
Hur fungerar en turboprop?
Vill du chartra en turboprop? AEROAFFAIRES kommer att visa dig fördelarna och nackdelarna med dessa mycket specifika flygplan.
Det finns två typer av privata flygplansmotorer som används i affärsflyg: jetdrivna privata jets och turboprop affärsjets. Skillnaden mellan dessa två typer av flygplan är inte alltid uppenbar, men den är ändå viktig. Med detta sagt är de inte i samma kategori som till exempel stora kommersiella flygplan. Du måste definiera dina behov och önskningar för att göra ditt val.
Turboprop är ett lite känt flygplan, varför vi kommer att ge dig alla detaljer du behöver för att chartra ditt turbopropflygplan.
Vad är en turboprop?
I USA 1939 kom ett antal ingenjörer med en innovativ idé. De använde en ny mekanism för att rotera propellrarna: en gasturbin. Den första turbopropmotorn var Rolls-Royce Trent, som byggdes 1945.
Idag är ett turbopropflygplan lätt att känna igen på sina propellrar. Oavsett om de sitter på vingarna eller på nosen är bladen det avgörande elementet för att flygplanet ska kunna lyfta.
Inom flygindustrin är den grundläggande skillnaden mellan en privatjet och ett turbopropflygplan motorns funktionsprincip.
Luftens passage genom motorn är nyckeln till att starta den. Luften passerar genom kompressorn (högtryckskompressorn) och sedan förbränningskammaren. När det gäller bränsleförbrukningen sprutas bränslet in och förbränns, vilket leder till en värmeökning. Detta driver turbinen och propellern. Ju snabbare luften kommer in, desto högre blir turbinens rotationshastighet, vilket driver flygplanet framåt. Avgaserna och den återstående energin som inte återvinns av turbinbladen ger ytterligare dragkraft.
Hur en turbopropmotor fungerar

Fotokredit : Aeroaffaires
Hur en turbojetmotor som används på privatjet fungerar

Fotokredit: Aeroaffaires
Dessa 2 diagram illustrerar skillnaden i drift.
Vilka är fördelarna och nackdelarna med att leasa en turboprop?
Idag lider detta flygplan av stereotyper. Passagerare ser dem som långsamma, gammaldags och sämre än privata jets (även om vissa militära flygplan också är turboprops, till exempel). Ändå erbjuder propellerdrivna flygplan prestanda som ingen privatjet kan matcha.
Fördelarna med att hyra en turboprop
- Mångsidighet: Turboprops överträffar privata jets på landningsställ och start. Propellerdrivna flygplan kan landa på korta landningsbanor (mindre än 900 meter) och på alla typer av ytor (jord, gräs eller till och med sand). Detta ger dem tillgång till i stort sett alla flygplatser (8 000 i hela världen erbjuds av AEROAFFAIRES). Om du till exempel vill åka till Courchevel kan du bara landa med en turboprop, eftersom privata jetplan inte har de nödvändiga tillstånden för att landa.
- Lägre kostnader: Vid flygtransport förbrukar en turboprop mindre paraffin än en privat jet med turbojet. Dessutom är driftskostnaderna för turbopropflygplan ofta en tiondel av kostnaderna för turbojetflygplan.
- Kortdistans: turboprops erbjuder jämförbar prestanda med mycket lätta privata jetflygplan över korta sträckor. Turboprop flyger med en något lägre hastighet än en mycket lätt jet. Vid marschfart ger detta ett genomsnitt på 500 km/h för propellerdrivna flygplan, jämfört med ett genomsnitt på 650 km/h för ultralätta privatjetplan. Turbopropflygplanet kan dock flyga på låg höjd, vilket sparar tid vid start och landning och möjliggör en kortare rutt. Som ett resultat är flygtiderna liknande: en flygning från Paris Le Bourget till Genève i ett turbopropflygplan kommer att ta lika lång tid som en flygning i en lätt privatjet, till en lägre kostnad.
- Medicinska evakueringar: Turboprops är det flygplan som oftast används för medicinska evakueringar. Pilatus PC-12 erbjuder oöverträffad prestanda, avgörande för medicinska flygningar. Detta flygplan har tillgång till 2,500 flygfält i Europa, medan privata jetflygplan bara har tillgång till 1,500 landningsbanor. Dessutom är Pilatus PC-12 ekonomiskt, har ett stort lastutrymme och kabinen kan enkelt modifieras för att svara på medicinska nödsituationer. Flygplanet kan därför landa och starta så nära din vårdinrättning som möjligt och erbjuda en helt säker flygning tack vare transporten av specifik medicinsk utrustning.
- Ekonomiskt pris: Turboprops är mycket mer ekonomiska än privata jets. Phenom 100, ett måste i kategorin ultralätt privatjet, finns att hyra för 2 300 euro per timme. Pilatus PC-12, det mest sålda turbopropflygplanet, finns tillgängligt för 1 400 euro per timme. För kortdistansflygningar kommer det att vara mycket mer kostnadseffektivt att hyra ett turbopropflygplan.
- Flygfrakt: turbopropflygplan är det perfekta verktyget för att möta efterfrågan på flygfrakt. Dessa ekonomiska flygplan, med lätt anpassningsbar interiör och möjlighet att landa på specifika platser, är mycket populära för flygfrakt.
Begränsningar av att hyra en turboprop
- Flyghastighet: Endast flygplan som inte överstiger 700 km / h är utrustade med en turbopropmotor. Luftens hastighet som träffar propellrarna orsakar transoniska chockvågor. Vid t.ex. 800 km/h påverkas en tredjedel av bladens längd. Detta minskar flygplanets effektivitet med 50%, vilket gör flygning omöjlig.
- Komfort i vissa flygplan: Turbopropflygplan moderniseras. Nya flygplan på marknaden, till exempel Pilatus PC-12 NGX, erbjuder nu en komfortnivå som nästan liknar den i en privatjet. Majoriteten av de propellerdrivna flygplanen lider dock av problem med ljudisolering och brist på högteknologisk utrustning ombord.

