Som rörelsehindrad tänker man inte på tillgängligheten på de platser man besöker. Samma sak gäller för transporter. Att ta tåget, taxin eller flyget. Alla dessa saker verkar enkla och okomplicerade, men hur är det med personer med nedsatt rörlighet? I vårt fall, ombord på en privatjet, är tillgängligheten enkel eller komplex?
Tillgänglighet för funktionshindrade ombord på flygplan
Vi gör saker utan att egentligen ställa oss några frågor, men för en person med funktionsnedsättning är det annorlunda. Att ta en flygresa är en organisatorisk utmaning som kan vara stressande.
Bokning för personer med funktionsnedsättning
Nuförtiden är det enkelt att få tillgång till biljetter via appar och webbplatser. Att boka en privatjet är inte annorlunda, med den extra fördelen att få tillgång till en premiumtjänst som minskar stress och krångel.
Beroende på funktionsnedsättning ser organisationen olika ut. En döv person kommer att ha mindre svårigheter att gå ombord på ett plan än en tetraplegiker.
För en funktionshindrad person som fortfarande har en viss grad av autonomi, till exempel en döv eller stum person, görs bokningarna på samma sätt som för en icke funktionshindrad person. Om de vill kan de få assistans för att hjälpa dem att gå ombord på sitt flyg.
Situationen är annorlunda för personer med ett större funktionshinder som inte ger dem tillräcklig autonomi för att resa ensamma eller utan assistans. Flygbolaget måste vara medvetet om situationen och ha nödvändig information om passagerarens tillstånd.
Typ av funktionsnedsättning
För personer vars funktionsnedsättning kräver att de använder rullstol finns det en klassificering för flygbolag:
- WCHR: passagerare med reducerade funktionsnedsättningar, som kan gå korta sträckor och gå i trappor. De transporteras runt på flygplatsen i en rullstol.
- WCHS: passagerare med måttliga funktionsnedsättningar som kan gå korta sträckor. De transporteras i rullstol tills de går ombord på flygplanet.
- WCHC: svårt funktionshindrade passagerare som inte kan gå. De transporteras med rullstol till sin plats i flygplanet.
Källa: handikapp-info
Transport av en person med nedsatt rörlighet kräver att varje flygbolags medicinska tjänst godkänner detta före ombordstigning, efter inlämning av ett internationellt formulär , INCAD.
Vid bokningen måste passagerarens situation med nedsatt rörlighet anges. Lyckligtvis kan personer med nedsatt rörlighet i de flesta fall dra nytta av assistans.
Resa med privatjet som person med nedsatt rörlighet
Fördelarna med en privatjet för en person med nedsatt rörlighet
Fördelen med en privat jet för personer med funktionsnedsättning är komfort och enkel åtkomst. Den personliga servicen inom affärsflyget är idealisk i denna situation.
Så när du vänder dig till privatflyg är det första du vill vara säker på :
- Anländer i tid, med mycket färre förseningar.
- Tillbringa mycket lite tid mellan ankomst till flygplatsen och ombordstigning.
- Dra nytta av en optimal service som uppfyller dina förväntningar.
- Mindre stress och trötthet.
Ombordstigning på en privat jet
Vid transport av en funktionshindrad person är målet att se till att avståndet mellan privatflyget och ankomstplatsen är kort. Ibland kallas extra personal in för att hjälpa passageraren ombord. På små flygfält är det ofta brandmännen som hjälper till att transportera passageraren. Så när passageraren kliver ur sitt säte för att sätta sig tillrätta finns det någon där som hjälper dem och inte gör detta till ett svårt ögonblick.
När passagerarens funktionsnedsättning gör att de kan stå upp under en begränsad tid finns det en ramp tillgänglig för att hjälpa dem, utöver personalen. En plattform kan också användas för att hjälpa passagerarna att gå ombord. FBO:s utbildning för vårdpersonal ger de färdigheter som behövs för den här typen av händelser.
Transport av elektriska rullstolar
Det är dock inte möjligt att transportera en rullstol i alla små maskiner. Den bästa lösningen är att välja större modeller som är lätta att transportera. Till dessa hör Dassault Falcon 900X, Cessna Citation Latitude, Ceessna Citation Cj3, Legacy 500 och Challenger 300.
Beroende på rullstol finns det dessutom vissa faktorer att ta hänsyn till. Vid transport av en elektrisk rullstol är det t.ex. omöjligt att transportera batteriet. Till skillnad från en flygplansflygning finns det inget håll för att separera batteriet från resten av flygplanet. Det är en farlig komponent som är för kraftfull för att transporteras. Det är därför omöjligt att transportera den elektriska rullstolen.
När man sitter i rullstol måste man på samma sätt, om inte flygplanet har särskilda funktioner, kliva ur rullstolen för att sätta sig i ett säte och spännas fast, i enlighet med grundläggande säkerhetsstandarder. Flygbolaget kommer naturligtvis att förvara din rullstol på ett säkert ställe. Slutligen, om detta gäller dig, tveka inte att kontakta flygbolaget du reser med för att ta reda på mer. Om du reser med en mäklare som AEROAFFAIRES kommer de också att ha den information du letar efter.
På AEROAFFAIRES står vi till ditt förfogande för att svara på alla frågor du kan ha om privata jetresor. För alla charterförfrågningar, kontakta oss på + 33 (0) 1 44 09 91 82, via e-post: charter@aeroaffaires.com eller fyll i vår online offert. Vi kommer tillbaka till dig så snart som möjligt.