Flygplansuthyrning ACMI

8500
tillgängliga apparater

35 000
försäkrade flygningar

100 000+
passagerare

4,9/5
kundnöjdhet

100%
Koldioxidkompensation

ACMI (Aircraft, Crew, Maintenance and Insurance) är en typ av leasingavtal för flygplan som inkluderar flygplan, besättning, underhåll och försäkring. Det är en charter mellan compagnies aériennes eller till ett leasingbolag (leasegivaren), där den chartrade operatören tillhandahåller flygplanet och alla tillhörande tjänster. Övriga kostnader i samband med flygningen, t.ex. bränsle, flygplatsassistans, trafikrättigheter och överflygningsskatter, är det kundägande flygbolagets ansvar.

Flygbolag som behöver ytterligare tjänster vänder sig till specialiserade flygmäklare, t.exAEROAFFAIRESsom är ledande inom denna sektor, för att hjälpa dem att hitta ett kompletterande eller ersättande flygplan.

ACMI compagnie

För kundflygbolaget erbjuder ACMI en flexibel lösning för att möta förväntade behov eller för att hantera nödsituationer. Det gör det möjligt för dem att kompensera för en överbelastning i sitt flygschema för att täcka säsongstoppar eller för att initiera nya rutter. I händelse av oförutsedda omständigheter, till exempel ett flygplanshaveri eller spänningar i flygbesättningens schema, undviker ACMI att flygningar ställs in eller försenas, vilket garanterar en transportlösning för passagerarna.

För det uthyrande flygbolaget innebär ett flygplan som görs tillgängligt en möjlighet att använda ett flygplan som inte skulle användas i det egna nätverket under en period med låg aktivitet. Vissa flygbolag specialiserar sig till och med på wet leasing och gör denna verksamhet till en integrerad del av sin affärsmodell.

Compagnie aérienne bailleur

Skillnader mellan ACMI och leasing av privatjet

ACMI

När det gäller leasing av flygplan finns det två distinkta alternativ: ACMI och location de jets privés. ACMI inkluderar flygplan, besättning, underhåll och försäkring, vilket gör det till ett praktiskt val för flygbolag.

Hyra av privatjet

Privat jetuthyrning erbjuder större flexibilitet och anpassning för individuella resor eller affärsresor.

Låt oss ta en närmare titt på dessa skillnader:

Inkludering av besättning

För det första ingår flygbesättningen i ett ACMI-kontrakt, vilket innebär att hyrestagaren inte behöver oroa sig för att rekrytera eller hantera personal. I ett leasingavtal är det möjligt att bara hyra flygplanet, vilket kräver att leasetagaren tillhandahåller sin egen besättning.

Underhåll

Dessutom, med ACMI, ingår underhåll av flygplanet, vilket befriar hyresgästen från ytterligare ansvar. Med leasing kan ansvaret för underhåll falla på hyresgästen, om inte annat anges.

Försäkring

Dessutom ingår försäkring i ACMI-avtalet, vilket ger ytterligare sinnesfrid för hyresgästen. Vid uthyrning kan hyresgästen behöva teckna en egen försäkring.

Flexibilitet och flexibilitet

ACMI är särskilt användbart för flygbolag som behöver tillfälliga flygplan för att möta toppar i efterfrågan utan att investera i nya inköp. Leasing används ofta för privat- eller affärsflyg. Det ger större flexibilitet när det gäller val av flygplan och destinationer.

Kontraktets varaktighet

ACMI-kontrakt kan ha varierande löptid och används för kortsiktiga behov. Leasing kan omfatta långtidskontrakt eller leasingavtal för enstaka flygningar.

Kort sagt, ACMI är en mer komplett och praktisk lösning för dem som vill hyra ett flygplan utan att behöva hantera besättningen och underhållet. Privatjetuthyrning erbjuder å andra sidan större flexibilitet och anpassning.

