VÄNTA INTE MED ATT BOKA DINA FLYG FÖR VINTERSÄSONGEN!

Begäran om offert
Sök efter flygplan, stad eller information…

Världens ledande företag i privatjetuthyrning

Kändisars privata jetplan: missbruk?

20000
tillgängliga apparater

45 000
försäkrade flygningar

120 000+
passagerare

4,9/5
kundnöjdhet

100%
Koldioxidkompensation

På 2000-talet är den globala uppvärmningen inte längre ett problem. Självklart har flygtrafiken sin del av ansvaret. Men i en tid då människor uppmanas att dra åt svångremmen när det gäller energiförbrukning, särskilt genom att välja att resa med tåg i stället för med flyg. Superstjärnor som Kylie Jenner använder sina privata jetplan i överdrivet hög utsträckning, för mycket korta sträckor.

Utsläpp från privatjet i praktiken

Koldioxidutsläppen från privata jetplan står för 2% av de globala utsläppen. Under de senaste åren, i och med uppsvinget för affärsflyget, har deras koldioxidutsläpp ökat med 31 procent i Europa. Enligt European Federation for Transport and Environment är privata jetplan dessutom 50 gånger mer förorenande än tåg. Även om 2 % av utsläppen verkar låga jämfört med de största koldioxidutsläpparna, gör alla dessa analyser att vi på goda grunder ifrågasätter användningen av privatjet.

Kändisars användning av privatjet

Stjärnornas privata jetplan: vem använder dem mest?

Yard-gruppen rankade nyligen kändisarnas koldioxidavtryck. Högst upp på listan finns Taylor Swift, med 8 293,54 ton C02 för 170 flygningar. Listan innehåller också kända namn som Jay Z (6 981,3 ton för 136 flygningar), Steven Spielberg (4 465 ton för 61 flygningar) och Kim Kardashian (4 268,5 ton för 57 flygningar). Kim Kardashians familj, Kardashian-Jenner-klanen, skapar ständigt uppståndelse kring användningen av deras privatjet.

Vissa av dessa stjärnor har försvarat användningen av sin privatjet, till exempel Taylor Swift, och förklarat att hon lånar ut sin jet och att hon inte är den enda användaren. Ett argument som inte gör mycket för att lugna ilskan hos dem som drar åt svångremmen i sin dagliga energiförbrukning.

En kändis vardag som inte liknar någon annan

Men även om vi förstår att stjärnor har ett hektiskt och begränsande vardagsliv och att privatjet är en av de bästa lösningarna för dem. Men det är missbruket av privata jetflygplan som orsakar uppståndelse. Nyligen var det Kylie Jenner, en av systrarna i Kardashian-Jenner-klanen, som skapade uppståndelse. Hon använde en av dessa privatjetar för att göra en resa som bara tog 15 minuter. Denna resa kunde ha gjorts på 50 minuter med bil. Men även andra stjärnor använder sina privata jetplan på detta sätt. Sångaren Drake och boxaren Floyd Mayweather ägnar sig också åt denna praxis.

Den verkliga användningen av privata jetflygplan

Även om man tror att privatjet används av de största stjärnorna, som sångare och fotbollsspelare, är verkligheten en helt annan. Faktum är att de flesta affärsflygkunder är företagsledare, politiker eller vanliga människor 99% av tiden. Men det finns väldigt få stora kändisar – de utgör mindre än 1 % av kundbasen. Denna 1 % av användarna får 99 % av uppmärksamheten i media.

För att förstå varför vi måste inkludera skälen till att använda en privatjet i vår analys måstevi först förstå att användning av en privatjet är en garanti för säkerhet och sekretess.

För politiker är det till exempel lättare att garantera deras säkerhet ombord på en privatjet än på ett passagerarflygplan. För det andra flexibilitet. Det finns 9 000 flygplatser och heliports i världen. Dessutom är väntetiden vid en FBO 20 minuter, jämfört med 3 timmar på en traditionell flygplats. Detta är en verklig tidsbesparing, särskilt för affärsmän och kvinnor / politiker som måste hantera brådskande frågor.

I den slutliga analysen bör privatflyget inte förbjudas. Det används för medicinsk evakuering, för att underteckna strategiska kontrakt eller i händelse av ett fabrikshaveri.

Vi kan också tillägga att affärsflyget i allmänhet inte bara omfattar denna typ av kundkrets. Det finns naturligtvis de aktörer som vi nämnde tidigare. Men det finns också flygfrakt- eller lastplan, medicinska flygningar och flygningar för grupper av människor. Vissa av dessa resor är avgörande för att ett land ska fungera geopolitiskt, ekonomiskt och hälsomässigt.

Morgondagens luftfart

Designed by Liravega / Freepik

Det är uppenbart att de som är involverade i luftfarten måste ta sin del av ansvaret för klimatförändringarna. Därför är framväxten av ny teknik och nya lösningar en värdefull nyckel till sektorns hållbarhet.

En av de lösningar som har föreslagits är koldioxidkompensation med Sky Co2-programmet. Detta program ger kunderna möjlighet att betala kompensation för vad de förbrukar under flygningen. Vissa flygbolag inkluderar redan detta i sina biljetter.

Dessutom har vissa framsteg redan gjorts. Från 1990 till 2020 har vi 54,3% mindre CO2 per passagerarkilometer. Alice första elektriska privatjet har lanserats.Ecopiloting är en ny teknik som sparar bränsle genom att anpassa flygplanets hantering till dess miljö. Slutligen minskas vikten på privata jetplan. Framför allt har antalet säten minskats med 20%, vilket innebär att mindre energi används.

