VÄNTA INTE MED ATT BOKA DINA FLYG FÖR SOMMAREN!

Sök efter flygplan, stad eller information…

Världens ledande företag i privatjetuthyrning

Vilka flygplatser är tillgängliga för privata jetflygplan?

8500
tillgängliga apparater

35 000
försäkrade flygningar

100 000+
passagerare

4,9/5
kundnöjdhet

100%
Koldioxidkompensation

Som en allmän regel kan en affärsflygplan landa på breda landningsbanor och på livliga flygplatser.

Det är dock sällsynt att se en privat jet av typen Phenom 300 eller Falcon 7X privat jet landar på en stor internationell flygplats som London Heathrow eller Paris Charles De Gaulle. Detta beror på att majoriteten av affärsjets använder flygplatser som är avsedda för affärsflyg. Som Paris Le Bourget, en av Europas största. Frankrike är ett av de länder som har flest små flygplatser, vilket gör det möjligt för privata jetresenärer att komma så nära som möjligt till sin slutdestination. Frankrike har mer än 400 flygplatser och flygfält, varav 80 har tullinfrastruktur. Men inte alla privata flygplan kan flyga till varje destination. Särskilt på altiports som Courchevel. Eller de med komplexa tillvägagångssätt, till exempel St Tropez, även om de är samma typ av flygplan.

Vilka är parametrarna för att komma åt en flygplats eller inte? Varför kan en privat jet landa på Courchevel och en annan inte, särskilt om det är samma typ av flygplan? Vilka fördelar har mindre flygplatser eller de som är avsedda för affärsflyg, och på vilka kriterier väljs de ut? Och vilka är nackdelarna med internationella flygplatser för affärsflyg?

Listan är lång, och här är några saker att tänka på:

  • längden på landningsbanan och dess yta (betong, gräs eller annat)
  • landningsbanans styrka
  • nivån på flygplansräddnings- och brandbekämpningstjänster (ARFF)
  • öppettider och eventuell förlängning
  • närvaro av tull (PAF:s gränspolis)
  • Förekomst av en paraffinstation
  • Om avisningsutrustning eller lastbilar finns tillgängliga eller inte

Man måste också skilja mellan offentliga passagerartransportflygningar (kommersiella flygningar) och privata transportflygningar med jetplan från privata ägare, som inte har samma krav när det gäller prestanda vid start och landning. Till exempel kan en Falcon 7X kan landa på landningsbanan la Mole St Tropez, medan det i den allmänna passagerartrafiken endast är turbopropflygplanet PC12 som har tillstånd att landa.

Slutligen, till exempel på London City, Bolzano eller Gstaad, måste privatflygplanet ha kvalifikationer och prestanda som validerats av tillverkaren och piloterna måste naturligtvis ha aktuella kvalifikationer för dessa specifika inflygningar.

I den här artikeln förklarar våra flygexperter hur du väljer rätt flygplats för din business jet-resa.

Vilka är fördelarna med en flygplats som är avsedd för affärsflyg?

Fördelarna med flygplatser som är avsedda för privatjetflyg

Affärsflygplatser är utformade för att uppfylla kraven från användare av affärsjets. De besöks framför allt för den flexibilitet, det lugn och den komfort de erbjuder. Flygplatser som Paris Le Bourget, Londres Luton, Vienne-Schwechat, Rome Ciampino eller Milan Linate erbjuder exklusiv tillgång till privatflyg:

aéroport du Bourget
Photo credit: Aeroaffaires
  • Lättillgängligt, ofta nära stadskärnan

Det finns över 400 flygplatser i Frankrike och de är lätta att nå från alla franska städer. Dessutom innebär deras mycket mindre storlek att dessa flygplatser ligger mycket närmare städerna än en storflygplats. Start från en privat flygplats kan ske inom 15 minuter efter din ankomst.

Som jämförelse kan nämnas att flygplatsen Roissy Charles de Gaulle har en total yta på 33 km2. Medan le Bourget, Paris affärsflygplats, bara är 5,5 km2.

Deras mycket mindre storlek innebär också att ombordstigningen går mycket snabbare när du väl anländer till flygplatsen.

  • Privata terminaler för väntande passagerare med FBO:er (Fixed Base Operators)

FBO:er är privata terminaler som är avsedda för affärsflyget. Dessa terminaler finns främst på dedikerade flygplatser. När du anländer till en flygplats som regelbundet hanterar privata jetflygplan går du direkt till en FBO. Så snart du anländer kommer du och ditt bagage att tas om hand av den operativa personalen.

Det är i dessa terminaler som tullkontrollerna före flygningen äger rum. Dessa terminaler tar emot passagerare på ett diskret och exklusivt sätt. Detta möjliggör snabba kontroller, under vilka inte en minut går till spillo.

Om du anländer tidigt har de privata terminalerna VIP-lounger som erbjuder ett brett utbud av tjänster. Mötesrum finns också tillgängliga.

