I Frankrike och Europa, när du ser ett flygplan korsa himlen, är det antingen ett flyg som omfattas av offentliga eller privata transportregler. Vilken inverkan har detta på din privata jetflyg?
Enligtartikel L330-1 i den franska civila luftfartslagen är kollektivtrafik (TP) eller offentlig persontransport (TPP) marknadsföring av flygningar i flygplan till passagerare.det här är flygningar för vilka passagerare betalar och företag gör vinst. Oavsett om det är för fret de marchandises eller passagerare, måste flygplanet certifieras som kollektivtrafik för att marknadsföra flygningar. Detta rättssystem garanterar större säkerhet för passagerare.

I lagen om civil luftfart finns ingen uttrycklig definition av privatflyg. Det anges att de två transportkoncepten är motsatta. Det är förbjudet att begära ekonomisk ersättning för en privatflygning, vilket i så fall kallas olaglig kollektivtrafik (Illicit Public Transport, IPT). Flygresetjänsten måste erbjudas gratis eller dela endast de kostnader som är förknippade med flygningen.
Som flygmäklare erbjuder AEROAFFAIRES endast flygningar med flygoperatörer enligt systemet för allmän passagerartransport.
I den här artikeln förklarar våra flygexperter skillnaden mellan offentlig och privat transport och går igenom de vanligaste frågorna om olaglig passagerartransport.
Certifiering för kollektivtrafik: garanterad säkerhet

Certifiering för kollektivtrafik beviljas luftfartyg som drivs av offentliga eller juridiska personer som innehar ett AOC (Air Transport Certificate).
Ett AOC (Air Operator’s Certificate) är ett tillstånd som utfärdas till en flygoperatör som gör det möjligt för den att utföra kommersiella passagerartransporter mot ersättning. Detta dokument intygar flygbolagets förmåga att garantera flygningar under bästa säkerhetsförhållanden.
Den behöriga myndigheten i medlemslandet utfärdar denna licens, som är giltig i hela Europa. I Frankrike är det Direction Générale de l’Aviation Civile (DGAC) som ansvarar för att bevilja licenser för kollektivtrafik. DGAC reglerar tillträdet till denna certifiering.
Flyga kollektivtrafik: kontrollerade säkerhetsbestämmelser
Affärsflyget omfattas av samma förfaranden och säkerhetsstandarder som stora flygbolag som American Airlines och Air France.
Över hela världen finns det två organ som ansvarar för att övervaka säkerheten inom den civila luftfarten: Federal Aviation Administration (FAA) ochEuropean Aviation Safety Agency (EASA).
Medicinska kontroller för piloter
Piloter måste genomgå ett medicinskt test varje år. Efter 40 års ålder sker testet var sjätte månad, dvs. två gånger per år. Från 65 års ålder får piloter inte längre utöva sitt yrke. Under läkarundersökningen kontrollerar en flygläkare ditt allmänna hälsotillstånd. Piloten genomgår också ett urinprov, ett elektrokardiogram, ett blodprov, ett lungfunktionstest, ett audiogram, en ÖNH-undersökning och ett syntest. Om läkaren inte godkänner kriterierna kan han tillfälligt eller permanent återkalla pilotlicensen, beroende på avvikelsen.

Strikt underhåll av flygplan
Privata jetplan får inte genomgå underhåll i någon struktur. Flygplan måste underhållas i en anläggning som är godkänd av tillverkaren och av den behöriga myndigheten i det land där de är baseradeatriculation. I Frankrike är detta DGAC. Beroende på användning finns det 4 underhållsnivåer, från A till D. Nivåerna A och B motsvarar ett flygplan utan avvikelser. Underhållet utförs före och efter varje flygning. Nivå C och D är å andra sidan mer grundliga och kräver att flygplanet står stilla under en längre tid för att kontrollera varje detalj. Efter en viss tid byter teknikerna ut delarna. Delarna byts oavsett i vilket skick de är.

Bedömning av piloternas kunskaper
En gång om året genomgår piloterna tekniska kunskapstester om sin miljö i en simulator. Dessa tester, som övervakas av instruktörer, är utformade för att kontrollera pilotens kunskap om sin miljö. Frågorna avser vanligtvis specifika egenskaper hos flygplan, flygsituationer eller specifika flygplatser.

