VÄNTA INTE MED ATT BOKA DINA FLYG FÖR VINTERSÄSONGEN!

Begäran om offert
Sök efter flygplan, stad eller information…

Världens ledande företag i privatjetuthyrning

Hur man köper en privat jet Komplett guide och ledande modeller

20000
tillgängliga apparater

45 000
försäkrade flygningar

120 000+
passagerare

4,9/5
kundnöjdhet

100%
Koldioxidkompensation

Har du bestämt dig för en modell av privatjet till salu och vill köpa den? Vill du köpa en privat jet men vet inte vilken du ska välja? Är du nyfiken på de formaliteter som flygbolagen måste gå igenom för att förbereda sina försäljningsavtal?

Då har du kommit till rätt ställe. Vi ger dig alla svar och detaljer du behöver för att veta hur man köper en privatjet.

Vilket flygplan ska man köpa?

Marknaden för affärsflyg har mycket att erbjuda. Faktum är att det finns en mängd flygplan för att möta olika behov: fritidsflyg, långdistansflyg, affärsflyg etc. Om du bestämmer dig för att köpa en privatjet kommer du att bli bortskämd med val när det gäller storlek, design, prestanda, teknisk utrustning etc. Det är viktigt att identifiera dina behov i förväg för att göra rätt val. Det är därför vi har valt ut de bästa flygplanen på marknaden för dina specifika behov:

Köper du ett flygplan för fritid?

Om du vill köpa en privat jet för fritid, här är de viktigaste modellerna du bör tänka på:

Pilatus PC-12, tillverkad i Schweiz, är ett enmotorigt flygplan med en integrerad propeller. Både säkert och mångsidigt, det ger samma säkerhetsstandarder som andra turboprops i sin kategori. Pilatus PC-12 kan landa på mer än 2 500 flygfält i Europa, där en privatjet eller ett kommersiellt flygplan inte kan. Det har fördelen med enkel åtkomst till de korta banorna i Gstaad – Saanen, Lausanne, Arcachon Cap Ferret, Ile d’Yeu eller Saint-Tropez la Môle.

Specifikationer: :

. marschfart: 464 km/h

. Maximalt avstånd: 2090 km

. Hyttstorlek: 5,16 m lång – 1,47 m hög – 1,52 m bred

. Kategori: Turboprop – 2 piloter med 6 passagerare

Kostnad ny: från 3,36 miljoner euro

Fotokredit : Pilatus

Phenom 100 är en mycket lätt affärsstråle som produceras av den brasilianska tillverkaren Embraer. Dess raffinerade, eleganta interiör har designats av BMW in i minsta detalj. Det har gott om utrymme för bagage och platser för rockar och datorer.

Specifikationer:

. 720 km/h kryssningshastighet

. Maximalt avstånd: 2200 km

. Hyttstorlek: 3 m lång – 1,37 m hög – 1,40 m bred

. Kategori: Very Light Jet (LVJ) – 2 piloter med 4/5 passagerare

Kostnad ny: från 3,581 miljoner euro

Fotokredit : Embraer

Köper du ett plan för affärer?

För affärsflyg, upptäck flygplan med hytter som erbjuder de bästa arbetsförhållandena:

Med sina 4 mycket bekväma VIP-säten är Citation Mustang ett utmärkt arbetsverktyg. Denna ultralätta privatjet är lämplig för kunder som letar efter en praktisk och mycket ekonomisk lösning för sina kortdistansflygresor.

Specifikationer:

kryssningshastighet: 630 km/h

. Maximalt avstånd: 2160 km

. Hyttstorlek: 3 m lång – 1,37 m hög – 1,40 m bred

. Kategori: Very Light Jet (LVJ) – 2 piloter med 4 passagerare

Kostnad nytt: 2,94 miljoner euro

Fotokredit : Cessna Citation

Citation XLS business jet är perfekt för flygningar i Europa. Det är ett medelstort flygplan som fortfarande kan komma åt korta eller svåra landningsbanor, till exempel i bergen eller vid havet. Den har plats för upp till tio passagerare och har ett mycket rymligt lastutrymme.

Specifikationer:

marschhastighet: 805 km/h

. Maximalt avstånd: 3600 km

. Hyttstorlek: 5,79 m lång – 1,65 m hög – 1,70 m bred

. Kategori: Privatjet mellanklass – 2 piloter med 10 passagerare

Kostnad ny: 13 miljoner euro

Fotokredit : Cessna Citation

Köper du ett plan för att resa bekvämt?

Precis som VD för CAC 40 eller de största fotbollsspelarna kan du vända dig till mer lyxiga modeller:

Praetor 600 är en särskilt tekniskt avancerad super-midsize business jet. Den har en betydande räckvidd, vilket gör att den kan flyga nära 4 500 km non-stop och göra London-New York enkelt.

