Från och med den 1 mars 2025 kommer Solidaritetsskatten på flygbiljetter (TSBA) att öka betydligt i Frankrike och gälla för alla passagerare som reser från Frankrike. Denna reform kommer att ha en direkt inverkan på affärsflygsektorn, särskilt befraktare av privata jetplan och kommersiella flygplan.
Vilka är de nya skattebeloppen?
Privatjet (turboprop- och affärsjet ): TSBA höjs från 210 euro till 2 100 euro per passagerare, beroende på flygplanstyp och sträcka.
- 420 europer passagerare för en flygning inom Europa
- 2 100 europer passagerare för en långdistansflygning
Typ av flygning | Turboprop | Turbojet (privat jet) |
---|---|---|
Flyg inom Europa (Schweiz – Storbritannien) | 210 € | 420 € |
Mellanliggande destination (mellan 2 000 och 5 500 km) utanför Europa | 675 € | 1 015 € |
Långdistans (> 5 500 km)* | 1 025 € | 2 100 € |
10% moms gäller även för inrikesflyg i Frankrike, men påverkar inte internationella avgångar.
* Kortdistans – Flygplatser inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) och länder vars huvudstadsflygplats ligger mindre än 1 000 km från CDG (t.ex. Storbritannien och Schweiz).
Medeldistans – Flygplatser belägna i territorier eller stater som inte faller inom kategorierna kort- eller långdistans.
Långdistans – Flygplatser belägna i länder vars huvudstadsflygplats ligger mer än 5 500 km från CDG.
Exempel: Privatflyg Nice – Valladolid
Artikel | Belopp (€) |
---|---|
Beräknat pris (exklusive skatt) | 12.000 € (varierande beroende på utrustning) |
Standardskatter och avgifter | 1 500 € |
Total kostnad före ny skatt | 13 500 € |
Ny skatt (7 passagerare x 420 €) | 2 940 € |
Ny total kostnad | 16 440 € (+22 %) |
För mer information hänvisas till den officiella texten i Journal Officiel (JORF n° 0039 av den 15 februari 2025) samt till nationalförsamlingens utskotts text n° 873-A0.
Varför denna reform?
Myndigheternas uttalade syfte är tvåfaldigt:
- Att öka de offentliga intäkterna, i synnerhet för att finansiera projekt som är kopplade till den ekologiska omställningen.
- Att uppmuntra réduction des émissions de CO₂ genom att göra flygresor dyrare för användarna.
För att uppmuntra ett mer hållbart flygande planeras dock en skattelättnad på 50% på inköp av hållbart flygbränsle (SAF), med ett tak på 40 miljoner euro per år.
En direkt inverkan på affärsflyget i Frankrike
Enligt Charles Aguettant, ordförande för den franska grenen avEBAA (European Business Aviation Association) kan den nya skatten utgöra mellan 20 och 90 procent av priset för en flygning, beroende på flygplan och destination. Denna reform påverkar främst franska operatörer, som kan få se sin konkurrenskraft påverkas i den internationella konkurrensen.
En direkt inverkan på Frankrikes attraktionskraft
Denna kostnadsökning kommer sannolikt att leda till att trafiken flyttar till andra europeiska länder.
- Varför lämna Nice när Albenga (Italien) ligger 40 minuters bilresa bort utan tilläggsavgifter?
- Varför lyfta från Biarritz när San Sebastián (Spanien) erbjuder ett billigare alternativ?
Ett hot mot franska flygplatser och den lokala ekonomin
Denna reform kan få stora konsekvenser:
- Minskadtrafik med privatjet, vilket leder till minskade intäkter för regionala flygplatser
- Negativa ekonomiska konsekvenser för hotell-, restaurang- och båtbranschen och alla de företag som är beroende av denna exklusiva kundkrets
- Frankrikes minskade attraktionskraft för internationella resenärer, som kan välja destinationer som Toscana, Ibiza eller Tivat.
Hur kan AEROAFFAIRES hjälpa dig?
- Automatisk inkludering av skatten i våra biljettpriser för alla privatflyg med avgång från Frankrike
- Övervakningav regeländringar för att säkerställa en smidig och korrekt upplevelse
- Personlig rådgivning för att optimera dina resplaner och välja de bästa alternativen
Kommer den här skatten att förändra ditt sätt att resa?
Skulle du vilja överväga en annan avgångsplats än Frankrike för dina nästa privatflygningar?
Kontakta vårt team nu för att analysera din situation och hitta de lösningar som passar bäst för dina behov.