
Har du sett en liten privatjet till salu? Är du frestad av en rundtur i din affärsjet?
Om du har bestämt dig för att ta steget och köpa ett flygplan, oavsett om det är ett passagerarflygplan eller en privatjet, står du förmodligen inför en stor fråga: vilken ska du välja?
Naturligtvis beror allt på dina behov, dina förväntningar och flexibiliteten i din budget. Ett begagnat flygplan kommer inte att kosta detsamma som ett nytt.
Vi presenterar de flygplansmodeller som marknadsförs efter 2018 och ger dig priset på dessa nya flygplan. Vi gör också några jämförelser med äldre modeller.
Den privata flygmarknaden domineras av Europa och USA, som tillsammans står för nästan 80% av världens jetflotta, men den blir också alltmer konkurrenskraftig. Som du kommer att se är många av de mest lyxiga privata jetflygplan som kommer ut 2019 och 2020 inte tillverkade av Airbus eller Boeing, som är mest kända för sina flygplan.
Så här är en lista som innehåller både passagerarflygplansmodeller, flygplan tillgängliga för privat hyra och privata jetflygplan.
Pris för ett nytt passagerarflygplan
Införande i tjänst: 1970
Räckvidd: 2 700 km
Kapacitet: 5 passagerare
Anmärkningar: Beechcraft Baron 58 är verkligen det mest populära tvåmotoriga kolvflygplanet i världen. Det kan transportera upp till 5 passagerare i 370 kilometer i timmen. Det har funnits sedan 1970-talet och har modifierats många gånger sedan dess.
Pris: 1,4 miljoner euro
Beställd: 2011
Räckvidd: 3.000 km
Kapacitet: 5 passagerare
Obs: Den mest eftertraktade versionen av TBM, TBM 900, har varit tillgänglig sedan 2019.
Pris: från 1,5 miljoner euro

Fotokredit: Commons Wikimedia
Pris för en ny lätt privatjet
Införande i trafik: 2009
Räckvidd: 3 600 km
Kapacitet: 6 passagerare
Obs: denna Embraer-modell kan täcka långa sträckor för en lätt privatjet.
Pris: 8 miljoner euro
Införande i trafik: 2008
Räckvidd: 2 200 km
Kapacitet: 4 passagerare
Kommentarer: Sedan 2008 har det funnits flera versioner. Den senaste är Phenom 100EV, som släpptes 2018.
Pris: 4,5 miljoner euro

Fotokredit: Commons Wikimedia
Ibruktagande: 2015
Räckvidd: 1 300 km
Kapacitet: 6 passagerare
Noteringar: Den senaste versionen är HondaJetElite, perfekt lämpad för affärsflyg och med en 17% ökning av räckvidden. Den säljs för 5 miljoner euro eller mer.
Pris: 4,5 miljoner euro
Priset på en ny affärsflygplan för medellånga sträckor
Om du vill köpa en affärsflygplan för medeldistans- eller turistflygningar rekommenderar vi Cessna-sortimentet.

Fotokredit: Wikimedia Commons
Införande i trafik: 2019
Räckvidd: 6 300 km
Kapacitet: 12 passagerare
Noteringar: Den har varit tillgänglig för uthyrning sedan 2020 och innehåller vissa digitala framsteg som Wi-Fi-åtkomst och satellitradio. En annan modell som utvecklats parallellt, Cessna Citation Hemisphere, har slutligen avbrutits.
Pris: 25 miljoner euro
Införande i trafik: 2019
Räckvidd: 4 500 km
Kapacitet: 12 passagerare
Kommentarer: Detta är en uppgraderad version av Legacy 500, på hyresmarknaden sedan 2019. Dess främsta konkurrenter är Gulfstream G280 och Bombardier Challenger 350.
Pris: 30 miljoner euro
Införande i trafik: 2020
Räckvidd: 3 700 km
Kapacitet: 9 passagerare
Kommentarer: Inspirerad av Legacy 450 kan den köra över 800 kilometer i timmen, vilket sparar tid och gör denna modell till en av de snabbaste i sin kategori. Dess ankomst är planerad till 2020.
Pris: 17 miljoner euro
Priset på en ny långdistans business jet
Införande i trafik: under 2000-talet
Räckvidd: 11 300 km
Kapacitet: 16 passagerare
Anmärkningar: Detta är ett av de mest avancerade långdistansflygplanen. Det ersattes nyligen av Global 7500.
Pris: 45 miljoner euro
Tillträde till tjänst: 2019
Räckvidd: 13 000 km
Kapacitet: 19 passagerare
Kommentarer: Den konkurrerar med Gulfstream G700 men har fördelen av att redan ha producerat 30 modeller under 2019.
Pris: 65 miljoner euro