Viktiga funktioner:

. Kryssningshastighet: 850 km/h

. Maximalt avstånd: 4 500 km

. Hyttstorlek: 8,20 m lång – 1,83 m hög – 2,49 m bred

. Kategori: Privatjet mellanklass – 2 piloter med 12 passagerare

Kostnad ny: 30 miljoner euro

Fotokredit : Praetor

Genom att kombinera teknisk kapacitet och lyxdesign kommer Falcon 6X att uppfylla förväntningarna hos de mest krävande kunderna. Det är idealiskt för medel- och långdistansflygningar tack vare sina Pratt & Whitney Canada PW812D-motorer, som erbjuder oöverträffad kraft. Slutligen är den utrustad med en varm och tyst kabin, med en modern stil som är 100% anpassningsbar.

Funktioner:

. Kryssningshastighet: 980 km/h

. Maximalt avstånd: 10 186 km

. Hyttstorlek: 12,3 m lång – 1,98 m hög – 2,58 m bred

. Kategori: Långdistans privatjet – 2 piloter med 16 passagerare

Kostnad nytt: 38 miljoner euro

Fotokredit : Dassault Aviation

Challenger 850 har en elegant design och drivs av GECF34-3B1-motorer som ger den en maximal hastighet på 850 km/h. Denna långdistansjet är uppskattad för den oöverträffade komforten i sin rymliga kabin. Det erbjuder de 16 passagerarna som kan gå ombord olika områden: ett pentry, flera toaletter ..

Funktioner:

. Kryssningshastighet: 850 km/h

. Maximalt avstånd: 5000 km

. Hyttstorlek: 14,7 m lång – 1,85 m hög – 2,49 m bred

. Kategori: Långdistansjet – 2 piloter med 13/16 passagerare

Kostnad nytt: 21 miljoner euro

Fotokredit : Bombardier

Hur förbereder flygbolagen sina kontrakt?

De flygplansorder som bokas varje år är resultatet av långa och tumultartade förhandlingar. De involverar flygbolag och tillverkare av privata jetplan och kan sträcka sig över flera år. Faktum är att dessa beställningar av flygplan värda miljontals euro börjar långt innan de visas upp på Paris Air Show. När det gäller ursprunget till dessa kontrakt finns det två alternativ: antingen kommer de från ett anbud som initierats av flygplanstillverkarna, eller så är de resultatet av anbudsinfordringar från flygbolagen.

  • Bud initierade av flygplanstillverkare

I det här fallet initieras upphandlingen av flygplanstillverkaren själv. Med sin kunskap om flygbolagens behov och lokalisering kan flygplanstillverkarna lämna regelbundna förslag.

  • Anbudsinfordran från flygbolag

Det andra alternativet är att skicka ”Request For Proposal” till tillverkarna. En hel flottplan definieras då i förväg av företaget för att uppfylla dess krav när det gäller kvantitet och typ av flygplan under flera år. För de största beställningarna upprättar vissa företag till och med flottplaner för de kommande 20 åren. Ett antal kriterier beaktas: konkurrenternas flottor och projekt, prognostiserad trafik, lönsamhetsmål, oljeprisets utveckling, den budget som ska investeras etc. Om målet är att utöka flottan med flygplan som redan är välkända eller nya modeller på marknaden kommer förfarandena inte heller att vara desamma. För ett ”klassiskt” flygplan räcker det t.ex. med ett enkelt ramavtal. Å andra sidan kräver nyare modeller en mer djupgående teknisk, kommersiell och finansiell studie.

Vilka är kriterierna för att vinna kontraktet?

Ett antal kriterier spelar in redan från början av kampanjen. Bedömningen av flygplanets prestanda är en central del, och inkluderar kvaliteten på motorerna och antalet motortillverkare som är involverade i att utrusta flygplanet. Men det är inte allt: andra faktorer påverkar också, t.ex. service- och underhållskostnader, leveranstider, tillgången på flygplan i paket etc. Eftersom det rör sig om en hög investeringsnivå upprättar de flesta företag vissa program för att minska kostnaderna och teckna försäkringar. Därför kan vissa kontrakt lätt uppgå till nästan 600 sidor.

Hur förhandlas priserna?

Hur går då förhandlingarna till? Även om vissa flygbolag, som Ryanair, gör allt som står i deras makt för att sänka kostnaderna, är tillverkaren ofta vinnaren. En order som läggs hos en flygplanstillverkare kommer automatiskt att omfattas av en prisvariationsformel. Denna metod, som också kallas ”eskalationsformeln”, består i att indexera prisvariationerna enligt olika parametrar: priset på arbetskraft, råvaror, olja etc. På detta sätt tillämpas en minskande skalekonomi: ju större flotta, desto dyrare order.

