Flygets historia är viktig att känna till. Både på grund av dess mångfald och för att den är en grundpelare i den franska ekonomin. AEROAFFAIRES här presenterar vi denna viktiga del av historien.
Luftfartens historia har präglats av sex perioder
-
Föregångarna: från de första ornitoptrarna under antiken till början av 1700-talet konstruerade människan de första flygmaskinerna. Från slutet av 1700-talet och framåt började erövringen av luften med framför allt utvecklingen av aerostation och många försök till glidflygning.
-
Pionjärerna inom tyngre än luft: Vi bevittnar utvecklingen av de första motordrivna flygplanen som kan lyfta av egen kraft. Vid den här tiden var flygare vanligtvis designers eller äventyrare.
-
Första världskriget: Under denna period dök ett nytt vapen upp på slagfältet. Vissa flygplan byggdes i stora serier, mer än tusen av dem.
-
Mellankrigstiden: Efter första världskrigets slut fanns ett överskott av piloter och flygplan på marknaden, vilket möjliggjorde lanseringen av kommersiella flygtransporter. Flyget utvecklades och flygvapen uppstod i många länder.
-
Andra världskriget: flyget var starkt involverat på slagfältet. Detta anses vara storhetstiden för kolvmotordrivna propellerflygplan. I slutet av kriget föddes jetmotorn och radarn.
-
Andra halvan av 1900-talet: Vi bevittnar starten av regelbunden kommersiell flygtransport ”allväder”, som kan flyga oavsett väderförhållanden. Det militära flyget låg bakom utvecklingen av jetmotorn, känd som jetåldern, och gav sig sedan ut för att erövra överljudsflygning. Civila avknoppningar ledde till utvecklingen av de första fyrmotoriga passagerarflygplanen, vilket öppnade upp flygtransporter för alla.
Flyghistorien har präglats av mer eller mindre välkända flygplan som alla har spelat en viktig roll.
De 10 flygplan som har gjort flyghistoria
1. Wright-flygplanet
Längd: 6,43 m
Höjd: 2,74 m
Maxhastighet: 43 km/h
Motor: 1 enkelmotor på 12 hk som driver två propellrar
Den här tvåsitsiga maskinen är liten med dagens mått mätt, men gjorde det möjligt för bröderna Wright att genomföra de första kontrollerade motorflygningarna i flygets historia 1903 i North Carolina.
2. Anden från St Louis

Längd: 8,41 m
Höjd: 2,99 m
Maxhastighet: 210 km/h
Motorer: 1 Wright Whirlwind J-5C-motor
Detta flygplan är ett monoplan som användes av den amerikanske flygaren Charles Lindbergh, vilket gjorde det möjligt för honom att göra den första nonstopflygningen över den gamla Atloceanen, mellan New York och Paris, på 33 timmar och 30 minuter, den 20 och 21 maj 1927.
3. Lockheed Vega

Längd: 8,38 m
Höjd: 2,59 m
Maxhastighet: 298 km/h
Motor: 1 Pratt & Whitney R-1340
Detta monoplan med sex passagerare blev känt 1927 tack vare Amelia Earhart, som var den första kvinnan som flög nonstop överAtl, och Wiley Post, som två gånger flög jorden runt i sitt flygplan. På grund av sin räckvidd och design var det mycket populärt bland flygare på jakt efter nya rekord.
4. Supermarine Spitfire

Längd: 9,12 m
Höjd: 3,8 m
Maxhastighet: 575 km/h
Motorer: 1 Rolls-Royce Merlin 61-motor
Supermarine Spitfire anses vara en av legenderna från andra världskriget. Detta stridsflygplan, som användes av Royal Air Force och dess allierade, var känt för sin stora stridsförmåga.
Under första världskriget användes det här flygplanet för att korsa Engelska kanalen. Det tog sig upp i luften för att utföra bombuppdrag. Det är en vidareutveckling av det som Jean Mermoz flög under första världskriget.
5. Concorden

Längd : 61, 66m
Höjd: 12, 19 m
Maxhastighet: 2 369 km/h
Motorer: 4 Rolls-Royce/Snecma Olympus turbojetmotorer
Concorde var det första överljudsflygplanet som gjorde det möjligt för passagerarna att korsa den antikaAtlpå 3,5 timmar.
Kommersiella flygningar med detta flygplan inleddes 1976 och avslutades 27 år senare, 2003. Flygplanets höga bränsleförbrukning hade gjort driften olönsam. Det var det enda supersoniska passagerarflygplan som använts under någon längre tid.
Concorde tillverkades av flygentusiaster och slog världsrekord. Tack vare sitt motoriserade system sprängde det ljudvallen. Det var det första kommersiella civila flygplanet som gjorde det. Idag betraktas det som en av flygets pionjärer.
6. L’Antonov An-225

Längd : 84 m
Höjd: 18,1 m
Maxhastighet: 850 km/h
Motorer: sex stycken Ivtchenko-Progress D-18T-motorer
Antonov An-225 är ett mycket stort flygplan. Det är det längsta och tyngsta flygplanet i världen. Utrustat med sex motorer kan det bära en last på 250 ton i sitt lastrum. Räckvidden varierar mellan 4.000 och 14.000 km beroende på last.
7. Boeing 747

Längd: 70, 70 m
Höjd: 19,10 m
Maxhastighet: 988 km/h
Motorer: 4 General Electric CF6-80-motorer
Boeing 747 är ett passagerarflygplan som byggdes av Boeing. Det höll rekordet för passagerarkapacitet i 37 år, tillsAirbus A380 kom. Det har plats för upp till 660 passagerare och kan tillryggalägga en interkontinental sträcka på 13 450 km.
8. Airbus A380
Längd: 72, 72 m
Höjd: 24,09 m
Maxhastighet: 1.020 km/h
Motorer: 4 Rolls-Royce Trent 900 turbojetmotorer
Airbus A380 är ett mycket stort civilt passagerarflygplan. År 2022 kommer A380 att vara världens största civila passagerarflygplan. Den har två fullängdsdäck.
Men eftersom det inte längre uppfyller flygbolagens behov har Airbus meddelat att produktionen av detta flygplan kommer att upphöra 2019.
Det används i allmänhet av ett traditionellt flygbolag och landar på stora flygplatser. Det är uppenbarligen inte möjligt för det att landa på ett flygfält. Det är ett av de största flygplanen inom flygindustrin.
9. Learjet 23

Längd: 13, 18 m
Höjd: 3,84 m
Maxhastighet: 903 km/h
Motorer: 2 General Electric CJ610-4 turbojetmotorer
Learjet 23 är en tvåmotorig affärsstråle. Den är ovanlig genom att bränsletankarna är placerade i vingspetsarna. Den gjorde sin första flygning den 7 oktober 1963 och anses vara den första privatjetten.
10. Rymdskepp två

Längd: 18 m
Höjd: 4,6 m
Maximal hastighet: 4.000 km/h
Motorer: en hybridraketmotor
SpaceShip Two är en prototyp till ett suborbital rymdplan som kan ta sex passagerare och två piloter till 110 kilometers höjd. Rymdturisterna kommer att tillbringa 5 minuter i tyngdlöshet. Det kommer med all säkerhet att gå till flyghistorien.
AEROAFFAIRESom du vill följa med oss på din nästa resa i jet privébesök vår devis en lignedu kan också ringa oss på +33 1 44 09 91 82 eller skicka ett e-postmeddelande: charter@aeroaffaires.com