Vill du veta mer? Vi rekommenderar cet article, som handlar om FBO: er.

Salon privé du terminal FBO Dassault Falcon Service
Fotokredit: Dassault Aviation
  • Start och landning med slots endast för business jets

När det gäller start och landning är flygplatserna perfekt utrustade för att hantera privata jetflygplan. Det innebär att dessa delar av flygningen kan genomföras under bästa möjliga förhållanden och så snabbt som möjligt.

Begränsningarna för små flygplatser och altiports

Å andra sidan är det också viktigt att veta att inte alla små flygplatser kan rymma alla privata jetflygplan. Det finns många selektiva kriterier för att välja rätt flygplats för din resa.

  • Tekniska prestanda och gränsvärden för allmän passagerartransport

Vissa flygplatser har särskilda tekniska krav som avgör vilka piloter och flygplan som får tillträde till dem.

Det gäller bland annat banlängd och väderförhållanden. Faktum är att endast vissa flygplan, till exempel turbopropflygplan, kan använda dem. Det gäller bland annat Saint Tropez airport, som har en kort landningsbana på 1.100 meter. Det innebär att endast flygplan som t.ex Pilatus PC12 kan landa där med kollektivtrafik. För mer information, se skillnaderna mellan Transport Public de passagers et Transport de vol propriétaire.

Det kan också finnas problem med landningsbanans yta. Vissa landningsbanor är endast gräs. Oroa dig inte, flygplan finns tillgängliga för att anpassa sig till dessa banor. Det Pilatus PC24 eller P68 från Vulcanair.

Slutligen finns det några altiports (höghöjdsflygfält), till exempel Courchevel, som är notoriskt svåra att komma åt. Det är få flygplan som kan landa där eftersom landningsbanan är brant och kort (500 meter). Mycket få flygplan kan landa på dessa flygplatser. L’AVIATOR TP 600 kan landa på Courchevel till exempel.

Dessutom kan väderförhållandena kräva att piloterna har VFR-kvalifikationer (Visual Flight Rules). När vädret är nyckfullt är det faktiskt omöjligt att flyga och särskilt landa med hjälp av instrument (IFR). När du använder en försäkringsmäklare kommer de att kontrollera dessa kriterier för piloter och flygplan.

Aviation TP 600 jet privé sur la neige à courchevel
Fotokredit: Alpine Airlines
  • Administrativa och tullmässiga begränsningar

I Frankrike har inte alla flygplatser de nödvändiga tillstånden för att lämna Schengenområdet. Endast flygplatser med gränsövergångsställen (PPF) har tillstånd att ta upp flygningar som är avsedda att lämna Schengenområdet. Frankrike har totalt 72 flygplatser med PPF. När du bokar din flygning och berättar om din destination bestämmer vi om du får lyfta från en flygplats med gränsövergångsställe eller inte. För flygningar inom de 26 länderna i Shengen-området kan alla franska flygplatser ta emot passagerare.

Sedan, som en certifierad kollektivtrafikflygning, beroende på antalet passagerare och flygplanet, finns det säkerhetsförutsättningar. Framför allt måste ett visst antal personer vara närvarande på flygplatsen. Denna fysiska och mänskliga närvaro beror på flygplanets klassificeringsnivå. Flygplanets nivå beror på dess storlek och flygplanskropp. Om ett flygplan på nivå 5 landar måste ett skyddssystem på nivå 5 finnas på plats. Om den förväntade skyddsnivån inte är närvarande kan den privata jetflygplatsen inte landa på den flygplatsen.

Slutligen är vissa flygplatser endast öppna under dagen och har inte tillstånd att ta emot passagerare på natten. Återigen kommer våra flygexperter bara att föreslå flygplatser som är lämpliga för dig.

Kan en privatjet flyga till en internationell flygplats?

Svaret är ja, en privatjet har rätt att flyga in på en internationell flygplats. Det är dock sällsynt att se en privat jet Citation Mustang landa på Londons Heathrow flygplats. Så här fungerar processen för att flyga en privat jet från en kommersiell flygplats. Du kommer att kunna se skillnaderna mellan en internationell flygplats och en dedikerad till privat luftfart. Du kommer också att förstå varför det är att föredra att starta från en flygplats i en privat jetflygplan.

Citation mustang jets privés posés à l'aéroport
Photo credit: Cessna Citation

Brist på snabb åtkomst

Internationella flygplatser är mycket välbesökta platser. För att ta sig dit med bil är det bäst att komma dit tidigt. Det finns ofta många människor på vägarna på grund av antalet resenärer, vilket kan orsaka förseningar. Tid som privatjetpassagerare inte har råd att förlora. Dessutom innebär flygplatsens storlek att tid slösas bort. För att komma till rätt terminal måste du först hitta din väg genom folkmassorna. Slutligen är det stora antalet passagerare som använder dessa flygplatser inte en garanti för hälsosäkerhet. Mindre flygplatser, å andra sidan, förstärker de rekommenderade hälsoprotokollen.

