Description du ANTONOV AN-225
Vill du hyra världens största’avion-cargo? Du har kommit till rätt ställe:Antonov An-225: himmelens jätte. Vilka är dess uppdrag? FinnsAntonov AN-225 fortfarande kvar trots den rysk-ukrainska konflikten ? AEROAFFAIRES ger dig all information du behöver om detta legendariska flygplan, som beundras över hela världen av flygentusiaster.
Vad ärAntonov AN-225?
Antonov An-225 är ett frakttransportflygplan som konstruerats av den ukrainska flygplanstillverkaren Antonov. Det är ett sovjetiskt wide-body transportflygplan som togs i bruk 1988 efter sin jungfruflygning. Det blev en myt för flygentusiaster och flygplanstillverkare. Smeknamnet Mriya, ”dröm” på ukrainska, eller kosacken av NATO, An-225 är en unik och ovanlig modell i flygvärlden. Det är det största flygplan som någonsin byggts, inklusive last- och passagerarflygplan. Det är också det enda som är utrustat med sex turbojetmotorer, en pionjär i många avseenden.

Antonov An-225: flygvapnets Hercules
Detta är världens största flygplan när det gäller maximal startvikt och längd. Det utvecklades ursprungligen för att transportera den sovjetiska rymdfärjan Buran, men efter att rymdprogrammet stoppats byggdes det om till ett gigantiskt tungt lastflygplan (jumbojet).
An-225 är den första jumbojet som kan transportera upp till 250 ton över en sträcka på mellan 4.000 och 14.000 km, beroende på last.
Flygplanet används för fret och inte för kommersiella flygningar. Det utför långdistans- och medeldistansflygningar. Detta flygplan har en exceptionell lastkapacitet (nyttolast). Det har ett lastutrymme på cirka 1 300 kvadratmeter, vilket gör att det kan transportera tunga och skrymmande laster som industriell utrustning, generatorer, satelliter eller till och med andra flygplan. Den maximala lastkapaciteten är cirka 250 ton.
Med den var det nu möjligt att flyga alla typer av last med imponerande dimensioner!
An-225 chartras för strategiska transporter, t.ex. lufttransport av vindkraftsmaster. Men det används främst som ett militärt flygplan för att transportera motoriserad militär utrustning (stridsvagnar, helikoptrar).
Dess första uppdrag var att transportera den 62 ton tunga ryska rymdfärjan Buran, som den hade fastkilad på baksidan av kabinen. Det var med samma rymdfärja som planet gjorde sitt första framträdande på Paris Air Show 1989.
Dimensionerna på detta flygplans flygkropp är också hisnande och skiljer det från andra flygplan. An-225 mäter :
-
- 88 meter lång
- 18 meter hög
- 89 meter vingspann.
På den sistnämnda punkten ligger flygplanet på tredje plats i världen efter Stratolaunch och H-4 Hercules. Detsamma gäller för flygplanets nyttolast:
-
- 43,32 meter lång
- 6,4 meter bred
- 4,4 meter hög.
Den maximala startvikten är cirka 640 ton, vilket gör det till en veritabel luftjätte. Det drivs av sex turbojetmotorer, vilket ger en maximal marschfart på cirka 850 km/h.

