Cargo ANTONOV AN-124: introduktion
Antonov-124 är det näst största serietillverkade flygplanet i världen, det första ärAirbus A380. L’Antonov An-225 är världens största fraktflygplan, men det serietillverkas inte. Det ligger också nära flygplansmodeller som C-5 Galaxy.
Antonov An-124 lite historia
An-124 tillverkades i Ukraina och Ryssland av flygplanstillverkaren Antonov och gjorde sin första testflygning 1982 och togs i bruk 1986 inom flygcharterbranschen för att transportera militärfordon. Det första flygplanet fick namnet Ruslan efter en rysk folkhjälte, men NATO gav det smeknamnet Condor.
Totalt tillverkades 52 flygplan fram till 1995. 6 totalförluster registrerades i detta ovanliga flygplans historia.
Användning avAntonov 124
Under 1990-talet slog An-124 snabbt belastningsrekord mot sina konkurrenter. Den användes på jordenruntresor och i efterdyningarna av orkanen Dean, som drabbade Martinique 2007, vilket krävde en massiv leverans av återuppbyggnadsmaterial. An-124 användes också under krigen i Tjetjenien. Under samma period användes den för att evakuera flyktingar från Kuwait och Irak och senare för att transportera FN-utrustning till Centralafrika.
Enligt Salis-kontraktet kan flera av NATO:s medlemsländer, däribland Frankrike, leasa An-124 för logistiska transportuppdrag. Frankrike var en stor användare med en årlig faktura på nästan 30 miljoner euro för 1995 års timmar.
På senare tid har en An-124 tillhörande Volga-Dnepr Airlines transporterat masker och medicinsk utrustning från Kina till Ryssland för att bekämpa Covid-19.
An-124 användes också i filmerna Fast and Furious 6 och James Bond Die Another Day.
Antonov An-124 inuti flygplanet
Lastutrymmet är 35 m långt och nästan 7 m brett och kan rymma 150 ton av olika typer av last, bland annat militärfordon, båtar och satelliter. Dess främsta egenskap är att det kan lastas och lossas samtidigt, tack vare den bakre rampen och nosen som kan höjas.
Fördelarna medAntonov An-124
Den kan transportera ett brett spektrum av laster, inklusive fartyg, satelliter och kranar. Den är utrustad med två traverskranar som kan bära en vikt på 20 ton. An-124 kan väga upp till 400 ton vid start och bära upp till 150 ton. Jämförbara flygplan ärAirbus A380, Boeing 747 och Lockheed C-5 Galaxy, men det sistnämnda är uteslutande reserverat för militärt bruk och har inte lika stor nyttolast.
Fyll i vårt formulär på devis en ligne, eller kontakta oss per telefon på +330144099182 eller via e-post : charter@aeroaffaires.com .
Behöver du en prisuppskattning?
Begäran om offertAffärsegenskaperna för ANTONOV AN-124
Lastning kan ske framtill eller baktill. Det finns också en traverskran som är fäst i lastrummets tak och som kan användas för att lyfta och flytta tunga laster horisontellt.
Lastutrymmet är 35 meter långt, 6,7 meter brett och 4,5 meter högt.
Tillträde till sittbrunnen sker från insidan via en lejdare.
Beräkna din flygresa online och få din offert via e-post
De tekniska egenskaperna hosAntonov An-124
Apparat
- Tillverkare ANTONOV
- Modell AN-124
- Kategori Fraktflygplan
Praktisk information
- Piloter 2
- Kabinsbesättning Nej
- Säten 88
- Bagageutrymmets volym 800 m³
Kabin
- Höjd på kabinen 3,5 m
- Kabinstorlek 6,4 m
Prestanda
- Kryssningshastighet 850 km/h
- Autonomi 16 000 km
Pris
- Köpespris 80 000 000 €
Upptäck vår onlinejämförelse
Stuga förANTONOV AN-124
- Höjd 4,40 m
- Bredd 6,68 m
- Längd 36 m
- Säten 88
Utförande avANTONOV AN-124
- Maximal hastighet 865 km/h
- Autonoma enheter Maximalt: 15 700 km
- Kryssningshastighet 850
- Tak 12 000 m
Dimensionerna avANTONOV AN-124
- Längd 69,1 m
- Bredd 73,3 m
- Höjd 21,08 m
Motorisering avANTONOV AN-124
- Motorer 4 turbofläktmotorer av typen Ivtchenko-Progress D-18T med trippelkropp
AEROAFFAIRES i siffror
8500
tillgängliga apparater
35 000
försäkrade flygningar
100 000+
passagerare
4,9/5
kundnöjdhet
100%
Koldioxidkompensation
Handlingsradie av ANTONOV AN-124
Information: Flytta mittpunkten på kartan baserat på din startposition
Fördelarna medAntonov An-124
- An-124 har lastramper och en mängd integrerad hanteringsutrustning.
- Med sina 24 hjul kan den landa eller starta på landningsbanor som är dåligt utbyggda eller täckta av is. I synnerhet har den transporterat gods till avlägsna områden i Sibirien.
- Med det styrbara noshjulet kan den också vända på en 45 meter bred landningsbana.

Behöver du en prisuppskattning?
Begäran om offertHar du en fråga? Kontakta vårt team

Isabelle CLERC
VD AEROAFFAIRES

François-Xavier CLERC
Grundare AEROAFFAIRES
Våra flygexperter står till ditt förfogande för att hjälpa dig vid varje steg av din bokning.