VÄNTA INTE MED ATT BOKA DINA FLYG FÖR SOMMAREN!

Sök efter flygplan, stad eller information…

Världens ledande företag i privatjetuthyrning

Flygbolag och eventuella anslutningar till affärsflyget

8500
tillgängliga apparater

35 000
försäkrade flygningar

100 000+
passagerare

4,9/5
kundnöjdhet

100%
Koldioxidkompensation

När du ringer påaviation d’affairesvet du att vissa destinationer som erbjuds av privatjet inte erbjuds av traditionell kommersiell luftfart. Så vilka flygbolag och anslutningar är tillgängliga för affärsflyg?

Lignes aériennes et les liaisons possibles en aviation d'affaires
källa: pixabay

Frankrikes 3 luftfartshubbar

Frankrike har ett mycket omfattande flygnätverk. Detta beror delvis på dess många flygplatser. Det finns tre huvudflygplatser. Den första är Roissy Charles De Gaulle. Paris-Charles-de-Gaulle flygplats, allmänt känd som ”Roissy-Charles-de-Gaulle”, är en fransk flygplats som ligger i regionen Île-de-France, tjugotre kilometer nordost om Paris.

Den används främst för internationella flygningar, men kan även användas för inrikesflyg. Flygplatsen invigdes 1974 efter en rättslig process som inleddes 1962.

Den näst viktigaste flygplatsen för fransk flygtrafik är l’aéroport d’Orly.

L’aéroport d’Orly ligger söder om Paris och är främst avsedd för kommersiellt flyg, snarare än affärsflyg. Den är utrustad för att ta emot privata jetplan, men väljs bara om det finns en förbindelse med ett flygbolag.

Slutligen är den sista Paris-flygplatsen som filtrerar franska flygöverföringar Le Bourget flygplats. Paris-Le Bourget är en flygplats som uteslutande är avsedd för affärsflyg. Öppnade 1914 och invigdes 1919, det var huvudstadens viktigaste civila flygplats före ankomsten av l’aéroport d’Orly. Det blev sedan en exklusiv flygplats för affärsflyg.

Flygplatsen ligger norr om Paris och här finns inte mindre än 75 företag som är specialiserade på flygtekniska tjänster. I dag är flygplatsen Europas ledande affärsflygplats. Den är ett riktmärke i affärsflygets värld.

De två typerna av flygplats

Inom flygtrafiken finns det två typer av flygplatser. Den första typen är den så kallade traditionella flygplatsen, som tillåter kommersiella flygplan att landa. De är vanligtvis relativt stora och tillåter alla typer av flygplan att landa. Det finns 120 flygplatser av denna typ i Frankrike.

Å andra sidan finns det aerodromer och små flygplatser. Dessa är mycket mer användbara än man kan tro. De ger förbindelser mellan vissa mycket avlägsna städer. De sparar tid och undviker transporter där tidsluckorna inte är flexibla. De har landningsbanor som främst kan ta emot privata jetflygplan.

Till exempel används l’aéroport de Courchevel mycket ofta av privatflyget. Endast små privata jetplan kan landa på landningsbanan på denna flygplats, eftersom den ligger i bergen och därför är svårtillgänglig för större flygplan.

Dessa avlägsna områden är därför svårtillgängliga för resenärer från hela världen, och små flygplatser säkerställer ett konstant flöde av flygtrafik till dessa destinationer.

En ny kundbas

Framför allt har profilen på de passagerare som transporteras förändrats. Under flera år erbjöd Air Frances dotterbolag rutter till höga priser som endast var tillgängligaföraffärsresenärer. Prisetberodde ofta på mycket högaplatskostnaderoch förvärrades av att man använde små flygplan. Detta förändrades för några år sedan med tillkomsten avutländska lågprisflygbolagsomeasyJet, Volotea ochRyanair. Större flygplan medlägre driftskostnader och större platskapacitet(100-150 platser, eller 188 platser för Ryanair ) har sänkt priset på flygresor mellan lokala städer. Framför allt har defått nya kundersom aldrig flugit förut.

De är inte turister, menallt flerturister besöker vänner och familj. Dessa flygbolag har nu en stor marknadsandel och konkurrerar med andra transportmedel som bil och tåg. Idag är det ofta billigare att resa till Londres med flyg än med Eurostar. Men för konsumenterna är detta ännu inte en självklarhet, eftersom flygresor alltid har betraktats som ett lyxigt transportmedel.

Flygbolagen

I dagens lista över flygbolag är de bästa erbjudandena de från företag low-cost där flygbiljetter är billigare. På dessa flygbolag finns det inga classe affaires. För det mesta har kunderna rätt till en kabinväska och en handväska , men inget gratis lastrumsbagage. I allmänhet är dessa inte direktflyg. Det är bättre att göra en mellanlandning på långdistansflyg för att erbjuda billigaflyg. Dessutom erbjuder olika reguljärflygbolag ett bonusprogram som gör det möjligt för dig att resa till en lägre kostnad. Det finns också ett nytt verktyg för flygjämförelser som hjälper dig att hitta det bästa flygbolagetbland de olika reguljärflygbolag som erbjuds, återigen i syfte att sänka priserna.

Frankrike: ett centraliserat land

Frankrike är ett land som styrs av huvudstadens agerande. Landet är mycket centraliserat, särskilt när det gäller transporter. Man måste i allmänhet passera Paris för att ta sig från A till B.

Den mest populära rutten i Frankrike är Paris-Nice, eftersom långdistansresor ofta står för den största volymen av flygtrafiken.

Tack vare flyget och det faktum att det nu är mer prisvärt. Det är nu möjligt för människor att resa till alla regioner i Frankrike utan att behöva gå via Paris. Flygplatserna finns dock i storstäderna, inte i småstäderna. Det är privatflyget som ansvarar för förbindelserna mellan små, medelstora och stora städer.

Sammanfattningsvis kan vi ifrågasätta systemet. Det faktum att allt är centraliserat till Paris gör det franska lufttransportsystemet mycket mer komplext. De interna rutterna borde säkert öppnas upp mer, så att nätverket blir mindre mättat. Syftet är också att sänka kostnaderna för kunderna. Flygresenärerna förväntas fördubblas under de närmaste åren, så vi måste förutse detta problem.

AEROAFFAIRES och dess team av experter står till ditt förfogande 24/7, så boka din nästa flygning nu. Vårt team står till din tjänst på telefon: +33 1 44 09 91 82 eller via e-post: charter@aeroaffaires.com. Du kan också göra din devis en ligne för att få en prisuppskattning för din privata flygning.