VÄNTA INTE MED ATT BOKA DINA FLYG FÖR VINTERSÄSONGEN!

Begäran om offert
Sök efter flygplan, stad eller information…

Världens ledande företag i privatjetuthyrning

Hur hanterar man jetlag inom affärsflyget, hur beräknar man UTC-tid och hur begränsar man jetlag?

20000
tillgängliga apparater

45 000
försäkrade flygningar

120 000+
passagerare

4,9/5
kundnöjdhet

100%
Koldioxidkompensation

När du flyger, med undantag för mycket korta sträckor, finns det ofta en tidsskillnad mellan din avgångs- och ankomstpunkt. Det finns två konsekvenser av denna tidsskillnad: å ena sidan kan det vara komplicerat att orientera sig och beräkna tiden, och å andra sidan kan det påverka ditt humör och din trötthet. AEROAFFAIRES förklarar hur tider beräknas inom flyg och affärsflyg och ger dig också några tips på hur du kan begränsa jetlag.

De olika namnen på timmar

Det finns flera namn för timmar, men vissa motsvarar samma sak. Inom flygvärlden används flera olika namn:

  • GMT: Greenwich Mean Time – detta är referenstiden vid Greenwich-meridianen i England, som korsar huvudstaden London. Denna tid beräknas enligt jordens rotation.
  • UTC: Co-ordinated Universal Time – detta är universaltid. Den är internationell och fungerar som en referens över hela världen. Den används också inom luftfarten. Det bör noteras att UTC och GMT är snarlika.
  • Zulu-tid: Zulu-tid är egentligen inte officiell, utan snarare en term som används av flygpersonal, t.ex. piloter. Den motsvarar universaltid.
  • TU-tid: detta är det franska namnet för Universal Time (TU), men det motsvarar också UTC-tid.

Sammanfattningsvis är UTC-tiden den tid som används universellt inom flyget.

Beräkning av UTC-tid i Frankrike och för en resa

I Frankrike beräknas UTC-tiden av BIPM, Bureau International des Poids et Mesures. BIPM samlar in mätningar och data från nästan 200 klockor som finns i hela Frankrike, i nästan 50 laboratorier.

Eftersom Frankrike har sommar- och vintertid ändras detta beroende på årstiden (dvs. 1 eller 2 timmar).

Under vintertid beräknas UTC-tiden i Frankrike på följande sätt: UTC-tid = lokal tid i Frankrike – 1h

Under sommartid beräknas UTC-tiden i Frankrike på följande sätt: UTC-tid = lokal tid i Frankrike – 2 timmar

Du kan alltså den enkla beräkningen av internationell tid i Frankrike, men när du är ute och reser ger vi dig också ett tips så att du inte går vilse.

På flygbiljetterna eller i flyginstruktionerna anges ofta den lokala tiden på destinationen (avgång eller ankomst). Det gör det svårt att beräkna flygtiden eller till och med tidsskillnaden.

Du måste helt enkelt konvertera den lokala tiden till UTC-tid. Sök efter de tidszoner som motsvarar dina destinationer och utför samma beräkning som för Frankrike ovan. Naturligtvis ändrar du indexet som motsvarar rätt tidszon.

Till exempel anländer ditt plan kl. 14.00 till Sao Paulo. Tidszonen indikerar att Sao Paulo befinner sig i UTC-3h. Du måste därför lägga till 3 timmar till Sao Paulos lokala tid för att få UTC-tid. Ditt plan kommer därför att anlända kl. 14.00 lokal tid i Sao Paulo, men kl. 17.00 UTC-tid.

Några tips för att bekämpa jetlag

Fotokredit: Unsplash

När du reser, särskilt på långdistansrutter som korsar många tidszoner, är den beryktade jetlaggen ibland svår att undvika.

