Flygande taxibilar är drömmen för alla science fiction-fans. Ett lufttransportmedel som inte behöver någon landningsbana, utan lyfter vertikalt. En slags bil med propeller som flyger över staden, dess skyskrapor och trafikstockningar. För många är denna innovation en utopisk dröm, inte något för den närmaste framtiden.
Och ändå, bakom allmänhetens välinformerade blick, förbereder sig världen för urban mobilitet för förändring. Nystartade företag och flygplanstillverkare tävlar om att bli den första flygande taxin och letar efter de perfekta partnerskapen. Stora städer skriver kontrakt och förbereder infrastruktur för att ta emot dessa nya maskiner. Ett datum och en plats har redan tillkännagivits: OS i Paris 2024. Valérie Pécresse (regionpresident i Île de France) meddelade nyheten till Le Parisien. Regionen Île de France hoppas kunna marknadsföra en tjänst senast 2030.
Hur kommer dessa flygande taxibilar att hjälpa affärsresenärer? Vilka är tillverkarna av dessa flygande taxibilar? Hur ser framtiden ut för mobilitet i städerna?
Det här är de frågor vi kommer att ta itu med, tack vare våra flygexperters välgrundade syn på dessa futuristiska maskiner.
Affärsflyget tar dig snart direkt till ditt kontor
Generellt sett liknar de utvecklade maskinerna varandra när det gäller hur de flyger, landar och lyfter. Maskinerna är avsedda att flyga på låg höjd (upp till 600 meter). En flygande taxi bör därför likna en stor drönare med ett elektriskt vertikalt start- och landningssystem (eVTOL). Den har en central hytt med ett antal passagerare som varierar från modell till modell och propellrar som omger hytten. Det är tack vare dessa egenskaper som flygande taxibilar kan användas för flygningar i stadsområden.
Snart kommer det att vara möjligt att resa till Bourget ombord på den efterlängtade senaste modellen Falcon 6X. Din flygande taxi väntar på dig på asfalten. Sedan tar den dig, utan att slösa en minut, till affärsdistriktet La Défense på bara 10 minuter.
Vilka är aktörerna som utvecklar flygande taxibilar?
Varje tillverkare använder sina egna hemligheter för att utveckla ett flygande fordon. Ingenjörerna gör sedan sitt bästa för att optimera flygplanet när det gäller hastighet, räckvidd och antal passagerare.
Av alla nystartade företag som sticker ut är det tre som fångat vår uppmärksamhet. Det tyska företaget Volocopter, det kinesiska företaget EHang och det amerikanska företaget Joby Aviation
-
Volocopter
Volocopter är ett tyskt företag som grundades 2007. Deras mål är att utveckla VoloCity. Detta är en flygtaxi som utvecklats i enlighet med säkerhetsstandarderna från Europeiska byrån för luftfartssäkerhet (EASA). VoloCity kan transportera två passagerare och deras handbagage. 18 rotorer kommer att bära denna taxi genom luften, drivna av 9 litiumjonbatterier. Flygplanet kommer att nå hastigheter på 135 km/h. Volocopter arbetar också med infrastrukturen för dessa flygande taxibilar, Voloports.

-
EHang
Under 2014 uppstod EHang i Kina, ett företag som specialiserat sig på flygande stadstransporter. De skapade två olika modeller av flygtaxi. Ehang 184 och Ehang 216, dessa två flygande taxibilar är obemannade. Den första modellen hade ett säte och drevs av 8 rotorer. Den andra är mer ambitiös, en tvåsitsig modell som drivs av 16 rotorblad och batterier. I slutändan siktar 216 på en hastighet på 130 km/h och en räckvidd på 16 km. EHang arbetar med den österrikiska tillverkaren FACC AG för att bygga flygplanet enligt europeiska standarder.

-
Joby Aviation
Joby Aviation är ett amerikanskt företag som grundades 2009. Det skiljer sig från de två tidigare företagen genom att det har ett mer ambitiöst projekt. Målet är att skapa ett flygplan med en räckvidd på 240 km och en maxhastighet på 320 km/h. Jobys flygplan skulle kunna rymma 4 passagerare. På så sätt skiljer sig det amerikanska företaget från sina konkurrenter genom att rikta in sig på mer än bara stadstransporter. Flygplanet är batteridrivet.
Joby har också förvärvat UberElevation, ett dotterbolag till VTC-experten som är ett flygbolag under utveckling. Förvärvet gör det möjligt för dem att utveckla en plattform för att lättare sätta människor i kontakt med varandra.

