VÄNTA INTE MED ATT BOKA DINA FLYG FÖR VINTERSÄSONGEN!

Sök efter flygplan, stad eller information…

Världens ledande företag i privatjetuthyrning

Pilatus PC-12 PRO: det nya riktmärket för turboprop 2025

20000
tillgängliga apparater

45 000
försäkrade flygningar

120 000+
passagerare

4,9/5
kundnöjdhet

100%
Koldioxidkompensation

Pilatus PC-12 PRO, som officiellt presenterades i mars 2025, markerar en viktig milstolpe för den schweiziska tillverkaren Pilatus Aircraft.
Efterträdaren till den berömda PC-12 NGX, den här nya modellen förkroppsligar en tydlig filosofi: att behålla robustheten och mångsidigheten hos världens mest sålda enmotoriga turboprop, samtidigt som den innehåller banbrytande teknik från Pilatus PC-24.

AEROAFFAIRES ser vi redan ett växande intresse för detta flygplan från europeiska operatörer och privatkunder som letar efter ett flexibelt, högpresterande flygplan som är tillgängligt för avlägsna platser.

En turboprop utformad för framtiden

PC-12 PRO är mer än bara en estetisk utveckling av NGX: den omdefinierar de tekniska standarderna för det enmotoriga trycksatta segmentet.
Den är utformad för både företags- och multimissionsanvändning och riktar sig till privata operatörer, charterflygbolag, myndigheter och företag som letar efter en smidig flotta.

En intakt schweizisk filosofi

Sedan den första flygningen 1991 har Pilatus PC-12 etablerat sig som en modell för balans: ekonomisk, säker och kapabel att landa där privata jetflygplan inte kommer att gå.
Med mer än 1.750 flygplan levererade i över 60 länder har det blivit en grundpelare för regional affärsflyg. PC-12 PRO behåller denna identitet, samtidigt som den innehåller en grundlig modernisering av både cockpit och kabin.

Ny avionik: Garmin G3000 PRIME

En helt omdesignad cockpit

Hjärtat i PC-12 PRO ligger i dess nya Garmin G3000 PRIME avionics-svit, specialutvecklad för Pilatus.
Denna konfiguration erbjuder tre 14-tums högupplösta pekskärmar, ett förenklat hanteringssystem och optimerad synlighet för alla flygparametrar.

Piloterna drar nytta av ergonomi inspirerad av PC-24, varumärkets tvåmotoriga jet, med ett flytande, intuitivt gränssnitt som minskar arbetsbelastningen under flygningen.
Den tydliga presentationen av data, den dynamiska kartografin och satellitanslutningen (väder, trafik, NOTAM i realtid) förbättrar driftsäkerheten avsevärt.

Autopilot och autolandning: en teknisk milstolpe

Autopilotsystemet innehåller nu en autoland-funktion, vilket är världsunikt för en enmotorig turbopropeller.
I händelse av att piloten inte kan flyga kan flygplanet utföra en helt autonom landning, från nedstigning till slutlig bromsning på landningsbanan.
Denna teknik, som redan finns på vissa toppklassiga jetflygplan, positionerar PC-12 PRO som ett av de säkraste flygplanen på marknaden.

En jetliknande cockpit

Kontrollernas layout, FADEC-motorhantering och kompatibilitet med syntetiska visionglasögon gör PC-12 PRO till en riktig enmotorig jet när det gäller känsla.
Privata operatörer kan dra nytta av en sofistikerad nivå som kan jämföras med en affärsjet, samtidigt som de behåller den operativa flexibiliteten hos en turboprop.

Teknisk prestanda för Pilatus PC-12 PRO

Flygdata

  • Maximal kryssningshastighet: 537 km/h (290 kt)
  • Operativt tak: 30 000 fot
  • Maximal räckvidd: 3 389 km (1 830 nm)
  • Minsta starthöjd: 758 meter
  • Landningssträcka: cirka 700 meter
  • Maximal nyttolast: 4 740 kg

PC-12 PRO behåller NGX: s universella åtkomstfilosofi, samtidigt som den erbjuder förbättrad prestanda för interregionala och transkontinentala flygningar.
En flygning Paris-Athen, Genève-Marrakesh eller London-Reykjavik är nu möjlig non-stop, med minskad bränsleförbrukning jämfört med lätta jetflygplan.

Framdrivning och bränsleeffektivitet

Under motorhuven erbjuder den nya Pratt & Whitney PT6E-68XP-motorn större kraft och effektivitet, i kombination med tvåkanals FADEC elektronisk styrning.
Detta system optimerar prestandan i varje skede av flygningen och minskar samtidigt underhållskostnaderna.

