottagandet om inte annat avtalats. Vid försenad betalning och i enlighet med artikel 53 i NRE-lagen nr 2001-420 av den 15/05/2001, kommer dröjsmålsränta att tillämpas på (3) tre gånger den gällande lagstadgade räntan på beloppet inklusive skatt prorata temporis.
– Den dröjsmålsränta som ska betalas från och med dagen efter den betalningsdag som anges på fakturan måste anges på fakturan
(artikel L 441-3 i den franska handelslagen).
ARTIKEL 7: AVBESTÄLLNINGSPÅFÖLJDER
Försening mellan datumet för bekräftelse eller avbokning och flygets avgångsdatum :
Belopp som ska betalas till AEROAFFAIRES:
- Mer än 60 dagar före flygdatum: 30 %
- 60 dagar till 30 dagar före flygdatum: 40 %
- Från 30 dagar till 7 dagar före flygdagen: 50 %
- Från 48 timmar till 0 timmar före flygdatum: 100%
Varje vägran att betala de påföljder som ska betalas kommer att leda till fakturering av påföljder som motsvarar 100% utöver de juridiska kostnaderna.
ARTIKEL 8: SEN OMBORDSTIGNING
Passagerarna måste vara närvarande för ombordstigning mellan 2.00 och 20 minuter före avgångstiden, beroende på informationen i färdplanen och den bekräftade flygplanstypen. Om passagerarna orsakar förseningar är kunden ansvarig gentemot lufttrafikföretaget, och om kunden måste betala en tilläggsavgift för flygplatsskatt eller försena det underlevererande lufttrafikföretagets nästa flygning faktureras kunden för detta.
ARTIKEL 9: BAGAGE
Den högsta tillåtna vikten per person på affärsflygplan är 10/15 kg (standardstorlek) eller 20 kg på flygplan med stor kabin. Passagerarna uppmanas att ta med mjukt bagage på små affärsflygplan om dessa används med full kapacitet. Under inga omständigheter kan AEROAFFAIRES eller underleverantören hållas ansvarig för överflödigt bagage eller bagage som är för stort för att transporteras. Inte heller för förlust av eller skada på bagage som orsakats av passagerares oaktsamhet.
ARTIKEL 10: UTLASTNING AV FLYGPLAN OCH BRÄNSLEN
– Avisning: Priset inkluderar inte kostnaden för avisning. Om flygplanet av säkerhetsskäl måste avisas, kommer priset för avisningen/avisningarna att anges i en tilläggsfaktura som skickas till kunden, som genom att underteckna detta avtal samtycker till att betala priset vid mottagandet av denna faktura. Det bör noteras att priset för avisning kan variera mellan 800 och 8 000 euro exklusive moms, beroende på apparatens storlek och mängden avisning som ska utföras och per resa om det är nödvändigt för din säkerhet.
– Bränsle: En ökning av bränslepriserna med mer än 5 % jämfört med den ursprungliga biljettpriset kan leda till ytterligare fakturering från flygbolaget.
ARTIKEL 11: TVISTER
Alla tvister som rör tolkningen eller genomförandet av detta avtal skall avgöras av domstolarna i Paris.