VÄNTA INTE MED ATT BOKA DINA FLYG FÖR VINTERSÄSONGEN!

Begäran om offert
Sök efter flygplan, stad eller information…

Världens ledande företag i privatjetuthyrning

Världens dyraste privatjet

20000
tillgängliga apparater

45 000
försäkrade flygningar

120 000+
passagerare

4,9/5
kundnöjdhet

100%
Koldioxidkompensation

Affärsflyget är en snabbväxande sektor som fortsätter att sälja drömmar. Om det redan är ett privilegium att äga en egen privatjet, så slutar inte kraven där.

Inuti och utvändigt är kraven på lyx högre än någonsin. Som svar på lyxkundernas krav gör flygplanstillverkarna sitt yttersta för att erbjuda privata jetplan som är lika högpresterande som de är prestigefyllda.

Förfrågningarna är varierade och gränslösa och kan sträcka sig från affärsresor till de mest överdrivna infall:

  • en konsert på andra sidan jordklotet
  • en förestående filminspelning
  • en konfidentiell diplomatisk flygning
  • diskreta familjeresor;
  • en resa för att skriva autografer..

När budgeten tillåter finns det inget utrymme för kompromisser och ingenting är någonsin för bra. Fördjupa dig i en värld av 5-stjärniga flygresor. Bort från köerna, sätt dig in i skorna på miljardärerna i CAC 40 eller de största fotbollsspelarna.

Vad är världens dyraste privatjet idag, i den hektiska kapplöpningen om lyx i luften? Här avslöjar vi världens lyxigaste privatjet och dess ägare.

Vem har den dyraste privatjetten i världen?

1. Den saudiske prinsen Al Waleeds Airbus A380

Utan tvekan är den dyraste privata jetplanen i världen idag Saudi Prince Al WaleedsAirbus A380. Denna stora flygjuvel är värd den blygsamma summan av 500 miljoner dollar. Det är lätt den dyraste privata jetflygplanet i världen.

Varför är denna privatjet så dyr? Därför att det är ett långdistansflygplan som byggts om till en VIP-privatjet. Tanken är att ta bort en stor del av sätena från den klassiska linjemodellen och konfigurera om dem till lyxutrymmen.

Med en ursprunglig kostnad på 300 miljoner euro var prinsen tvungen att lägga till ytterligare 200 miljoner. Den 100% skräddarsydda designen har ett pris, men den gör det möjligt för prinsen att njuta av :

  • en matsal för mer än 10 personer;
  • en relaxavdelning med spa och bastu
  • ett bönerum
  • ett kungligt utsiktsområde med flygel
  • marmorerade vattenfunktioner;
  • en personlig stadion för underhållning..

Den lyxiga bjässen transporterar också regelbundet alla typer av gods. Utrustad med ett garage och ett stall kan den saudiske prinsen resa som han vill utan att behöva göra sig av med sina lyxbilar av märket Rolls-Royce och sina favorithästar och kameler..

Den 500 kvadratmeter stora A380:an med två våningar har också en lång trappa, en tron i mitten av flygplanet och till och med en genomskinlig del av golvet så att han kan se landskapet han flyger över i realtid. Slutligen ville den framgångsrike affärsmannen installera ett stort, lyxigt mötesrum.

Total kostnad: 500 miljoner dollar

Fotokredit: Commons Wikimedia

De 10 dyraste privatjetarna i världen

Den saudiska globala förmögenheten och hans A380 följs tätt av andra personligheter. Om det fortfarande finns privata jetplan till salu på marknaden, ger vi dig just nu de 10 dyraste privata jetplanen som köpts i världen:

2. Alisher Usmanovs Airbus

Rysslands näst rikaste man, Alisher Usmanov, har köpt sig en Airbus A340-300.

Enligt Bloomberg är han nu ägare till Rysslands största privatjet och betalade mer än 350 miljoner dollar för den.

