När du organiserar ditt flyg kan du höra talas om slots utan att veta vad det är. I den här artikeln AEROAFFAIRES förklarar vi vad en slot är och hur viktig den är.
Vad är en slot?
Mycket enkelt uttryckt är en slot en tidslucka som ett flygbolag får för att landa eller lyfta sina flygplan på en viss flygplats. Det är mycket viktigt eftersom det gör det möjligt att reglera och samordna flygtrafiken. Det optimerar flygtrafikflödena.
Hur organiserar vi en ankomst- och avgångstid?
Så snart du har upprättat ditt kontrakt med dina tidspreferenser är det vår roll som flygmäklare att göra förfrågningar till berörda myndigheter och flygbolaget för att få den slot som bäst passar dina krav. I de flesta fall är det möjligt att få den önskade tidtabellen, såvida inte flygplatsen inte har någon tillgänglighet på den önskade tidtabellen, vilket är sällsynt. Det senare är mer sannolikt att hända under säsongens höjdpunkt. På flygplatser som är populära bland privatflyg, till exempel Mykonos eller Figari på sommaren, är det att föredra att förutse efterfrågan och boka så tidigt som möjligt. Slottiden är ett viktigt verktyg för att säkerställa att flygningen går smidigt, eftersom det gör det möjligt för flygplatsen att bekräfta att den kommer att ta hand om flygningen. En flygning kan inte äga rum utan att man har fått en slot i förväg.
Vår roll är att ge dig råd och föreslå en flygplats som erbjuder största möjliga flexibilitet, så nära din destination som möjligt.
Observera att vissa faktorer kan påverka tidtabellens punktlighet, till exempel conditions météorologiques eller till och med strejker.
Slots kan inte köpas eller säljas. Detta är helt olagligt, eftersom en slot betraktas som en ”gemensam nyttighet” i Europeiska unionen. I varje land fördelas ankomst- och avgångstiderna av en samordnare. I Frankrike är det COHOR (Association pour la coordination des horaires) som samlar de stora flygbolagen och flygplatserna.
Spelautomater, krigets livsnerv
Slots är sällsynta i förhållande till antalet aktörer på flygtransportmarknaden. Antalet slots beror på ett antal kriterier, till exempel flygplatsens kapacitet, miljöbegränsningar och antalet start- och landningsbanor. På vissa flygplatser är det därför lätt att hitta en ledig slot, medan det på andra, mättade flygplatser, är mycket svårare att få en slot. Slots är av avgörande betydelse för ett flygbolags ekonomiska hälsa. Flygningarna är mer eller mindre attraktiva för passagerarna beroende på hur många slots som finns tillgängliga. Flygbolagen behåller sina ankomst- och avgångstider från en säsong till nästa förutsatt att de har använt 80 % av dem, vilket ibland leder till att de fattar kontraproduktiva beslut som att flyga med tomma flygplan för att inte förlora sina ankomst- och avgångstider. Om en flygplats fortfarande har ankomst- och avgångstider som inte används av befintliga flygbolag, omfördelas de och tilldelas andra flygbolag som är verksamma på flygplatsen eller nya flygbolag som vill utveckla sin verksamhet där.
På l’aéroport La Guardia i New York anordnades i början av 2000-talet ett lotteri för att fördela platserna och undvika alla former av favorisering.
Exempel på flygplatser med speciella slots
L’altiport de Courchevel som kan nås av vissa privata jetplan, har särskilda platser. Tillträdesvillkoren är mycket strikta. Den är inte certifierad för nattflygningar och flygrörelserna är begränsade till vissa tider på dygnet. Landningsbanan är mycket kort och tillåter endast två flygplan som är certifierade för kollektivtrafik att landa där: the Vulcanair Aviator TP 600 och Vulcanair P68 Turbo Commander.
Flygplatsen på Londres City i England är helt inriktad på affärsflyg. Den ligger på en konstgjord ö i floden Themsen. På grund av bullerstörningar är flygningar endast tillåtna på vardagar kl. 06.30-21.30, på lördagar kl. 06.30-12.30 och på söndagar kl. 12.30-16. 30.
Flygplatsen i Saint-Tropez La Môle flygplats har också en terminal som är avsedd för privatflyg. Den är begränsad, eftersom flera externa faktorer som molnens storlek, värmen eller vindförhållandena måste beaktas eftersom de kan begränsa kapaciteten att agera på plats. I synnerhet är det tillrådligt att starta eller landa på morgonen eller i slutet av dagen. De tider som bör undvikas är mellan kl. 12.00 och 17.00, eftersom det är under denna tidsperiod som det är mest sannolikt att restriktioner tillämpas.
AEROAFFAIRES ger dig all information du behöver för att resa till din destination med sinnesfrid. Som flygbolagsmäklare gör vi vårt yttersta för att tillgodose alla dina behov. Våra flygexperter står till ditt förfogande 7 dagar i veckan. Kontakta oss nu på +33144099182, via e-post : charter@aeroaffaires.com eller gör din devis en ligne för att få en offert för din resa just nu.