Fotokredit: Pilatus
Vilka är de mest populära turbopropparna för uthyrning?
De flygplan som listas nedan finns tillgängliga för uthyrning hos AEROAFFAIRES. När du hyr ett flygplan från en mäklare eller ett flygbolag måste de strikta reglerna för allmän passagerartransport respekteras. Flygbolag har ett Air Operator Certificate (AOC). Detta godkännande garanterar passagerarna ett flygplan i perfekt skick och kvalificerade piloter. AOC garanterar en hög underhållsnivå på flygplanen och en strikt övervakning av piloternas kvalifikationer.
För turbopropflygplan tillkommer en grundläggande regel: ”två motorer, två piloter”. Detta innebär att alla flygplan som är tillgängliga för uthyrning av flygbolag och mäklare måste vara tvåmotoriga (med undantag för Pilatus PC-12 och TBM 850), så att en andra motor finns tillgänglig i händelse av haveri. Det är viktigt att förstå betydelsen av drifttillståndet för att kunna skilja mellan de flygplan som erbjuds av mäklare och de passagerarflygplan som erbjuds av flygbolag.
Pilatus PC-12, det mest moderna turbopropflygplanet
En veritabel schweizisk armékniv för affärsflyg, Pilatus PC-12 uppfyller alla krav från en rik kundkrets. En teknisk juvel, detta flygplan är också en prestation när det gäller design och komfort. Med en läderinredning omdesignad av BMW Design Work, Wi-Fi, den senaste generationens luftkonditioneringssystem, minskad bullerförorening, ökad flyghastighet och rekordstartavstånd (bara 750 meter) är Pilatus PC-12 NGX den måste ha turboprop på marknaden.
Prisexempel:
Paris – Saint Tropez från 8 500 euro för 7 passagerare

Fotokredit: Pilatus
Piaggio Avanti, den snabbaste turbopropellern
Piaggio Avanti P 180 har smeknamnet ”luftens Ferrari” och kan jämföras med en privatjet: bekväm, rymlig och snabb. Dess marschfart på 700 km/h är ett rekord för en turboprop. De stora fönstren, takhöjden på 175 centimeter, tystnaden ombord och inredningsdesignen gör att den dessutom överträffar de bästa lätta privatjetarna med hästlängder.
Prisexempel;
Genève – Nice från 5 500 euro för 7 passagerare

Fotokredit: Piaggio Aero
King Air C90 GT, det mest populära propellerplanet
King Air är ett av de mest populära flygplanen för uthyrning. Dess lyxiga interiör är perfekt organiserad. Kabinen är 50% större än den för lätta privata jetflygplan. Flygplanet har en räckvidd på 1 700 kilometer och en medelhastighet på 400 km/h, vilket gör det idealiskt för kortdistansflygningar.
Prisexempel
London – Amsterdam från 6 500 € för 7 passagerare

Fotokredit: Beechcraft
Beechcraft 1900 D, för gruppflygningar med färre än 20 personer
Med kapacitet för 19 passagerare är Beechcraft 1900 D det perfekta flygplanet för inrikesflyg. Det är ett av de enda flygplanen på marknaden som kan ta mer än 15 passagerare och landa på korta landningsbanor. Dessutom kan flygplanets kabin modifieras för att rymma upp till 6 bårar för medicinsk evakuering. Flygfrakt är också möjligt med denna turboprop.
Prisexempel
Paris – Cardiff från 11 500 euro för 18 passagerare

Fotokredit: Beechcraft
Fokker 50, för flygningar med mer än 20 personer
Fokker 50 är ett passagerarflygplan som kan ta upp till 50 passagerare och är perfekt för att transportera grupper och idrottslag. Flygplanet erbjuder optimala flygförhållanden med stora fönster och en kabinhöjd på 1,97 meter. Dessutom kan flygplanets interiör omvandlas till en VIP-konfiguration för att erbjuda passagerarna en exklusiv flygupplevelse.
Prisexempel
Bryssel – Nice från 35 500 euro för 49 passagerare

Fotokredit: Fokker
Vulcanair Aviator TP 600, för flygningar i bergen
Vulcanair TP 600 är utrustad med den senaste flygtekniken och är ett av de mest effektiva flygplanen i sin kategori. Dessa Rolls-Royce-turbiner gör att flygplanet kan landa (i synnerhet med ett thrust reversal-system) och starta på mycket korta landningsbanor. Tillsammans med Vulcanair P68 är detta flygplan den enda turboprop som har de nödvändiga tillstånden att landa i Courchevel för kollektivtrafik.
Hyr en Vulcanair Aviator TP 600 mellan Paris och Courchevel från € 7 500

Fotokredit: Alpine Airlines
Slutsats
Turboprops är det perfekta flygplanet för korta sträckor (Paris-Geneva eller Nice-Milan). Framför allt måste du definiera dina krav noggrant. Om kostnad och flexibilitet vid start och landning är viktigare än hastighet och komfort, kommer turbopropflygplan att tillfredsställa dig perfekt. Och glöm inte att vissa propellerdrivna flygplan erbjuder samma komfortnivå som en privat jet.
Ta din första turbopropflygning med AEROAFFAIRES, våra flygexperter svarar på alla dina frågor 24/7 på +33 (0) 1 44 09 91 82