Intervju med en privatjetvärdinna(Ouarda M.)
- Hur länge har du varit flygvärdinna?
Jag började min karriär 1996 för att vara exakt, så det har gått ungefär 22 år.
- Vad innebär ditt jobb?
Vi välkomnar helt enkelt våra passagerare ombord på flygplanet och ser till att de är trygga och att flygningen går smidigt, vi ser till deras komfort och säkerhet.
- Har du alltid velat ha det här jobbet eller, om inte, hur kom det sig att du blev flygvärdinna?
Ja, lyssna, ända sedan jag var mycket ung har jag velat bli flygvärdinna. Det gjorde jag verkligen. I skolan, när vi fick ett litet blad där vi frågade vad vi ville bli när vi blev stora, svarade jag alltid flygvärdinna; när jag var mycket liten brukade jag peka på flygplan och säga till mina föräldrar att jag älskade att flyga. Och när jag tog planet tittade jag på allt som hände runt omkring mig och jag kunde inte sova eftersom jag var så fascinerad. Jag kan inte förklara det, men jag har alltid vetat att jag ville ha det här jobbet och arbeta i ett flygplan.
- Vilken typ av utbildning fick du?
När jag slutade skolan skrev mina föräldrar in mig på en turistskola i Paris. Sedan åkte jag till London i två år för att förbättra min engelska. Detta för att maximera mina chanser att bli rekryterad; jag siktade på Air France vid den tiden. Men rekryteringen var fryst på Air France i fem år och till slut blev jag rekryterad av ett utländskt kommersiellt flygbolag och fick intensivutbildning för kommersiella flygplan. Jag var baserad i Paris i sex månader innan jag började på VIP-avdelningen. NetJets rekryterade mig sedan och lät mig genomgå ett grundligt och omfattande utbildningsprogram, vilket verkligen fick fart på min karriär. Jag har omfattande internationell erfarenhet av VVIPS-flygningar på olika typer av privatjet. Jag arbetar nu som frilans och jag skulle skriva kontrakt med en VIP baserad i Afrika, men tyvärr var det under starten av covid, så det hände inte. Just nu letar jag efter ett jobb och det kan finnas en öppning som kommer upp; Jag hoppas att det kommer att hända eftersom alla mina erfarenheter har stärkt min förmåga att anpassa mig.
- Är det möjligt att arbeta direkt som flygvärdinna inom den privata sektorn, eller måste man börja med att arbeta för kommersiella flygbolag?
Inom privatflyget behöver man ha minst tre års erfarenhet av business class. Efter det är det verkligen över tid som man lär sig sitt jobb när man arbetar i den privata sektorn. Det är verkligen en kontinuerlig inlärningsprocess, men det är en tillgång.
- Går du fortfarande på kurser?
Jag skulle vilja säga ja. Det finns uppdateringsutbildningar där vi alltid uppgraderar och förbättrar tjänsten. Vi måste också hålla oss uppdaterade med säkerhetsutrustning.
Affärsflyg
- Hur förändras yrket?
Det sker förändringar baserat på antal års erfarenhet. I privatjet är vi oftast två personer och vi kan avancera till chefsflygvärdinna och sedan till chefsstewardess. Många av mina kollegor har också gått vidare till att bli instruktörer.
- Vilka är de största skillnaderna mellan kommersiell och privat luftfart?
Att arbeta som VIP-flygvärdinna är mycket roligare, ärligt talat, eftersom du har en hel del logistisk hantering av flygplanet. En annan mycket viktig punkt är att kontakten mellan en VIP-flygvärdinna och hennes passagerare är mer personlig eftersom hon med tiden lär känna dem, vilket gör att hon kan ge dem en service som överträffar deras förväntningar. För mig är det viktigt att ha ett öga för detaljer för att kunna garantera utmärkt service. Jag gillar verkligen privatflyg, det är en annan värld. Men man måste vara mycket organiserad och det finns inget utrymme för misstag. Mina arbetsuppgifter är också mycket föränderliga jämfört med en kommersiell flygvärdinna och det är mycket ovanligt att vi vet våra destinationer i förväg.