Försäkring av flygplan och passagerare
De flygbolag som erbjuds av AEROAFFAIRES försäkrar flygningar. Beroende på vilken typ av flygplan det rör sig om täcker försäkringen belopp på mellan 10 och 500 miljoner USD. För att kunna erbjuda våra kunder bästa möjliga garantier lägger AEROAFFAIRES till en försäkring på 20 miljoner euro.

Förbättrad flygplansprestanda vid start och landning
När ett flygplan lämnar fabriken har det tekniska färdigheter som tillverkaren har tilldelat det, vilket uppenbarligen är resultatet av många tester och flygtimmar.
Å andra sidan utvecklas färdigheterna hos certifierade kollektivtrafikflygplan. Inte på grund av tekniska modifieringar. Snarare beror det på att EASA har sänkt de officiella tekniska kraven för kollektivtrafikflygplan. Syftet med denna strategi är att garantera en mycket hög säkerhetsnivå.

Som en del av detta tillvägagångssätt har de offentliga transportcertifierade flygplan som vi erbjuder landningsbegränsningar:
- Privatjetflygplan måste kunna stanna inom 60 % av längden på flygplatsens landningsbana.
- Turbopropflygplan måste kunna stanna inom 70 % av längden på en flygplatsbana.
I händelse av dåligt väder eller våta banor ökar dessa gränser med 15% på grund av banans minskade grepp.
Om ett flygplan inte kan landa inom detta avstånd får det inte heller tillgång till flygplatsen med kollektivtrafik. Med större manöverutrymme har turbopropflygplan tillgång till fler flygplatser.
Till exempel är Saint-Tropez la Môle -banan endast tillgänglig förPilatus PC12i kollektivtrafik och på Jet Mustang om vädret tillåter, medan man vid egen flygning kan landa påFalcon 7Xeller Phenom 300. Detsamma gäller Courchevel eller Gstaad, som har mycket korta start- och landningsbanor.
Certifiering för privat transport eller egna flygningar, mindre tillsyn av Luftfartsverket
Du får ett privatflygcertifikat när du har klarat Private Pilot Licence (eller PPL). Med detta certifikat kan du flyga ett flygplan. Certifiering för privatflyg har sina för- och nackdelar. Privat transport begränsar pilotens aktivitet, men erbjuder också mer frihet.
Europa förbjuder marknadsföring av privata transportflygningar. När detta är fallet är det känt som olaglig kollektivtrafik. Å andra sidan har du som privattransport rätt att bjuda in din familj och dina vänner att flyga med dig.

