VÄNTA INTE MED ATT BOKA DINA FLYG FÖR SOMMAREN!

Sök efter flygplan, stad eller information…

Världens ledande företag i privatjetuthyrning

Guide för flygbolagsmäklare av AEROAFFAIRES

20000
tillgängliga apparater

45 000
försäkrade flygningar

120 000+
passagerare

4,9/5
kundnöjdhet

100%
Koldioxidkompensation

Den operativa och regulatoriska referensen för beslutsfattare

Flygmäkleri är en balansgång: mellan strikt reglering, operativ lyhördhet och absolut kundförtroende.
AEROAFFAIRES ville vi i denna guide samla alla referenser, texter och bästa praxis som strukturerar detta yrke i Europa och runt om i världen.

Detta dokument riktar sig till beslutsfattare, operatörer och mäklare som vill arbeta enligt standarder för offentlig passagerartransport, i enlighet med EASA (Europeiska unionens byrå för luftfartssäkerhet), DGAC (Direction Générale de l’Aviation Civile), ICAO (International Civil Aviation Organization) föreskrifter och de uppförandekoder som fastställts av The Air Charter Association (ACA ) ochEBAA (European Business Aviation Association).

1. Flygmäklarens roll

En flygmäklare fungerar som gränssnitt mellan en professionell kund och en certifierad operatör, säkerställer regelefterlevnad, kvalificerar risk, orkestrerar utförande och hanterar relationen från början till slut. Uppdraget är inte att ”hitta ett flygplan”, utan att engagera rätt operatör, FBO, handlare, besättning, tull, slots, färdplan, försäkring, betalningsmedel och service efter flygning, med dokumenterad spårbarhet.

En flygmäklare är inte bara en kommersiell mellanhand. Deras uppdrag är att omvandla en flygförfrågan till en kompatibel, säker och dokumenterad operation, utan att överföra någon risk till kunden.

Air Charter Association’s Code of Practice anger bästa praxis för yrket när det gäller öppenhet och skyldighet att tillhandahålla information, med detaljer om öppenhet i offerter, mäklarens status, efterlevnad av lagar och fortlöpande utbildning.

Flygchartermäklarens roll i praktiken med Hugo, Senior Private Sales Advisor på AEROAFFAIRES

Hugo är vad vi kallar en uppdragspilot på marken.
Hans roll är inte begränsad till att hitta ett flygplan: han bygger en flygning, från den första förfrågan till den slutliga landningen, som involverar hela kedjan – certifierad operatör, besättning, FBO, hanterare, tull, slots, färdplan, försäkring och betalningsmedel.

Varje fil som hanteras måste vara kompatibel, spårbar och säker.
Hans prioritet är inte hastighet utan soliditet: regelefterlevnad, verifiering av AOC, efterlevnad av flygtider, validering av färdplanen och dokumentkontroll.
Hans jobb är att eliminera osäkerhetsfaktorer innan kunden ens ser dem.

”En lyckad flygning är en som vi inte pratar om, eftersom allt har förutsetts”, sammanfattar han.

Referens för sektorn:

2. Regelverk för flygmäkleri

2.1 Europa

Kommersiell verksamhet faller under Air OPS-förordningen (EU) nr 965/2012, som består av flera delar:

  • Del ORO (Organisationskrav för flygverksamhet): krav som rör operatörers organisation;
  • Del CAT (Commercial Air Transport Operations): kommersiell flygtransportverksamhet;
  • Part SPA ( Specific Appro vals): särskilda godkännanden (ETOPS – Extended-range Twin-engine Operations, RVSM – Reduced Vertical Separation Minimum, PBN – Performance Based Navigation, etc.);
  • Del NCC (Non-Commercial Complex) / NCO (Non-Commercial Other) / SPO (Specialised Operations): icke-kommersiell och specialiserad verksamhet.

Den konsoliderade versionen av Easy Access Rules gör det möjligt att navigera genom de tillämpliga tilläggen och AMC/GM.
AOC (Air Operator Certificate) utfärdas av den behöriga myndigheten, i Frankrike DGAC, under överinseende av ministeriet för ekologisk omställning.