- Vad gillar du mest respektive minst med ditt jobb?
Jag gillar utmaningen och för mig är varje flygning en utmaning. Det är ett väldigt ovanligt jobb och jag försöker alltid se till att mina flygningar blir en succé. Jag lovar dig att jag är extremt uppriktig när jag säger att jag älskar allt med mitt jobb. Ibland är arbetstiderna tuffa, men när man älskar sitt jobb accepterar man flexibiliteten och vänjer sig vid den.
- Kan du berätta för oss om en typisk dag?
Det finns inget sådant inom privatflyget. Jag kan berätta hur snabbt saker och ting händer. Dagen före mina flygningar förbereder jag mina cateringbeställningar enligt mina passagerares profil, jag ser till att linnet är rent (jag är lite noggrann). Ett öga för detaljer är oerhört viktigt, det är det som gör skillnaden mellan bra service och utmärkt service. Om det behövs går vi till snabbköpet för att köpa det sista som saknas, antibakteriell gel eller en citron till exempel.
- Vilka färdigheter tror du krävs för att bli en bra flygvärdinna (VIP)?
Jag har en hel del att berätta. Så enligt min mening måste en flygvärdinna, om hon vill utmärka sig inom affärsflyget, framför allt vara osjälvisk och diskret och i allmänhet gilla människor. Jag skulle också säga att det är viktigt att vara en god lyssnare och att kunna laga mat. Det mesta av maten vi serverar ombord är gourmetmat, och enligt min erfarenhet måste man veta vad man serverar, och gastronomisk vokabulär är ett plus. Jag skulle också vilja säga att du måste kunna tänka framåt, vara mycket självständig och ha ett öga för detaljer. Och slutligen, om det är till någon hjälp för andra värdinnor, har jag ytterligare några punkter: vara punktlig, dynamisk, alert, alltid positiv och välkomnande med oklanderlig presentation, och ha kunskap om fina produkter (vin, gastronomi, kosmetika, inredning av högsta klass). Kort sagt, vi måste hitta en bra balans mellan handling och diskretion, och kunna utföra ett antal funktioner. Vi måste vara lyhörda för att kunna svara på eventuella speciella önskemål från passagerarna.
Personliga frågor
- Tycker du att det är svårt att förena ditt yrkesliv med ditt privatliv?
Ärligt talat, inte alls. Det är verkligen min personliga åsikt, men jag tror att det hjälper mig att återuppliva min relation med min partner. Det är sant att det inte är så vanligt, men vi är alltid glada att träffas igen och varje gång vi kommer tillbaka från en flygning har vi massor av saker att prata om.
- Vilken flygning imponerade mest på dig?
Den med en kung. Av sekretesskäl kan jag inte säga mer än så, men jag slogs av hans ödmjukhet, hans mänskliga sida och hans tillmötesgående.
- Vilka förändringar skulle du vilja se inom privatflyget?
Jag skulle vilja se en del förändringar, särskilt under de senaste 4-5 åren. Arbetsgivarna borde fästa större vikt vid vårt arbete eftersom det verkligen bidrar till att en flygning blir lyckad. De tjänster som värdinnan erbjuder, inte bara under flygningen utan även före och efter, är mycket viktiga. Värdinnor hjälper till att bygga upp kundlojalitet genom att representera företaget, särskilt eftersom mun-till-mun-metoden är mycket viktig i denna sektor.
- Har du något budskap att förmedla eller något råd att ge till framtida flygvärdinnor?
Det enda råd jag kan ge är helt enkelt att vara passionerad för det du gör och att pressa dig själv till det yttersta om du vill stanna kvar i detta mycket ovanliga men magiska yrke.