Det finns dock tekniker som du kan använda för att begränsa denna effekt på din kropp. Det är klokt att förbereda sig i förväg om du har en stor jetlag. Beräkna först hur många timmar du kommer att ha jetlag när du anländer, och om det blir tidigare eller senare. Under veckan eller några dagar före avresan kan du sedan gradvis anpassa dina måltids- och sovtider till den lokala tiden på resmålet. Din kropp kommer att anpassa sig desto bättre när du kommer fram. Strax före resan ska du äta en hälsosam kost, gärna en stärkelserik måltid strax före flygresan.

Undvik sedan koffeinhaltiga eller till och med kolsyrade drycker under flygningen. Det är också viktigt att dricka mycket vatten och hålla sig hydrerad. Packa bekväma kläder och alla tillbehör du behöver för en flygresa: öronproppar, en liten kudde, tjocka strumpor, en filt, snacks, underhållning etc

För att göra din resa så behaglig som möjligt har vi här några tips för att övervinna din flygrädsla.

Om du ska flyga på natten, försök att sova så mycket som möjligt. Om du flyger på dagen rekommenderas endast korta tupplurar.

Slutligen, när du anländer, försök att komma in i vardagen, både när det gäller att äta och sova. Om du har mycket jetlag kan du naturligtvis ta korta tupplurar och äta snacks, men ställ in dig på den lokala tiden så snabbt som möjligt.

Visste du att?

Det har visat sig att människor reagerar olika på jetlag beroende på om de reser österut eller västerut. Och det beror faktiskt på vår hjärna, i hypothalamus. Det är där din ”inre klocka” sitter. Det är faktiskt den som vänds upp och ner när tiden ändras.

Eftersom vår inre klockas cykel är 24 timmar är det lättare att resa västerut och förlänga dagen genom att stanna kvar i dagsljuset än att förkorta dagen genom att resa österut, där natten kommer tidigare.

Michelle Girvan, fysiker vid University of Maryland i USA

Tidsskillnaderna har inte längre några hemligheter för dig! På AEROAFFAIRES är vi tillgängliga dygnet runt, även på helger och helgdagar. Vi svarar snabbt på din begäran om en offert online eller per telefon på +33 (0)1 44 09 91 82 / CH +41 22 355 06 24.

  • Hur fungerar tidszoner inom affärsflyget?

    Inom affärsflyget hanteras tidszonerna mycket exakt för att säkerställa samordningen mellan de olika aktörerna (piloter, flygledare, flygbolag).

    Till skillnad från kommersiella flygningar, där tidtabellerna är fasta, erbjuder privata jetflygplan flexibilitet som kan påverka tidshanteringen. En flygning kan till exempel lyfta vid UTC-tid men landa enligt lokal tid, vilket kräver anpassning i realtid.

    Flygbesättningarna använder specialiserade verktyg för att förutse dessa förändringar och undvika planeringsfel.

  • Varför används UTC mer än GMT inom luftfarten?

    Även om GMT (Greenwich Mean Time) och UTC (Universal Time Coordinated) ofta betraktas som likvärdiga, föredras UTC inom luftfarten på grund av sin vetenskapliga noggrannhet.

    GMT baseras på jordens rotation, som kan variera något, medan UTC regleras av atomklockor, vilket ger en extremt stabil tidsreferens. Denna noggrannhet är viktig för flygnavigering, synkronisering av system ombord och kommunikation mellan flygplan och kontrolltorn.

  • Hur hanterar piloter tidsförändringar under flygning?

    Piloter följer strikta protokoll för att anpassa sig till förändringar i tidszoner. De använder främst UTC för att undvika förvirring, särskilt under radiokommunikation.

    I färdplanerna anges alltid avgångs- och ankomsttider i UTC och sedan i lokal tid. I kabinen kan besättningen gradvis justera måltider och viloperioder för att minimera effekterna av jetlag på passagerarna.

  • Finns det några verktyg för att enkelt beräkna UTC när du reser?

    Ja, det finns flera onlineapplikationer och verktyg som gör att du direkt kan konvertera lokal tid till UTC, t.ex. tidszonskonverterare eller applikationer som är avsedda för flyg (t.ex. FlightAware, Jeppesen).