Källor :

2.2 Slots och nätverkshantering

Flygplatsens ankomst- och avgångstider följer Worldwide Airport Slot Guidelines (WASG), utgåva 4, som gäller från och med den 1 augusti 2025.
Eurocontrols nät verksförvaltare samordnar ATFCM-åtgärder (Air Traffic Flow and Capacity Management) och tillhandahåller särskilda B2B-tjänster till operatörer.

Källa: Eurocontrol

2.3 Flyg- och servicetider

De flygtidsbegränsningar (FTL) som definieras i kapitel ORO.FTL gäller för alla kollektivtrafikoperatörer.
De styr maximal servicetid, viloperioder och trötthetshantering inom ramen för säkerhetsstyrningssystemet (SMS).

Källa :

2.4 Passagerardata och efterlevnad

Systemen API (Advance Passenger Information) och PNR (Passenger Name Record) styrs av de europeiska texterna 2024 och 2025, under överinseende av GD Migration och inrikes frågor och Europeiska unionens råd.
Dessa uppgifter behandlas i enlighet med den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) och IATA:s sektorsstandarder.

Källa: Europeiska kommissionen

2.5 Bekämpning av olaglig verksamhet

Kampen mot grå charter är en prioriterad fråga i Storbritannien och USA.
Yrkesorganisationer publicerar regelbundet förebyggande guider och revisionsdatabaser:

  • The Air Charter Association (kampanjen Stop IllegalCharter ) ;
  • NBAA (program för medvetenhet om olagliga charters).
    För mäklare innebär due diligence att vägra all verksamhet utanför AOC, att kontrollera tillstånd och dokumentera bevis på efterlevnad.

Källor :

2.6 Transportörens ansvar

I Montrealkonventionen (1999) fastställs regler för lufttrafikföretagens skadeståndsansvar.
Kompensationstaken har reviderats till den 28 december 2024:

  • Passagerarförsening: 6 303 SDR;
  • Bagage: 1 519 SDR;
  • Frakt: 26 SDR/kg.

Källa: ICAO:

2.7 Passagerares rättigheter

Förordning (EG) nr 261/2004 är tillämplig beroende på resväg och transportörens status (endast kollektivtrafik).
En reform pågår för närvarande inom Europeiska unionen för att uppdatera ersättnings- och anmälningsförfarandena.
Mäklarens roll är att tillhandahålla ett ramverk för avtalsmässiga förväntningar, särskilt i händelse av avbokning eller försening.

Källa :

3. Säkerhet och kvalitet, mäklarens referensram

3.1 Frivilliga internationella standarder

Standarderna IS-BAO (för flygverksamhet) och IS-BAH (för marktjänster) är nu de globala riktmärkena för säkerhet och efterlevnad.
Dessa program, som drivs avInternational Business Aviation Council (IBAC), definierar strikta förfaranden för säkerhetsstyrning, revision och kontinuerlig förbättring för operatörer och FBO:er (Fixed-Base Operators).

En IS-BAO-certifierad operatör eller en IS-BAH-märkt flygplats garanterar en nivå av intern kontroll i linje med global bästa praxis.

Källa :
IBAC – IS-BAO & IS-BAH-standarder

3.2 Säkerhetsbedömningar av tredje part

De oberoende bedömningarna Wyvern Wingman och ARGUS Ratings ger ytterligare garantier för flygbolagsoperatörernas tillförlitlighet.
De undersöker regelefterlevnad, besättningens utbildning, underhåll, dokumentation och driftshistorik.

I praktiken kräver en professionell mäklare :

  • giltig Wyvern-status eller ARGUS Gold/Platinum-klassificering;
  • verifiering av aktuella rapporter innan kontraktet undertecknas ;
  • och att dessa bevis dokumenteras i flygfilen.

Källa: Wyvern

3.3 Utbildning och kvalificering av team

Broker Qualification som utvecklats av The Air Charter Association fastställer en gemensam uppsättning färdigheter för professionella flygmäklare.
Denna utbildning, som nu finns tillgänglig online, täcker europeiska förordningar, AOC-efterlevnad, riskhantering, avtalstransparens och kundrelationer.

Syftet är att garantera en enhetlig nivå av professionalism och kunskap om den rättsliga ramen i en sektor där förtroende är beroende av noggrannhet.

