Mot bakgrund av den ekonomiska krisen och den globala uppvärmningen gör flygsektorn allt den kan för att gå mot en mer hållbar energipolitik mer hållbar luftfart. AEROAFFAIRES berättar om denna nya utmaning och om de åtgärder som de europeiska flygplatserna har vidtagit.
Vad är hållbar luftfart?
Transportsektorn i allmänhet står för nästan 31% av de globala utsläppen av växthusgaser i Frankrike, enligt regeringens webbplats. Faktum är att de flesta av de transportsätt vi använder idag (bussar, bilar, lastbilar, flygplan etc.) nästan alla drivs av fossila bränslen.
Enligt France info står flygtrafiken för 2,5 % av de globala utsläppen av växthusgaser. Precis som landtransporterna måste flygtransporterna fortsätta att förnya sig för att kunna bygga en hållbar framtid och inte överskrida denna andel, som redan anses vara för hög av många och som är föremål för kontroverser. Målet är till och med att uppnå 0% koldioxidutsläpp till 2050.
Ett antal projekt har lanserats för att hjälpa flygplatser och flygbolag att begränsa flygtrafikens miljöpåverkan på planeten.
Projekt för hållbar luftfart på plats
Under ”Connecting Europe Days”, som ägde rum den 28-30 juni 2022 i Bryssel, diskuterade olika industriella och politiska aktörer samt EU-kommissionen utmaningarna inom transport och mobilitet Lyonolika industriella och politiska aktörer samt EU-kommissionen debatterade utmaningarna inom transport och mobilitet.
Mot bakgrund av TEN-E-förordningen, som syftar till att fortsätta att säkerställa marknadsintegration och försörjningstrygghet för en koldioxidsnål framtid och utvecklingen av energiinfrastrukturer i EU, den gröna pakten för Europa, som utgör en uppsättning initiativ som föreslagits av Europeiska kommissionen i syfte att göra Europa koldioxidneutralt senast 2050, och strategin för hållbar och intelligent rörlighet, anordnades ett antal rundabordssamtal och utmaningar för transportsektorn.
Flygbolag och hållbara flygningar
Den 28 juni 2022, till exempel, som en del av Connecting Europe Days, släppte en Lyon-Barcelona med Vueling 40 % lägre CO2-utsläpp än en konventionell flygning. Detta möjliggjordes av ”Sustainable Aviation Fuel”, tillverkat av oljor som återvunnits av Total Energies, och den nya generationen av ”Vueling”-motorerAirbus A320NEO. Användningen av denna typ av bränsle är ett av de viktigaste alternativen för att minska koldioxidutsläppen från flyget under de kommande åren. Det är viktigt att komma ihåg att kostnaden för biobränslen är mycket högre än för konventionellt paraffin, vilket är ett hinder för kommersiella flygbolag. Dessutom biobränslen biobränslen produceras ännu inte i tillräckliga mängder för att täcka alla behov inom luftfarten.
Förbättrade rutter för att begränsa koldioxidutsläppen
Att optimera flygningar är fortfarande ett relativt ovanligt sätt att minska koldioxidutsläppen inom flygsektorn. Men genom att optimera flygplanens flygvägar skulle man kunna minska koldioxidutsläppen avsevärt. Den 21 september 2021 skulle till exempel ett AirFrance-plan Airbus A320 mellan Paris och Toulouse lyckades minska sina utsläpp med nästan 5 % under denna flygning. Projektet kallas ”ALBATROSS” och är ett forskningsprojekt om flygtrafikledning för det gemensamma europeiska luftrummet som leds av Airbus och DSNA (Direction des services de la Navigation Aérienne). Syftet är att genom en serie demonstrationsflygningar i Europa visa att det går att genomföra mer energieffektiva flygningar genom att kombinera tekniska och operativa innovationer från forskning och utveckling.
Koldioxidneutrala transporthubbar
44 flygplatser i världen, varav 35 i Europa, är koldioxidneutrala, vilket innebär att de genererar mycket få utsläpp och kompenserar för dem genom projekt. Det finns många utsläpp på flygplatser, från el för uppvärmning eller luftkonditionering, belysning, maskiner och utrustning, passagerartrafik, flygplansrörelser och så vidare.
Aiport Carbon Accreditation är ett globalt koldioxidhanteringsprogram för flygplatser som oberoende utvärderar och erkänner flygplatsernas ansträngningar för att hantera sin miljöpåverkan och de koldioxidutsläpp de genererar. De åtgärder som vidtas för att bidra till dessa ansträngningar kräver investeringar, men dessa tjänas snabbt in genom vinsterna när det gäller energieffektivitet. I Frankrike har till exempel flygplatserna i Nice-Côte d’Azur och Lyon-Saint-Exupéry är ackrediterade som koldioxidneutrala. För att uppnå detta använder Nice flygplats vattenkraft som produceras i Frankrike och 100% elektriska skyttlar. Hemligheten är att producera sin egen förnybara energi. Lyon Saint-Exupéry är den första HQE-certifierade terminalen i Frankrike. HQE står för High Environmental Quality, en certifiering som uppmuntrar till ett frivilligt förhållningssätt till konstruktion, renovering och drift av byggnader.
Andra franska flygplatser är också involverade, till exempel flygplatsen i Bordeaux Mérignac. I juni förra året lyfte tre flygplan, varav ett Falcon 900 med 30 % hållbart flygbränsle, även det producerat av Total Energies.
Ännu mer nyligen, den 21 juni 2022, ägde den första flygningen med 100% hållbart bränsle på ett kommersiellt flygplan rum, enligt AeroBuzz.
Medan flygindustrin räknar med tekniska framsteg som el- eller vätgasdrivna flygplan, är alternativ till konventionell paraffin, optimering av flygbanan och koldioxidkompensation fram till 2030 avgörande. Flygbranschen har fortfarande en hel del arbete kvar att göra, och utmaningen idag är att uppnå målet om 0% utsläpp till 2050 och att möta biobränslerevolutionen. Världens och Europas flygplatser har också en roll att spela när det gäller att integrera koldioxidneutrala infrastrukturer.
AEROAFFAIRES och dess åtgärder till förmån för miljön
På AEROAFFAIRES bryr vi oss om miljön och det är därför vi har etablerat ett antal partnerskap och skapat ett antal projekt för biologisk mångfald Partnerskap och skapa projekt för biologisk mångfald. Vårt program SkyCo2 program kompenserar koldioxidutsläppen från alla våra flygningar genom att stödja ett avskogningsprojekt. Dessutom, med EcoTreehar vi åtagit oss att stödja och finansiera ett projekt för pollinering och återställande av biologisk mångfald i Frankrike, i Châtelainskogen i Pays de la Loire-regionen. Som kund blir du en viktig aktör i det här projektet! Och hur gör vi det? Vi kommer att donera en del av vår vinst till detta pollineringsprojekt, eller så kommer ett frivilligt bidrag när du bokar ditt flyg att användas för att installera nya bikupor.
Att resa med AEROAFFAIRES innebär att du ger ett direkt bidrag till vårt pollineringsprojekt.
Vårt team är tillgängligt 24/7 för att svara på din förfrågan till offert onlinedu kan också kontakta oss per telefon på +33 1 44 09 91 82 eller via e-post : [email protected].