Ett annat element som flygbolagen tjänar pengar på är de tillhörande tjänsterna. Huvudsyftet med dessa tjänster är regelmässigt underhåll av flygplanet på olika nivåer: rampunderhåll, underhåll av flygplansstrukturen, motorer, utrustning och komponenter. Dessa översyner är spridda över tiden och klassificeras i olika kategorier. Från kategori A för månatligt underhåll till kategori D för underhåll som ska utföras vart 4:e eller 5:e år, utgör detta element en verklig inkomstkälla för att amortera tillverkarnas rabatter. Denna sektor, som ursprungligen dominerades av motortillverkare, upplever en stark tillväxt och har nyligen utvidgats till att även omfatta flygplanstillverkare. MRO-marknaden (Maintenance Repair & Overhaul) förväntas växa med 20% fram till 2025.

Hur höga är rabatterna? Vad är det slutliga priset som företaget betalar?

Rabatterna varierar beroende på orderns storlek och sammansättning. Beroende på vilken typ av flygplan som beställs, syftet med beställningen och kundens storlek kan rabatten variera mellan 40 och 55 procent. När det gäller mycket stora beställningar av flygplan som A380 innebär detta en avsevärd avvikelse från det annonserade katalogpriset på 400 miljoner dollar. Även om flygbolagen mycket sällan betalar detta listpris fungerar det som ett riktmärke. Det är till exempel användbart när det gäller att beräkna handpenningar. De första delbetalningarna som lufttrafikföretaget gör i samband med beställningen är mycket låga och ökar sedan successivt. Efter ett och ett halvt år är denna handpenning i allmänhet cirka 25 %, och det är först i samband med leveransen som hela beloppet betalas.

Vanliga frågor om att köpa och använda privata flygplan

Vilka är fördelarna med att köpa ett privat flygplan snarare än att hyra för varje resa?

Att köpa en privatjet ger oöverträffad frihet: omedelbar tillgänglighet, total anpassning av interiör och utrustning och större konfidentialitet.

Till skillnad från leasing undviker du begränsningarna med bokning, tidsbegränsningar och återkommande kostnader per flygning. Det är också en konkret investering som kan öka i värde (för vissa sällsynta modeller) eller säljas vidare.

Å andra sidan innebär det fasta kostnader (underhåll, hangar, försäkring) och aktiv förvaltning. Leasing är fortfarande idealiskt för tillfällig användning eller för att testa olika modeller innan du köper.

Är det möjligt att köpa en begagnad privatjet? Vilka är riskerna?

Ja, absolut! Begagnatmarknaden är livlig, vilket gör det möjligt att köpa en jet till en lägre kostnad (upp till 50% billigare än ny). De största riskerna är relaterade till tekniskt skick (motorslitage, korrosion) och underhållshistorik. För att undvika dessa risker, insistera på :

  • En inspektion före köpet (PPI) av en oberoende expert.
  • Underhållsloggar (övervakning av översyner, eventuella olyckor).
  • En juridisk revision (ägande, skulder kopplade till flygplanet).

Vissa modeller, till exempel Cessna Citation eller Gulfstream G650, har ett utmärkt återförsäljningsvärde tack vare deras hållbarhet.

Hur kan jag finansiera köpet av en privat jet?

Det finns flera alternativ:

  1. Operativ leasing: Du hyr flygplanet i 5 till 10 år med ett köpoption i slutet av kontraktet. Perfekt för att minska kassaflödet.
  2. Banklån: Specialistbanker (som BNP Paribas Jet Finance) erbjuder 10-15-åriga lån, ofta säkrade av själva flygplanet.
  3. Fraktionerat ägande: Köp en del av flygplanet (1/8 till 1/2) genom företag som NetJets och dela kostnaderna.

Kontanter: Reserverat för de extremt rika, men undviker ränta.

Vilka är de dolda kostnaderna efter köpet?

Utöver inköpspriset bör du förvänta dig att betala :

  • Underhåll: 5 till 10% av flygplanets värde varje år (översyner, delar).
  • Förvaring: 10 000 till 50 000 euro / år för en säker hangar.
  • Försäkring: 1 till 3% av jetens värde per år.
  • Besättning: 150 000-300 000 euro/år för pilot + andrepilot.

Bränsle: Cirka 2 000 euro per flygtimme för en mellanstor jet.

Hur väljer du mellan en turboprop och en jet?

Det beror helt och hållet på användningen:

Jets (t.ex. Embraer Phenom 300): Hastighet, marschhöjd (mindre turbulens), tryckkabin. Perfekt för internationella resor eller höghastighetsoperationer.