Läs mer om ACMI på AEROAFFAIRES

8500
tillgängliga apparater

35 000
försäkrade flygningar

100 000+
passagerare

4,9/5
kundnöjdhet

100%
Koldioxidkompensation

Jämförelse med andra leasinglösningar

Det finns flera olika typer av leasingavtal för flygplan som är tillgängliga för flygbolag, vart och ett med sina egna specifika egenskaper. De två huvudformerna är dry lease och wet lease, med några få variationer däremellan.

Location sèche dry lease aircraft

Vid dry lease tillhandahåller leasegivaren endast flygplanet till det flygbolag som är kund. Det senare måste registrera flygplanet i sin egen flotta och ta hand om alla operationer. Detta inkluderar drift av flygplanet, inklusive besättning, underhåll och försäkring. Denna typ av avtal är ofta att föredra för långtidsleasing, där flygplanet måste integreras i kundens flotta för att uppfylla permanenta krav.

atrW et leasing, å andra sidan, omfattar i allmänhet de fyra komponenterna i ACMI: flygplan (A), besättning (C), underhåll (M) och försäkring (I). I det här fallet behåller uthyraren flygplanet i sin egen flotta. Samtidigt anlitar kundföretaget en fullservice inklusive piloter och flygbesättning. Hyresgästen är dock ansvarig för den kommersiella verksamheten som är kopplad till rutten. Detta inkluderar flightnummer, trafik- och överflygningsrättigheter samt hantering av flygplatstjänster (marktjänster, tankning, ombordservice etc.). Denna modell är idealisk för tillfälliga behov eller toppar, när flygbolaget vill minska komplexiteten i hanteringen.

Wet lease aircraft
Damp lease aircraft

En intressant variant av wet lease, som är anpassad till mer långsiktiga kontrakt, är damp lease. I detta fall tillhandahålls endast piloterna av uthyraren, medan kundflygbolaget använder sin egen kabinpersonal. Detta ger en viss grad av självständighet för leasetagaren, samtidigt som denne får delvis stöd från leasegivaren.

Slutligen, i sällsynta fall, om kundföretaget också tillhandahåller piloterna, talar vi om ett AMI-avtal (flygplan, underhåll, försäkring), där endast flygplanet och tekniska tjänster (underhåll och försäkring) tillhandahålls av uthyraren.

AMI avion maintenance assurance

Vart och ett av dessa alternativ erbjuder olika grad av flexibilitet beroende på flygbolagets specifika behov, avtalets löptid och den operativa situationen. ACMI, som en komplett tjänst, utmärker sig för sin förmåga att erbjuda en nyckelfärdig lösning för nöd- eller överbelastningssituationer, medan dry lease och damp lease är mer lämpade för långsiktiga strategier.

ACMI location de jet privé

Behöver du en prisuppskattning?

Kan ACMI användas för att testa nya marknader?

Ja, ACMI är perfekt för att lansera nya rutter eller testa nya marknader. Det gör det möjligt att utforska destinationer utan att ta risken att köpa ett nytt flygplan, vilket ger större flexibilitet att justera verksamheten enligt kommersiella resultat.

Vilka typer av flygplan är tillgängliga under ACMI?

Företag som erbjuder ACMI-kontrakt erbjuder i allmänhet ett brett utbud av flygplan, från regionala jetflygplan till bredkroppade flygplan för långdistansflygningar. Valet av flygplan beror på kundföretagets specifika behov, beroende på destination, den kapacitet som krävs och typen av flygning.

Hur fördelas ansvar och försäkringar under ett ACMI-leasingavtal?

Leasegivaren behåller flygplanet i sitt flottregister och förblir huvudansvarig för flygplanet, dess luftvärdighet och dess drift. Kundföretaget, som leasar flygplanet, är ansvarigt för de passagerare och den frakt som transporteras. I leasingavtalet specificeras varje parts roller och ansvar för att undvika alla risker för tvister.

När det gäller försäkringar är det viktigt att båda parter kontrollerar att täckningen är fullständig och felfri. I allmänhet försäkrar uthyraren flygplanet (skrovet) samt tredje part på marken, medan befraktaren täcker passagerar- och fraktförsäkring. Det är också viktigt att se till att passagerarskyddet är tillräckligt och att de geografiska undantagen i båda parters försäkringar är förenliga med den planerade verksamheten.