VÄNTA INTE MED ATT BOKA DINA FLYG FÖR SOMMAREN!

Sök efter flygplan, stad eller information…

Världens ledande företag i privatjetuthyrning

Kommersiell luftfart och inställda flyg: vilka konsekvenser får det för affärsflyget?

8500
tillgängliga apparater

35 000
försäkrade flygningar

100 000+
passagerare

4,9/5
kundnöjdhet

100%
Koldioxidkompensation

Flygbranschen är på löpsedlarna i slutet av juni och början av sommarsäsongen, men av ganska negativa skäl. Samtidigt som efterfrågan är stark och aktiviteten tar fart igen efter två år av restriktioner på grund av den ekonomiska krisen, strömmar de inställda flygningarna in crise sanitaireantalet inställda flyg är enormt. Vilka är orsakerna till och konsekvenserna av dessa inställda flyg för affärsflyget? AEROAFFAIRES förklarar!

Orsakerna till flygplatskaos

I Frankrike, liksom på många andra flygplatser i Europa, råder kaos på flygplatserna. Den främsta orsaken till de inställda flygningarna inför sommarsemestern är bristen på personal. Återupptagandet av flygtrafiken efter två års avbrott har inte följts av anställning av personal, vilket har lett till en kaskad av inställda flyg och långa köer vid säkerhetskontrollerna. Under hälsokrisen tvingades flygindustrin att minska sin personalstyrka med tanke på en mycket lägre eller till och med obefintlig efterfrågan i ett sammanhang av instängdhet. Enligt Eurocontrol, den europeiska organisationen för säkrare flygtrafiktjänst, innebar 2020 en förlust på 52,6 miljarder euro för flygoperatörerna, 1,7 miljarder färre passagerare och 6,1 miljoner färre flygningar. 51 procent av de europeiska flygplansflottorna fick flygförbud.

Operatörer och flygbolag hade inte förberett sig för denna uppgång i trafiken och hade inte förutsett den starka efterfrågan sedan våren 2022.

De flesta flygtrafiktjänster lade skulden på regeringarna, som inte gjorde vad som krävdes för att hjälpa flygplatserna under covid-krisen och tvingade dem att säga upp personal under en period med begränsad trafik. De kunde inte heller rekrytera i stor skala i väntan på återhämtningen. I mars förra året uppskattade fackföreningarna vid Roissy-Charles de Gaulle att de hade förlorat 20 000 arbetstillfällen av totalt 94 000 före krisen. I Frankrike erbjuder sig Aéroports de Paris att anställa 4.000 nya medarbetare, medan Tyskland kommer att använda sig av utländsk arbetskraft för att förstärka sin personalstyrka på flygplatserna.

full aéroport
Credit Photo: Pixabay

Från resenärernas synvinkel

Situationen är irriterande för resenärerna, som är osäkra på om de kommer att kunna resa som de vill i sommar. Även om flygbolagen är skyldiga att hålla resenärerna informerade, eftersom de har rätt till ersättning vid inställda flyg, är rädslan för att inte kunna åka på semester mycket verklig. Särskilt som inställda flyg kan ske 2 eller 3 timmar före avgång. Dessa osäkerhetsfaktorer kommer inte att förbättras och en återgång till det normala kan förväntas 2023. Med tanke på hur många jobb som ska tillsättas på flygplatser och hos flygbolag kommer det att ta tid innan situationen stabiliseras, eftersom det tar tid att utbilda flygpersonal.

Dessutom kan denna redan kaotiska situation förvärras under de kommande veckorna genom uppmaningar till strejk från flygbolagen på grund av de spänningar som har byggts upp under de senaste två åren.

Enligt Eurocontrol är flygkapaciteten i Europa tillbaka på 85-86 procent av nivån före covid-19, och organisationen räknar med att nå 95 procent av 2019 års nivå under sommaren 2022.

Med tanke på personalbristen och den sociala oron vänder sig vissa resenärer till affärsflyget, där kunderna kan göra sina egna researrangemang.

Konsekvenserna av kaoset inom den kommersiella luftfarten för affärsflyget

Privata jetplan tar upp slacket. Privata flygbolag ser en ökning av bokningsförfrågningar från nya profiler. Mer än en tredjedel av förfrågningarna kommer från kunder som aldrig har flugit i privata jetplan tidigare. Om kunder hos kommersiella flygbolag befinner sig på flygplatsen utan något alternativ efter att deras flyg har ställts in, kan de välja att vända sig till affärsflyget eftersom de inte kan vända tillbaka. Detta ökar arbetsbelastningen för privata flygmäklare, som är skyldiga att hitta en lösning och erbjuda en flygning så snabbt som möjligt.

Inom affärsflyget ser vi en ökad efterfrågan från resenärerna trots det rådande ekonomiska klimatet och de hausse du prix des carburants. Genom att välja denna lösning strävar kunderna faktiskt efter en flexibilité på sina biljetter. Ett av de viktigaste kännetecknen för privatflyget är också den goda kvaliteten på servicen och hanteringen av nödsituationer, vilket är en trygghet för kunden. Dessutom slipper affärsflyget långa köer, eftersom passagerarna kan anlända till flygplatsen upp till 15 minuter före planerad avgångstid.

AEROAFFAIRES erbjuder dig enkelheten att boka ett privatplan på mindre än 2 timmar, tack vare sitt team av experter som finns till hands 24/7 för att ge råd och hjälpa dig med din bokning. För mer förväntan, boka din nästa resa nu. Vårt team står till din tjänst via telefon: +33 1 44 09 91 82 eller via e-post: charter@aeroaffaires.com. Du kan också göra din devis en ligne för att få en prisuppskattning för din privata flygning.