Sedan slutet av mars 2022 har en AIP (Aeronautical Information Publication) meddelat ett förbud för privata enmotoriga jetplan att anlända till Barcelonas flygplats. Huvudskälet till detta var de alltför stora förseningarna vid oförutsedda omständigheter och för interventioner på dessa affärsflygplan. Den internationella flygplatsen Josep Tarradellas Barcelone-El Prat har därför stängt sina dörrar för alla dessa typer av affärsflygplan. Detta påverkar dock både affärsflygsektorn och flygbolag med en flotta av enmotoriga turbopropflygplan.
Huvudskälet till förbudet: svarstider

Som en påminnelse är enmotoriga privata jetflygplan i allmänhet små flygplan med bara en propellermotor. Jämfört med alla andra privata jets, som har minst två motorer. Enmotoriga jetplan som används inom affärsflyget är bland annat Pilatus PC-12, TBM 850, Diamond DA50 och Piper M600.
Så varför kan inte dessa flygplan, som är certifierade för att användas för kollektivtrafik och därmed för affärsflyg, fortfarande flyga till Barcelonas flygplats?
En av huvudorsakerna är den dåliga hanteringen av incidenter som involverar dessa enmotoriga privatjetplan. Till exempel fick en Pilatus PC-12 som tillhörde flygbolaget Jetfly ett tekniskt problem på en taxibana på Barcelonas flygplats. Incidenten var inte allvarlig, men delar behövde bytas ut. Eftersom dessa inte fanns omedelbart tillgängliga fick flygplanet parkeras på flygplatsen i 3 dagar. För en incident av den här typen borde reparationen inte ha tagit mer än en timme. För flygplatschefen var detta ändå en oacceptabel situation.
Barcelona är den näst viktigaste flygplatsen i Spanien (efter l’aéroport de Madrid). Det är den viktigaste knutpunkten för kommersiell luftfart. Affärsflyget står för endast ett fåtal flygningar när det gäller trafik. Faktum är att 310 000 rörelser registreras varje år på Barcelonas flygplats. Av dessa är det endast 2 800 rörelser som utförs av affärsflyget. Affärsflyget är definitivt inte Barcelonas flygplats prioritet. För yrkesverksamma inom denna sektor har detta dock en ganska stor inverkan.
Liksom många andra flygplatser är Barcelona emot affärsflyg. En enmotorig turboprop tar platsen för ett kommersiellt flygplan, som genererar mer intäkter. Affärsflyget är därför mindre attraktivt för dessa stora nav.
Det säger Cédric Lescop, ordförande för Jetfly, ett flygbolag som specialiserar sig på affärsflyg.
Konsekvenserna av detta förbud för affärsflyget

Vi har sett att 2.800 rörelser genomfördes av affärsflyget på Spaniens internationella flygplats. Man bör också komma ihåg att vissa enstaka turbopropflygplan som Pilatus PC-12 och TBM 50 är mycket uppskattade och används inom affärsflyget. Vissa har till och med gjort det till sin verksamhet. Detta är fallet med affärsflygbolaget Jetfly, som har valt att inkludera 40 Pilatus PC-12 privata jetflygplan i sin flotta. Tyvärr för denna operatör kommer det inte längre att vara möjligt att flyga till Spaniens kosmopolitiska huvudstad. Även om detta inte kommer att ha någon större inverkan på flygbolagets verksamhet, kommer det fortfarande att representera cirka femtio rörelser per år.
Även andra aktörer inom on-demandflygsektorn påverkas. Tillverkare av enmotoriga turbopropflygplan (Pilatus, Piper, Daher, …), GAMA (en sammanslutning av flygplanstillverkare) och IAOPA (en sammanslutning av piloter och flygplansägare) har alla uttryckt sitt missnöje. De”är djupt oroade över detta förbud mot tillträde till en av Europas största flygplatser och följaktligen till det ledande affärs- och turistmålet i staden och regionen Barcelona”. Citation hämtat från det gemensamma brev som de skrev till Barcelonas flygplatschef.
Om inte denna begränsning hävs kommer affärsflyget följaktligen fortfarande att ha tillträde till denna spanska flygplats, men då tillsammans med andra privatjet- och affärsflygplan.
På AEROAFFAIRES är vi tillgängliga 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan, året runt. Vi kommer att svara så snabbt som möjligt på din begäran till devis en ligne eller per telefon på +33 1 44 09 91 82.