Kombinationen av PT6E-68XP och den förstärkta aluminiumlegerade flygkroppen ger PC-12 PRO exceptionell livslängd, ett starkt argument för charteroperatörer.

Tillgång till korta landningsbanor och begränsade flygplatser

Precis som sina föregångare kan PC-12 PRO starta från gräs, grus eller komprimerad sand, en unik fördel för flygningar till alpina orter, vinodlingsområden, Medelhavsöar eller humanitära zoner.
Dess robusta landningsställ och högtrycksdäck garanterar säker drift i miljöer där de flesta jetflygplan inte kan landa.

En kabin inspirerad av Pilatus PC-24

Design och komfort

PC-12 PRO ärver direkt interiördesignen i PC-24, Pilatus: s flaggskeppsjet.
Kabinen, som är omdesignad för överlägsen komfort, kombinerar tystnad, utrymme och personalisering.

Passagerarna kan njuta av en ljus miljö, ergonomiska full kornslädersäten och skräddarsydda ytbehandlingar: inlägg av naturligt trä, tjocka mattor och omdesignade sidopaneler.
Ljudnivån har sänkts med nästan 10% jämfört med NGX, vilket gör resorna mer behagliga, även under perioder på 3-4 timmar.

Kapacitet och modularitet

PC-12 PRO har plats för upp till 8 passagerare i sin vanligaste konfiguration och upp till 12 platser i versioner med flera uppdrag.
Det trycksatta bagageutrymmet (1,3 m³) är tillgängligt under flygning, vilket är sällsynt i denna kategori av flygplan.

Flygplanet lämpar sig därför lika bra för affärsflygningar mellan europeiska huvudstäder som för transfer till isolerade semesterorter.

Miljömässig komfort

Luftkonditionerings- och trycksättningssystemet har omarbetats för att upprätthålla optimal komfort upp till 30.000 fot.
Elektronisk temperaturhantering i kombination med förstärkt värmeisolering säkerställer en komfortnivå som är värdig en privatjet.

Mångsidig användning: ett flygplan som kan göra allt

Affärsflyg

Pilatus PC-12 PRO riktar sig framför allt till chefer och entreprenörer som letar efter friheten hos ett personligt flygplan som snabbt kan ansluta större städer och sekundära områden.
Dess låga bränsleförbrukning, autonomi och förmåga att operera på små flygplatser gör det till ett strategiskt verktyg för frekventa affärsresor.

Medicinsk evakuering (MEDEVAC)

Pilatus erbjuder också en medicinsk version av PC-12 PRO, kompatibel med snabba evakueringssystem och modulära bårar.
Tack vare den bakre lastdörren förenklas installationen av medicinsk utrustning och flygningen förblir trycksatt, en stor fördel för medicinska överföringar på långa avstånd.

Regerings- och specialuppdrag

Många statliga avdelningar – polis, tull, kartografi, övervakning – använder redan PC-12 NGX.
Med sin moderniserade cockpit och avancerade IFR-flygkapacitet är PRO ett idealiskt verktyg för sjöövervakning, persontransport och taktisk logistik.

Marknadspositionering och driftskostnader

Ett pris som matchar dess teknik

Listpriset för PC-12 PRO börjar på 6,8 miljoner dollar, en ökning med cirka 25% jämfört med NGX (3,7 miljoner euro 2024).
Denna ökning beror på integrationen av den nya Garmin-flygelektroniken, FADEC-motorn och autoland-systemet.

Leasingkostnader i Europa

För flygningar som drivs av AEROAFFAIRES kommer hyran av en Pilatus PC-12 PRO att ligga i den höga turboprop-fästet, med en beräknad pris på mellan 1 950 och 2 100 euro exklusive moms per flygtimme, beroende på konfiguration och tjänster ombord.

Exempel på typiska uppdrag:

RuttBeräknad varaktighetPrissättning* (vägledande)Typ av uppdrag
GenèveMilano Linate0h505000 €Skytteltrafik för affärer/företag
ParisBiarritz1h2510500 €Weekend eller affärsresa
NiceFlorens1h0510500 €Besök på plats eller golfresa
ZürichInnsbruck0h407 950 €Tillgång till bergs-/skidort

*Indikativa priser exklusive skatter, varierande beroende på operatör och säsong.

Ett flygplan utformat för flygbolagens lönsamhet

PC-12 PRO har en direkt driftskostnad som är 35% till 40% lägre än för en lätt jet, samtidigt som den erbjuder jämförbara hastigheter över avstånd på mindre än 1 500 km.

