I en tid då den ekologiska omställningen står i centrum för debatten finns det nystartade företag som utvecklar innovativa projekt. Så är fallet med det tyska startup-företaget Volocopter, som specialiserat sig på luftmobilitet i städer, och som har utvecklat en flygande taxi kallad Volocity. Europeiska byrån för luftfartssäkerhet (EASA) har utfärdat ett flygcertifikat för drönarläget (utan passagerare) och i riskfria områden. Volocity är mindre förorenande eftersom den drivs elektriskt, och mer flexibel eftersom den cirkulerar i luften, och utgör ett alternativ till de luftföroreningar som orsakas av massiv fordonstrafik, särskilt i storstäder.

Volocopter är det första startup-företaget med ett eVTOL-projekt, en elektrisk flygande taxi med vertikal start och landning, som erhåller DOA (Design Organisations Approvals) från EASA, vilket gör det möjligt för företaget att fortsätta utveckla sin flygande taxi med utökad autonomi. ”Design Organisation Approval är ett avgörande steg mot kommersiell certifiering och för flygtaxi allt närmare varandra”, säger Florian Reuter, VD för Volocopter.

Den 24 juni 2021 beviljades det tyska företaget en flyglicens av EASA, som ansvarar för flygsäkerheten inom EU, vilket bekräftade företagets försprång gentemot konkurrenterna.
Volocity kan transportera två vuxna och deras bagage 35 km med en maxhastighet på 110 km/h. Volocopters ambition är att ersätta helikoptern som snabbtransportmedel i tätbefolkade stadsområden, men framför allt vill man explodera tillväxten inom denna sektor. Volocopters flygande taxi bygger på teknik från drönare: 9 batterier och 18 elmotorer, var och en med en propeller. En viktig fördel med Volocity är att den är 5 gånger tystare än en helikopter.
Volocopters mål för 2023
Hittills har Volocity fått EASA-godkännande för att kunna flyga i tydligt definierade lågriskområden. Volocopters drönare, Volocity, har hittills bara gjort invigningsflygningar, som en del av tester på Helsinki, Singapour och Dubaï.
EASA-ackrediteringen understryker därför att Volocopters processer är hållbara, vilket gör att företaget kan åtnjuta en tillräckligt hög säkerhetsnivå vid tillverkningen och den dagliga användningen.

En annan lastversion av den flygande taxin 2X för transport av varor är för närvarande under konstruktion. När det gäller Volocity hoppas Volocopter kunna lansera den på marknaden så tidigt som 2023, särskilt som 70 företag runt om i världen utvecklar var sin flygande taxiprototyp baserad på samma typ, som Airbus, som i juni 2019 presenterade sin andra prototyp av den autonoma flygande taxin Alpha One: Alpha Two, ett flygplan som kännetecknas av många innovationer och tekniska förbättringar, till exempel avsaknaden av en cockpit.
Det tyska startupbolaget Volocopter har meddelat att man öppnar för bokningar av de första kommersiella flygningarna med sin första flygande taxi, Volocity. Totalt finns 1 000 biljetter tillgängliga, och över 550 har redan bokats på två dagar. När det gäller biljettpriserna är den enda kända indikationen atten femton minuters flygning skulle kosta 300 euro per passagerare.
Det tar inte mer än femton minuter med VTOL att ta sig mellan Roissy och La Défense, medan det med bil tar minst fyrtio minuter.
Volocopters mål är att förverkliga projektet senast 2023, så att besökare och invånare i Paris kan resa mellan Paris och de olympiska arenorna som en del av OS 2024.
För att påskynda genomförandet av detta projekt inför OS 2024 undertecknade regionen Ile-de-France, RATP och Aéroports de Paris den 30 september ett gemensamt avtal om luftrörlighet i städer, vilket gör det möjligt att inrätta en testzon vid flygplatsen i Pontoise och samtidigt främja miljöomställningen av lufttransporter.
”Struktureringen av en sektor för luftrörlighet kring flygplatsen Pontoise – Cormeilles-en-Vexin ligger i linje med dynamiken i den regionala återhämtningsplanen, slutsatserna från COP och de olympiska och paralympiska spelen 2024. Detta evenemang utgör ett exceptionellt tillfälle att mobilisera flygindustrin och höja Parisregionens profil genom att positionera den som en referensregion på den globala marknaden för urban luftrörlighet ”, säger Valérie Pécresse, Parisregionens president.

