Courchevel: privat jetuthyrning
Din nästa semester i Courchevel närmar sig snabbt och du funderar på att hyra en privat jettjänst? Oavsett om du planerar en familjesemester eller en affärsresa i sista minuten kan AEROAFFAIRES boka din skräddarsydda privata flygning till bästa möjliga pris. Courchevel är en del av de ”tre dalarna” och är en Savoyard-ort som ligger i hjärtat av världens största skidområde (600 km pister). AEROAFFAIRES avslöjar sin ovanliga altiport, så att du kan resa med fullständig sinnesfrid.
AEROAFFAIRES grundades 1991. Sedan starten har vi följt med nästan 95.000 resenärer och chartrat 20.000 privatflygplan till världens alla hörn. Alla våra privata jets är certifierade för kollektivtrafik för att garantera din säkerhet. Oavsett vilket flygplan du behöver: lätt flygplan-taxi för en till fyra personer, helikopter, kommersiellt flygplan för en grupp VIP. Våra experter är tillgängliga 24 timmar om dygnet på +33 (0) 1 44 09 91 82 för att boka din privatjet.
Dessutom är AEROAFFAIRES engagerad i att skydda planeten. För varje privat jetuthyrning kompenserar vi 100% av koldioxidutsläppen genom att stödja bevarandet av Sydamerikas primära skogar genom vårt SkyCO2-program.
Praktisk information om Courchevel altiport
Tänk på att Courchevel altiport inte är certifierad för nattflygningar och att flygverksamheten ibland är begränsad till vissa tider på dagen av väderskäl. Flygtrafiken är dock låg, så du behöver inte vänta på taxning. Dessutom ligger altiporten vid foten av backarna och heliporten i hjärtat av orten, så att du kan ta dig direkt till din stuga eller skidbackarna vid ankomsten.
Sist men inte minst är Courchevel’s altiport den högsta i Europa, så panoramautsikten du kommer att behandlas med kommer säkert att göra din upplevelse oförglömlig.
Flygplatsegenskaper:
- Adress Altiport de Courchevel, Route de l’Altiport, 73120 Courchevel, France
- IATA-kod CVF
- ICAO-kod LFLJ
- Latitud 45.3967
- Longitud 6.6347
- Höjd över havet 2008m
- Antal spår 1
- Spårlängd 535m
- General Aviation Terminal Oui : l’altiport est exclusivement dédié à l’aviation générale et privée. Il ne reçoit pas de vols commerciaux réguliers.
Särdrag :
-
En av de få godkända flygplatserna i höga berg.
-
Mycket kort landningsbana: endast 537 m lång, med en lutning på 18,6 %. Courchevel altiport (LFLJ) betraktas som en specialflygplats (kort bana: 537 m, 18,5% lutning, höjd: 2008 m).
-
Endast tillgänglig för särskilt kvalificerade piloter vid inflygning till Courchevel.
-
Endast tvåmotoriga flygplan (turbopropellerplan eller lätta jetplan) har tillstånd att bedriva kollektivtrafik för passagerare på denna typ av flygfält. PC-12, i sin kommersiella konfiguration, uppfyller inte dessa kriterier för kollektivtrafik på Courchevel.
-
Ingen modern instrumentering (ILS): visuell inflygning obligatorisk. Flygningar kan omdirigeras vid dåligt väder (dimma, snö, låga moln).
-
Begränsade öppet tider: endast öppetdagtid (inga nattflygningar).
-
Begränsad parkering: används ofta för ”drop & go”-flygningar, då planet lyfter igen mot Chambéry eller Lyon för att parkera.
-
Direkt tillgång till backarna: altiporten ligger bokstavligen ovanför anläggningen och erbjuder en spektakulär avslutning.
Flygplatsanläggningar Courchevel
VIP-hantering för affärsflyg (lätta jetplan och helikoptrar).
En integrerad helikopterflygplats för snabb transfer från Genève, Chambéry eller Lyon.
Tull på begäran för vissa privata internationella flygningar.
Tjänster tillgängliga
-
Concierge
-
Helikopteröverföring
-
Hotellbokning
Behöver du en prisuppskattning?
