Att skaffa en privatjet är inget ”måste”, utan ett patrimoniellt beslut som i allmänhet blir aktuellt när den systematiska användningen av charter når en platå på 250 till 300 timmar per år, eller när företaget vill ha ett flygplan som är konfigurerat exakt för dess användning (kabin, räckvidd, varumärke).
Utöver inköpspriset är den viktigaste frågan den löpande förvaltningen: rekrytering av besättning, underhåll, efterlevnad av regelverk, budgetuppföljning, tillgänglighet för charter etc. Med andra ord en teknisk tillgång som har blivit ett kostnadsställe som måste förvaltas med samma noggrannhet som en logistikflotta.
Tillsammans med sina partners kommerAEROAFFAIRES att stödja dig från den första budgetfrågan ända fram till flygplanets dagliga liv och förblir din enda kontaktpunkt för varje flygning.

Förstå hela köpet
Det finns sex steg i inköpsprocessen:
1) definiera dina behov
2) Undersökning utanför marknaden
3) teknisk inspektion
4) Förhandling
5) skattemässigt avslut
6) Driftsättning
Genomsnittlig ledtid: tre till sex månader för ett begagnat flygplan, ett till två år för ett fabriksbyggt flygplan.
Under tio år varierar den totala årliga budgeten från 0,9 miljoner euro (lätt jetflygplan) till 2,3 miljoner euro (långdistansflygplan).
Delat ägande: det flexibla alternativet
Principen
Du köper en standardiserad andel – t.ex. 1/8 – och har en garanterad kvot av timmar. Programmet samlar besättning, underhåll och hangarage, vilket gör dina fasta kostnader förutsägbara.
Viktiga punkter
- Investering dividerad med 8 till 16.
- Standardiserad kabin och schema; begränsad anpassning.
- Genomsnittlig kostnad: ~5 700 euro/timme under fem år för en lätt jet (100 timmar/år).
Vem är det här för?
Chefer som flyger 80-200 timmar med regelbundna rutter till Europa/Mellanöstern. Vi jämför denna modell med fullt ägande och on-demand charter för att hjälpa dig att fatta rätt beslut.
Stöd i 3 enkla faser
- Analys och rådgivning
- Uppdragsprofil, räckvidd, antal passagerare.
- 10-årig budgetprognos (fasta + rörliga kostnader).
- Forskning och transaktioner
- Val av ny eller begagnad utrustning utanför marknaden.
- Tekniska kontroller (loggböcker, motorer, reparationshistorik).
- Förhandling, beskattning, immatriculation och nyckelfärdig leverans.
- Driftsättning & förvaltning
- Rekrytering av besättning, underhållskontrakt, hangarage.
- Månatlig budgetuppföljning, digital rapportering i realtid.
- Charteralternativ för att generera intäkter och minska kostnaderna.
Förvaltning i konkreta termer
Att delegera hanteringen av ditt jetplan innebär att du sparar timmar av flygtid … men framför allt timmar av sinnesfrid.
Du tar bort den tekniska komplexiteten.
När en Falcon 2000 genomgår en oplanerad inspektion av landningsstället aktiverar managementteamet omedelbart ett Part 145-nätverk som är tillgängligt 24 timmar om dygnet, chartrar ett ersättningsflygplan och håller ägaren informerad med en tidsstämplad rapport.
Resultat: Du fortsätter att flyga enligt ditt ursprungliga schema, utan att binda upp din dagbok eller absorbera logistisk stress.
Du stabiliserar dina kostnader.
På Embraer Legacy 650 förhandlar chefen om bränslepriset på årsbasis för tio återkommande hubbar och poolar kaskoförsäkringen, vilket sänker premien med 12%.
Resultat: Din budget är inte längre en serie överraskningar, utan en förutsägbar linje som skyddar ditt kassaflöde och dina investeringsbeslut.
Du bevarar ditt återförsäljningsvärde.
Genom att anlita en bra förvaltare kan du optimera värdet på din jet.
En Global 6000 som underhålls enligt ”Smart Parts”-programmet och övervakas av en unik CAMO behåller upp till 15% mer återförsäljningsvärde efter sju år.
Resultat: Den dag du byter flygplan får du tillbaka en bättre värderad tillgång, samtidigt som transaktionen påskyndas tack vare en oklanderlig teknisk historik.
Vad vi hanterar | Vad du ser |
---|---|
Besättningsplanering, utbildning av ratingtyp | Tydlig tillgänglighetskalender |
CAMO* och säkerhetsrevisioner | Tidiga varningar om underhåll |
Skrov- och ansvarsförsäkring | Garanterad täckning utan haveri |
Optimering av tomma flygningar | Förenklad P&L-tabell |
* Organisation för kontinuerlig luftvärdighetshantering
Hur mycket behöver du budgetera? (storleksordning 250 h/år)
- Lätt jetflygplan: ~ 0,9 miljoner euro/år
- Supermellanklass: ~ 1,3 miljoner euro/år
- Långdistansflygplan: ~ 2,3 miljoner euro/år
Dessa belopp inkluderar besättning, underhåll, hangarage och bränsle. Charterintäkterna kan täcka upp till 40% av de fasta kostnaderna, beroende på efterfrågan.
Besättning
Din besättning är mer än bara två certifierade piloter: det är ett komplett team, utvalt för sin tekniska expertis och känsla för service. Regelbunden simulatorträning, förtrogenhet med känsliga destinationer, tillgänglighet planerad under en tolvmånadersperiod: varje flygning börjar med bekanta ansikten och beprövade procedurer, vilket garanterar punktlighet och sinnesro ombord.
Underhåll
En privatjet behöver inte bara underhållas, den måste vara redo. Vi arbetar med en unik CAMO som övervakar motorcykler, servicebulletiner och schemalagda inspektioner i realtid. Förebyggande underhåll kan utföras på natten eller mellan flygningar, vilket undviker överraskande stilleståndstid och förlänger flygplanets återförsäljningsvärde.
Hangar
Genom att parkera i en hangar skyddas din investering från UV-strålar, dåligt väder och damm som påskyndar korrosion. Våra prioriterade avtal i de viktigaste europeiska knutpunkterna garanterar ett säkert, uppvärmt utrymme under 24-timmars övervakning, för en avgång utan avisning eller oförutsedda förseningar, även mitt i vintern.
Bränsle
Bränslekostnaderna fluktuerar med priset på ett fat olja, men inte för dig: genom att centralisera din tankning via ramavtal för de mest frekventa anlöpshamnarna låser vi fast ett pris per gallon och eliminerar plötsliga ökningar. Det innebär att du kan hålla timkostnaden under kontroll, samtidigt som du minskar ditt koldioxidavtryck genom att optimera färdplanerna och använda tillgänglig SAF.
-
Faut-il immatriculer l’avion en Europe ?
Nous analysons la fiscalité (TVA, douanes) et la réglementation EASA ; parfois un registre hors UE s’avère pertinent.
-
Puis-je garder mon équipage actuel ?
Oui, nous intégrons votre équipage ou recrutons des pilotes triés sur le volet, avec formation continue certifiée.
-
L’affrètement est-il obligatoire ?
u003cp data-start=u00222812u0022 data-end=u00222969u0022u003eJamais. Nous proposons un plan de mise en revenu uniquement si vous le souhaitez et dans les limites que vous fixez.u003c/pu003e