Visste du att livslängden för en privatjet är 50 år? Inte mindre än 200 kommersiella flygplan pensioneras varje år. Och det beräknas att mer än 20 000 privata jetflygplan kommer att behöva återvinnas över hela världen fram till 2030. Så hur återvinner man en privatjet? Vem tar hand om demonteringen? Vad händer med delarna? Hur mycket kostar det att återvinna en privatjet?
Det här är bara några av de frågor som AEROAFFAIRES svarar på i den här artikeln om återvinning av privata jetflygplan.
Återvinning av flygplan: några siffror
Visste du att :
- 92% av ett flygplan kan återvinnas.
- 10 % av ett flygplan omvandlas till ädelmetaller (titan, stål, aluminium)
- en återvunnen, ”begagnad” flygplansmotor kan kosta upp till 3 miljoner euro.
- 1. 000 delar kan återvinnas och sättas i omlopp igen.
- endast 13% av flygplansdelarna är avfall som inte kan återanvändas.
- att upp till 5.000 burkar kan tillverkas av ett stort långdistansflygplan.
Återvinning av en privatjet: de olika stegen
Cirka 90 % av flygplanet kommer att återvinnas. Så vilka är de olika stegen i återvinningen av ett flygplan? Det är det vi är här för att förklara.
Det första steget är att överföra flygplanet till nedmonteringsplatsen: antingen i Tarbes eller i Châteauroux.
Därefter tar experterna bort motorn, flygplanets viktigaste komponent med högt mervärde.
Därefter kommer operationen med att ”göraapparaten grönare”. Detta innebär att apparaten demonteras och skärs upp.
I detta skede tömmer experterna apparaten på vätskor och tar bort alla dess komponenter. Alla komponenter i flygplanet tas bort: säten, cockpit, instrument, fönster och mattor.
Flygplanet töms också helt på sina ”vätskor”: oljor, bensin, hydrauliska och elektriska kretsar.
De komponenter som är förknippade med farliga material överlåts till företag med expertis för att hantera dem.
Det tar minst 6 veckor att skära upp apparaten, vilket är det sista steget, och mer än 3 månader att återvinna hela apparaten.
Vem återvinner privata jetflygplan?
Flygplatser och företag som demonterar flygplan:
Två flygplatser är välkända i världen för återvinning av privata jetflygplan och flygplan i allmänhet. De är värd för demontering och återvinning av flygplan. Dessa är Tarbes flygplats och Châteauroux flygplats.
Det ledande företaget på marknaden för återvinning av flygplan är Tarmac Aerosave. Det är ett dotterbolag till Airbus, Safran och Suez. Tarmac Aerosave lagrar 20% av de europeiska flygplan som mobiliseras för att de har nått slutet av sin livslängd, medan de återvinns.
Start-up AC Dismantling: en ny aktör på marknaden för återvinning av privatjet.
Anthony Chamarty står bakom detta innovativa projekt som ligger helt rätt i tiden. Syftet med projektet? Att erbjuda flygbolagen en lösning för att göra sig av med privata jetplan som inte längre används och att erbjuda återvinning och ibland ett andra liv för flygplanens reservdelar: säten, kök, material, cockpits och motorer. Detta ambitiösa företag siktar på att bli ”skroten” för privata jetplan.
Hur mycket kostar det att återvinna en privatjet?
Den beräknade kostnaden för att återvinna ett flygplan i Europa är 150 000 euro. Denna höga kostnad motiveras av kostnaden för kvalificerad arbetskraft. Det är förvaringen av utrangerade flygplan som är mest lönsam för företag inom återvinningssektorn.
Hur mycket kostar det att återvinna en privatjet?
Det uppskattas att ett flygplan som har demonterats är värt 10% av sitt nya inköpspris.
Priset varierar beroende på priset på råvaror och sekundära material.
Vad händer med delar till privatjet efter återvinning?
Många delar kommer att få ett andra liv. De delar som återvinns är :
- kablar
- plastdelar
- motorer
- flygplanskropp, empennage, vingar och motorer
- Reservdelar: fönster, rutschbanor, säkerhetsdörrar, flygkontroller, svarta lådor, omborddatorer.
- delar som innehåller farliga ämnen: batterier, asbest, brandsläckare etc
Inredningsbranschen är mycket intresserad av portholes. Många av plastkomponenterna kommer att användas inom textilindustrin.
Återvinning av flygplan: en oreglerad marknad
Även om marknaden för flygplansåtervinning blomstrar kämpar den i dag för att bli reglerad. Som ett resultat av detta ser vi ibland lokala skrothandlare demontera ett flygplan vid slutet av en landningsbana med ospecificerade och icke-selektiva metoder. Ingen sortering eller återvinning sker. Detta är en ”flygplansskrotningsverksamhet”, som liknar den man hittar i bilvärlden.
Det är därför AFRA, den internationella återvinningsorganisationen, arbetar för att reglera sektorn genom att definiera en kod för god praxis. Detta kommer att säkerställa att begagnade delar kontrolleras ordentligt och kan spåras. Regleringen av denna verksamhet syftar också till att säkerställa att hänsyn tas till miljön.
Återvinning av flygplan är en lång och kostsam process, men en process som är nödvändig för miljön. Att sortera och ge ett andra liv till flygplansdelar, oavsett om de är kommersiella eller privata, är viktiga steg för att möta miljöutmaningarna. Denna sektor kommer att utvecklas under de närmaste åren till att bli ett viktigt, integrerat steg i ett flygplans livscykel.