    Vissa uppkopplade klockor för piloter visar automatiskt UTC, vilket är mycket praktiskt när man reser internationellt. Privata flygbolag tillhandahåller också ofta omvandlingstabeller i sina flygdokument.

  • Är tidsskillnaden olika stor beroende på vilken typ av flygplan det är?

    Nej, jetlag beror enbart på de tidszoner som korsas och inte på flygplanet. Men eftersom privatjet ofta flyger på högre höjder och på mer direkta rutter kan de förkorta flygtiden, vilket något begränsar exponeringen för jetlag. Dessutom bidrar den högre komforten (rymligare säten, tryckkabin) till att man bättre kan hantera effekterna av jetlag.

  • Vilka länder har de mest komplicerade tidsskillnaderna för flyget?

    Vissa områden innebär särskilda utmaningar, till exempel :

    • Ryssland (11 tidszoner, med ibland specifika lokala regler).
    • USA (4 huvudsakliga tidszoner, plus Alaska och Hawaii).
    • Kina (en enda officiell tidszon trots sin storlek, vilket skapar stora avvikelser med lokal soltid).
    • Stillahavsöarna (vissa korsar datumändringslinjen och lägger till eller drar ifrån en hel dag).

    Besättningarna måste vara särskilt vaksamma i dessa regioner för att undvika planeringsfel.

  • Hur påverkar jetlag affärsflygbesättningar?

    Besättningarna upplever ofta upprepade tidsskillnader, vilket kan leda till ackumulerad trötthet. För att råda bot på detta tillämpar flygbolagen strikta regler för viloperioder, ibland mer restriktiva än för kommersiella flygningar.

    Piloterna genomgår också en utbildning i fatigue management, som bland annat omfattar strategisk sömnteknik och lämplig kost.

  • Kan jetlag helt undvikas på ett privatplan?

    Det är omöjligt att undvika det helt, men privatjet erbjuder fördelar för att minimera det:

    • Flexibla scheman: Du kan välja att flyga på natten och sova ombord.
    • Personlig komfort: En platt säng, lätta måltider och en lugn atmosfär gör det lättare att vila.
    • Gradvis anpassning: Besättningen kan justera belysningen och temperaturen för att stimulera eller lugna beroende på vilken tid på dygnet det är på din destination.
  • Varför känner vissa passagerare mindre jetlag på ett privatflyg?

    Förutom komfort bidrar avsaknaden av den stress som är förknippad med flygplatsformaliteter och de kortare väntetiderna till att spara energi. Dessutom innebär möjligheten att välja en egen tidtabell att du kan synkronisera din biologiska rytm bättre före ankomsten.

  • Finns det några innovationer för att minska effekterna av jetlag?

    Ja, vissa toppmoderna hytter har nu :

    • Ljusterapi (belysning som simulerar solen för att reglera sömn- och vakenhetscykeln).
    • Optimerade ventilationssystem (bättre syresättning för att minska trötthet).
    • Anti-jetlag-menyer (rika på melatonin eller tryptofan, erbjuds av vissa cateringföretag).

    Forskning pågår också om riktade kosttillskott och sömnprogram ombord på flygplan.

  • Hur planerar man en resa med flera mellanlandningar och olika tidszoner?

    Lösningen är organisation:

    1. Lista varje stopp med dess tidszon (UTC och lokal).
    2. Planera lämpliga pauser (sov om det är lokal natt, håll dig aktiv om det är dag).
    3. Använd en klocka med dubbla zoner för att hålla koll på avgångs- och ankomsttider.
    4. Drick ännu mer vätska under mellanlandningar för att kompensera för torrheten i kabinen.
  • Påverkar tidsskillnaden flygsäkerheten?

    Indirekt, ja. Jetlag-trötthet kan försämra piloternas vaksamhet, vilket är anledningen till att regler om flyg- och vilotider är så viktiga. Seriösa flygbolag inkluderar alltid säkerhetsmarginaler i sina scheman för att undvika risker.