Källa :
Air Charter Association – Utbildning och mäklarkvalificering

4. Marknad, verktyg och viktiga kontakter

4.1 Sourcing och prissättning

Varje affärsflygmäklare utvecklar nu sitt eget sourcing- och prissättningsverktyg för att säkerställa direkt, snabb och säker tillgång till hela den globala marknaden.

AEROAFFAIRES gör denna teknik det möjligt för oss att ansluta mer än 20 000 flygplan över hela världen i realtid, i alla kategorier: lätta jetflygplan, långdistansflygplan, helikoptrar och regionala flygplan.

Dessa interna plattformar garanterar en omedelbar överblick över tillgänglighet, kabinkonfigurationer och optimerade resvägar, samtidigt som de integrerar betalnings- och hanteringslösningar som uppfyller europeiska säkerhets- och spårbarhetsstandarder.

4.2 Kontroll och verifiering av operatörer

De oberoende bedömningsregistren ARGUS och Wyvern kompletterar de lagstadgade kontrollerna (AOC, flotta, underhåll).
De är riktmärket för att välja säkra och kompatibla operatörer, särskilt för flygningar med stort ansvar (chefer, ministergrupper, medicinsk transport etc.).

Före varje uppdrag kontrollerar mäklaren :

  • aOC:s giltighet,
  • operatörens säkerhetsbetyg
  • och överensstämmelsen mellan den erbjudna flygplanstypen och det godkända verksamhetsområdet.

Dessa kontroller bidrar till att säkra den operativa kedjan och dokumentera efterlevnaden i flygfilen.

Källor :

4.3 Slots och nätverkshantering

Planeringen av ankomst- och avgångstider på samordnade flygplatser baseras på Worldwide Airport Slot Guidelines (WASG) som publiceras avIATA, vars 4:e utgåva trädde i kraft i augusti 2025.
Innan en mäklare lämnar en offert måste han eller hon konsultera :

  • eurocontrols nätverkspublikationer,
  • aTFCM:s restriktioner,
  • och lokal parkering, FBO och bränslekapacitet.

Denna samordning garanterar flygningens faktiska genomförbarhet och förhindrar risken för felaktigheter i den tidtabell som kommuniceras till kunden.

Källa: IATA:

5. AEROAFFAIRES metod, utförandekedjan

Varje uppdrag följer en rigorös, fullständigt dokumenterad och granskningsbar process. Målet är enkelt: att garantera regelefterlevnad, passagerarsäkerhet och driftsmässighet, från första kontakt till avslutande av ärendet.

5.1 Kvalificering av förfrågan

Allt börjar med en detaljerad förståelse av behovet. Teamet analyserar syftet med resan, dagboksbegränsningar, möjliga flygplatser och passagerarprofiler. Specifika parametrar studeras också: bagagevolymer, transport av djur, känslig utrustning, medicintekniska produkter eller reglerade varor.
Detta första steg ger en tydlig ram innan sökandet efter flygplan inleds.

5.2 Överensstämmelse med regelverket

Före varje kommersiellt förslag kontrollerar AEROAFFAIRES giltigheten av varje operatörs AOC (Air Operator Certificate) samt de SPA-godkännanden som krävs beroende på typ av uppdrag. Nivån på IS-BAO-certifieringen kontrolleras, liksom de oberoende Wyvern- och ARGUS-värderingarna.
De administrativa avdelningarna utför också KYC-kontroller (Know Your Customer) av betalaren och AML-screening för internationella transaktioner eller transaktioner med kryptovalutor, i enlighet med europeiska direktiv.

Källor :
EASA – Förordning (EU) nr 965/2012
IBAC – IS-BAO-standarder
ESMA – efterlevnad av AML och kryptotillgångar

5.3 Sourcing och utvärdering

När kravet har identifierats kontaktar mäklaren flera godkända operatörer via Avinode-plattformen och dess direkta nätverk av partners.
Utvärderingen omfattar kabinkonfiguration, underhållsstatus, flygplansskrov och motortimmar, kortfältsprestanda, incidenthistorik och besättningspolicy med avseende på flygtidsbegränsningar (FTL).
Varje element jämförs och registreras för att dokumentera det slutliga beslutet.