Total kostnad: 350 miljoner dollar

Fotokredit: Commons Wikimedia

3. Boeing 747-430 som tillhör sultanen av Brunei

Världens rikaste monark, som redan äger två Airbus-flygplan, har lagt till en Boeing 747-430 för 100 miljoner dollar till sin flotta.

VIP-inredningen sägs ha kostat ytterligare 133 miljoner dollar.

Inte så konstigt när man kan tvätta händerna i ett handfat av massivt guld ombord.

Total kostnad: 233 miljoner dollar

Fotokredit: Commons Wikimedia

4. Prins Al-Waleed bin Talals Boeing 747-400

Interiören i prins Al-Waleed bin Talals Boeing 747-400, som uppskattas ha kostat 220 miljoner dollar, har avslöjats.

Den hade ursprungligen 400 passagerarsäten, som nu har ersatts av ett antal lyxrum, inklusive en matsal för 14 personer och flera sovrum

Total kostnad: 220 miljoner dollar

Fotokredit: Commons Wikimedia

5. Roman Abramovichs Boeing 767-33A/ER

Den ryska miljardären, även känd som ”The Bandit”, betalade ett lågt pris på 170 miljoner dollar för sin Boeing 767-33A/ER.

Den tidigare Chelsea FC-ägaren förvandlade den till ett veritabelt flygande palats, komplett med bankettsal och väggbeslag i guld.

Med plats för 30 personer bjuder han regelbundet in sina fotbollsspelare till sina matcher här.

Total kostnad: 170 miljoner dollar

Fotokredit: Commons Wikimedia

6. Joseph Laus VIP Boeing 747-8I

På 6:e plats kommer den asiatiske fastighetsmagnaten Joseph Lau och hans VIP Boeing 747-8I för 153 miljoner dollar. Hong Kong-miljardären har tillåtit sig några extravaganser:

  • en vinkällare för att prova en otrolig mängd olika druvsorter;
  • ett toppmodernt gym.

Total kostnad: 153 miljoner dollar

Fotokredit: Pxhere

7. Tyler Perrys Gulfstream III

Den amerikanske filmregissören, manusförfattaren och skådespelaren Tyler Perry är också stolt ägare till Gulfstream III för 125 miljoner dollar. Dess viktigaste funktioner inkluderar en mycket högteknologisk layout:

  • en gigantisk platt-TV
  • satellit-tv
  • blu-ray-spelare
  • elektroniskt styrda fönster
  • etc

Total kostnad: 125 miljoner dollar

Fotokredit: Commons Wikimedia

8. Donald Trumps Boeing 757

Donald Trumps Boeing 757 för 100 miljoner dollar hamnar på 8:e plats i rankingen. Precis som presidenten lämnar inredningen i lyxflygplanet, som bytt namn till VC-25A, ingen oberörd.

Med kuddar sydda i avbildningar av familjen Trump, ett gym och ett badrum med handfat i guld finns det inget som heter för mycket bling.

Total kostnad: 100 miljoner dollar

Fotokredit: Pxhere

9. Bill Gates och Céline Dions Bombardier 8000

Bill Gates och Céline Dion har en sak gemensamt: de har båda satsat på kanadensisk luftfartsexcellens.

Bombardier 8000 är ett toppmodernt flygplan som kommer att tas i bruk 2019 till en kostnad av 66 miljoner dollar. Det tvåmotoriga flygplanet är lika effektivt som det är bekvämt, med 17 passagerarsäten och en oöverträffad räckvidd.

Det erbjuder helt skräddarsydda sviter, vilket ger passagerarna ett brett utbud av design- och layoutalternativ.

Total kostnad: 66 miljoner dollar

Fotokredit: Commons Wikimedia

10. Cristiano Ronaldos Gulfstream G200 Galaxy

Som alla toppidrottsmän och -kvinnor har Cristiano Ronaldo sin egen privatjet. Hans Gulfstream G200 Galaxy för 23 miljoner dollar är en av de dyraste privatjetarna som någonsin ägts av en fotbollsspelare.

