
Är affärsflyget förenligt med den ekologiska omställningen?
Bevisen är tydliga: i morgon kommer vi inte längre att resa som vi gör i dag. På grund av den ekologiska omställningen håller konsumtionsmönstren för affärsflyget på att förändras och nya ambitioner växer fram. Teknologiska försök görs för att utveckla jetplan som inte bara är effektivare utan också mer hållbara och mycket mindre förorenande. Vi bevittnar en avkolning av luftrummet, en kollektiv utmaning för flygbolag som blir alltmer bränsleeffektiva.
I den här artikeln tar AEROAFFAIRES en titt på bränsleförbrukningen för en privatjet, de framsteg som gjorts när det gäller hållbarhet och de konkreta lösningar som formar framtidens flygtransporter.
Privatjet: klimatvän eller -fiende?
Det säger sig självt att miljömedvetenheten verkligen har ökat under de senaste åren. Mer än någonsin ifrågasätts, omprövas och optimeras transportsätt för att minska det beryktade ”koldioxidavtrycket”.
Affärsflyget är inget undantag från regeln och många är skeptiska till sambandet mellan denna disciplin och ekologi.
Detta är knappast förvånande när man bryter ner priset på en flygbiljett, och bränslekostnaderna står för en fjärdedel av det. Enligt FN:s klimatexpertgrupp kommer 5 procent av koldioxidutsläppen från flygtrafiken, och affärsflyget står för 8 procent av denna trafik.
Aktörerna inom flygsektorn måste därför fördubbla sina ansträngningar för att innovera, mobilisera och återuppfinna ett miljöansvarigt transportsätt.
Hur mycket bränsle förbrukar ett flygplan egentligen?
Det är svårt att ge ett enda svar på frågan ”hur mycket bränsle förbrukar ett flygplan”, eftersom bränsleförbrukningen beror på många parametrar. Varje flygplansmodell presterar olika beroende på dess konstruktion, uppdrag och flygförhållanden.
De viktigaste faktorerna som påverkar ett flygplans bränsleförbrukning är
- Flygplanstypen (kort-, medel- eller långdistansflyg) ;
- Den tjänst som tillhandahålls (antal passagerare som transporteras eller last i ton gods);
- Flygsträckan (ju kortare flygning, desto mer bränsleintensiv är startfasen);
- Marschfart och flyghöjd;
- Väderförhållanden och flygtrafikförhållanden (väntan på marken eller under flygning);
- Startvikt, som inkluderar passagerare, bagage, frakt och bränsle.
Låt oss ta ett exempel med ett långdistansflygplan som Airbus A350. På en 800 kilometer lång flygning med en startvikt på cirka 245 ton förbrukar detta flygplan cirka 48 ton bränsle, eller nästan 60.000 liter paraffin.
Det motsvarar en genomsnittlig förbrukning på 75 liter per tillryggalagd kilometer, fördelat på flera hundra passagerare.
Betydande framsteg mot ett mer hållbart flyg
1. Ökade energibesparingar
Sedan flera år tillbaka har flygplanstillverkarna arbetat för att minska de koldioxidutsläpp som flygtrafiken orsakar. Företag som AirBus och Boeing investerar med rätta i mer bränsleeffektiva modeller som Airbus 220 och Boeing 787.
Under 2010 lanserade Airbus till och med en serie ”Neo”-flygplan, som står för ”new engine option”, som är utformade för att minska detta problem. Det innebär att flygplanen har fått en ny design med smalare skevroder i vingspetsarna och att man har valt lättviktsmaterial som kolfiberkomposit, titan och aluminium.
Vissa flygbolag övergår till turbopropflygplan, som förbrukar mindre bränsle. Privatjets förbrukar i genomsnitt bara 3,5 liter bränsle per 10 kilometer och passagerare. Det ”ekologiska toppsegmentet” gör därför sitt intåg på affärsflygmarknaden, med flygplan som är prestigefyllda men som släpper ut lite föroreningar.
2. Grönt bränsle för flygtransporter
Marknadsföringen av en ny typ av flygbränsle är en annan viktig utveckling. De första partierna av certifierade biobränslen, som tillverkas av avfall från skogs- och jordbruk, vegetabiliska oljor och rödbetor, kommer nu ut på marknaden.
Detta alternativ har redan visat sitt värde inom fordonssektorn, men det har också stor potential för flygplan. Dessa biobränslen beräknas kunna minska koldioxidutsläppen med upp till 80 procent, eftersom de kan absorberas av växter.
Som en del av Lab’line-programmet har AirFrance lanserat flera flygningar Toulouse-Paris med biobränsledrivna flygplan. Ett antal organisationer, till exempel GAMA (General Aviation Manufacturers Association), har också gått samman för att utveckla ett hållbart bränsle som är mer miljövänligt.
Några exempel på aktörer i denna koalition: Air BP, Aviator, Bombardier, Dassault Aviation, Embraer, Gulfstream, Textron Aviation and World Fuel Services, Avfuel, Diamond Aircraft
Om du är intresserad av dessa flygplanstillverkare, läs vår artikel om tillverkare av privata jetflygplan.
3. Utmaningen med ett högpresterande flygplan med nollutsläpp
2015 lanserade Eviation sin ”Alice”, en 9-sitsig jet med 2 besättningsmedlemmar som lovar en räckvidd på 1.000 km utan minsta utsläpp av föroreningar.
Det eldrivna flygplanet kan dessutom flyga i en marschfart på 520 km/h och laddningstiden är hälften av den tid det används. Flygplanet drivs av tre propellrar på 260 kW och verkar vara ett av de första 100-procentigt eldrivna flygplanen.
Så man kan ju fråga sig om den här tekniken också skulle kunna användas på större flygplan. Svaret är ja: det är nästa stora steg för flygplanstillverkarna..
Elektriska privatjetplan: en framtida lösning för ett mer hållbart flyg?
Affärsflyget står inför växande miljöutmaningar och utforskar nya sätt att minska sitt koldioxidavtryck. Bland dessa är eldrivna flygplan och privatjetflygplan ett lovande alternativ. Dessa flygplan är tysta, innovativa och föroreningsfria under flygning och kan mycket väl utgöra framtiden för ett mer miljövänligt flyg.
Dessa elflygplan, som fortfarande befinner sig i utvecklingsfasen, bör gradvis komma ut på marknaden under nästa årtionde. De skulle kunna förändra standarden för privata flygtransporter på ett genomgripande sätt och förena komfort, effektivitet och hållbarhet.
Läs vår artikel om elektriska privatjetflygplan och miljöansvarigt flyg för att få veta mer om de modeller som för närvarande är under utveckling, de tekniska framstegen och de utmaningar som väntar.
aEROAFFAIRES: ett konkret miljöengagemang
Eftersom ekologi inte är en begränsning utan ett ansvar, är AEROAFFAIRES också engagerad i en mer respektfull inställning till vår planet.
Tack vare vårt SkyCO2-program kompenseras 100% av koldioxidutsläppen som produceras av varje privatflyg genom att stödja bevarandet av Perus primära skogar. Med AEROAFFAIRES kan du boka en flygning till de bästa priserna, i fullständig säkerhet och med mycket liten påverkan på miljön.
För att chartra din privata jet, kontakta oss 24/7 på +33 (0) 1 44 09 91 82.