Affärsflyget presenteras som en produktivitetsverktyg som står till företagens tjänst. Insatserna i denna sektor är höga och innovativa ekonomiska trender håller på att växa fram. Deras mål är att förnya och demokratisera privatflyget. I den här artikeln introducerar AEROAFFAIRES dig till konceptet delat ägande.
Det innovativa konceptet med delat ägande: 1 flygplan, flera ägare
Delat ägande innebär helt enkelt att man köper en andel av ett specifikt flygplan, i proportion till antalet timmar som det har flugits. Detta system gör det möjligt för yrkesverksamma eller privatpersoner att gå samman för att förvärva ett flygplan och därmed dela dess driftskostnader.
Detta koncept bör inte förväxlas med fraktionerat ägande, vilket ofta är fallet. Fraktionerat ägande gör att du kan flyga en hel flotta snarare än ett enda flygplan som med delat ägande.
Skillnaden är hårfin, och flygbolag som amerikanska Netjets har erbjudit fraktionerat ägande sedan 1980-talet, men använder termen delat ägande. Tanken är alltid att dela privatjet mellan flera ägare. Genom att köpa en andel av flygplanet får man i allmänhet tillgång till mellan 50 och 400 timmars flygtid. När du behöver ditt flygplan kan det vara klart inom några timmar. Om flygplanet inte är tillgängligt erbjuder företaget ett annat flygplan av samma typ. Det pris som erbjuds kunden är procentandelen av inköpspriset för flygplanet på marknaden. Det har en mycket stor flotta på över 700 flygplan över hela världen.
Filosofin för Netjets är ”Förvärva en andel som står i proportion till den flygtid som kunden verkligen behöver”

Vilka är fördelarna/nackdelarna med delat ägande?
Fördelarna med delat ägande
Delat ägande erbjuder resenärerna ett alternativ till fullt ägande med stora fördelar. Det sänker dina transportkostnader avsevärt. Det är ett bra mellanalternativ om du inte är säker på om du vill hyra eller köpa en privatjet.
I själva verket är delat ägande ett effektivt sätt att fördela kostnaderna för underhåll av flygplanet mellan ägarna, eftersom det ofta är en stor investering att äga bilen full äganderätt att äga en bil är ofta en ännu större investering och därför ett steg framåt. Du behöver inte längre ta hand om underhåll, logistik eller försäkringsbetalningar. Stordriftsfördelarna är uppenbara. För många människor är kostnaderna för fullt ägande orimligt höga.
Nackdelarna
Nackdelarna är att delat ägande innebär en betydande initialkostnad och att underhållskostnaderna bärs av ägarna. Dessutom måste du komma överens med de andra ägarna innan du kan planera deras respektive användningsområden. Det är inte heller möjligt att byta utrustning för varje resa.
De som använder sig av delat ägande motiveras ofta i första hand av kostnadsoptimering.
Innovationer inom affärsflyget
Affärsflyget är en bransch som gynnar utvecklingen av nya trender och processer. Genom att erbjuda ett brett utbud av tjänster till privatpersoner och yrkesverksamma bidrar man till att demokratisera privatflyget. Delat ägande var en innovation, men är nu på väg att bli en klassisk modell. Den var avantgardistisk för sin tid, men är nu helt i linje med den underliggande trenden inom den kollaborativa ekonomin, som erbjuder nya affärsmodeller som samprojektering eller samåkning. I samtliga fall är målet att resa med privatjet utan att spränga banken.
AEROAFFAIRES vi ska visa dig att det nu är möjligt att dra nytta av de bästa privata flygtjänsterna till priser i affärsklass. Våra flygmäklare är tillgängliga 24/7 för att hitta det bästa flyget, till det bästa priset, för att passa dina behov. Kontakta oss via telefon på + 33144099182, via e-post på [email protected] eller fyll i din offert online för att få en uppskattning för ditt flyg.