Underhållet optimeras också tack vare det digitala övervakningsprogrammet CAMP, som gör det möjligt för operatörerna att förutse motor- och skrovcykler.
Pilatus eftermarknadssupport, känd för sin noggrannhet, är fortfarande en viktig tillgång för tillgängligheten av charterflottor.

Pilatus PC-12 PRO jämfört med tävlingen

Jämförelse med PC-12 NGX

FunktionerPC-12 NGXPC-12 PRO
FlygelektronikHoneywell ApexGarmin G3000 PRIME
MotorPT6E-67XPPT6E-68XP
Maximal hastighet528 km/h537 km/h
Takhöjd30 000 fot30 000 fot
AutolandningNejAutoland Ja
Pris (USD)5,3 M6,8 M

Steget upp på marknaden är tydligt: PRO vänder sig till kunder som vill ha mer komfort, mer teknik och mer säkerhet.

Konkurrenter i segmentet

  • Daher TBM 960: snabbare (610 km/h) men mindre rymlig, utan lastdörr.
  • Cessna Denali (Beechcraft): avvaktar certifiering, mindre räckvidd.
  • Epic E1000 GX: hög prestanda, men mindre lämpad för kommersiell verksamhet.

PC-12 PRO behåller därför sin fördel när det gäller mångsidighet och tillförlitlighet, särskilt för operatörer med flera uppdrag.

Påverkan på den europeiska hyresmarknaden

AEROAFFAIRES är Pilatus PC-12 redan en av de mest populära turbopropparna för regionala rutter: Paris-Geneva, Nice-Gstaad, Paris-Deauville, Zürich-Innsbruck.
PRO-versionen, med sin förbättrade komfort och intelligenta cockpit, bör gradvis ersätta NGX i de flesta flottor fram till 2026.

Tack vare sin förmåga att operera på korta, isolerade landningsbanor passar den perfekt in iAEROAFFAIRES: s strategi att erbjuda kontinuitet mellan privatjet, helikopter och turboprop, för att optimera varje resa beroende på avstånd och topografi.

Varför Pilatus PC-12 PRO redan är en bästsäljare

  1. Ökad säkerhet tack vare autolandning och FADEC-motor.
  2. Mångsidighet: affärer, sjukvård, frakt, regering.
  3. Utökad åtkomst: korta fält, berg, landsbygdsområden.
  4. Kontrollerade kostnader, lägre än för en lätt jet.
  5. Kabinkomfort nära den hos en PC-24, till halva priset.

Denna unika kombination av effektivitet, tillförlitlighet och modernitet gör PC-12 PRO till det nya riktmärkesflygplanet för regionala flygningar i toppklass.

Vad är den maximala räckvidden för Pilatus PC-12 PRO?

Pilatus PC-12 PRO kan flyga upp till 3 389 km (cirka 1 830 nautiska mil) med fulla bränsletankar och standard passagerarkonfiguration.
Detta intervall gör det möjligt att flyga direkt till de flesta av de stora europeiska huvudstäderna: Paris-Athen, Genève-Marrakesh eller London-Reykjavik.
På regionala flygningar erbjuder denna serie stor operativ flexibilitet, eftersom flygplanet kan flyga flera segment utan att tanka, vilket minskar mellanlandningstiderna och ompositioneringskostnaderna.

Vad är kryssningshastigheten för PC-12 PRO?

PC-12 PRO når en maximal kryssningshastighet på 537 km / h (290 kt) vid 30 000 fot.
Denna prestanda gör den till en av de snabbaste turbopropparna på marknaden, samtidigt som den förbrukar upp till 30% mindre bränsle än en lätt jet.
Denna hastighet gör det möjligt att flyga Genève-Rom på 1 timme och 40 minuter eller Zürich-Barcelona på mindre än 2 timmar, samtidigt som den bibehåller anmärkningsvärd stabilitet även på korta landningsbanor eller i komplexa väderförhållanden.

Hur många passagerare kan PC-12 PRO bära?

Kabinen på Pilatus PC-12 PRO är utformad för att rymma 6 till 8 passagerare i en klassisk klubbkonfiguration, men kan utrustas med upp till 12 säten beroende på uppdraget.
De svängbara sätena och ytorna inspirerade av PC-24-jet garanterar jetliknande komfort, med generöst benutrymme, infällbara hyllor och direkt tillgång till det trycksatta bagageutrymmet, även under flygning.
Denna modularitet gör flygplanet idealiskt för affärsflygningar såväl som för familjeöverföringar eller regeringsuppdrag.

Vilka är de nya tekniska funktionerna i PC-12 PRO?