Fotokredit: Commons Wikimedia
- Gulfstream G700
Ibruktagande: 2021
Räckvidd: 13 000 km
Kapacitet: 19 passagerare
Anmärkningar: Det konkurrerar med Global 7500 och följer på G650 och G650ER. Det är en av de största privata jetflygplanen i världen.
Pris: 68 miljoner euro
- Dassault Falcon 6X
Införande i trafik: 2022
Räckvidd: 10 000 km
Kapacitet: 16 passagerare
Noteringar: Dassault, som tidigare varit känt för sina militära flygplan, Rafale och stridsflygplan, kommer den här gången att lansera en privatjet som är utformad för affärsresenärer. Första flygningen är planerad till 2021, med driftsättning 2022. Falcon 6X kommer att kunna flyga i hastigheter upp till 1 000 km/h.
Dess prisbelönta kabin – den bredaste och högsta i världen – erbjuder standarder för utrymme, komfort, produktivitet och säkerhet som sätter nya riktmärken i segmentet för långdistansaffärsflygplan.
Dassault Aviations VD Eric Trappier på Falcon 6X.
Pris: 40 miljoner euro
Priser på de senaste kommersiella flygplanen för medellånga och långa sträckor samt deras privata versioner (2018-2022)
Om du är intresserad av medel- och långdistansflygningar, njut av din läsning.
Från Airbus
- Airbus A350-1000
Införande i trafik: 2019
Räckvidd: 14 700 km
Kapacitet: 366 passagerare
Kommentarer: Ursprungligen skapad för att konkurrera med Boeing 777-300ER, deras prestanda är liknande. Det konkurrerar nu med Boeing 777-X.
Pris: 330 miljoner euro
- Airbus A321neo (neo för nytt motoralternativ)
Införande i trafik: 2019
Räckvidd: 9 000 km
Kapacitet: 244 passagerare
Noteringar: neo-programmet skapades för att förbättra effektiviteten hos A320 och göra det möjligt att minska bränsleförbrukningen med 15%.
Airbus 321 överskuggas ofta avAirbus 320, men är ett passagerarflygplan med större kapacitet och bättre komfort än den sistnämnda. Dess direkta konkurrent är Boeing 737 Max. Airbus arbetar ständigt med att förbättra sina modeller, och A321XLR kommer snart att finnas på marknaden.
Pris: 117 miljoner euro

Fotokredit: Flickr
Airbus ACJ320neo (ACJ för Airbus Corporate Jets)
Införande i trafik: 2018
Räckvidd: 11 000 km
Kapacitet: 25 passagerare
Noter: Airbus Corporate Jets är ett dotterbolag till Airbus som marknadsför åtta affärsjetplan. ACJ320neo är en av de mest populära.
Pris: 85 miljoner euro
Vid Royal International Air Tattoo 2019 presenterade Airbus också sitt koncept för det futuristiska flygplanet. Det kallas Bird of Prey och är ett hybridelektriskt flygplan.
Boeing
- Boeing 787-10
Införande i trafik: 2018
Räckvidd: 12 000 km
Kapacitet: 336 passagerare
Kommentarer: Även känd som Dreamliner, detta är den mest effektiva modellen i 787-familjen.
Pris: 265 miljoner euro
- Boeing 737 Max 10
Införande i trafik: 2018
Räckvidd: 6 100 km
Kapacitet: 230 passagerare
Noteringar: Boeing lanserade 737 Max-generationen 2017 med större och effektivare motorer än tidigare modeller.
Pris: 123 miljoner euro

Fotokredit: Commons Wikimedia
- Boeing BBJ Max 7 (BBJ för Boeing Business Jets)
Införande i trafik: 2019
Räckvidd: 13 000 km
Kapacitet: 19 passagerare
Noteringar: Detta är en modell som är byggd för att förbättra bränsleförbrukningen med 13% och bullret med 40% jämfört med den ursprungliga BBJ, baserad på en 737. Inte att förväxla med BBJ 777-X, som är planerad till 2020.
Pris: 90 miljoner euro
Internationella konkurrenter
- Embraer E195-E2
Införande i trafik: 2018
Räckvidd: 4 800 km
Kapacitet: 120 passagerare
Obs: det brasilianska företaget lanserade sina första EJet E-2-modeller 2016.
Pris: 55 miljoner euro