Historien omAntonov An-225, världens största fraktflygplan
An-225 byggdes ursprungligen för att ersättaAn-124, dess föregångare i serieproduktionen, och därmed bli världens längsta och tyngsta flygplan i tjänst.
Det utvecklades på bara fyra år, från 1984 till 1988, och första gången det lyfte slog det över hundra världsrekord, inklusive den maximala startvikten och den högsta höjd som uppnåtts med tung last.
Sovjetunionens kollaps 1991 satte dock stopp för An-225:s karriär fram till 2001. Från och med det året användes den igen av det ukrainska flygbolaget Antonov Airlines fram till 2022, då den förstördes under den rysk-ukrainska konflikten.
År 2009 genomgick den ett antal operationer för att hålla den i drift längre.
År 2016 talades det om att färdigställa den andra modellen och återuppta löpande band-produktionen med den kinesiska tillverkaren AICC. Hittills finns det dock bara ett exempel.
Under 2011 kommer Frankrike och Mali att användaAntonov An-225 för militära operationer (transport av utrustning och trupper). Japan kommer också att använda den för humanitära uppdrag.
Nyligen användes dess tjänster som en del av Covid-19-epidemin. Det landade på Châlons-Vatry flygplats för att leverera en leverans av masker från Kina till Frankrike.
Under våren 2020 kommer det att användas av Quebecs regering för att leverera medicinsk utrustning för att bekämpa pandemin.
Detta unika flygplan är en symbol förflygteknik och exceptionell transportkapacitet. Det uppmärksammas ofta när det landar på flygplatser runt om i världen på grund av sin imponerande storlek. Antonov An-225 är fortfarande en anmärkningsvärd prestation inom luftfarten och fortsätter att fascinera flygentusiaster runt om i världen.
Olika anekdoter om An-225
I Kina har An-225 sin egen plats på asfalten på Tianjin Binhai International Airport.
Flygplanet förekommer i videospel som Battlefield: Bad Company 2 och Fire Department 3.
Vad hände medAntonov An-225?
I slutet av februari 2022, under striderna mellan Ryssland och Ukraina, totalförstörde ryssarna AN-225-flygplanet. Detta meddelades av journalister runt om i världen. Denna nyhet markerade slutet och döden för himlens Hercules och bedrövade de många fansen av detta legendariska flygplan runt om i världen.
Hyr en An-25 med AEROAFFAIRES:
Har du en stor volym godsatt transportera? Kontakta AEROAFFAIRES, som är specialiserat på fraktflyg. Deras team av experter kan ge dig råd om hur du chartrar det flygplan som bäst passar dina behov.
Våra experter finns tillgängliga 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan, och hjälper dig med alla dina brådskande förfrågningar och hittar lösningar till bästa pris, precis som en speditör.
Skicka oss din förfrågan på vårt devis en ligne formulär när som helst.
Du kan också kontakta oss per telefon på +33 (0)1 44 09 91 82 eller via e-post på info@aeroaffaires.com
Behöver du en prisuppskattning?
Begäran om offertAffärsegenskaperna för ANTONOV AN-225
An-225 gjorde en viktig flygning för Quebec-regeringen 2020, som en del av Covid-19-epidemin. Avlastningen tog åtta timmar. Den utfördes med hjälp av en traverskran som installerats i lastutrymmet.
An-225 har 32 hjul.
Beräkna din flygresa online och få din offert via e-post
Tekniska egenskaper för ANTONOV AN-225
Apparat
- Tillverkare ANTONOV
- Modell AN-225
- Kategori Fraktflygplan
Praktisk information
- Piloter 2
- Kabinsbesättning Nej
- Bagageutrymmets volym 1200 m³
Kabin
- Höjd på kabinen 3,5 m
- Kabinstorlek 6,4 m
Prestanda
- Kryssningshastighet 850 km/h
- Autonomi 14 000 km
Pris
- Hyrespris 27 300 €/timme
- Köpespris 250 000 000 €
Upptäck vår onlinejämförelse
AEROAFFAIRES i siffror
8500
tillgängliga apparater
35 000
försäkrade flygningar
100 000+
passagerare
4,9/5
kundnöjdhet
100%
Koldioxidkompensation
Handlingsradie av ANTONOV AN-225
Information: Flytta mittpunkten på kartan baserat på din startposition
Viktiga fördelar med ANTONOV AN-225
- Lastutrymmet är cirka 43 meter långt, 6,5 meter brett och 4,5 meter högt. Det rymmer 1200 kubikmeter last. Den interna kranen kan lyfta vikter på upp till 30 ton.
- An-225 kan transportera upp till 250 ton gods på kort- och medeldistansflygningar.

Behöver du en prisuppskattning?
Begäran om offertHar du en fråga? Kontakta vårt team

Isabelle CLERC
VD AEROAFFAIRES

François-Xavier CLERC
Grundare AEROAFFAIRES
Våra flygexperter står till ditt förfogande för att hjälpa dig vid varje steg av din bokning.