Framtiden för luftrörlighet i större städer
EASA-certifieringen innebär ännu inte att startupbolaget kan påbörja kommersiella flygningar, men det är ett viktigt steg mot de första kommersiella flygningarna som planeras till OS i Paris 2024. OS är inte längre bara en idrottstävling, utan också ett geopolitiskt budskap, en demonstration av styrka och makt för det land som arrangerar det, baserat på sportslig mjuk makt. OS i Paris 2024 innebär därför en möjlighet för Frankrike att glänsa på den internationella scenen.
Projektet för att utveckla luftrörligheten i städerna stärker Ile-De-France-regionens attraktionskraft på internationell nivå genom samarbete mellan olika offentliga och privata aktörer, till exempel Helifirst, ett helikopterflygbolag som specialiserar sig på affärsflyg, och Helipass, en digital plattform för bokning av helikopterflygningar inom driftledning. Inom sektorn ”fordon” har för närvarande tre företag valts ut för att flyga sina flygande taxibilar som en del av de olympiska spelen 2024 i Paris: Volocopter, Airbus och Ehang, ett kinesiskt startupföretag.
Kompletterande tjänster mellan Volocopter och affärsflyg?
Privatjetuthyrning är ett viktigt verktyg för att möta tidsbegränsningar. Privata jetcharterkunder letar efter flexibilitet, säkerhet och hastighet. Förbindelserna mellan flygplatser och stadskärnor är ofta komplicerade och tidskrävande på grund av tung vägtrafik. Inom en snar framtid kan flygande taxibilar göra det möjligt att undvika trafikstockningar och länka FBO till destinationen. ”De kommer att betjäna ett antal intressanta platser mellan l’aéroport d’Orl yoch Charles de Gaulle Etoile, samt Paris centrum, eventuellt på l’héliport d’Issy-les-Moulineaux” säger Marie-Claude Dupuis, chef för Innovation and Development Strategy på RATP .
Dessa elfordon skulle lösa problemet med den överdrivna trafiken i storstäderna samtidigt som de tar hänsyn till miljön. De skulle också vara ett perfekt komplement till privatjetuthyrning.
Dessa flygande taxibilar har dock ett antal svagheter, bland annat mycket begränsad räckvidd, låg hastighet (max 110 km/h) och låg lastkapacitet. Trots dessa brister ökar antalet nystartade företag som arbetar på marknaden för flygtaxi, särskilt i Kina. Enligt en studie som genomfördes av konsultföretaget Oliver Wyman 2019 kommer flygande taxibilar att utgöra en potentiell marknad på 35 miljarder dollar fram till 2035. År 2035 kan det faktiskt finnas mer än 50 000 flygande taxibilar i trafik i nästan 90 städer runt om i världen.
I en nära framtid skulle det kunna vara en lösning på problemet med att minska trafikstockningarna på vägarna. ”I framtiden tror vi att eVTOL:er kommer att hämta kunder i deras hem”, säger Florian Reuter, VD för Volocopter.
ADP Group är en stor supporter av Volocopters flygande taxiprojekt. Idag är Paris Le Bourget den ledande flygplatsen för affärsflyg. Det är den enda enheten inom ADP Group som har anläggningar som är anpassade till olika flygplanskategorier.
- 2 flygfält för affärsflyg: Toussus-Le-Noble och Pontoise-Cormeilles-en-Vexin
- 8 flygfält för kommersiellt flyg: Chavenay, Chelles, Coulommiers, Etampes, Lognes, Meaux, Persan och Saint-Cyr
- 1 helikopterflygplats i Issy-Les-Moulineaux
Kan vi föreställa oss 100% luft- och eldrivna transporter i framtiden?
Dessa flygande taxibilar skulle kunna hämta upp kunder med begränsad tid och släppa av dem vid deras hem eller någon annan plats från Aéroports de Paris-koncernens olika anläggningar, inklusive Paris Le Bourget,héliport d’Issy-Les-Moulineaux eller Pontoise, som för närvarande är testområdet för flygande taxibilar.

Det tyska uppstartsföretaget Volocopter har också presenterat en ny prototyp av en vertiport i Singapore för Volocity, kallad VoloPort. Terminalen kommer att vara modulär, så att den enkelt kan anpassas till olika platser i städerna, t.ex. tak på byggnader, järnvägsstationer eller parkeringsplatser.


Våra flygexperter står till din tjänst 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan för din privatflygning på +33 (0) 1 44 09 91 82. Tveka inte att besöka devis en ligne för att få en prisuppskattning för din privata flygning.