Fotokredit: Wikimedia Commons
- Comac C919
Tillträde till tjänst: 2021
Räckvidd: 5 000 km
Kapacitet: 190 passagerare
Noteringar: Detta är ett tvåmotorigt passagerarflygplan från en kinesisk tillverkare. Den första flygningen ägde rum 2017 och driftsättningen är planerad till 2021.
Pris: 46 miljoner euro
- Irkut MC-21 300
Ibruktagande: 2021
Räckvidd: 6 300 km
Kapacitet: 168 passagerare
Kommentarer: Detta är ytterligare ett tvåmotorigt passagerarflygplan, den här gången från en rysk tillverkare. Flygplanet genomgår för närvarande certifiering, men nästan 300 beställningar har redan bokats.
Pris: 82 miljoner euro
- Mitsubishi Space Jet 90
Tillträde till tjänst: 2021-2022
Räckvidd: 3 000 km
Kapacitet: 78 passagerare
Kommentarer: Denna nya flygplansmodell, tidigare känd som MRJ (Mitsubishi Regional Jet), förväntas minska bränsleförbrukningen med 20%. Den var ursprungligen utannonserad för 2021, men kan slutligen lanseras 2022.
Pris: 43 miljoner euro
Vilka faktorer bör jag tänka på innan jag köper ett nytt flygplan?
Att köpa ett nytt flygplan är en stor investering, och flera kriterier måste analyseras för att göra rätt val:
- Total budget: Förutom inköpspriset måste du ta hänsyn till kostnaderna för underhåll, försäkring, förvaring (hangar), bränsle och personal (piloter, mekaniker). Dessa kostnader kan motsvara upp till 10-20% av flygplanets värde varje år.
- Avsedd användning: korta/medellånga/långdistansflygningar? Passagerar- eller godstransport? Dessa faktorer avgör vilken storlek, räckvidd och prestanda som krävs.
- Teknik ombord: Moderna navigationssystem, Wi-Fi-anslutning eller miljövänliga alternativ (t.ex. bränsleeffektiva motorer) kan påverka valet.
- Framtida återförsäljning: Vissa modeller behåller sitt värde bättre än andra. Affärsflygplan i toppklass (Gulfstream, Bombardier) är ofta mer stabila på andrahandsmarknaden.
En revision med en luftfartsexpert som AEROAFFAIRES rekommenderas för att bedöma dessa aspekter före ett köp.
Vilka är fördelarna med att leasa en privatjet jämfört med att köpa en?
Även om det är frestande att köpa ett nytt flygplan är leasing fortfarande ett flexibelt och ekonomiskt alternativ för många resenärer. Här är några av fördelarna:
- Inga fasta kostnader: Inga underhålls-, personal- eller förvaringskostnader att hantera. Priset för flygningen är all-inclusive.
- Anpassningsbarhet: Val av flygplan för varje uppdrag (lätt jet för en kort flygning, långdistans för en interkontinental resa).
- Tillgång till nya modeller: Leasingföretag förnyar ofta sina flottor och erbjuder flygplan utrustade med den senaste tekniken.
- Miljövänlig lösning: Vissa företag, till exempel AEROAFFAIRES, kompenserar helt för koldioxidutsläppen från dina flygningar.
För företag eller privatpersoner som reser mindre än 100 timmar per år är leasing ofta mer fördelaktigt. Prenumerationsformer (typ ”jet card”) gör det också möjligt att dra nytta av förmånliga priser.
Och slutligen
Den senaste tidens händelser har haft en stor inverkan på de flesta flygbolag. För det första har miljökrisen fått tillverkarna att undersöka olika sätt att minska bränsleförbrukningen för sina flygplan.
Dessutom har Airbus, som svar på covid-19-epidemin, lagt ut fyra A320neo och två A321neo, som ursprungligen var avsedda för Air Asia, till försäljning igen. Dessa beställningar, liksom många andra, har nu annullerats, vilket förmodligen kommer att leda till vissa prissänkningar.
Slutligen bör man komma ihåg att de angivna priserna inte inkluderar kostnaderna för underhåll, drift och besättningsorganisation för privata jetplan, som ändå är betydande. Det är inte ovanligt att de årliga tilläggskostnaderna uppgår till 350 000 euro utöver flygplanets pris. Om du redan funderar på hur du kan minska dessa kostnader kan du försöka leasa eller dela ägandet av din privata jet när du väl har köpt den. Alternativt, när du inte använder din affärsstråle, kan du låta den hanteras av ett privat flygbolag, som kommer att flyga ditt flygplan när du inte använder det.
För att ta reda på mer, se våra artiklar: hur man köper ett flygplan ? köpa eller hyra en privatjet, vilken lösning ska du välja?
Om du föredrar att börja med att hyra en privat jet, kontakta oss för att boka din flygning.