Total kostnad: 23 miljoner dollar

Fotokredit: Flickr

Tillgänglighet 24/7: Kontakta våra flygexperter för din privata flygning

Våra flygexperter är tillgängliga dygnet runt för din privatflygning på +33 (0) 1 44 09 91 82.

Tveka inte att använda vår onlineoffert för att få en prisuppskattning för din privatflygning.

  • Vilka är fördelarna med att äga en privatjet i stället för att hyra en?

    Att äga en privatjet ger dig total flexibilitet, avancerad anpassning och omedelbar tillgänglighet. Leasing är dock fortfarande ett mer ekonomiskt alternativ för dem som inte flyger ofta.

  • Hur mycket kostar det årliga underhållet av en privat jet?

    Kostnaden för att underhålla en privatjet kan variera från 500.000 till flera miljoner dollar per år, beroende på modell, användning och extrakostnader som bränsle, flygbesättning och parkering.

  • Vilka är de dolda kostnaderna för att driva en privat jet?

    Utöver inköps- och underhållskostnader tillkommer kostnader för hangar, försäkringar, landningsavgifter, pilotutbildning och besättningsledning.

  • Vem kan flyga en privatjet?

    Endast piloter med en särskild licens för affärsflyg kan flyga en privatjet. Vissa jetägare skaffar också en egen flyglicens.

  • Kan en privatjet vara helt skräddarsydd?

    Ja, de flesta privata jetflygplan kan anpassas helt och hållet, oavsett om det gäller inredning, material, underhållningsutrustning eller till och med flygprestanda.

  • Hur lång tid tar det att bygga och utrusta en skräddarsydd privatjet?

    Det kan ta mellan 12 och 36 månader att bygga och utrusta en privatjet, beroende på modell och vilken grad av anpassning som krävs.

  • Finns det några miljövänliga alternativ för privata jetplan?

    Ja, vissa flygbolag utvecklar grönare jetplan med hjälp av hållbart flygbränsle (SAF), mer energieffektiva motorer och lösningar för koldioxidkompensation.

  • Vad är den genomsnittliga räckvidden för en privat jet?

    Räckvidden beror på modell. En lätt jet kan täcka cirka 3,000 km, medan en långdistansflygplan som en Gulfstream G650 kan nå mer än 13,000 XNUMX km utan stopp.

  • Vilka är de viktigaste kriterierna när du väljer en privatjet?

    De viktigaste kriterierna är räckvidd, passagerarkapacitet, hastighet, komfort, bränsleförbrukning och tillgång till eftermarknadsservice.

  • Finns det några begränsningar för privata jetflygplan att landa?

    Ja, privata jetflygplan måste följa flygplatsbestämmelserna, särskilt när det gäller buller, banstorlek och slots. Vissa privata flygplatser underlättar tillgången till dessa flygplan.

  • Vad är den snabbaste privata jetflygplanet i världen?

    Gulfstream G700 och Bombardier Global 8000 är bland de snabbaste privata jetflygplanen och når hastigheter på cirka Mach 0,925 (över 1 142 km/h).

  • Hur är privata jetplan försäkrade?

    Privat jetförsäkring täcker i allmänhet materiella skador, civilrättsligt ansvar och risker i samband med flygoperationer. Kostnaden beror på flygplanets värde och dess användning.

  • Kan en privatjet hyras ut till andra personer?

    Ja, många ägare hyr ut sin jet via flygplansförvaltningsföretag för att få avkastning på sin investering när de inte använder den.

  • Kan privata jetflygplan landa på alla flygplatser?

    Nej, vissa flygplatser har storleks-, vikt- eller bullerbegränsningar som hindrar vissa jetplan från att landa. Men privata jetflygplan har tillgång till mindre flygplatser som ofta är otillgängliga för kommersiella flygplan.