Källa :
Avinode – Marknadsplats för professionella flygcharter

5.4 Slots och nätverkets genomförbarhet

För samordnade flygplatser kontrolleras genomförbarheten av flygningen innan någon bekräftelse görs. Tidsluckor, hanteringskapacitet, ATFCM-restriktioner, väder och parkeringstillgänglighet analyseras.
Mäklaren tillhandahåller alltid en reservlösning för att säkerställa uppdragets kontinuitet i händelse av en operativ risk.

Källa :
IATA – Worldwide Airport Slot Guidelines, 4:e upplagan

5.5 Offert och avtal

I offerten som lämnas till kunden anges alla parametrar på ett transparent sätt: presumtiv operatör, vägledande registrering, ansvarsgränser i enlighet med Montrealkonventionen (MC99), avbokningsvillkor, försäkring, bagage- och bränslepolicy, SAF-tillgänglighet, eventuella operatörsbyten och force majeure-klausuler.
Varje erbjudande från AEROAFFAIRES åtföljs av en fullständig dokumentationsfil, vilket garanterar att åtagandena kan spåras.

Källa :
IATA – Riktlinjer för ankomst- och avgångstider på flygplatser i hela världen

5.6 Genomförande av flygning

Så snart kontraktet har validerats samordnar AEROAFFAIRES hela den operativa kedjan: färdplan, överflygnings- och landningstillstånd, handling, catering, transfer, säkerhetsgenomgång och hantering av passagerardata (API/PNR).
Varje dokument kontrolleras före avgång. På flygdagen övervakas trafiken i realtid och eventuella incidenter rapporteras i en inspelad rapport.

Källa :
Europeiska kommissionen – Migration och inrikes frågor (reseinformation)

5.7 Avslutning och efterlevnad

När uppdraget är slutfört sammanställer och arkiverar kvalitetsavdelningen avtalsdokumenten: AOC, försäkringscertifikat, undertecknad offert, faktura och genomföranderapport.
Punktlighets- och nöjdhetsindikatorer införlivas i den interna övervakningen, medan KYC/AML-förfaranden och operatörsrevisioner uppdateras.
På så sätt blir varje uppdrag en grund för kontinuerlig förbättring av efterföljande uppdrag.

Källa :
Europeiska kommissionen – Ramverk för finansiell brottslighet och AML

6. Avtal, ansvar och kundförväntningar

6.1 Förmedlingsavtal

Förhållandet mellan kunden, mäklaren och operatören bygger på ett exakt avtalsramverk.
AEROAFFAIRES air Charter Code of Practice som publiceras av The Air Charter Association definierar bästa praxis inom yrket: transparens i offerter, tydliga roller mellan mäklare och operatör, rättvis behandling av tillgångar och fullständig kundinformation före undertecknandet.
Detta ramverk garanterar en balanserad ansvarsfördelning och ett tydligt rättsligt skydd för alla parter.

Källa :
The Air Charter Association – Kod för god praxis (2023)

6.2 Transportörens ansvar

I Montrealkonventionen (1999) fastställs det internationella ansvarssystem som är tillämpligt på kommersiella lufttransporter.
Sedan revideringen i december 2024 har ersättningsgränserna varit 1 519 SDR för bagage, 6 303 SDR för passagerarförseningar och 26 SDR per kilogram för frakt.
Dessa belopp, som uttrycks i särskilda dragningsrätter (SDR), revideras regelbundet för att ta hänsyn till inflation och marknadsvillkor.
AEROAFFAIRES informerar systematiskt verkställande kunder och juridiska avdelningar om dessa tak för att säkerställa en fullständig förståelse för den tillämpliga ansvarsramen.

Källor :
ICAO – Montrealkonventionen 1999 (i dess ändrade lydelse)
Kennedys Law – Marknadsinsikter för luftfart, april 2025

6.3 Passagerares rättigheter

I EU-förordning (EG) nr 261/2004 fastställs flygpassagerares rättigheter vid nekad ombordstigning, inställd eller kraftigt försenad flygning.
Dess tillämpning beror på resvägen och lufttrafikföretagets status: den gäller flygningar som utförs av flygbolag som är certifierade för allmän passagerartransport.
AEROAFFAIRES ser till att avtalsförväntningarna definieras exakt, med en förklaring av de situationer som omfattas och de undantag som anges i texten.
Företaget avstår från att ge några löften om kompensation som går utöver den rättsliga ram som fastställts av Europeiska unionen.

