VÄNTA INTE MED ATT BOKA DINA FLYG FÖR SOMMAREN!

Sök efter flygplan, stad eller information…

Världens ledande företag i privatjetuthyrning

Vilka är de 10 affärsflygtrenderna för 2021 i Europa?

8500
tillgängliga apparater

35 000
försäkrade flygningar

100 000+
passagerare

4,9/5
kundnöjdhet

100%
Koldioxidkompensation

I varje kris skapas möjligheter. Detta är ledordet för privatflyget år 2020. COVID 19-krisen, som har satt de kommersiella flygbolagen på marken, har lämnat dörren öppen för affärsflyget.

Siffrorna för sommaren 2020 för privatflyg ligger nära de för 2019. Enligt l’European Business Aviation Association (EBAA) stod privata jetplan sommaren 2020 för 20 procent av flygtrafiken. Som jämförelse kan nämnas att under samma period 2019 stod privatflyget för 8 % av flygningarna i Europa.

Det finns två skäl till detta: för det första ett extremt begränsat erbjudande från den kommersiella luftfarten. Enligt en artikel som publicerades i specialistbloggen AEROBERNIE har det kommersiella flyget förlorat 60 procent av sina passagerare i världen.

Förutom den nuvarande krisen genomgår privatflyget också en stor omvandling. Coronakrisen har vänt upp och ner på flygvärlden och fungerar helt klart som en utlösande faktor för nya riktningar inom affärsflyget. I kombination med ny teknik och samtida frågor som ekologi utlöser denna kris en revolution i konsumtionstrenderna för privatjet.

Så tack vare erfarenheterna från våra flygexperter avslöjar AEROAFFAIRES de 10 trenderna inom privatflyg för 2021.

1 – Business jet-kabinen: en skyddad miljö för att motverka spridningen av Coronaviruset

Privatflyget har mer avancerade hälsoprotokoll än myndigheternas rekommendationer. Det är därför en garanti för säkerhet för företag. När färre affärsresor görs föredrar företagen att se till att deras personal reser under bättre förhållanden och undviker kontaminering.

Så sedan hälsokrisen och de europeiska begränsningarna reser företagen allt oftare med privatjet. För många företag innebär detta att de kan garantera större hälsosäkerhet för sina resande anställda. Resenärerna oroar sig nu för de stora, välbesökta internationella flygplatserna, som t.ex. Roissy Charles de Gaulle i Paris. Dessa stora knutpunkter, som samlar en brokig befolkning, är inte betryggande för resenärer som vill undvika de folkmassor och livliga platser som bidrar till att sprida viruset.

2 – Den minskade kapaciteten hos de kommersiella flygbolagen gör att resenärerna i stället vänder sig till affärsflyget

Trots restriktioner är många resenärer tvungna att resa. Det handlar om både affärsmän och privatpersoner som måste resa. Alla dessa resenärer är offer för den minskning av flygtrafiken med kommersiella flygbolag med 60% år 2020 som Le Monde förutspår.

Trots det minskade utbudet tvingas vissa resenärer ändå att resa. Det minskade utbudet i kombination med en beräknad återgång till det normala 2024 för kommersiella flygbolag enligt IATA. Affärsresenärer som är vana att flyga business class för att det är bekvämt och enkelt att arbeta där vänder sig nu till privatjet. Dessa flygplan förbättrar fördelarna med business class-resor.

3 – De förändrade resmönster som distansarbetet medför gör att resenärerna söker sig till privatflyget för att få sina behov tillgodosedda.

COVID19 har infört distansarbete som aldrig förr. Så småningom har företagsledare börjat arbeta från sina andra hem. Dessa andra hem är ofta belägna långt från företagets huvudkontor. Så när ledningspersonal behöver ta sig dit är det enklaste sättet att använda en privatjet.

De 300 flygfälten som finns utspridda över Frankrike innebär att en avlägsen plats snabbt kan kopplas till större städer. Om trenden med distansarbete fortsätter kommer allt fler affärsmän att använda privatjet. År 2021 kommer de att använda dessa flygplan för att flyga fram och tillbaka mellan företagets huvudkontor och sitt fritidshus.

4 – Sista minuten-bokningar av privatjet på grund av hälsorestriktioner och stängda gränser

Många människor välkomnar inte de olika begränsningarna. Många vill lämna landet så snabbt som möjligt.

Det senaste fallet går tillbaka till veckan den 20 december 2020. Den veckan meddelade Royaume-Uni en ny nedstängning på grund av uppkomsten av en variant av COVID 19. Detta tillkännagivande orsakade en våg av panik. Av rädsla för en lika allvarlig gränsstängning som i mars 2020 gjorde utländska invånare i Storbritannien allt de kunde för att återvända hem.

Organisationer som AEROAFFAIRES märkte en explosion av förfrågningar om repatrieringatrfrån Royaume-Uni.

5 – Ökande popularitet för Very Light Jets, på grund av ökningen av rutter inom Europa

Små privata jetplan som Honda Jet eller Phenom 100 chartras i allt högre grad. Om dessa flygplan är efterfrågade beror det inte på deras design eller komfort. Huvudskälet är att de flesta flygningar i pandemitider är intraeuropeiska. Så detta utbud av flygplan, med en genomsnittlig räckvidd på 2 timmar, gör det möjligt att tillhandahålla effektiva förbindelser mellan europeiska länder till mycket konkurrenskraftiga priser, som ibland konkurrerar med priset på biljetter i Classe Business.