Begäran om offertHyr en privatjet i Courchevel: plats och tillgång till Courchevel altiport
Courchevel är en del av skidområdet 3 Valléer i Alperna, det största i världen.
För att komma till Courchevel erbjuder AEROAFFAIRES flera alternativ:
- Det första är att flyga direkt till Courchevel altiport med de två turbopropflygplan som är licensierade för denna restriktiva flygplats från Paris, Nice, Marseille, London, etc. Observera att Pilatus PC12 inte kan landa i Courchevel för allmän passagerartransport.
- Du kan också komma dit med helikopter, från städer som Lyon, Grenoble, Genève, Annecy, Zürich eller Lausanne.
- Du kan ta av i den privata jet som du väljer till Genève, Chambéry, Annecy eller Grenoble, till exempel, och sedan hyra en helikopter eller ett litet plan(Aviator eller P 68) till Courchevel. För alla dessa flygplatser erbjuder AEROAFFAIRES dig ett brett urval av privata jetflygplan som turboprops, regionala eller kommersiella flygplan, lätta, medelstora eller långväga privata jetflygplan. De tillgängliga helikoptermodellerna är antingen enkla eller dubbla turbiner och kan transportera mellan 4 och 8 passagerare, till exempelEcureuil AS 350 eller AS 355, Colibri EC 125 eller Dauphin AS 365.
För att nå Courchevel med turboprop, du behöver :
- 15 minuter från Chambéry, Annecy, Annemasse eller Aosta
- 20 minuter från Grenoble
- 25 minuter från Lyon Bron
- 45 minuter från Milano
- 50 minuter från Cannes, Marseille, Saint-Tropez
- 1 timme från Zürich, London
- 1h30 från Paris Toussus, Innsbruck
- 1h35 från Ajaccio
För att nå Courchevel med helikopter behöver du :
De omgivande städerna
-
Flygplats
2 km
5 min Courchevel 1850
-
Flygplats
20 km
35 min Méribel
-
Flygplats
60 km
70 min Albertville

Behöver du en prisuppskattning?
Begäran om offertPrivatjet i Courchevel: våra rekommendationer
Med ditt skipass i handen kan du ta dig till skidliftarna och backarna. Skidområdet är ditt! Nordisk skidåkning, utförsåkning eller snowboard, välj det bästa alternativet för din semester.
Efter en härlig dag i backen föreslår vi att du äter middag på gourmetrestaurangen Le 1947 i Cheval Blanc. Le 1947 på Cheval Blanc är den enda restaurangen i Courchevel som har tilldelats tre Michelinstjärnor och erbjuder en unik gastronomisk upplevelse. Med finess och kreativitet vänder den flerstjärniga kocken upp och ner på koderna och skapar originella kulinariska eskapader.
Du kan också få ut det mesta av aktiviteterna på snöfronten, inklusive restauranger, underhållning och en rad butiker.
Gör det mesta av din vistelse i Courchevel för att upptäcka SPA by Clarins. Lana Spa by Clarins kombinerar lyx och avkoppling och inbjuder dig att utöka fördelarna med din vistelse med en verkligt sensorisk upplevelse.
AEROAFFAIRES vi rekommenderar också några av de aktiviteter som erbjuds varje skidsäsong (från början av december till slutet av april) i Courchevel.
På vintern, om du kommer under julperioden, se till att promenera bland lamporna och titta på de många aktiviteter som erbjuds, inklusive det ryska julfirandet den 6 januari. I december är Courchevel också värd för Audi FIS Women’s Alpine World Cup.
I mars anordnas den internationella pyroteknikfestivalen, den enda i sitt slag i Europa, med en högklassig tävling mellan pyrotekniker från hela världen.
I april samlar endurotävlingen 3 vallées, i samarbete med Salomon, över 1 500 skidåkare varje år för att upptäcka hela skidområdet på ett roligt sätt och tävla i olika kategorier: proffs, amatörer och familjer.
Varje säsong förvandlas anläggningen till en veritabel utomhusutställning med evenemanget L’Art au sommet. I samarbete med Les Galeries Bartoux visas många skulpturer i backarna och i hela anläggningen.
Var ska man sova?
