Har du bestämt dig för en modell från jet privé à vendre och vill köpa den? Vill du köpa en privat jet men vet inte vilken du ska välja? Är du nyfiken på de formaliteter som flygbolagen måste gå igenom för att förbereda sina försäljningsavtal?
Då har du kommit till rätt ställe. Vi har alla svar och detaljer du behöver veta om att köpa en privat jet.
Vilket flygplan ska man köpa?
Marknaden för affärsflyg har mycket att erbjuda. Faktum är att det finns en mängd flygplan för att möta olika behov: fritidsflyg, långdistansflyg, affärsflyg etc. Om du bestämmer dig för att köpa en privatjet kommer du att bli bortskämd med val när det gäller storlek, design, prestanda, teknisk utrustning etc. Det är viktigt att identifiera dina behov i förväg för att göra rätt val. Det är därför vi har valt ut de bästa flygplanen på marknaden för dina specifika behov:
Köper du ett flygplan för fritid?
Om du funderar på att köpa en privat jet för fritidsändamål, här är de viktigaste modellerna du bör tänka på:
Pilatus PC-12, tillverkad i Schweiz, är ett enmotorigt flygplan med en integrerad propeller. Både säkert och mångsidigt, det ger samma säkerhetsstandarder som andra turboprops i sin kategori. Pilatus PC-12 kan landa på mer än 2 500 flygfält i Europa, där en privatjet eller ett kommersiellt flygplan inte skulle kunna. Det har fördelen att det är lätt att komma åt de korta start- och landningsbanorna på Gstaad – Saanen, Lausanne, Arcachon Cap Ferret , Ile d’Yeu eller Saint-Tropez la Môle.
Specifikationer:
marschhastighet: 464 km/h
. Maximalt avstånd: 2090 km
. Hyttstorlek: 5,16 m lång – 1,47 m hög – 1,52 m bred
. Kategori: Turboprop – 2 piloter med 6 passagerare
Kostnad ny: från 3,36 miljoner euro

- Embraer Phenom 100
Phenom 100 är en mycket lätt affärsstråle som produceras av den brasilianska tillverkaren Embraer. Dess raffinerade, eleganta interiör har designats av BMW ner till minsta detalj. Det finns gott om utrymme för bagage och platser för rockar och datorer.
Specifikationer:
. 720 km/h kryssningshastighet
. Maximalt avstånd: 2200 km
. Hyttstorlek: 3 m lång – 1,37 m hög – 1,40 m bred
. Kategori: Very Light Jet (LVJ) – 2 piloter med 4/5 passagerare
Kostnad nytt: från 3,581 miljoner euro

Köper du ett plan för affärer?
För affärsflyg, upptäck flygplan med hytter som erbjuder de bästa arbetsförhållandena:
Med sina 4 mycket bekväma VIP-säten är Citation Mustang ett utmärkt arbetsverktyg. Denna ultralätta privata jet är lämplig för kunder som letar efter en praktisk och mycket ekonomisk lösning för sina kortdistansflygresor.
Specifikationer:
kryssningshastighet: 630 km/h
. Maximalt avstånd: 2160 km
. Hyttstorlek: 3 m lång – 1,37 m hög – 1,40 m bred
. Kategori: Very Light Jet (LVJ) – 2 piloter med 4 passagerare
Kostnad nytt: 2,94 miljoner euro

Citation XLS business jet är idealisk för flygningar i Europa. Den är av medelstorlek, men kan fortfarande komma åt korta eller svåra landningsbanor som de i bergen eller vid havet. Den har plats för upp till tio passagerare och har ett mycket rymligt lastutrymme.
Specifikationer:
marschhastighet: 805 km/h
. Maximalt avstånd: 3600 km
. Hyttstorlek: 5,79 m lång – 1,65 m hög – 1,70 m bred
. Kategori: Privatjet mellanklass – 2 piloter med 10 passagerare
Kostnad ny: 13 miljoner euro

