VÄNTA INTE MED ATT BOKA DINA FLYG FÖR SOMMAREN!

Sök efter flygplan, stad eller information…

Världens ledande företag i privatjetuthyrning

Kommer jetstalking snart att tillhöra det förflutna?

8500
tillgängliga apparater

35 000
försäkrade flygningar

100 000+
passagerare

4,9/5
kundnöjdhet

100%
Koldioxidkompensation

I flera år räckte det med ett Twitter-konto och en internetuppkoppling för att i realtid få reda på var privatplanet som tillhör en CAC 40-chef, en internationell stjärna eller en teknikmiljardär landade. Denna era håller på att gå mot sitt slut. I USA har Federal Aviation Administration (FAA) stärkt sina åtgärder för att skydda flygdata. Samtidigt stänger sociala nätverkssajter av konton som spårar privata flygningar.

Bakom denna utveckling ligger ett stort skifte: slutet på standardtillgängligheten av flygdata till förmån för större sekretess, vilket krävs av dem vars resor har blivit en strategisk, säkerhets- eller imagefråga.

eclipse 500 location jet privé

Spårbarhet har blivit viralt – och problematiskt

Allt började med ADS-B-signaler (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast), som sänds ut av alla flygplan och fångas upp i realtid av tusentals frivilliga mottagare. Dessa data samlas på öppna plattformar som FlightAware, RadarBox eller ADS-B Exchange, som dagligen konsulteras av entusiaster … och sedan av internetanvändare över hela världen.

Det var i detta sammanhang som namnet Jack Sweeney, en amerikansk student, dök upp. Vid bara 19 års ålder skapade han ett automatiserat skript som korsrefererar flygsignaler och FAA-register för att publiceraElon Musks, Taylor Swifts och många andras resor i direktsändning. Hans Twitter-konton (@ElonJet, @CelebJets…) fick miljontals visningar. Fenomenet blev viralt.

Fenomenet spred sig ända till Frankrike: Bernard Arnault blev måltavla för ett konto som listade alla hans resor. Kontot nådde en topp sommaren 2022, när kontroversen om privatjeters miljöpåverkan var som störst. Vid den tidpunkten hade det mer än 87 000 prenumeranter,

Mycket snabbt användes dessa publikationer för att peka finger mot frekvensen av privata flygningar, deras koldioxidavtryck eller deras destinationer, som ansågs vara ”nyckfulla”. Det som en gång var en fråga om teknisk öppenhet blev ett verktyg för offentlig övervakning. De berörda kändisarna är oroliga: förlust av konfidentialitet, överdriven exponering, till och med en känsla av osäkerhet.

Men bortom snacket börjar konsekvenserna bli konkreta. Intrång i privatlivet, riktade trakasserier, äventyrad personlig säkerhet, industrispionage, medietryck och skada på den offentliga bilden: i vilken utsträckning kan rätten till insyn rättfärdiga den nästan permanenta offentliga exponeringen av privatpersoner?

location jet privé, vue cockpit avec pilotes en uniforme.

Den amerikanska administrationen reagerar till förmån för sekretess

Inför de ökande spänningarna mellan rättsliga hot, politiska påtryckningar och den tekniska utvecklingen har FAA (Federal Aviation Administration) inlett ett arbete med att förändra systemet. Det handlar om en förändring av regelverket vars konsekvenser sträcker sig långt utanför USA:s gränser och som uppmanar oss att ompröva vårt förhållande till privat mobilitet.

I oktober 2022 meddelade Federal Aviation Administration (FAA) nya åtgärder som syftar till att stärka skyddet av flygplansägares personuppgifter. Dessa initiativ är en del av programmet Privacy ICAO Address (PIA), som gör det möjligt för flygplansägare att maskera sina identifieringsuppgifter i flygövervakningssystem.

Detta program ger operatörerna möjlighet att begränsa den offentliga spridningen av viss känslig information, t.ex. färdplaner och resvägar, och därigenom minska de risker som är förknippade med säkerhet och integritet. FAA understryker att dessa åtgärder syftar till att balansera den öppenhet som krävs för flygsäkerheten med skyddet av användarnas personuppgifter.

