På 2000-talet är den globala uppvärmningen inte längre ett problem. Självklart har flygtrafiken sin del av ansvaret. Men i en tid då människor uppmanas att dra åt svångremmen när det gäller energiförbrukning, särskilt genom att välja att resa med tåg i stället för med flyg. Superstjärnor som Kylie Jenner använder sina privata jetplan i överdrivet hög utsträckning, för mycket korta sträckor.
Utsläpp från privatjet i praktiken
Koldioxidutsläppen från privata jetplan står för 2% av de globala utsläppen. Under de senaste åren, i och med uppsvinget för affärsflyget, har deras C02-utsläpp ökat med 31% i Europa. Enligt European Federation for Transport and Environment är privata jetplan dessutom 50 gånger mer förorenande än tåg. Även om 2 % av utsläppen verkar låga jämfört med de största koldioxidutsläpparna gör alla dessa analyser att vi på goda grunder ifrågasätter användningen av jet privé.
Kändisars användning av privatjet
Stjärnornas privata jetplan: vem använder dem mest?
Yard-gruppen rankade nyligen kändisarnas koldioxidavtryck. Högst upp på listan finns Taylor Swift, med 8 293,54 ton C02 för 170 flygningar. Listan innehåller också kända namn som Jay Z (6 981,3 ton för 136 flygningar), Steven Spielberg (4 465 ton för 61 flygningar) och Kim Kardashian (4 268,5 ton för 57 flygningar). Kim Kardashians familj, Kardashian-Jenner-klanen, skapar ständigt uppståndelse kring användningen av deras privatjet.
Vissa av dessa stjärnor har försvarat användningen av sin privatjet, till exempel Taylor Swift, och förklarat att hon lånar ut sin jet och att hon inte är den enda användaren. Ett argument som inte gör mycket för att lugna ilskan hos dem som drar åt svångremmen i sin dagliga energiförbrukning.
En kändis vardag som ingen annan
Men även om vi förstår att stjärnor har ett hektiskt och begränsande vardagsliv och att privatjet är en av de bästa lösningarna för dem. Men det är missbruket av privata jetflygplan som orsakar sådan uppståndelse. Nyligen var det Kylie Jenner, en av systrarna i Kardashian-Jenner-klanen, som skapade uppståndelse. Hon använde en av dessa privatjetar för att göra en resa som bara tog 15 minuter. Denna resa kunde ha gjorts på 50 minuter med bil. Men även andra stjärnor använder sina privata jetplan på detta sätt. Sångaren Drake och boxaren Floyd Mayweather ägnar sig också åt denna praxis.
Den verkliga användningen av privata jetplan
Även om du kanske tror att privatjet används av de största stjärnorna som sångare och fotbollsspelare, är verkligheten en helt annan. Faktum är att de flesta av l’aviation d’affaire:s kunder är företagsledare, politiker eller vanliga människor 99 % av tiden. Men det finns väldigt få stora kändisar – de utgör mindre än 1% av kundbasen. Denna 1% av användarna fångar 99% av mediernas uppmärksamhet.
För att förstå varför vi måste inkludera les raisons de l’utilisation d’un jet privé, i i vår analys måstevi först förstå att användandet av en privatjet är en garanti för sécurité et de confidentialité.
För politiker är det t.ex. lättare att garantera deras säkerhet ombord på en privatjet än på ett passagerarflygplan. För det andra flexibilitet. Det finns 9 000 flygplatser och heliports i världen. Dessutom är väntetiden på FBO 20 minuter, jämfört med 3 timmar på konventionella flygplatser. Detta är en verklig tidsbesparing, särskilt för affärsmän och -kvinnor/politiker som måste hantera brådskande ärenden.
I den slutliga analysen bör privatflyget inte förbjudas. Det används för medicinsk evakuering, för att underteckna strategiska kontrakt eller i händelse av ett fabrikshaveri.
Vi kan också tillägga att affärsflyget i allmänhet inte bara omfattar denna typ av kundkrets. Det finns naturligtvis de aktörer som vi nämnde tidigare. Men det finns också fret aérien eller lastflygplan, vols médicaux och gruppflygningar. Vissa av dessa resor är avgörande för att ett land ska fungera geopolitiskt, ekonomiskt och hälsomässigt.
Morgondagens luftfart

Det är uppenbart att de som är involverade i luftfarten måste ta sin del av ansvaret för klimatförändringarna. Därför är framväxten av ny teknik och nya lösningar en värdefull nyckel till sektorns hållbarhet.
En sådan lösning är la compensation des émissions carbone med sitt Sky Co2-program. Detta program ger kunderna möjlighet att betala kompensation för vad de konsumerar under flygningen. Vissa flygbolag inkluderar redan detta i sina biljetter.
Dessutom har vissa framsteg redan gjorts. Mellan 1990 och 2020 kommer vi att ha minskat koldioxidutsläppen med 54,3 procent per passagerarkilometer. Den första jet privé électrique Alice har lanserats.Ecopiloting är en ny teknik som sparar bränsle genom att anpassa flygplanets körbeteende till dess omgivning. Slutligen minskas vikten på privatjetflygplan. Framför allt har antalet säten minskats med 20%, vilket innebär att mindre energi används.
Men lösningarna stannar inte där. Den som kommer att vara viktigast under de kommande åren är vetenskapen. les avancées technologiques är verkligen viktigt och utvecklas mer och mer. Det gäller bio carburant, l’hydrogène och jets privés hybrides, som snart kommer att dyka upp, eller till och med vingar som har ändrats för att förbättra lyftkraften.
Människan gör med andra ord ständiga framsteg. Vi försöker göra allt vi kan för att hitta lösningar på de problem som omger oss och ibland de som vi själva skapar.
På AEROAFFAIRE erbjuder vi dig den bästa upplevelsen inom privatflyg och vi låter dig compenser votre empreinte carbone med vårt SkyCo2 program. Om du vill chartra en business jet, vänligen kontakta oss på + 33 1 44 09 91 82, via e-post: charter@aeroaffaires.com eller fyll i vårt formulär devis en ligne. Vi kommer att svara så snabbt som möjligt.