Men lösningarna stannar inte där. Den som kommer att vara viktigast under de kommande åren är vetenskapen. De tekniska framstegen är verkligen betydande och utvecklas mer och mer. Detta är fallet med privata jetplan som drivs med biobränsle, vätgas och hybrid, som snart kommer att dyka upp, liksom vingar som har ändrats för att förbättra lyftkraften.

Människan gör med andra ord ständiga framsteg. Vi försöker göra allt vi kan för att hitta lösningar på de problem som omger oss och ibland de som vi själva skapar.

AEROAFFAIRES erbjuder vi dig den bästa privata flygupplevelsen och vi låter dig kompensera för ditt koldioxidavtryck med vårt SkyCo2-program. För alla dina charterkrav för affärsjet, kontakta oss på + 33 1 44 09 91 82, via e-post: charter @aeroaffaires.com eller fyll i vårt online offertformulär. Vi kommer tillbaka till dig så snart som möjligt.

Vanliga frågor om privatjet och ekologi

Hur kompenserar privatjetflyg för sina koldioxidutsläpp?

Många privata flygbolag, till exempel AEROAFFAIRES, erbjuder nu program för koldioxidkompensation, till exempel Sky CO2.

Dessa initiativ gör det möjligt för passagerare att beräkna de utsläpp som genereras av deras flygning och finansiera miljöprojekt (skogsplantering, förnybar energi etc.) för att neutralisera dem. Även om detta inte eliminerar direkta föroreningar bidrar det till att delvis balansera den ekologiska påverkan.

Vissa kritiker anser dock att denna lösning inte bör användas som en ”licens att förorena” utan konkreta insatser för att minska utsläppen vid källan.

Varför använder kändisar privatjet så mycket för korta resor?

Förutom enkel komfort handlar det bland annat om säkerhet, överbelastade scheman och sekretess. En stjärna som Taylor Swift kan till exempel behöva göra en rad konserter utan att riskera förseningar i trafikflyget eller okontrollerbara folkmassor på flygplatserna.

Mycket korta resor (som Kylie Jenners 15 minuter) väcker dock frågor om det verkliga behovet, särskilt som det finns alternativ som helikoptrar eller pansarfordon för lokala resor.

Är privata jetplan verkligen mer förorenande än passagerarflygplan?

Ja, med råge. Enligt Europeiska miljöbyrån släpper ett privatjet ut i genomsnitt 10 till 20 gånger mer CO2 per passagerare än ett kommersiellt flyg.

Detta beror på den låga beläggningsgraden (ofta 2 till 5 passagerare jämfört med flera hundra på ett passagerarplan) och den höga bränsleförbrukningen på grund av prestanda (hastighet, höjd).

Till exempel kan en flygning Paris-Nice i en privatjet släppa ut lika mycket som ett års uppvärmning för ett genomsnittligt hushåll.

Finns det miljövänliga alternativ till traditionella privatjetflygplan?

Lösningar börjar dyka upp, men de är fortfarande marginella:

  • El- eller hybridjetplan: Som Alice, det första 100% eldrivna jetplanet, men med begränsad räckvidd (ca 1.000 km).
  • Biobränslen: Vissa företag testar dem, men produktionen av dem är fortfarande kostsam och kontroversiell (användning av jordbruksmark).
  • Ecopiloting: Optimering av flygvägar och bränsleförbrukning.

För närvarande är tåg (särskilt högklassiga linjer som Orient Express) fortfarande det renaste alternativet för resor över land, men de är inte lämpliga för interkontinentala resor eller akutresor.

Är privatjet nödvändigt för vissa yrken?

Ja, i vissa fall:

  • Medicinska nödsituationer: transport av organ eller kritiska patienter till specialistsjukhus.
  • Diplomatiska eller humanitära kriser: Snabb förflyttning av chefer eller team till avlägsna områden.
  • Industri: brådskande underhåll av industrianläggningar (t.ex. ett haveri i en offshore-fabrik).

Dessa ”nödvändiga” användningsområden utgör dock en minoritet av alla flygningar. Gränsen mellan nödvändighet och lyx är ofta suddig.

Varför fokuserar medierna på kändisar och inte på andra användare?

Kändisar drar till sig uppmärksamhet eftersom deras livsstil följs noga, och deras resor (som ibland är pråliga) symboliserar ojämlikheter inför klimatkrisen.

En anonym VD som släpper ut lika mycket som en kändis kommer inte att få några rubriker, eftersom hans påverkan är mindre ”synlig”.

Kan vi reglera användningen av privata jetplan utan att skada ekonomin?

Ett antal olika vägar undersöks:

  • Förbud mot korta flygningar: Som i Frankrike för kommersiella rutter (t.ex. Paris-Bordeaux) om det finns ett tågalternativ.
  • Höjda koldioxidskatter: Låt människor betala den verkliga ekologiska kostnaden, som EU föreslår med sitt system för handel med utsläppsrätter.
  • Utsläppskvoter: Inför en årlig gräns för flygbolagen, med böter om de överskrider den.

Branschen påpekar dock att detta skulle straffa små och medelstora företag som är beroende av affärsflyget för sin verksamhet.

Kommer privatjets att försvinna till följd av klimatkrisen?

Inte på kort sikt, men samhälleliga påtryckningar och tekniska innovationer kan :

  • Minska antalet privata jetplan genom att dela dem mellan olika användare (t.ex. plattformar för samplanering);
  • Ersätta flygplansflottorna med mindre förorenande flygplan (vätgas, el);
  • Reservera dem för ”kritiska” användningsområden.

Morgondagens stora lyx kanske inte längre är att flyga i ett jetplan, utan att kunna skryta med ett koldioxidavtryck på noll.