Läs den senaste informationen på FAA:s officiella webbplats

Fredagen den 28 mars 2025

WASHINGTON – I enlighet med FAA Reauthorization Act of 2024 (Public Law 118-63) har Federal Aviation Administration (FAA) implementerat Section 803 Data Privacy, som gör det möjligt för privata flygplansägare att begära att viss ägarinformation, som namn och adress, hålls privat och inte tillgänglig för allmänheten på FAA:s webbplatser.

Privata flygplansägare och operatörer kan nu elektroniskt begära att FAA undanhåller deras flygplansregistreringsinformation från allmän visning.

Från och med idag kan de skicka in en begäran via Civil Aviation Registry Electronic Services (CARES) om att denna information inte ska visas offentligt på alla FAA:s webbplatser.

FAA kommer att publicera en begäran om kommentarer i Federal Register för att få in synpunkter på denna åtgärd, inklusive huruvida borttagandet av informationen skulle påverka intressenternas förmåga att utföra nödvändiga funktioner, såsom underhåll, säkerhetskontroller och efterlevnad av regler. FAA utvärderar också om man ska gå över till att undanhålla personligt identifierbar information om ägare och operatörer av privata flygplan från det offentliga flygplansregistret och tillhandahålla ett sätt för ägare och operatörer att ladda ner sina data vid behov.

Spårningsplattformar: ett tveeggat svärd

Det finns för närvarande ett tiotal plattformar som kan spåra ett jetplans rörelser från punkt A till punkt B i realtid. I känsliga institutionella eller kommersiella sammanhang kan detta utgöra ett problem. Att spåra en VD:s destination kan ibland innebära att man måste gissa sig till en fusionsstrategi, förutse en förflyttning till en konfliktzon eller identifiera ett framtida partnerskap. I händerna på en konkurrent eller spekulant kan denna information snabbt bli kritisk.

LVMH:s VD Bernard Arnault har beslutat sig för att sälja sina flygplan så att han inte längre kan spåras. Han föredrar nu att hyra flygplan då och , en lösning som erbjuder större anonymitet.

Antoine Arnault, hans son, förklarar:

”Det är inte bra att våra konkurrenter kan se var vi befinner oss när som helst. Det kan ge idéer, men det kan också ge ledtrådar, ledtrådar. Allt handlar om affärssekretess

Ett nyktert sätt att erkänna en förändring: övergången till större sekretess. Bakom detta beslut ligger en verklighet som ofta missförstås av allmänheten: en privat affärsflygning är inte en prestigeoperation, det är först och främst ett logistiskt verktyg – med dess krav på säkerhet, sekretess och optimering av tiden till tjänst för individer med hektiska scheman.

location de jet privé : Homme en costume dans un avion

Hyra i stället för att äga: en växande trend

Företagsledare anpassar sina metoder. Att välja att hyra flygplan på begäran – antingen som certifierad offentlig passagerartransport (med AEROAFFAIRES) eller via privata operatörer – gör det inte bara möjligt att modulera flottans kapacitet och tillgänglighet, utan introducerar också ytterligare en nivå av diskretion: tillfälliga immatriculations, sekundära ombordstigningsplattformar, avsaknad av fasta uppgifter i offentliga register.

EnligtEBAA (European Business Aviation Association)uppgifter föredrar nu mer än 60% av de regelbundna användarna av privatjet att leasa framför att äga. Denna trend har förstärkts av ESG-frågor (miljö, sociala frågor och styrning), geopolitisk volatilitet och de ständigt ökande kraven på sekretess inom vissa sektorer (teknik, finans, energi, diplomati).

