Vädret är en av de viktigaste faktorerna att tänka på när man flyger i en privat jet. I de flesta transportoperationer är det mycket lite beroende av väderförhållandena. Detta är inte fallet på en privat jet- eller turbopropflygning.
Vädret kan ha en inverkan på flygtiden och dess framsteg. Det kan också påverka var affärsjetplanet lyfter och landar. Alla flygoperatörer som vi arbetar med analyserar vädret noggrant före varje uppdrag. Det är ett viktigt kriterium när man skapar färdplanen. En privatjet kan också ändra sin bana beroende på vädret under flygningen.
Med hjälp av våra flygexperter förklarar vi hur vädret kan påverka din privata jetflygning.
Skillnaden mellan IFR- och VFR-flygningar
För att fullt ut förstå vädrets inverkan på en privat jetflyg måste vi först skilja mellan IFR- och VFR-flygningar.
IFR-flygningar (Instrumental Flight Rules) är de som kan flyga enbart med instrument. Så trots en förlust av synlighet kan dessa flygningar landa och starta på natten. För att en VFR-flygning ska kunna äga rum måste ankomstflygplatsen ha tillstånd att ta emot dem. Flygplatsen måste därför ha den utrustning som krävs. Detta krav på utrustning minskar antalet flygplatser som är tillgängliga enligt IFR.
VFR-flygningar (Visual Flight Rules) är däremot flygningar som kan genomföras visuellt. Detta flygsystem kan manövreras enbart med hjälp av pilotens syn. Visual-flygningar har tillgång till fler flygplatser än VFR-flygningar.
Kort sagt kan flygsikten påverkas lättare vid VFR-flygningar än vid IFR-flygningar.
De olika väderförhållandena
Regn och åskväder
Privata jetplan är utformade för att flyga i regnigt väder. Men regn kan ändå ha en inverkan på flygförhållandena. På samma sätt som i en bil kan regn påverka piloternas sikt. Privatjets har dock system för att rensa vindrutan. Business jets har vindrutetorkare eller högtryckssystem som avlägsnar vatten med hjälp av tryckluft.
I likhet med Gulfstream bygger flygplanstillverkarna sina flygplan med vattenavvisande material. Denna teknik förbättrar sikten i vått väder.
IFR-flygningar kan tvingas byta destination vid oväntat kraftigt regn. På så sätt kan de undkomma den extrema nederbörden och landa under bättre förhållanden.
I händelse av åskväder eller hagel är det bättre att ändra rutt för att undvika störningen.
Vilken inverkan har vinden på en flygning?
Vind är utan tvekan den vanligaste meteorologiska faktorn som påverkar en privat jetflygning, av en mängd olika skäl.
- Vind kan påverka flygplanets hastighet. Under blåsiga förhållanden kan hastigheten på en privatjet minskas. Å andra sidan kan vinden också driva en affärsstråle, vilket ökar dess hastighet och begränsar dess bränsleförbrukning.
- Vind är också ansvarig för turbulens. Det är ofarligt, men det kan oroa passagerarna och påverka komforten ombord.
- Flygplan måste placeras med ansiktet mot vinden under start och landning. Starka vindar på sidorna kan försvåra manövreringen. Det är därför flygplatser har landningsbanor som vetter åt olika håll.
Minusgrader och snö
Temperaturer under noll grader ger upphov till isbildning. Isbildning kan skada flygplanets instrument, särskilt de sonder som sitter på flygplanskroppen. Tjänsten procédures de dégivrage tillhandahålls i sista minuten före start enligt besättningens gottfinnande. Dessa tjänster ingår därför inte i priset för din flygning. Avisning kan utgöra en betydande kostnad på en privatflygning. Om din flygning sannolikt kommer att kräva avisning kommer våra flygexperter att informera dig och erbjuda dig försäkringsskydd.
Snö påverkar inte flygplanen utan landningsbanorna. Kraftigt snöfall kan försena din flygning. Flygplatser som är avsedda för affärsflyg har kortare landningsbanor. De är därför per definition snabbare att snöröja. Förseningarna är därför mindre allvarliga än för flygningar ombord på passagerarflygplan på internationella flygplatser.
Dessa störningar på grund av kylan förekommer främst på flygplatser som Courchevel eller Gstaad.
Dimma
Dimma är ett av de element som mest påverkar sikten under en flygning. Trots dimma kan de allra flesta privata jetflygplan landa trots dimma. Flygledare är dock skyldiga att begränsa antalet flygplan på landningsbanor i dimma. Denna begränsning finns på plats för att undvika olyckor på landningsbanorna.
Det minskade antalet flygplan på landningsbanorna kan vara orsaken till förseningar.
Flygplatserna Paris le Bourget,, Caen och Deauville kan till exempel påverkas av dimma.
Värmen
Extrem värme, upp till 60°C, har ingen inverkan på apparaten. Den kan dock påverka flygplanets prestanda. Eftersom varm luft har lägre densitet påverkas flygplanets aerodynamik. Motorns prestanda kan också försämras av höga temperaturer.
Under vissa förhållanden kan värmen påverka flygplanets start. Särskilt på Saint-Tropez la Môle.
Våra flygexperter står till tjänst 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan för din privata flygning på +33( 0) 1 44 09 91 82. Tveka inte att besöka vår devis en ligne för att få en prisuppskattning för din privata flygning.