Förutom nystartade företag investerar även stora koncerner i den helt nya flygtaxisektorn. Bland dessa finns Airbus och Hyunadai, som har ett nära samarbete med Uber.
-
Airbus
Den franska flygplanstillverkaren utvecklar en flygtaxi som liknar koncepten Volocopter och EHang. CityAirbus är en flygande taxi med en kabin för 4 passagerare. Den har dock en räckvidd på bara 15 minuter i en hastighet av 190 km/h.

-
Hyundai och Uber
Hyundai och Uber arbetar båda med ett flygande taxiprojekt. Å ena sidan med Hyundai som tillverkare. Å andra sidan med Uber, som är bekant med den enorma logistik som krävs för konsumenterna. Samarbetet är lovande, och Hyundai siktar på att skapa ett 4-sitsigt, 100% elektriskt fordon som kan köra i upp till 289 km/h. Målet med samarbetet är att industrialisera fordonet med Skyport-struktur senast 2023.

Ett mål: flygande taxibilar i Paris inför OS 2024
Staden Paris hoppas kunna höja profilen för de olympiska spelen 2024, framför allt tack vare flygande taxibilar. Ett anbudsförfarande inleddes för att samla ihop ett team av företag i olika kategorier. Anbudsinfordran omfattade följande kategorier. Fordon, drift, infrastruktur, luftrumsintegration och acceptans. Som detta RATP pressmeddelande förklarar. Dessa företag styrs av en ny sektor som skapats för tillfället: sektorn ”Urban Air Mobility”.
Syftet är dubbelt, både för staden och för de företag som valts ut för denna nya typ av projekt. De olympiska spelen är ett evenemang som ger synlighet över hela världen. De företag som väljs ut kommer att kunna visa upp sina produkter och tjänster för hela världen. Staden Paris skulle hävda sin ställning som världsledande genom att inrätta infrastrukturer av detta slag.
För att säkerställa projektets långsiktiga framtid är följande organ involverade: den franska civila luftfartsmyndigheten (DGAC), Paris flygplatser (ADP), RATP och Europeiska byrån för luftfartssäkerhet (EASA). Dessa aktörer är övertygade om att de måste arbeta tillsammans för att kunna erbjuda en effektiv och säker modell på lång sikt.
När det gäller fordonen har man valt det tyska företaget Volocopter som huvudaktör, och som redan har flugit med sina flygplan i Helsingfors och Dubai. Airbus och deras flygande taxi är också med i loopen. Vi talar alltså om ett europeiskt projekt. Det testområde i Ile-de-France som valts ut är flygfältet Pontoise, vilket France 3 rapporterar. Målet för regionen Ile-de-France är att skapa en länk mellan OS-byn i Saint-Denis och Roissy Charles de Gaulle-flygplatsen. Tack vare de flygande taxibilarna kommer idrottarna att kunna nå Saint-Denis på 10 till 15 minuter till en kostnad av 70 euro.
När kommer de flygande taxibilarna att vara tillgängliga för allmänheten?
Sektorn ”Urban Aerial Mobility” har inrättats med det yttersta syftet att erbjuda dessa tjänster till allmänheten. RATP siktar på att marknadsföra tjänsten senast 2030. De huvudsakliga målgrupperna är affärsresenärer. Tjänsten kommer främst att tillhandahålla förbindelser från flygplatser till affärsdistrikt som La Défense.
När det gäller allmänheten påpekar Catherine Guillouard (ordförande för RATP) att ”syftet med flygande taxibilar inte är att ersätta RER, utan att erbjuda en kompletterande tjänst ”.

Mobiliteten i städerna är därför på väg att genomgå en revolution. Som Franck Margain (ordförande för Choose Paris Region Agency) påpekar, vill Frankrike bli en viktig aktör i dessa innovationer.
”Framgången för denna inbjudan till intresseanmälan, som genomfördes tillsammans med ADP-gruppen och RATP-gruppen, visar Parisregionens internationella dragningskraft och vår regions betydelse för utvecklingen av framtidens industrier.
Flygrörligheten i städerna står inför många utmaningar när det gäller lagstiftning, integration och infrastruktur.
Kommer huvudstaden att se altiportar blomma på taken till RER-stationerna 2030, som RATP hävdar? Vad vi vet är att denna nya sektor är full av överraskningar! Fortsättning följer..
Medan vi väntar på att dessa flygande taxibilar ska anlända står våra flygexperter till din tjänst 24/7 för din privata flygning på +33 (0) 1 44 09 91 82. Tveka inte att besöka vår webbplats devis en ligne för att få en prisuppskattning för din privata flygning.