Källa :
EUR-Lex – Förordning (EG) nr 261/2004

6.4 Professionell kompensation

Liksom alla licensierade affärsflygoperatörer omfattas AEROAFFAIRES av en specialiserad yrkesansvarsförsäkring.
Detta skyddar både företaget och dess kunder mot de risker som är förknippade med förmedling av tjänster: administrativa fel, bristande kommunikation eller avtalsincidenter.
Försäkringsgivare inom sektorn – i synnerhet ITIC, som listar internationella flygmäklare – publicerar regelbundet feedback och skadeståndsstudier, som ligger till grund för en kontinuerlig förbättring av interna rutiner.

Källa :
ITIC – Professionell ansvarsförsäkring för flygchartermäklare

7. Betalningar, kryptovalutor och regelefterlevnad

7.1 Finansiella verktyg och flöden

Transaktioner mellan olika yrkeskategorier är nu i stort sett säkra tack vare Paynode, den betalningslösning som utvecklats av Avinode-gruppen.
Denna plattform är integrerad direkt i marknadsplatsen och underlättar avvecklingar mellan mäklare och handlare samtidigt som den operativa risken minskas.
De finansiella flödena sker i flera valutor, med full spårbarhet och ett bankramverk som följer europeiska regler.
Systemet är baserat på infrastrukturen hos Currencycloud, som är auktoriserat som betalningsinstitut i Storbritannien och EU.

Källa :
Currencycloud – Fallstudie Avinode Paynode

7.2 Kryptovalutor och MiCA-reglering

Europeiska unionen har antagit förordningen om marknader för kryptotillgångar (MiCA), kompletterad med en översyn av förordningen om överföring av medel (TFR).
Dessa texter inför Travel Rule på alla leverantörer av digitala tillgångstjänster (CASP), som träder i kraft i slutet av 2024.
En flygbolagsmäklare som accepterar betalningar med kryptovaluta måste arbeta med en leverantör som är registrerad hos en behörig nationell myndighet, säkerställa full spårbarhet av medel och uppdatera sina interna AML-efterlevnadsprocedurer.
Syftet är att säkerställa samma transparens som för traditionella bankbetalningar, samtidigt som kundernas avtalsenliga sekretess respekteras.

Källa :
ESMA – Förordningen om marknader för kryptotillgångar (MiCA)

7.3 Efterlevnad av AML och förfaranden för kundkännedom

De europeiska direktiven mot penningtvätt (AMLD) kräver att alla auktoriserade finansiella mellanhänder och flygmäklare kontrollerar betalarens identitet och upptäcker eventuella risker i samband med detta.
AEROAFFAIRES koncernen tillämpar ett proportionerligt system som uppfyller kraven i EU:s lagstiftningspaket 2025, vilket omfattar kontroller av personer i politiskt utsatt ställning (PEP), verifiering av pengarnas ursprung och övervakning av känsliga transaktioner.
Varje transaktion är fullt spårbar och arkiveras på ett säkert sätt som en del av det interna efterlevnadssystemet.

Källa :
Europeiska kommissionen – Ramverk för bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism

8. Hållbara bränslen, utsläpp och klimatpolitik

8.1 Hållbara bränslen (SAF) i Europa

I ReFuelEU Aviation-förordningen, som antagits av EU-kommissionen, fastställs progressiva kvoter för hållbara bränslen inom luftfarten. Syftet är att harmonisera användningen av SAF (Sustainable Aviation Fuel) i hela EU, för att gradvis minska sektorns koldioxidintensitet.

I texten införs skyldigheter för flygplatser och operatörer, med en tidtabell för integrering som sträcker sig över flera år. Den åtföljs av incitamentsmekanismer och subventioner för att stödja lokal produktion, som fortfarande är begränsad och kostsam.
Det ekonomiska sammanhanget utvecklas fortfarande: tillgången på råvaror, struktureringen av industrin och budgetmässiga avvägningar mellan medlemsstaterna är några av de största utmaningarna på kort sikt.

Källa: Europeiska kommissionen – ReFuelEU
Europeiska kommissionen – ReFuelEU Aviation Regulation
Reuters – Utmaningar i samband med genomförandet av SAF (2025)

8.2 Kompensation och CORSIA

För internationella flygningar styrs klimatkompensationen av CORSIA-systemet (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation), som inrättats av Internationella civila luftfartsorganisationen (ICAO).

