Har du sett en liten privatjet till salu? Är du frestad av en rundtur i din affärsjet? Om du har bestämt dig för att ta steget och köpa ett flygplan, oavsett om det är ett passagerarflygplan eller en privatjet, står du förmodligen inför en stor fråga: vilken ska du välja? Naturligtvis beror allt på dina behov, dina förväntningar och flexibiliteten i din budget. Ett begagnat flygplan kommer inte att kosta detsamma som ett nytt.
Vi presenterar de flygplansmodeller som marknadsförs efter 2018 och ger dig priset på dessa nya flygplan. Vi gör också några jämförelser med äldre modeller.
Den privata flygmarknaden domineras av Europa och USA, som tillsammans står för nästan 80% av världens jetflotta, men den blir också alltmer konkurrenskraftig. Som du kommer att se är många av de mest lyxiga privata jetflygplan som kommer ut 2019 och 2020 inte tillverkade av Airbus eller Boeing, som är mest kända för sina flygplan.
Så här är en lista som innehåller passagerarflygplansmodeller, flygplan tillgängliga för privat hyra och privata jetflygplan.
Pris för ett nytt passagerarflygplan
Ibruktagande: 1970
Räckvidd: 2 700 km
Kapacitet: 5 passagerare
Kommentarer: Beechcraft Baron 58 är verkligen det mest populära tvåmotoriga kolvflygplanet i världen. Den kan transportera upp till 5 passagerare i 370 kilometer i timmen. Det har funnits sedan 1970-talet och har modifierats många gånger sedan dess.
Pris: 1,4 miljoner euro
Ibruktagande: 2011
Räckvidd: 3.000 km
Kapacitet: 5 passagerare
Obs: Den mest eftertraktade versionen av TBM, TBM 900, har varit tillgänglig sedan 2019.
Pris: från 1,5 miljoner euro

Pris för en ny lätt privatjet
Ibruktagande: 2009
Räckvidd: 3 600 km
Kapacitet: 6 passagerare
Kommentarer: Denna modell avEmbraer kan täcka långa sträckor för en lätt privatjet.
Pris: 8 miljoner euro
Ibruktagande: 2008
Räckvidd: 2.200 km
Kapacitet: 4 passagerare
Kommentar: Det har funnits flera versioner sedan 2008. Den senaste är Phenom 100EV, som lanserades 2018.
Pris: 4,5 miljoner euro

Ibruktagande: 2015
Räckvidd: 1 300 km
Kapacitet: 6 passagerare
Obs: Den senaste versionen är HondaJetElite, perfekt lämpad för affärsflyg och med en 17% ökning av räckvidden. Den säljs för 5 miljoner euro eller mer.
Pris: 4,5 miljoner euro
Pris för en ny affärsflygplan för medellånga sträckor
Om du vill köpa en affärsjet för medeldistans- eller turistflygningar rekommenderar vi Cessna-serien.

Igångsättning: 2019
Räckvidd: 6 300 km
Kapacitet: 12 passagerare
Kommentarer: Den har varit tillgänglig för uthyrning sedan 2020 och innehåller vissa digitala framsteg som Wi-Fi-åtkomst och satellitradio. En annan modell som utvecklats parallellt, Cessna Citation Hemisphere, har slutligen avbrutits.
Pris: 25 miljoner euro
Ibruktagande: 2019
Räckvidd: 4.500 km
Kapacitet: 12 passagerare
Kommentarer: Detta är en förbättrad version av Legacy 500, på uthyrningsmarknaden sedan 2019. Dess huvudkonkurrenter är Gulfstream G280 och Bombardier Challenger 350 .
Pris: 30 miljoner euro
Ibruktagande: 2020
Räckvidd: 3 700 km
Kapacitet: 9 passagerare
Kommentarer: Inspirerad av Legacy 450 kan den köra i över 800 kilometer i timmen, vilket sparar tid och gör denna modell till en av de snabbaste i sin kategori. Den är planerad att anlända 2020.
Pris: 17 miljoner euro
Pris för en ny långdistans business jet
Införande i tjänst: under 2000-talet
Räckvidd: 11 300 km
Kapacitet: 16 passagerare
Anmärkningar: Detta är ett av de mest avancerade långdistansflygplanen. Det ersattes nyligen av Global 7500.
Pris: 45 miljoner euro
Ibruktagande: 2019
Räckvidd: 13.000 km
Kapacitet: 19 passagerare
Kommentarer: Den konkurrerar med Gulfstream G700 men har fördelen av att redan ha producerat 30 modeller under 2019.
Pris: 65 miljoner euro

