Många personer spelar en viktig roll för att säkerställa en säker start och landning. Så snart ett flygplan landar träder flygplatsens ramptjänsteman i aktion för att vägleda det genom dess manövrer. I den här artikeln berättar AEROAFFAIRES allt du behöver veta om detta jobb, som är avgörande för alla starter och landningar: utbildning, egenskaper som krävs för att vara en bra rampagent, lön och karriärutveckling.
Rampagent: arbetsbeskrivning
Flygplatsens rampagent är trafikledarens assistent. De spelar en viktig roll för att trafiken på plattan ska fungera smidigt. På flygplatser finns det faktiskt en order som ges till flygplan för att starta och landa. Det är därför du måste vänta några minuter innan du kan lyfta, tills det är din tur.
Uppgifterna för flygplatsens rampagent är varierade:
- lastning
- lossning
- överföring av bagage
- bogsering
- montering av klossar..
Du kan välja att specialisera dig på en av dessa uppgifter.
Före landning förbereder de all utrustning som behövs för att hantera flygplanet på marken: bagagevagnar, transportband, traktorer och hissar. De ansvarar sedan för att all denna utrustning stuvas undan.
Dessutom hjälper flygplatsens rampagent till med att flytta flygplan på taxibanor. De dirigerar flygplanet till parkeringsområdet och placerar klossarna under landningshjulen när flygplanet har stannat helt.
Rampvakter kan också specialisera sig som bagagehanterare. De transporterar bagage mellan flygplatsen och flygplanet och vice versa under en landning. Efter att bagaget har checkats in röntgas alla resväskor innan de transporteras till flygplanets lastrum. Detta steg garanterar passagerarnas säkerhet inför flygningen.
De arbetar i ett flygplatsområde, på start- och landningsbanorna och i alla väder, med skiftande och varierande arbetstider, på vardagar, helger och till och med helgdagar. Flygplan lyfter varje dag, så rampagenter behövs varje dag. Skydds- och säkerhetsutrustning måste bäras: hjälm, handskar, skyddsskor och fluorescerande väst.
Vilka egenskaper behöver du för att vara bra på det här jobbet?
Först och främst måste en flygplatsrampagent ha ett rent brottsregister, vilket är en förutsättning för att få ett trafiktillstånd för att resa i reserverade områden. Han eller hon måste också ha körkort.
De måste också :
– Vara i utmärkt fysiskt skick. Ett idrottstest genomförs när du rekryteras.
– Kunna stå emot klimatförhållanden, med tanke på den ständiga exponeringen för elementen.
– Ha god självkontroll
– Förmåga att förutse. Det är viktigt att kunna förutse varje manöver.
– Vara snabb och effektiv manuellt. När planet landar har du bara några minuter på dig att parkera det och ta bagaget från lastrummet till flygplatsen.
– Ha grundläggande kunskaper i engelska, särskilt teknisk engelska. Kommunikationen med piloterna och kontrolltornet sker på engelska.
Utbildning och träning för att bli rampagent
Det finns ingen särskild utbildning för att bli rampagent. Det är dock önskvärt att ha ett yrkesutbildningscertifikat (CAP) eller en yrkesinriktad baccalauréat (bac pro) inom transportområdet.
Det är först efter urval och rekrytering som kandidaterna följer de reglerade utbildningskurserna:
– utbildning i ”gester och kroppshållning”, för att de ska kunna kommunicera med piloter och annan markpersonal
– utbildning i ”lastning och lossning”
– utbildning i ramp- och lastsäkerhet
Dessa kurser äger rum på utbildningscentra och varar i allmänhet 8-10 dagar.
En rampagent har också T- (ramp) och M- (manöverområde) tillstånd. Därför är B-körkort ett obligatoriskt förkunskapskrav.
Urval och rekrytering kan utföras av flygbolag, flygplatschefer, flygplatsassistansföretag eller till och med armén.
Hur mycket tjänar en rampagent?
En rampagent på flygplatsnivå betalas minimilönen. Bonusar läggs dock till.
Vilken karriärutveckling är möjlig?
Med erfarenhet kan rampagenter själva utföra bogseringsoperationer och hantera hjälmavgångar på engelska.
Rampagenter kan gå vidare till att bli teamledare, trafik- eller operationsagenter och supervisors.