Finns det en pilot i planet? Eller snarare två! Det är sant att vi ofta ser flera piloter på ett enda flygplan i privata jetflygplan, men också inom kommersiell luftfart. Så varför denna praxis? Vad är anledningen till att ha flera piloter? Finns det några undantag? AEROAFFAIRES svarar på dina frågor.
En uppdatering av lagstiftningen
Först och främst är det viktigt att skilja mellan le transport public et le transport privé. Inom affärsflyget används alla flygplan för offentlig passagerartransport (bara för att de flyger privatjet betyder det inte att de används för privat transport; de två beteckningarna måste skiljas åt). Flygbolag som bedriver kollektivtrafik måste också inneha ett Air Operator Certificate (AOC).
Inom privatflyget får flygtjänsten inte marknadsföras och kräver därför inte något förhandstillstånd. Säkerheten kan därför inte garanteras, och kraven för denna typ av luftfart övervakas mindre noggrant än kraven för affärs- eller kommersiell luftfart, som är mycket reglerade.
Inverkan på antalet piloter
Till skillnad från de flesta kommersiella och till och med privata flygplan är vissa affärsjets certifierade med en pilot. Detta innebär att endast en person kan kontrollera flygplanet. Inom affärsflyget hittar vi till exempel regelbundet Pilatus PC-24, Hondajet HA-420 eller Cessna Citation M2, som är certifierade enpilotsflygplan.
Företag som använder privata jetplan styrs dock av lagstiftningen om kollektivtrafik, så det måste finnas två piloter i flygplanet, oavsett typ av jetplan! Å andra sidan, eftersom det finns mycket få rättsliga begränsningar inom den privata transportsektorn, är det möjligt att ha endast en pilot vid spakarna på certifierade enpilotsflygplan.
Så vad gör dessa 2 piloter?

I allmänhet har de två piloterna kompletterande roller på en affärsjetflygning. Den ena är befälhavaren, pilote principal, den andra är hans andrepilot, som när som helst kan ta över efter honom, men som också kan ta hand om andra uppgifter under flygningen.
Det är alltså huvudpiloten som sitter vid spakarna och styr flygplanet. Han är ansvarig för sitt flygplan samt för passagerarnas och besättningens säkerhet.
Piloten har uppdrag att utföra före, under och efter flygningen. Andrepiloten är där för att ersätta piloten. Dessa uppgifter är lika mångsidiga som de är varierande. Allt från färdplanen till väderbevakningen och den tekniska övervakningen av flygplanet ska gås igenom med en finkam. Som en allmän regel måste du först få erfarenhet som co-pilot om du vill devenir pilote bli huvudpilot för en privat jet.
Här är ordspråket ”två huvuden är bättre än ett” ett perfekt exempel. Medan piloten manövrerar flygplanet kommunicerar co-piloten och håller sig uppdaterad om flygtrafiken. Tanken är att minska arbetsbelastningen och tröttheten för både huvudpiloten och andrepiloten.
Slutligen, ur säkerhetssynpunkt, är detta också anledningen till att en andra person i cockpit fortfarande är nödvändig. Han eller hon kan och måste ta kontroll över flygplanet hela tiden och avsluta en flygning om kaptenen inte kan göra det.
Som du kan se kräver privat (och kommersiell) luftfartslagstiftning minst 2 piloter per flygplan. Om du vill prova en flygning med business jet med AEROAFFAIRES, gå till devis en ligne eller ring +33 (0) 1 44 09 91 82.