- Gulfstream G700
Ibruktagande: 2021
Räckvidd: 13 000 km
Kapacitet: 19 passagerare
Kommentarer: Det konkurrerar med Global 7500 och är en efterföljare till G650 och G650ER. Det är en av de största privata jetplanen i världen.
Pris: 68 miljoner euro
- Dassault Falcon 6X
Ibruktagande: 2022
Räckvidd: 10 000 km
Kapacitet: 16 passagerare
Noteringar: Dassault är tidigare känt för sina Rafale militär- och stridsflygplan och lanserar den här gången en privatjet avsedd för affärsresenärer. Den första flygningen är planerad till 2021 och tas i bruk 2022. Falcon 6X kommer att kunna nå hastigheter på upp till 1 000 km/h.
Den prisbelönta kabinen – den bredaste och högsta i världen – erbjuder standarder för utrymme, komfort, produktivitet och säkerhet som sätter nya riktmärken i segmentet för långdistansaffärsflygplan.
Eric Trappier, VD för Dassault Aviation, kommenterar Falcon 6X.
Pris: 40 miljoner euro
Priserna på de senaste kommersiella flygplanen för medellånga och långa sträckor och deras privata versioner (2018-2022)
Om du är intresserad av medel- och långdistansflygningar, njut av att läsa den här artikeln.
FrånAirbus
- Airbus A350-1000
Ibruktagande: 2019
Räckvidd: 14 700 km
Kapacitet: 366 passagerare
Noteringar: Ursprungligen skapad för att konkurrera med Boeing 777-300ER, deras prestanda är liknande. Det konkurrerar nu med Boeing 777-X.
Pris: 330 miljoner euro
- Airbus A321neo (neo för nytt motoralternativ)
Införande i trafik: 2019
Räckvidd: 9.000 km
Kapacitet: 244 passagerare
Noteringar: neo-programmet skapades för att förbättra effektiviteten hosA320 och göra det möjligt att minska bränsleförbrukningen med 15%.
Ofta överskuggad avAirbus 320, l’Airbus 321 är ett passagerarflygplan med större kapacitet och högre komfort än neo. Dess direkta konkurrent är Boeing 737 Max. Airbus arbetar ständigt med att förbättra sina modeller;A321XLR kommer snart att finnas på marknaden.
Pris: 117 miljoner euro

Airbus ACJ320neo (ACJ för Airbus Corporate Jets)
Ibruktagande: 2018
Räckvidd: 11.000 km
Kapacitet: 25 passagerare
Noteringar: Airbus Corporate Jets är ett dotterbolag tillAirbus som marknadsför åtta affärsjetplan. ACJ320neo är en av de mest populära.
Pris: 85 miljoner euro
Vid Royal International Air Tattoo 2019 presenterade Airbus också sitt koncept för det futuristiska flygplanet. Det kallas Bird of Prey och är ett hybridelektriskt flygplan.
Från Boeing
- Boeing 787-10
Införande i trafik: 2018
Räckvidd: 12 000 km
Kapacitet: 336 passagerare
Kommentar: Även känd som Dreamliner, detta är den mest effektiva modellen i 787-familjen.
Pris: 265 miljoner euro
- Boeing 737 Max 10
Införande i trafik: 2018
Räckvidd: 6 100 km
Kapacitet: 230 passagerare
Noteringar: Boeing lanserar 737 Max-generationen under 2017 med större och effektivare motorer än tidigare modeller.
Pris: 123 miljoner euro

- Boeing BBJ Max 7 (BBJ för Boeing Business Jets)
Införande i trafik: 2019
Räckvidd: 13.000 km
Kapacitet: 19 passagerare
Noteringar: Detta är en modell som byggts för att förbättra bränsleförbrukningen med 13% och bullerföroreningarna med 40% jämfört med den ursprungliga BBJ, baserad på en 737. Inte att förväxla med BBJ 777-X, en modell som är planerad till 2020.
Pris: 90 miljoner euro
Internationella konkurrenter
- Embraer E195-E2
Införande i trafik: 2018
Räckvidd: 4 800 km
Kapacitet: 120 passagerare
Obs: det brasilianska flygbolaget tog fram sina första EJet E-2-modeller 2016.
Pris: 55 miljoner euro

- Comac C919
Tillträde till tjänst: 2021
Räckvidd: 5 000 km
Kapacitet: 190 passagerare
Noteringar: Detta är ett tvåmotorigt passagerarflygplan från en kinesisk tillverkare. Den första flygningen ägde rum 2017 och driftsättningen är planerad till 2021.
Pris: 46 miljoner euro
- Irkut MC-21 300
Ibruktagande: 2021
Räckvidd: 6 300 km
Kapacitet: 168 passagerare
Noteringar: Detta är ytterligare ett tvåmotorigt passagerarflygplan, den här gången från en rysk tillverkare. Flygplanet genomgår för närvarande certifiering, men nästan 300 beställningar har redan bokats.
Pris: 82 miljoner euro
- Mitsubishi Space Jet 90
Tillträde till tjänst: 2021-2022
Räckvidd: 3 000 km
Kapacitet: 78 passagerare
Kommentarer: Denna nya flygplansmodell, som tidigare kallades MRJ(Mitsubishi Regional Jet), förväntas minska bränsleförbrukningen med 20 %. Den var ursprungligen utannonserad för 2021, men kan slutligen lanseras 2022.
Pris: 43 miljoner euro
Sammanfattningsvis
Den senaste tidens händelser har haft en stor inverkan på de flesta flygbolag. Först och främst kan vi se att tillverkarna i och med miljökrisen funderar på olika sätt att minska bränsleförbrukningen för sina flygplan.
Dessutom har Airbus, som svar på Covid-19-epidemin, lagt ut fyraatre A320neo och två A321neo-flygplan, som ursprungligen var avsedda för Air Asia, till försäljning igen. Dessa beställningar har avbokats, liksom många andra, vilket förmodligen kommer att leda till att vissa priser sänks.
Slutligen bör man komma ihåg att de priser som anges inte inkluderar kostnaderna för underhåll, drift och organisering av besättningarna på privata jetplan, vilka är betydande. Det är inte ovanligt att de årliga extrakostnaderna uppgår till 350 000 euro utöver flygplanets pris. Om du redan funderar på hur du kan minska dessa kostnader kan du försöka leasa eller dela ägandet av din privata jet när du har köpt den. Alternativt, när du inte använder din affärsstråle, kan du låta den hanteras av ett privat flygbolag, som kommer att flyga ditt flygplan när du inte använder det.
För att ta reda på mer, se våra artiklar comment acheter un avion ? acheter ou louer un jet privé, quelle solution choisir ?
Om du föredrar att börja med att hyra en privat jet, kontakta oss för att boka din flygning.