Krångliga administrativa förfaranden

När man reser med flyg måste man genomgå administrativa kontroller som utförs av den lokala tullen. På en vanlig flygplats kan dessa kontroller vara långa och till och med tråkiga. Innan du kommer fram till terminalerna kan det vara långa köer mellan dig och dina kontroller. Men om du reser via en liten flygplats går kontrollerna snabbare, så du kan vara säker på att komma ombord på ditt flyg så snabbt som möjligt. Vid ankomsten är gränskontrollerna också snabbare och mindre restriktiva på en flygplats som är avsedd för affärsflyg.

Prioritet för starter ges till kommersiella flygbolag

Om du någonsin har flugit med ett kommersiellt flygbolag vet du att väntetiden mellan ombordstigning och start kan vara lång. En privatjet kommer aldrig att prioriteras framför ett kommersiellt flygplan. På en flygplats som Roissy Charles de Gaulle i Paris, där 1 300 flygplan lyfter varje dag, exklusive hälsokriser, kan väntan på start vara lång. Med tanke på att majoriteten av privata jetflygningar innebär resor på mellan en och tre timmar är varje minut dyrbar. Särskilt om du lägger till prisfaktorn: en privatjet hyrs per timme.

Som information har en affärsflygplats som Le Bourget i Paris 150 flygningar om dagen. Det är tio gånger mindre än dess internationella motsvarighet. Tack vare detta lägre antal flygningar är det mycket snabbt att ta av från en flygplats.

Landningsprocessen för en privat jet på en stor internationell flygplats inte gynnsam

  • Landningen

När en privatjet ska landa på asfalten på en internationell flygplats måste den anpassa sig till hur ett passagerarflygplan landar. Detta för att inte störa landningsplanerna för kontrolltornet som orkestrerar ankomster.

Vanligtvis, även om båda typerna av flygplan är lika snabba, är en privat jet långsammare vid landning än en flygplan. För att anpassa sig till organisationen på en internationell flygplats måste privata jetplan därför landa snabbare än på en flygplats som är avsedd för dem.

Denna ökning av hastigheten för ett litet flygplan innebär för det första att piloten är mer erfaren. För det andra leder en högre landningshastighet för en privatjet till olägenheter som minskar den komfort som krävs i dessa flygplan.

  • Ankomst till landningsbanan

En gång på landningsbanan är landningsförfarandet inte över. På marken måste den privata jetplanen rensa banan så snabbt som möjligt. Med risk för att missa landningsplatsen för nästa flygplan. Så den privata jetflygplanet måste accelerera igen på marken för att komma till sitt säte. Återigen resulterar ökningen av markhastigheten i en oönskad minskning av komforten. Dessutom är internationella flygplatser enorma, så du måste hitta din väg runt för att komma till din plats. Piloter av privata jetflygplan som inte är vana vid dessa flygplatser har varit kända för att tappa vägen bland alla flygplan.

Den här tiden som spenderas på labyrinten av landningsbanor kan orsaka förseningar för passagerare i affärsjets.

Slutligen, på en flygplats som är avsedd för privata jetflygplan, med en mindre struktur, på flygplanets skala. Affärsjets slösar inte tid på landningsbanorna.

  • Parkering och underhåll av flygplan

När landningsfasen är över måste flygplanet parkeras. De flesta större flygplatser har inte lämpliga parkeringsplatser för privata jetflygplan. Så privatflygplanet hamnar i en hangar långt från terminalerna, långt från där nästa passagerare kommer att vara.

Dessutom måste vissa verktyg tas in för att säkerställa att flygplanet underhålls perfekt. Denna extra tidsåtgång är kanske en flygning mindre som affärsflygplanet kunde ha tillhandahållit.

Slutligen, på en internationell flygplats, är parkeringskostnaderna högre för privata jetflygplan än för flygplan. Dessa extra kostnader bärs av flygplanets hyresgäst. Det är därför vi på AEROAFFAIRES alltid rekommenderar att du flyger från en mindre flygplats. Du sparar tid, är bekvämare och drar nytta av en mer konkurrenskraftig biljettpris.

Affärsflygplats eller internationell flygplats för en privat jet, vad ska du välja?

Om du har särskilda krav eller om du är angelägen om att resa med privatjet från en internationell flygplats är det självklart möjligt. Förutsättningarna är dock inte desamma på en liten flygplats.

Å andra sidan, även på en internationell flygplats, är det möjligt att ta in en operationsagent. Han eller hon kommer att ta hand om allt åt dig tills du går ombord på din privata jet.

Vill du ta reda på mer?

Tveka inte att besöka vår devis en ligne för att få en prisuppskattning för din privata flygning på 2 timmar, eller kontakta oss på +33 (0) 1 44 09 91 82.