Detta system kräver att operatörerna deklarerar sina utsläpp och kompenserar dem med hjälp av certifierade koldioxidkrediter. Flygbolagsmäklare har som mellanhänder en roll att spela när det gäller rådgivning och transparens: de måste informera sina kunder om de mekanismer som används, de program som valts och gränserna för kompensationen.
Målet är att undvika all vag kommunikation eller greenwashing genom att gynna projekt som är spårbara, granskade och registrerade i officiella register som erkänns av ICAO.

Källa :
ICAO – CORSIA – Översikt och genomförande

8.3 AEROAFFAIRES doktrin

AEROAFFAIRES tillämpar en pragmatisk och uppmätt strategi för miljöprestanda.
Prioritet ges till en verklig minskning av utsläppen snarare än enbart till kompensation. Denna policy baseras på optimerad flygplanering, rigorös hantering av massa och balans, val av bränsleeffektiva rutter och användning av SAF-blandningar när tillgängligheten så tillåter.
Kompensationen sker sedan på ett transparent och spårbart sätt för att uppnå dokumenterad koldioxidneutralitet för varje uppdrag.

9. Specifika segment

9.1 Helikopterverksamhet

Helikopterverksamhet är föremål för specifika begränsningar kopplade till prestanda och lokala bestämmelser.
Mäklaren kontrollerar HEMS-kategorin när uppdraget är medicinskt, överflygnings- och bullerbegränsningar, FATO/TLOF-förfaranden vid landningsplatser samt vind- och lastförhållanden vid den fasta punkten.
Allt detta styrs av tilläggen till EASA Air OPS-föreskrifterna som gäller för specialiserade operationer.

Källa :
EASA – Lättåtkomliga regler för flygverksamhet

9.2 Gruppflygningar och incentivuppdrag

Gruppflygningar kräver noggrann planering.
Förmedlaren måste ta hänsyn till samordningsbegränsningarna på mättade flygplatser, fördelningen av platser och bagage, organisationen av ombordstigningstjänster och den administrativa hanteringen av API-listor (Advance Passenger Information) och passagerarlistor.
Under perioder med hög efterfrågan baseras slotstrategin på principerna i WASG (Worldwide Airport Slot Guidelines) för att garantera punktlighet och operativ genomförbarhet.

Källa :
IATA – Worldwide Airport Slot Guidelines, utgåva 4

9.3 Brådskande gods och kritisk transport

Flygtransport av brådskande gods kräver fullständig behärskning av den rättsliga och tekniska ramen.
Mäklare informerar sina kunder om de ansvarsgränser som anges i Montrealkonventionen (MC99) och eventuella undantag som är kopplade till godsets beskaffenhet.
De samordnar efterlevnaden av bestämmelserna om farligt gods (IATA DGR), organiserar tullformaliteter och ser till att lastning och lossning sker på ett säkert sätt.
Varje sändning är föremål för en dokumentkontroll och en värdedeklaration för att garantera försäkringsskydd för transporten.

Källa :
Benesch Law – Ansvarsbegränsningar för internationella lufttransporter (uppdatering 2024)

10. Kvalitetsindikatorer och ledning

AEROAFFAIRES:s operativa prestanda baseras på kontinuerlig kvalitetsmätning.
Varje uppdrag är föremål för detaljerad övervakning efter flygning, inklusive indikatorer för punktlighet vid avgång och ankomst, omfördelning av flygplan och dokumentär efterlevnad.
Säkerhetsfeedback, rapporterade incidenter och korrigerande åtgärder analyseras som en del av säkerhetsstyrningssystemet (SMS).
Bolaget följer också upp andelen flygningar som genomförs med SAF, genomsnittliga betalningstider för operatörer samt passagerarnas och ledningsassistenternas nöjdhetsgrad (NPS).

Dessa uppgifter sammanställs kvartalsvis för att bidra till en kontinuerlig förbättringsprocess och upprätthålla den höga standard som utmärker AEROAFFAIRES på den internationella marknaden för flygförmedling.

