VÄNTA INTE MED ATT BOKA DINA FLYG FÖR SOMMAREN!

Sök efter flygplan, stad eller information…

Världens ledande företag i privatjetuthyrning

Privata jetplan befriade från paraffinskatt?

8500
tillgängliga apparater

35 000
försäkrade flygningar

100 000+
passagerare

4,9/5
kundnöjdhet

100%
Koldioxidkompensation

Den belgiska NGO:n Transport & Environment (T&E) har presenterat en studie av flygtrafikens CO2-utsläpp. Rapporten pekar på införandet av en paraffinskatt på kommersiella flygningar. Denna skatt skulle gradvis tillämpas på dessa flygningar i Europeiska unionen. I mitten av juli 2021 föreslog EU-kommissionen att affärsjetflyg (samt flygfrakt och fraktflyg) skulle undantas från denna skatt.

En åtgärd som ifrågasätts av vissa flygbolag

I T&E-rapporten skulle beskattningen bedömas på grundval av bränslets miljö- och energiprestanda. Syftet är att uppmuntra flygbolagen att använda allt fler bränslen, så kallade SAF (Sustainable Aviation Fuel), varav vissa innehåller biocarburants, eftersom dessa inte beskattas.

Skatten ska införas under en period på cirka tio år och förväntas generera intäkter på 325 miljoner euro per år eftersom den gäller för flygningar inom EU och Storbritannien. Dessa intäkter skulle potentiellt kunna användas för att minska koldioxidutsläppen inom luftfarten, enligt rapporten.

Skatten har diskuterats av EU:s medlemsstater, och vissa är redan för en omedelbar tillämpning av skatten (Österrike, Luxemburg och Belgien). Innan den kan börja tillämpas måste dock alla 27 EU-länder vara överens, och det är ingen lätt uppgift.

Europeiska flygbolag som Air France och Lufthansa är oroliga för att skatten ska snedvrida konkurrensen. Alla är inte positiva till denna åtgärd. Airlines For Europe har uttryckt oro över det faktum att dessa flygplan avsiktligt kan köpa en del av sitt bränsle utanför EU för att åtminstone undantas från skatten.

Jet privé blanc
Photo credit: Pixabay

En välsignelse för affärsflyget?

Privata jetplan och les frets aériens (vol cargo) är för närvarande undantagna från denna skatt på grund av juridiska begränsningar.

Det bör dock noteras att det går bra för affärsflyget. Under 2019 var ett av tio flygplan som lyfte från Frankrike en privatjet. Under krisen på crise sanitaire, lyckades affärsjetflyget hålla ställningarna, till skillnad från det kommersiella flyget som fick se sin trafik minska med 60 procent. Men detta har inte varit utan konsekvenser för CO2-utsläppen. T&E rapporterar att mellan 2005 och 2019 ökade utsläppen från privatjet med 31%, jämfört med 25% för kommersiellt flyg.

Vi måste dock inse att den privata flygsektorn kommer att erbjuda mindre förorenande flygplan och reselösningar snabbare.

Affärsflyget kommer att användas dubbelt så mycket för korta resor på mindre än 500 km. Detta är en avsevärd fördel när man betänker att dessa flygningar kommer att vara idealiskt lämpade för CO2-flygplan med nollutsläpp. Ett antal projekt för hybrid- eller 100% elektriska flygplan kommer att se dagens ljus under de närmaste åren, med affärsflyget som den främsta förmånstagaren.

Dessutom har AEROAFFAIRES har lanserat initiativet SKYCO2vilket innebär att 100 procent av de koldioxidutsläpp som genereras av en flygning kompenseras genom ett certifierat återplanteringsprojekt.

Vill du chartra en privat jet? Våra flygexperter AEROAFFAIRES står till din tjänst 24/7 för din privata flygning på+33 (0) 1 44 09 91 82. Tveka inte att besöka devis en ligne för att få en prisuppskattning för din privata flygning.