Med samma effektivitetsdynamik för passagerarna är dessa privata jetflygplan mer ekonomiska än de i mellanstorlek, till exempel en Citation Longitude.

jet privé de luxe
Photo credit: HondaJet

6 – Miljöansvariga flygningar tack vare nya ekologiska initiativ

Privatjetkunder ägnar särskild uppmärksamhet åt den ekologiska påverkan av sina privata flygningar. Det är en trend som vinner mark. Många företag vill ha privatjetens effektivitet, men utan att försämra miljösituationen.

När företagen bokar affärsflyg är de därför uppmärksamma på bränsleförbrukningen för de flygplan som de vill chartra. Dessutom genomför flygindustrin initiativ för att kompensera för koldioxidavtrycket från privata jetflygplan. Dessa inkluderar SkyCo2 som inrättats av AEROAFFAIRES. Syftet med detta program är att kompensera för flygningarnas koldioxidavtryck genom att donera en summa för varje flygning till ett återplanteringsprogram.

7 – Affärsflyget, en sektor som lockar till sig nystartade företag med målet att göra flygtransporterna 100 % eldrivna till 2030

Nya aktörer har dykt upp i flygsektorn: nystartade företag. Deras mål är att följa i fordons- och energiindustrins fotspår. Det yttersta målet för dessa små strukturer är att utveckla nya helelektriska motorsystem.

Dessa inkluderar jet privé Alicedetta är en 100% elektrisk privatjet. Denna privatjet, som lanserades av det nystartade företaget EViation, har ett koldioxidavtryck på noll. Dessutom ger dess elförbrukning en klar fördel: mycket lägre driftskostnader. Kostnaden för en timmes flygning ombord på detta futuristiska jetplan skulle vara 200 euro. Det är tillräckligt för att göra Very Lights Jets ännu mer prisvärt.

Alice private jet
Photo credit: Cessna Aircraft

8 – Historiska flygplanstillverkare går mot hybrida affärsflygplan

Utöver den lilla världen av nystartade företag finns det många historiska flygplanstillverkare som Embraer och Dassault Aviation som sätter tonen för flygmarknaden genom att ta det ekologiska ansvaret på allvar. Bland dem finns Airbus, som utvecklar ett hybridflygplan.

Sedan har vi den berömda tillverkaren Gulfstream, som omformar sina långdistans privatjetflygplan med fokus på att minska deras koldioxidavtryck. Deras nästa flygplan, G700, har motorer som förbrukar mindre paraffin. Dessutom är 30% av flygplanets bränsle tillverkat av biobränslen. Detta är flygindustrins första steg mot att bli grön. De framsteg som redan har gjorts bekräftar att trenden mot ekologiskt ansvar är inställd på 2021.

Honeywells framsteg inom cockpitavionik är lika lovande. Utvecklaren av flyginstrument utvecklar nu system som är utformade för att göra flygningen mer miljövänlig. De senaste instrumenten kan optimera flygparametrar som höjd och hastighet för att minska bränsleförbrukningen. Detta senaste avioniksystem finns ombord på Falcon 6x.

Falcon 6X
Photo credit: Dassault Aviation

9 – En ny kundbas: förändrade behov för privatflyget

Typologin för förfrågningar om privatjetflyg förändrades helt under pandemin.

Affärsflyget såg en betydande minskning av grupp- och VIP-flygningar. Före denna aldrig tidigare skådade kris var majoriteten av privata jetflygningar gruppflygningar för företag. Eller enstaka flygningar för individer. Den främsta efterfrågan bakom dessa flygningar var den flexibilitet, komfort och hastighet som en privatjet erbjuder.

Nu är efterfrågan på flygningar för diplomatiska flygningar. För att ta sig till länder med begränsat tillträde till luftrummet vänder sig resenärerna till privatflyget. Kommersiell luftfart har stoppat regelbundna flygningar till dessa länder. Så dessa kunder vänder sig till affärsflyg, inte för flygplanet i synnerhet. Utan för de experter på flygtransporter som kan ta kunderna vart de än vill.

Slutligen hanterar affärsflyget också vols médicaux inom lufttransporter. I och med coronaviruset har dessa flygningar blivit ett vanligt inslag i privatflyget.

transport médical
Fotokredit: Pixabay

10 – Utvecklingen av flygfrakt vinner mark på sjöfrakt

Priserna på sjöfrakt har fyrdubblats de senaste månaderna på grund av en kraftigt ökad efterfrågan, enligt en artikel i L’Usine Nouvelle. Detta gäller i synnerhet import av medicinsk utrustning från Kina till Europa.

Denna prisökning påskyndar inte utbudet från sjötransportörerna, samtidigt som kunderna, mitt i en kris, är i akut behov av lösningar. Så även om det innebär att man måste betala mer, föredrar kunder som använder frakt att använda lufttransport. fret aérien gör det möjligt att transportera varor från andra sidan jordklotet på en enda dag via avions cargo. Denna boom inom flygcharter var särskilt märkbar när krisen var som värst. Särskilt i mars 2020, då hela världen skrek efter masker och medicinsk utrustning.

avion cargo
Photo credit: Pixabay

Våra flygexperter står till din tjänst 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan för din privata flygning på +33 (0) 1 44 09 91 82. Tveka inte att besöka devis en ligne för att få en prisuppskattning för din privata flygning.