En miljödebatt i centrum för jetstalking

Affärsflyget ifrågasätts allt oftare när det gäller dess koldioxidavtryck, dess plats i energiomställningen och det ansvar som är förknippat med dess användning. Denna debatt är legitim. Men den kan inte begränsas enbart till offentlig geolokalisering av flygplan eller isolerad observation av vissa rutter eller individer. Frågan är bredare: det handlar om att utveckla praxis, söka tekniska och operativa lösningar för att minska miljöpåverkan, optimera flygningar, utveckla alternativa bränslen och införa kompensationsmekanismer. Sektorn är engagerad i denna omvandling, som bygger lika mycket på innovation som på anpassning av praxis.

forêt Congo

AEROAFFAIRES diskretion, säkerhet och lyhördhet

På AEROAFFAIRES har vi arbetat med ledande befattningshavare, investeringsfonder och regeringsdelegationer i över 30 år. Många av dem delar samma oro: att flyga, ja, men med diskretion. Våra team organiserar varje uppdrag på ett personligt sätt, med sekretess- och säkerhetsprotokoll som aldrig lämnas åt slumpen. Bakom kulisserna innebär detta :
– en dedikerad assistent, din enda kontaktpunkt
– optimerade färdplaner som validerats med de civila luftfartsmyndigheterna
– ett rigoröst urval av certifierade operatörer,
– och en ständig strävan efter att begränsa de spår som lämnas efter sig, samtidigt som de lagstadgade skyldigheterna uppfylls.

Att leasa ett flygplan är mer än bara en resa. Det är en strategisk lösning som är utformad för att anpassas till förändrade omständigheter, utan att kompromissa med säkerheten eller vårt miljöengagemang.
Alla våra flygningar kompenseras till 100 % via vår programme SkyCO2och varje uppdrag är kalibrerat för att optimera färdplanen, begränsa ompositionering och maximera effektiviteten.

Har du en fråga? Kontakta vårt team

Isabelle Clerc, nouvelle CEO AEROAFFAIRES

Isabelle CLERC

VD AEROAFFAIRES

François-Xavier CLERC, Fondateur AEROAFFAIRES

François-Xavier CLERC

Grundare AEROAFFAIRES

Våra flygexperter står till ditt förfogande för att hjälpa dig vid varje steg av din bokning.

/

Berör FAA:s tillkännagivande endast den amerikanska marknaden?

Ja, den åtgärd som Federal Aviation Administration (FAA) har meddelat gäller endast föratriculated aircraft i USA. Den gör det möjligt för privata flygplansägare att begära att deras personuppgifter (namn, adress, registreringsnummeratriculation) tas bort från FAA:s offentliga databaser.
Detta initiativ syftar till att stärka sekretessen för privata flygplansägare i USA. Det har dock ingen direkt effekt påatriculated aircraft i andra länder, till exempel Frankrike. Sekretessbestämmelserna varierar från jurisdiktion till jurisdiktion och de nationella luftfartsmyndigheterna fastställer sina egna sekretesspolicyer.
Det är viktigt att notera att även om denna åtgärd är specifik för USA, återspeglar den en växande global trend för att skydda flygplansägarnas integritet. Liknande diskussioner pågår i andra länder, bland annat i Europa, om skyddet av flygplansägares och flygoperatörers personuppgifter.

Vilka åtgärder kan vidtas för att begränsa denna spårning?

I USA erbjuder FAA program som LADD (Limiting Aircraft Data Displayed) och PIA (Privacy ICAO Address) för att begränsa visningen av flygdata. I Europa är alternativen mer begränsade, men privatjetuthyrning erbjuder ett diskret alternativ, eftersom passagerarinformation inte publiceras.

Hur garanterar AEROAFFAIRES sina kunders konfidentialitet?

Leasing gör det möjligt att använda flygplan utan att passagerarens personliga information kopplas till flygplanet. Detta minskar avsevärt risken för obehörig spårning och ger större flexibilitet för att möta de specifika behoven för varje uppdrag.

AEROAFFAIRES erbjuder en personligt anpassad tjänst med en dedikerad assistent per uppdrag, vilket garanterar total diskretion. Våra strikta protokoll säkerställer att kundinformationen förblir konfidentiell i varje steg av processen.