Köper du ett plan för att resa bekvämt?
Precis som VD:arna för CAC 40 eller de största fotbollsspelarna kan du vända dig till lyxigare modeller:
Praetor 600 är ett särskilt tekniskt avancerat affärsflygplan i supermellanklassen. Den har en betydande räckvidd, vilket gör att den kan flyga nära 4 500 km non-stop och göra London-New York enkelt.
Viktiga funktioner:
. Kryssningshastighet: 850 km/h
. Maximalt avstånd: 4 500 km
. Hyttstorlek: 8,20 m lång – 1,83 m hög – 2,49 m bred
. Kategori: Privatjet mellanklass – 2 piloter med 12 passagerare
Kostnad ny: 30 miljoner euro

- Dassault Falcon 6X
Genom att kombinera teknisk kapacitet och lyxdesign kommer Falcon 6X att uppfylla förväntningarna hos de mest krävande kunderna. Det är idealiskt för medel- och långdistansflygningar tack vare sina Pratt & Whitney Canada PW812D-motorer, som erbjuder oöverträffad kraft. Slutligen är den utrustad med en varm och tyst kabin, med en modern stil som är 100% anpassningsbar.
Funktioner:
. Kryssningshastighet: 980 km/h
. Maximalt avstånd: 10 186 km
. Hyttstorlek: 12,3 m lång – 1,98 m hög – 2,58 m bred
. Kategori: Långdistans privatjet – 2 piloter med 16 passagerare
Kostnad nytt: 38 miljoner euro

- Bombardier Challenger 850
Challenger 850 med sin eleganta design drivs av GECF34-3B1-motorer, vilket ger den en maximal hastighet på 850 km / h. Denna långdistansjet uppskattas för den oöverträffade komforten i sin rymliga kabin. Den erbjuder de 16 passagerarna som kan gå ombord olika områden: ett pentry, flera toaletter ..
Funktioner:
. Kryssningshastighet: 850 km/h
. Maximalt avstånd: 5000 km
. Hyttstorlek: 14,7 m lång – 1,85 m hög – 2,49 m bred
. Kategori: Långdistansjet – 2 piloter med 13/16 passagerare
Kostnad nytt: 21 miljoner euro

