Bevisen är tydliga: i morgon kommer vi inte längre att resa som vi gör i dag. Drivet av en ekologisk omställning förändras konsumtionsmönstren för affärsflyget och nya ambitioner växer fram. Teknologiska försök görs för att utveckla jetplan som inte bara är effektivare, utan också mer hållbara och mycket mindre förorenande. Vi bevittnar en avkolning av luftrummet, en kollektiv utmaning för flygbolag som blir alltmer bränsleeffektiva.
Privatjet: klimatets allierade eller fiender?
Det säger sig självt att miljömedvetenheten verkligen har ökat under de senaste åren. Mer än någonsin ifrågasätts, omprövas och optimeras transportsätt för att minska det beryktade ”koldioxidavtrycket”. Affärsflyget är inget undantag från regeln och många är skeptiska till sambandet mellan denna disciplin och ekologi.
Detta är knappast förvånande när man bryter ner priset på en flygbiljett, och bränslekostnaderna står för en fjärdedel av det. Enligt FN:s klimatexpertgrupp kommer 5 procent av koldioxidutsläppen från flygtrafiken, och affärsflyget står för 8 procent av denna trafik. Aktörerna inom flygsektorn måste därför fördubbla sina ansträngningar för att förnya, mobilisera och återuppfinna ett miljöansvarigt transportsätt.
Hur mycket förbrukar ett flygplan i praktiken?
Det är svårt att svara direkt på den frågan, eftersom bränsleförbrukningen är specifik för varje flygplansmodell och beror på många faktorer. Vi kan dock nämna följande parametrar som påverkar: den tjänst som tillhandahålls (antal passagerare eller ton gods), den sträcka som ska tillryggaläggas och flygplanets marschfart.
Som exempel kan vi ta ett långdistansflygplan som Airbus A350 med en sträcka på 800 km och en startvikt på 245 ton. För denna flygning förbrukar denna modell 48 ton bränsle, vilket motsvarar 60.000 liter bensin.
Betydande framsteg
Ökade energibesparingar
Sedan flera år tillbaka arbetar flygplanstillverkarna med att minska de C02-utsläpp som flygtrafiken ger upphov till. Företag som AirBus och Boeing investerar med rätta i mer bränsleeffektiva modeller som Airbus 220 och Boeing 787. Under 2010 lanserade Airbus till och med en serie ”Neo”-flygplan, som står för ”new engine option”, som är utformade för att minska detta problem. Detta innebär att flygplanet omdesignas med smalare skevroder i vingspetsen och att man väljer lättviktsmaterial som kolfiberkomposit, titan och aluminium.
Vissa flygbolag övergår till turbopropflygplan, som förbrukar mindre bränsle. Privatjets förbrukar i genomsnitt bara 3,5 liter bränsle per 10 kilometer och passagerare. På så sätt gör det ”ekologiska toppskiktet” avtryck på affärsflygmarknaden med prestigefyllda flygplan som samtidigt släpper ut lite föroreningar.
Grönt bränsle för flygtransporter
Marknadsföringen av en ny typ av flygbränsle är en annan viktig utveckling. De första partierna av certifierade biobränslen, tillverkade av avfall från skogs- och jordbruk, vegetabiliska oljor och rödbetor, kommer nu ut på marknaden. Detta alternativ har redan visat sitt värde inom fordonssektorn, men det har också stor potential för flygplan. Dessa biobränslen beräknas kunna minska koldioxidutsläppen med upp till 80 procent, eftersom de kan absorberas av växter. Som en del av Lab’line-programmet har AirFrance lanserat flera flygningar Toulouse-Paris med biobränsledrivna flygplan. Ett antal organisationer, till exempel GAMA (General Aviation Manufacturers Association), har också gått samman för att utveckla ett hållbart bränsle som är mer miljövänligt.
Några exempel på aktörer i denna koalition: Air BP, Aviator, Bombardier, Dassault Aviation, Embraer, Gulfstream, Textron Aviation and World Fuel Services, Avfuel, Diamond Aircraft
Om du är intresserad av dessa flygplanstillverkare, läs vår artikel constructeurs de jet privés.
Utmaningen med ett högpresterande flygplan med nollutsläpp
2015 lanserade Eviation sin ”Alice”, en 9-sitsig jet med 2 besättningsmedlemmar som lovar en räckvidd på 1.000 km utan minsta utsläpp av föroreningar. Det eldrivna flygplanet kan dessutom flyga i en marschfart på 520 km/h och laddningstiden är hälften av den tid det används. Flygplanet drivs av tre propellrar på 260 kW och verkar vara ett av de första 100-procentiga elflygplanen som är praktiskt genomförbara.
Så man kan ju fråga sig om den här tekniken också skulle kunna användas på större flygplan. Svaret är ja: det är nästa stora steg för flygplanstillverkarna..
Den elektriska kategorin: en lösning för den närmaste framtiden?
Om du vill veta mer om morgondagens miljöansvariga flyglösningar kan du läsa vår artikel avions et jets privés électriques.
Eftersomekologi inte är en begränsning utan ett ansvar har AEROAFFAIRES också åtagit sig att ha en mer respektfull inställning till vår planet. Tack vare vårt SkyCO2-program kompenseras 100% av koldioxidutsläppen som produceras av varje privatflyg genom att stödja bevarandet av Perus primära skogar. Med AEROAFFAIRES kan du boka en flygning till de bästa priserna, i fullständig säkerhet och med minsta möjliga miljöpåverkan.
För att chartra din privata jet, kontakta oss 24/7 på +33 (0) 1 44 09 91 82.