Det är möjligt att dela på kostnaden för flygningen. När detta är fallet kallas det coavionnage. Det finns plattformar som sätter piloter, flygplan och passagerare i kontakt med varandra. Dessa plattformar har dock varken ATC eller kollektivtrafik och är inte ansvariga vid en eventuell olycka.
Flygningar som utförs som privattransport eller av privatjetägare har tillgång till många fler landningsbanor och flygplatser. Du bör dock kontrollera försäkringsavtalet i förväg för att vara säker på det skydd som erbjuds. För även om du har tillgång till många start- och landningsbanor är det inte säkert att alla omfattas av din försäkring.
Om du vill hyra ett flygplan och dess besättning finns det ett antal punkter som du måste kontrollera för din egen säkerhet. I synnerhet måste du kontrollera att den organisation som äger den privata jetflygplanet har ett AOC. Och att dess flygplan är certifierade för allmän transport. Du kan se detta på flygplansnumret (Tail Number) som skickas av din mäklare: flygbolag skickar in en flygplan till Civil Aviation Authority och anger vilken typ av flyg som används. På färdplanen anger en bokstav typen av flygning:
G: Allmänflyg (sport, affärer etc.)
S: Reguljär flygtrafik
N: Icke-reguljär flygtrafik
M: Militär
X: Typ av flygning som inte motsvarar någon av ovanstående kategorier
Om en icke auktoriserad flygoperatör utför en flygning inom ramen för kollektivtrafiken är det fråga om olaglig passagerartransport. I händelse av en olycka kommer passagerarna inte att täckas för sjukvårdskostnader eller ekonomisk kompensation. Faktum är att försäkringsbolagen automatiskt föreskriver en allmän klausul som gör att de kan befrias från allt ekonomiskt ansvar i händelse av en olycka som involverar en ”olaglig” transportör.
Vanliga frågor om transport av olagliga passagerare
Våra flygexperter kan belysa de frågor som vi ofta får om transport av oseriösa passagerare. Tyvärr är det många som utnyttjar de höga priserna på privatjetuthyrning. För att göra detta erbjuder de tjänster som verkar legitima och billiga. I själva verket är dessa tjänster olagliga.
Dessa frågor uppstår i samband med en laglig flygning:
Våra flygexperter står till din tjänst 24/7 för din privata flygning på +33( 0) 1 44 09 91 82. Tveka inte att besöka vår devis en ligne för att få en prisuppskattning för din privata flygning.
Behöver du en prisuppskattning?
Vad utmärker servicekvaliteten inom affärsflyget?
Kvaliteten på tjänsterna inom affärsflyget kännetecknas av höga säkerhetsstandarder, större flexibilitet när det gäller flygscheman, högre komfort än hos kommersiella flygbolag och personlig service för kunderna.
Hur upprätthålls säkerhetsstandarderna inom affärsflyget?
Säkerhetsstandarderna inom affärsflyget upprätthålls genom regelbundna inspektioner av flygplanen, professionella och erfarna flygbesättningar, strikta säkerhetsprotokoll och kontinuerlig utbildning av besättningsmedlemmarna.
Hur erbjuder affärsflyget en personlig service för kunderna?
Affärsflyget erbjuder en personlig service för kunderna genom att låta dem anpassa sin reseupplevelse, erbjuda en conciergetjänst för hotell- och bilreservationer, tillhandahålla privata biltransfer till flygplatsen och erbjuda en personlig bagageservice. Besättningsmedlemmarna är också utbildade för att kunna erbjuda uppmärksam och personlig service till passagerarna.
Vem tillhandahåller försäkringen?
När du flyger med en privat charterjet är företaget ansvarigt för att tillhandahålla försäkringen för flygningen.
Vilken organisation ansvarar för flygplansunderhållet?
Flygplansunderhåll måste utföras i en anläggning som är godkänd av tillverkaren och DGAC.
Kan jag flyga flygplanet om jag har ett flygcertifikat?
När du hyr en privatjet får ingen annan än den pilot som är ansluten till flygningen flyga flygplanet.
Vem betalar för parkering, bränsle och andra kostnader?
Alla kostnader ingår i det slutliga priset för flygningen. De enda kostnader som du kan debiteras är kostnaderna för avisning av flygplanet i händelse av minusgrader, efter flygkaptenens gottfinnande. När flygningen har betalats kan du inte debiteras för bränsle- eller parkeringsavgifter.
Hur betalar jag för min flygning?
Kontanta betalningar accepteras inte. Endast banköverföringar och kreditkortsbetalningar är tillåtna.
Är det möjligt att boka bara en plats ombord på en privatjet?
När du hyr en privatjet hyr du den i sin helhet. En mäklare eller ett företag kan inte debitera dig för en enda plats ombord på en affärsjet. När detta händer kallas det förklädd passagerartransport. Detta är olagligt.
Hur utförs gränskontroller på privatjet?
När du reser med privatjet internationellt kringgår du inte gränskontrollerna. Om du vill korsa en gräns i en privatjet i Frankrike måste du lyfta från en flygplats med en gränsövergångsställe (eller PPF). Om du blir ombedd att lyfta från en flygplats som inte har en PPF för en flygning utomlands, transporterar du olagliga passagerare. PPF:er besöks slumpmässigt av flygande tull.
Vem kontrollerar att väderförhållandena är lämpliga för en flygning?
Kontrolltornet där piloterna är ansvariga för att kontrollera väderförhållandena.
Hur kan jag vara säker på att flygplanet uppfyller gällande säkerhetsstandarder?
När ett flygplan är certifierat för kollektivtrafik tillämpas säkerhetsstandarderna. Europeiska byrån för luftfartssäkerhet (eller EASA) ansvarar för att kontrollera luftfartyg som är certifierade för kollektivtrafik.