Hur förbereder flygbolagen sina kontrakt?
De flygplansorder som bokas varje år är resultatet av långa och tumultartade förhandlingar. De involverar flygbolag och tillverkare av privatjetplan och kan sträcka sig över flera år. Faktum är att dessa beställningar av flygplan värda miljontals euro börjar långt innan de visas upp på Paris Air Show. När det gäller ursprunget till dessa kontrakt finns det två alternativ: antingen kommer de från ett anbud som initierats av flygplanstillverkarna, eller så är de resultatet av anbudsinfordringar från flygbolagen.
- Bud initierade av flygplanstillverkare
I detta fall initieras upphandlingen av flygplanstillverkaren själv. Genom att känna till flygbolagens behov och lokalisering kan flygplanstillverkarna regelbundet lägga fram förslag.
- Anbudsinfordran från lufttrafikföretag
Det andra alternativet är att skicka ”Request For Proposal” till tillverkarna. En hel flottplan definieras sedan i förväg av företaget för att uppfylla dess krav när det gäller kvantitet och typ av flygplan under flera år. För de största beställningarna upprättar vissa företag till och med flottplaner för de kommande 20 åren. Ett antal kriterier beaktas: konkurrenternas flottor och projekt, prognostiserad trafik, lönsamhetsmål, oljeprisets utveckling, den budget som ska investeras etc. Om målet är att utöka flottan med flygplan som redan är välkända eller nya modeller på marknaden kommer förfarandena inte heller att vara desamma. För ett ”klassiskt” flygplan räcker det t.ex. med ett enkelt ramavtal. Å andra sidan kräver nyare modeller en mer djupgående teknisk, kommersiell och finansiell studie.
Vilka är kriterierna för att vinna kontraktet?
Ett antal kriterier spelar in redan från början av kampanjen. Bedömningen av flygplanets prestanda är en central del, och inkluderar kvaliteten på motorerna och antalet motortillverkare som är involverade i att utrusta flygplanet. Men det är inte allt: andra faktorer påverkar också, t.ex. service- och underhållskostnader, leveranstider, tillgången på flygplan i paket etc. Eftersom det rör sig om en hög investeringsnivå upprättar de flesta företag vissa program för att minska kostnaderna och teckna försäkringar. Därför kan vissa kontrakt lätt uppgå till nästan 600 sidor.
Hur förhandlas priserna?
Hur går då förhandlingarna till? Även om vissa flygbolag, som Ryanair, gör allt som står i deras makt för att sänka kostnaderna, är tillverkaren ofta vinnaren. En order som läggs hos en flygplanstillverkare kommer automatiskt att omfattas av en prisvariationsformel. Denna metod, som också kallas ”eskalationsformeln”, består i att indexera prisvariationerna enligt olika parametrar: priset på arbetskraft, råvaror, olja etc. På detta sätt tillämpas en minskande skalekonomi: ju större flotta, desto dyrare order.
Ett annat element som flygbolagen tjänar pengar på är de tillhörande tjänsterna. Huvudsyftet med dessa tjänster är regelmässigt underhåll av flygplanet på olika nivåer: rampunderhåll, underhåll av flygplansstrukturen, motorer, utrustning och komponenter. Dessa översyner är spridda över tiden och klassificeras i olika kategorier. Från kategori A för månatligt underhåll till kategori D för underhåll som ska utföras vart 4:e eller 5:e år, utgör detta element en verklig inkomstkälla för att amortera tillverkarnas rabatter. Denna sektor, som ursprungligen dominerades av motortillverkare, upplever en stark tillväxt och har nyligen utvidgats till att även omfatta flygplanstillverkare. MRO-marknaden (Maintenance Repair & Overhaul) förväntas växa med 20% fram till 2025.
Hur höga är rabatterna? Vad är det slutliga priset som företaget betalar?
Rabatterna varierar beroende på orderns storlek och sammansättning. Beroende på vilken typ av flygplan som beställs, syftet med beställningen och kundens storlek kan rabatten variera mellan 40 och 55 procent. När det gäller mycket stora beställningar av flygplan som A380 innebär detta en avsevärd avvikelse från det annonserade katalogpriset på 400 miljoner dollar. Även om flygbolagen mycket sällan betalar detta listpris fungerar det som ett riktmärke. Det är till exempel användbart när det gäller att beräkna handpenningar. De första delbetalningarna som lufttrafikföretaget gör i samband med beställningen är mycket låga och ökar sedan successivt. Efter ett och ett halvt år ligger denna handpenning i allmänhet på cirka 25 procent, och det är först i samband med leveransen som hela beloppet betalas.
Hur finansierar flygbolagen sina beställningar?
Megabeställningarna av Airbus A350 och Boeing B787 från flygbolag som AirFrance KLM kan verka omöjliga att finansiera. Ändå har de stora flygbolagen flera strategiska hävstänger till sitt förfogande för att förhindra att de går i konkurs.
För det första gör det nuvarande förskottsbetalningssystemet det möjligt för flygbolagen att sprida sina kostnader över tiden. Hela priset betalas vid leveranstillfället snarare än när beställningen görs. På kort sikt betalar företaget därför mycket lite och drar nytta av en viss flexibilitet. Ett annat viktigt inslag är flygbolagens användning av leasing. För en flygoperatör innebär denna strategi att man hyr ut sina flygplan till ett annat bolag under en genomsnittlig period på 6 år. Air France finansierar en tredjedel av sin flotta på detta sätt.