Cockpiten på PC-12 PRO har helt omdesignats kring Garmin G3000 PRIME, en senaste generationens avionics-svit som innehåller :

  • Tre 14-tums högupplöstapekskärmar för flytande, intuitiv navigering.
  • Intelligent autopilot med hantering av VNAV och automatiska inflygningslägen.
  • AutoLand-funktionen, som kan landa flygplanet automatiskt i händelse av pilotens oförmåga – en första för en enmotorig turboprop.
  • Satellitanslutning i realtid som ger tillgång till väder-, trafik- och underhållsinformation.

Ergonomi inspirerad av Pilatus PC-24, som erbjuder en pilotmiljö som ligger nära den i en modern jet, samtidigt som den behåller enkelheten och tillförlitligheten hos ett enmotorigt flygplan.

Vilka är kraven för flygplatsåtkomst?

Pilatus PC-12 PRO kan starta och landa på landningsbanor som är så korta som 758 meter, inklusive asfalterade landningsbanor (gräs, grus, komprimerad jord).
Denna unika kapacitet öppnar tillgång till mer än 2 500 europeiska flygplatser och flygfält, som ofta är otillgängliga för konventionella jetflygplan.

Exempel på tillgängliga destinationer:

  • Gstaad eller Sion för skidorter.
  • Porto Cervo, Capri eller Saint-Tropez för kustorter.
  • Flygplatser för småföretag nära industri- eller logistikcentra.

Observera att Courchevel inte kan nås med Pilatus PC-12 Public Passenger Transport.

Tack vare sitt förstärkta landningsställ och högtrycksdäck är PC-12 PRO fortfarande ett av de mest mångsidiga flygplanen i modern affärsflyg.

När kommer PC-12 PRO att vara tillgänglig?

De första kundleveranserna är planerade till fjärde kvartalet 2025, med progressiv produktion vid Pilatus -fabrikerna i Stans, Schweiz.
De första hyresmodellerna förväntas integreras i AEROAFFAIRES och partnerflottor från första halvåret 2026.

Kunder kan redan nu förboka sin flygning eller få ett personligt erbjudande för denna modell genom att kontakta vårt team på [email protected].

Vilka är de största fördelarna med PC-12 PRO jämfört med sina konkurrenter?

PC-12 PRO sticker ut på flera räkningar:

  • Optimerad räckvidd och bränsleförbrukning: upp till 3 389 km räckvidd med bränsleförbrukning minskad med en tredjedel jämfört med en lätt jet.
  • Terrängkapacitet: tillgång till korta, oasfalterade landningsbanor, perfekt för uppdrag i bergen eller isolerade områden.
  • Innovativ säkerhetsteknik: Garmin G3000 PRIME cockpit, autoland, FADEC, kontinuerlig motorövervakning.
  • Kontrollerade driftskostnader: förenklat underhåll, drift med en pilot och utmärkt operativ effektivitet.
  • Komfort i toppklass: hytt inspirerad av PC-24, anpassningsbara ytbehandlingar och förbättrad tystnad.

Kort sagt, den kombinerar prestandan hos en jet , robustheten hos en turboprop och flexibiliteten hos ett nyttoflygplan– en sällsynt kombination på marknaden.

Vad är de beräknade hyrespriserna för Pilatus PC-12 PRO?

Hyrespriserna varierar beroende på avstånd, säsong och kabinkonfiguration.
I genomsnitt varierar de från € 1 950 till € 2 100 per flygtimme, dvs. en något högre kostnad än PC-12 NGX, men motiverad av integrationen av ny teknik och överlägsen kabinkomfort.

För information:

  • Paris – Genève: cirka 5 500 euro enkel väg
  • Nice – Florens: cirka 4 200 euro
  • Zürich – Innsbruck: cirka 2 000 euro
  • London – Luxemburg: cirka 5 800 euro

Dessa priser inkluderar hyra av flygplan, besättning, flygplatsskatter och operativ planering.
För en exakt offert kommer AEROAFFAIRES rådgivare att utarbeta ett detaljerat erbjudande baserat på kundens krav och tillgängligheten av EASA-godkända operatörer.

Hyr en Pilatus PC-12 PRO med AEROAFFAIRES

Oavsett om det gäller ett affärsmöte, en länk mellan alpina orter eller en snabb överföring mellan två europeiska huvudstäder, erbjuder PC-12 PRO den bästa kompromissen mellan flexibilitet, komfort och kostnadseffektivitet.

Våra team organiserar varje uppdrag efter mått, med en dedikerad personlig assistent tillgänglig 24/7 för att samordna flygningen, marktransfer och tullformaliteter.

📩 [email protected]
📞 🇫🇷 +33 (0)1 44 09 91 82 🇨🇭 +41 22 355 06 24 🇺🇸 +1 845 373 3456 🇬🇧 +44 84 4986 0547