Som den senaste kontroversen om privatjet har påmint oss om är hållbar utveckling en av de viktigaste frågorna under 2000-talet. Vi är helt enkelt alla berörda av hållbar utveckling och hur vårt samhälle påverkar vår miljö. För flygindustrin är respekten för miljön en viktig faktor i den tekniska utvecklingen av morgondagens flygplan. Men hur kan vi uppnå 2050 års mål för minskade koldioxidutsläpp? Vilka utmaningar står flyg- och rymdindustrin inför när det gäller hållbar utveckling?

Det nuvarande läget för flygindustrin
Flygindustrin i siffror
Enligt GIFAS har flygindustrin i Frankrike en omsättning på 55,2 miljarder euro. Från den 1 januari 2022 till idag, den 8 september 2022, har flygindustrin genererat försäljning till ett värde av 34,79 miljarder euro. Dessutom transporteras 170 miljoner passagerare varje år i Frankrike.
När det gäller miljöpåverkan genererar branschen 660 miljoner ton CO2 per år, vilket motsvarar 3 % av de globala utsläppen. Från denna siffra vet vi att cirka 99 procent av flygbolagens utsläpp och cirka 50 procent av flygplatsernas utsläpp är kopplade till bränsleförbrukning.
Luftfartens mål för hållbar utveckling
Målet för 2050 är att flyget ska vara helt koldioxidfritt. Med andra ord är insatserna höga. Flygplanen kommer att behöva hitta en annan typ av bränsle för att driva dem. I dag drivs alla civila flygningar med fossila bränslen. Vi känner alla till det klassiska paraffinet. Fotogen har beskattats hårt under de senaste månaderna, och kommer utan tvekan att fortsätta att göra det under de kommande åren.
Enligt siffrorna ovan är den första lösningen att använda SAF: Sustainable Aviation Fuel. Detta alternativ till konventionella fossila bränslen har redan utvecklats och testats på kommersiella flygplan. Men det används ännu inte av majoriteten. Så varför används det inte i stor skala?
Användningen av SAF inom flygindustrin

Fördelarna med att använda SAF
FAS är en stor fördel för en hållbar utveckling inom flygindustrin. Den här typen av bränsle har redan utvecklats och kan användas utan risk. Detta är bara några av fördelarna:
- SAF-produktionen återvinner CO2-utsläpp.
- Minskning av mikropartiklar som släpps ut under användning: när SAF används minskar antalet partiklar med 90 %, vilket är en bonuspoäng för luftkvaliteten.
- Energieffektivitet: Energieffektiviteten vid användning av SAF är 3 % till 1,5 % högre än för ett konventionellt bränsle.
- användning av förnybara material: de viktigaste materialen som används för att tillverka FAS är :
- Vegetabiliskmatolja
- Kommunalt avfall
- Sockerarter
- Biomassa
- Träavfall
- Sjögräs
Nackdelarna med FAS
Den största nackdelen med FAS är dess pris. Som nämnts ovan används FAS inte i stor skala, trots att det är funktionellt. En storskalig användning av produkten skulle dock göra det möjligt att dra nytta av stordriftsfördelar och få ett pris som är konkurrenskraftigt i förhållande till konventionellt bränsle.
Tyvärr är detta inte fallet. SAF är dyrare än konventionellt paraffin, så det kommer att bli en prisökning för passagerarna. Om inte flygbolagen går med på att sänka sina marginaler är risken för minskad konkurrenskraft, särskilt på lågkostnadsmarknaden, för stor. Den marknad som bäst kan tillgodose FAS är privatjetmarknaden. Konsumenten av en privatjet är mer benägen att betala ett högre pris för sin flygning än en konsument av ett lågprisflygbolag.
Den andra stora nackdelen med FAS är dess distribution. Det distribueras inte till alla flygplatser. Det används främst på nordamerikanska och europeiska flygplatser. Även om många stora flygplatser har FAS-system, blir det oundvikligen färre av dem på flygplatser och hos flygbolagsbutiker, med tanke på att FAS ännu inte är populärt bland alla de stora flygbolagen. De som inte har dem måste förändra sina strukturer för att kunna distribuera dem. Dessutom kan FAS inte lagras på samma sätt som konventionellt bränsle. Det finns ingen magisk lösning på alla dessa nackdelar. Fler flygbolag måste gå över till FAS och bana väg för en storskalig konsumtion.
Flyget ska möta utmaningarna med hållbar utveckling
Även om den största utmaningen för en hållbar utveckling inom flyget är bränsleutsläppen, finns det också mer hållbara lösningar för infrastruktur, utrustning ombord, pilotteknik etc.
Infrastrukturer som möter utmaningarna med hållbar utveckling

För det första infrastrukturen.
Faktum är att flygets koldioxidavtryck också tar hänsyn till infrastruktur och byggnader i allmänhet, som bidrar till att hålla trafiken igång.
På asfalten använder vi nu till exempel många fler fordon som drivs med grön gas eller el för att transportera passagerare, resväskor och andra typer av transporter som kräver ett fordon. Vi ser också framväxten av mer energisjälvförsörjande flygplatsinfrastrukturer som tillverkas av mer hållbara material. På samma sätt finns det program för att bevara flora och fauna runt flygplatserna . På AEROAFFAIRES genomför vår partner ecotree, som vi har ett nära samarbete med, den här typen av hållbara åtgärder.
Teknikens roll för en hållbar luftfart
eco-piloting är en annan lösning på de stora utsläppen. Denna teknik bygger på ett enkelt koncept: att se till att flygplanet flygs på ett mindre förorenande sätt. För att uppnå detta använder eco-piloting en teknik som beräknar fluktuationer i den yttre miljön och definierar ett mindre bränsleförbrukande sätt att flyga. Med andra ord krävs det mindre ansträngning från flygplanet för att manövrera i sin omgivning.
Andra utvecklingsprojekt som inbegriper teknik är projekt för hybridelektriska eller vätgasdrivna flygplan, t.ex. Alice, Voltaero eller FlyZero.
Mindre vikt för mindre utsläpp

För att minska utsläppen inom flyget måste man ibland tänka logiskt. Vikt gör flygplanen tyngre och ökar oundvikligen bränsleförbrukningen för att kompensera för detta under flygningen. Det är därför som vikten på sätena nu är utformade för att kunna minskas avsevärt. Generellt sett är de material som för närvarande används i flygplanskonstruktioner 20% lättare än de som användes tidigare.
Sammantaget blir förändringar som rör utmaningarna med hållbar utveckling alltmer synliga och påtagliga inom flygindustrin. Framför allt kommer deras framsteg att vara ett resultat av investeringar från både regeringar, investerare, flygbolag och konsumenter.
På AEROAFFAIRES står vi till ditt förfogande 24/7 för att svara på dina flygförfrågningar på jet privé. För mer förväntan, boka din nästa resa nu. Vårt team står till ditt förfogande via telefon: 33144099182 eller via e-post : charter@aeroaffaires.com. Du kan också göra din devis en ligne för att få en prisuppskattning för din privata flygning.