Turbopropplan (t.ex. Pilatus PC-12): Mer ekonomiskt (30% billigare per timme), tillgång till mindre landningsbanor, men lägre hastighet och komfort. Perfekt för regionala rutter.

Vilka är de juridiska stegen för att registrera ett privat flygplan?

Registreringen varierar från land till land, men här är de viktigaste stegen i Europa:

Skattedeklaration: Moms (20% i EU), som kan vara återvinningsbar om flygplanet används för företag.

Luftvärdighetsbevis: Utfärdas av EASA (Europeiska byrån för luftfartssäkerhet) efter en teknisk kontroll.

Obligatorisk försäkring: Täcker civilrättsligt ansvar och materiella skador.

Registrering: Via den nationella myndigheten (t.ex. DGAC i Frankrike). Du kan välja mellan ”privat” eller ”kommersiell” registrering.

Är det möjligt att köpa ett privatflygplan utan att vara pilot?

Ja, och det är ganska vanligt! De flesta ägare anställer professionella piloter. Du kommer dock att behöva :

Skaffa en operativ licens: Om du erbjuder betalande flygningar (även för vänner) krävs kommersiell certifiering.

Anställa en besättning: antingen direkt (fast anställning) eller via ett förvaltningsbolag (som också sköter underhållet).

Hur lång tid tar det att leverera ett nytt flygplan?

12 till 36 månader, beroende på modell och efterfrågan. Ultralyxiga jets (som Dassault Falcon 6X) har ibland väntelistor på 3 år. Vissa tillverkare erbjuder ”slots” för tidig leverans … mot en prispremie.

Hur kan jag minska miljöpåverkan från en privatjet?

Det finns flera lösningar:

Val av modell: Nya jetplan (Gulfstream G700, Bombardier Global 7500) förbrukar 15 till 20% mindre bränsle.

Koldioxidkompensation: Via program som de som erbjuds av ClimateSeed.

Hållbara bränslen (SAF): Vissa flygplatser (Genève, Farnborough) erbjuder dessa, men de kostar 2 till 5 gånger mer.

Vad gör jag vid ett tekniskt haveri utomlands?

Ägare prenumererar i allmänhet på världsomspännande assistansprogram (t.ex. Jet Support Solutions Inc.). Dessa tjänster inkluderar :

  • 24/7 assistans vid driftstopp.
  • Lån av ett ersättningsflygplan.

Hotellvård för passagerare.
Kontrollera att ditt kontrakt täcker de zoner där du reser (Afrika, Asien, etc.).

Hur fungerar återförsäljningen av ett privat flygplan?

Marknaden är mindre likvid än den för bilar. För att maximera din avkastning:

Rikta in dig på tillväxtmarknader: Mellanöstern, Asien för jets av högsta klass.

Förbered flygplanet: Uppdaterad service, ny fairing, renoverad interiör.

Gå igenom en mäklare: De har tillgång till nätverk av internationella köpare (provision: 3 till 6% av försäljningspriset).

Kan ett privatplan vara lönsamt?

Ja, men bara under vissa förutsättningar:

  • Leasing till tredje part: Via plattformar som Victor eller Air Charter Service (se upp för reglerna för kommersiell användning).
  • Kostnadsdelning: Tillåtet i EU om varje passagerare betalar sin andel (ingen vinst).

Skatteavdrag: I vissa länder (t.ex. USA) är avskrivningen avdragsgill om flygplanet används för affärsändamål.

Vilka flygplatser är de mest praktiska för att basera ditt flygplan i Europa?
  • Luxemburg (ELLX): fördelaktigt skattesystem.
  • Genève (LSGG): Diskret nav för jets.
  • Le Bourget (LFPB): Nära Paris, förstklassig infrastruktur.
  • Farnborough (EGLF): Specialiserat på affärsflyg.

Hur finansierar flygbolagen sina beställningar?

Megabeställningarna på Airbus A350 och Boeing B787 från flygbolag som AirFrance KLM kan verka omöjliga att finansiera. Men de stora flygbolagen har flera strategiska verktyg till sitt förfogande för att förhindra att de går i konkurs.

För det första gör det nuvarande förskottsbetalningssystemet det möjligt för flygbolagen att sprida sina kostnader över tiden. Hela priset betalas vid leveranstillfället, inte när beställningen görs. På kort sikt betalar företaget därför mycket lite och drar nytta av en viss flexibilitet. Ett annat viktigt inslag är flygbolagens användning av leasing. För en flygoperatör innebär denna strategi att man hyr ut sina flygplan till ett annat bolag under en genomsnittlig period på 6 år. Air France finansierar en tredjedel av sin flotta på detta sätt.