Courchevel är uppdelat i 5 byar på olika höjder: Saint-Bon (1.100 m), Courchevel Le Praz (1.300 m), Courchevel Village (1.550 m), Courchevel Moriond (1.650 m) och Courchevel 1850, den största och mest prestigefyllda i orten, som nu har blivit den föredragna bostaden för en kosmopolitisk jetset. Av de 25 palats som finns listade i Frankrike ligger 3 i Courchevel 1850.
Dessa inkluderar :
- Le Cheval Blanc
- Hotell Le K2
- Hotell Les Airelles
AEROAFFAIRES rekommenderar också det 5-stjärniga :
- L’Apogée Courchevel, som ligger på toppen av den tidigare olympiska hoppbacken
- Le Lana hotell, i hjärtat av byn
- Lucien Barrière Les Neiges hotell, lyx och elegans vid foten av backarna.
Alternativa flygplatser
Har du en fråga? Kontakta vårt team

Isabelle CLERC
VD AEROAFFAIRES

François-Xavier CLERC
Grundare AEROAFFAIRES
Våra flygexperter står till ditt förfogande för att hjälpa dig vid varje steg av din bokning.
Gå längre
Historien om Courchevel altiport
Courchevel altiport skapades 1961 av Michel Ziegler, tidigare borgmästare i Courchevel och bergs- och flygentusiast. Hans mål var att göra det möjligt för skidåkare och deras guider att släppas av på glaciärerna. För att kunna betjäna mer avlägsna orter. Den äldsta bergsflygplatsen, Courchevel altiport, skulle därmed bli ursprunget till ordet ”altiport”. Man beslutade då att permanent snöröja landningsbanan så att flygplanen skulle kunna landa utan skidor. Men när landningar på glaciärer förbjöds i Frankrike 1985 sjönk flygtrafiken på altiport kraftigt, innan ankomsten av privata helikoptrar i bergen gav den ett nytt liv. Landningsbanan förlängdes och omorienterades inför de olympiska spelen i Albertville 1992 för att kunna ta emot större flygplan.
Idag utmärker sig Courchevel altiport med sin 537 meter långa asfaltbana, som är inbyggd i en bergssida med världens brantaste lutning (18,66%). På grund av den branta lutningen och den korta landningsbanan var det för några år sedan bara privata ägare till några få turbopropflygplan som kunde landa eller lyfta från altiport. För att landa i uppförsbacke och starta i nedförsbacke krävdes särskilda pilotkvalifikationer. Idag finns det dock ett företag som har tillstånd från Direction Générale de l’Aviation Civile (DGAC) att chartra privata flygplan som är certifierade för kommersiell flygtrafik. Två turbopropflygplan har ackrediterats:Aviator och Vulcanair P 68, som kan starta från landningsbanor som är kortare än 700 meter och landa på landningsbanor som är kortare än 550 meter.
Varför kan inte Pilatus PC-12 landa i Courchevel med kollektivtrafik (PT)?
Pilatus PC-12 är ett enmotorigt flygplan.
Europeiska bestämmelser (EASA) förbjuder enmotoriga kommersiella kollektivtrafikoperationer i komplexa bergsmiljöer som Courchevel, på grund av de ökade riskerna i samband med motorförlust.
Endast tvåmotoriga flygplan (turbopropellerplan eller lätta jetplan) har tillstånd att bedriva kollektivtrafik i den här typen av terräng.
Specifika certifieringar och godkännanden. Flygplanen måste också uppfylla vissa prestandanormer, bland annat måste de kunna göra en säker överskjutning i bergsmiljö.
PC-12, i sin kommersiella konfiguration, uppfyller inte dessa kriterier för kollektivtrafik i Courchevel.
Skillnad mellan privat bruk och kollektivtrafik
En privat ägare eller ett icke-kommersiellt flyg (NCC) kan använda en PC-12 för att landa i Courchevel (förutsatt att piloten är kvalificerad).
Å andra sidan, för kollektivtrafik (charter / kommersiell hyra med betalande passagerare) är reglerna strängare , så det är omöjligt att använda ett enmotorigt flygplan som PC-12.
För att sammanfatta:
PC-12 till Courchevel i privat (NCC): möjligt.
PC-12 till Courchevel i kollektivtrafik (TP): förbjuden enligt förordning (enmotorig + speciell flygplats).