11. Checklistor färdiga att använda

11.1 Operatörens due diligence

Innan någon flygning bekräftas kontrollerar mäklaren alla element som intygar att flygoperatören uppfyller kraven.
AOC (Air Operator Certificate) måste vara giltigt: detta är den operativa licens som utfärdas av den nationella myndighet (i Frankrike DGAC) som godkänner kollektivtrafik.
SPA-området (Specific Approvals) anger de typer av verksamhet som operatören har tillstånd att utföra, t.ex. flygningar i reducerat utrymme (RVSM), precisionsinflygningar (PBN) eller transoceaniska flygningar (ETOPS).
Giltig ansvarsförsäkring för luftfart krävs, som täcker passagerare, tredje part och frakt i enlighet med Montrealkonventionen.

Mäklaren kontrollerar sedan flygplanets luftvärdighet, dvs. dess tekniska överensstämmelse, giltigheten av underhållscertifikatet (ARC) och efterlevnaden av tidsfrister för underhåll.
Besättningen måste följa FTL (Flight Time Limitations), som anger maximala gränser för tjänstgöring och vila.
Operatören måste hänvisas till IS-BAO-standarden (International Standard for Business Aircraft Operations) och helst ha en Wyvern Wingman-revision eller en ARGUS Gold/Platinum-klassificering, vilket intygar kvaliteten på dess operativa ledning.
Slutligen konsulteras historiken för SAFA-inspektioner (Safety Assessment of Foreign Aircraft) som utförts av de europeiska myndigheterna, om sådana finns tillgängliga för det berörda flygplanet eller den berörda flottan.

Källor :
EASA – Air Operator Certificate (AOC)
Wyvern – Säkerhetsgranskningar och Wingman-programmet
IBAC – IS-BAO-standarden

11.2 Färdplan för uppdraget

I färdplanen sammanställs alla steg som krävs för att flygningen ska kunna genomföras på ett framgångsrikt sätt.
Mäklaren bekräftar flygplatsens slots, d.v.s. de tidsluckor som är tillåtna för landning och start, genom att kontrollera medEurocontrol om några ATFCM-åtgärder (Air Traffic Flow and Capacity Management) kan påverka trafiken.
Handling, dvs. marktjänster (passagerarassistans, lastning, bränsle, parkering, samordning av FBO), bekräftas för alla mellanlandningar.
När det gäller flygningar utanför EU erhåller mäklaren överflygnings- och landningstillstånd från de berörda tredjeländerna.

Därefter förbereds API- (Advance Passenger Information) och PNR-uppgifter (Passenger Name Record) så att den nödvändiga passagerarinformationen kan vidarebefordras till myndigheterna.
Catering planeras i enlighet med eventuella kostbegränsningar. Marktransfer bokas i samordning med ankomstflygplatsen.
En reservplan upprättas systematiskt, med en alternativ flygplats eller ett alternativt flygplan i händelse av oförutsedda tekniska eller meteorologiska omständigheter.
Slutligen ges en säkerhetsgenomgång före flygningen för att påminna passagerarna om nödprocedurer, sekretessregler och instruktioner.

Källor :
IATA – Worldwide Airport Slot Guidelines, utgåva 4
Eurocontrol – Portal för nätverksoperationer

11.3 Offert till kund och avtal

Den avtalsenliga offerten som ges till kunden formaliserar mäklarens åtagande.
I offerten nämns den tilltänkta operatören, dess rättsliga status, den preliminära registreringen och de väsentliga villkoren för flygningen.
Ansvarsbegränsningarna anges i enlighet med Montrealkonventionen (MC99), som fastställer de ersättningstak som gäller vid försening, förlust av bagage eller tillbud.

Avboknings- och uppskjutningspolicyn är detaljerad, liksom bränsleförhållandena (inklusive möjligheten till en partiell blandning av SAF, Sustainable Aviation Fuel).
Ansvaret för transport av djur, ömtålig utrustning eller överdimensionerat bagage nämns uttryckligen.
Avtalet omfattar också medlings- och incidenthanteringsprocessen, de betalningsmedel som accepteras, AML-klausulen (Anti-Money Laundering) avseende finansieringskällan och en paragraf om skydd av personuppgifter (data privacy), i enlighet med RGPD.

Källa :
IATA – Montrealkonventionen och passagerares rättigheter

12. Referenser och viktiga branschkällor

För verifiering, utbildning och övervakning

EBAA, guidelines for the contracting of charter flights, dokument som publiceras tillsammans med The Air Charter Association.
The Air Charter Association, Code of Practice, Broker Qualification training, förebyggande av olaglig verksamhet.
IBAC, IS-BAO och IS-BAH, säkerhetsnormer för operatörer och handläggare.
– EASA, Air OPS 965 och Easy Access Rules, AOC, FTL ORO. EASA
– DGAC France, definitioner av offentlig passagerartransport och myndighetens roll. Franska ministeriet för ekologisk omställning
– IATA, Worldwide Airport Slot Guidelines utgåva 4 och slotresurser. IATA
– Eurocontrol, Network Manager, nätverksoperationer och ATFCM-manualer. eurocontrol.int
– ICAO, CORSIA och revision 2024 av MC99-gränser. ICAO
– Europeiska unionen, ReFuelEU Aviation, EU-rådets beslut om MC99, API PNR-ramverk. Mobilitet och transport
– NBAA, resurser mot olaglighet och charterguider. NBAA
– Argus och Wyvern, register och betygskriterier. Argus International
– Avinode Group, marknadsplats, arbetsflöden och Paynode-betalningar. Avinode
– MiCA och TFR, kryptoregelverk i Europa och Travel Rule, ESMA:s resurser. esma.europa.eu
– Förordning 261 och reformer, EUR-Lex källor och konsumentnätverk. EUR-Lex
– ITIC, yrkesmässig ansvarsförsäkring för flygmäklare. ITIC
– SAF policynyheter och europeiska subventioner, 2025 sammanhang. Reuters

12. Officiella referenser för sektorn

InstitutionFältLänk
EBAAEuropeisk affärsflygebaa.org
Föreningen för flygcharterUppförandekod och utbildningtheaircharterassociation.aero
IBACIS-BAO / IS-BAH-standarderibac.org
EASAOPS och föreskrifter för flygeasa.europa.eu
DGAC FrankrikeCertifiering och tillsynecologie.gouv.fr
EurocontrolEuropeisk nätverkshanteringeurocontrol.int
IATASlots och internationell regleringiata.org
ICAOMC99, CORSIAicao.int
Avinode / PaynodeMarknadsplats för B2Bavinodegroup.com
Wyvern / ARGUSSäkerhetsrevisionerflywyvern.com
ESMA / EUMiCA & AMLesma.europa.eu

13. Vad gör skillnaden på AEROAFFAIRES

  1. En strikt tolkning av lagstiftning och standarder och en nolltoleranspolicy för allt som är olagligt.
  2. Riskmodellering för varje uppdrag, med prioritering av säkerhet, efterlevnad och komfort.
  3. Dokumentär spårbarhet för att lugna de juridiska avdelningarna och inköpsavdelningarna.
  4. En pragmatisk klimatpolicy med konkreta avgöranden om rutt, vikt, SAF-tillgänglighet och seriös kompensation.
  5. En enda kontaktpunkt för varje ärende, som ansvarar för resultatet utan att överföra bördan till kunden.

Våra certifieringar

AEROAFFAIRES väljer sina flygplan med de högsta standarderna inom flygindustrin.

14. Praktiska bilagor

14.1 Information som ska ingå i en offert

Operatör och AOC, försäkringsskydd, indikativ registrering, flygplatser och slots, WASG-villkor om tillämpligt, MC99-gränser, bagage- och djurpolicy, avbokningsvillkor, ersättningsplan, bränslevillkor och SAF-alternativ, betalningsmedel och AML KYC-klausuler, API PNR-uppgifter om så krävs. IATA

14.2 Indikatorer för efterlevnad som ska rapporteras till kunden

Efterlevnad av AOC och SPA, efterlevnad av FTL-besättning, IS-BAO-IS-BAH-status, slot-verifiering, ATFCM-status, incidentrapporter, efterlevnad av tidsfrister för anmälan, arkiverade styrkande handlingar.

14.3 Skyddsåtgärder mot olagligheter

Kräv alltid bevis på AOC och den exakta omfattningen av verksamheten, vägra alla bestämmelser om kostnadsdelning utanför ramen, kontrollera utländska chartertillstånd och flygplanets lämplighet för de föreslagna segmenten, dokumentera varje kontroll.