VÄNTA INTE MED ATT BOKA DINA FLYG FÖR VINTERSÄSONGEN!

Sök efter flygplan, stad eller information…

Världens ledande företag i privatjetuthyrning

Dassault Aviation lanserar Falcon 10X, sin mest kraftfulla privatjet

20000
tillgängliga apparater

45 000
försäkrade flygningar

120 000+
passagerare

4,9/5
kundnöjdhet

100%
Koldioxidkompensation

Det senaste tillskottet i Falcon -familjen blir den största och mest effektiva privatjet som någonsin konstruerats av den franska flygplanstillverkaren. Med kapacitet att flyga nonstop från Paris till Tokyo i upp till femton timmar i en extremt rymlig kabin är Falcon 10X det nya flaggskeppet i dess sortiment. Med detta nya flygplan är Dassault:s mål tydligt: att utmana konkurrenterna Bombardier och Gulfstream. Den 25 maj 2022 meddelade Dassault att man inleder produktionen. Det är planerat att tas i bruk i slutet av 2025.

© Dassault Aviation

Dassault går in i segmentet för flygplan med mycket lång räckvidd

Torsdagen den 6 maj 2021 tillkännagav Dassault lanseringen av sin helt nya modell Falcon. Efter Falcon 7X år 2010, Falcon 8X år 2014 och 6X år 2018 kommer nu Falcon 10X. Med detta flygplan siktar Dassault på att slå hårt och äntligen komma in i det mycket långväga flygplanssegmentet. Medan Falcon 8X har en räckvidd på cirka 12.000 km har Falcon 10X en räckvidd på 13.900 km. Flygplanstillverkaren hoppas därmed kunna bryta duopolet mellan Bombardier och Gulfstream i detta segment. Liksom Global 7500 och G700 kommer Falcon 10X att kunna ansluta alla punkter på planeten, men från ännu kortare landningsbanor.

Möjligheterna att resa mångfaldigas därför tack vare denna koncentration av kraft och innovation. Med en räckvidd på 7.500 NM, eller nästan 14.000 km, utlovas långa resor trots en operativ marschhastighet på Mach 0,85. Från Paris kommer det att vara möjligt att flyga direkt till Tokyo eller Santiago de Chile. Det kommer också att vara möjligt att flyga från Hong Kong till Kapstaden eller Beirut och från Los Angeles till Sydney. Den maximala hastigheten kommer att vara Mach 0,925.

Konstruktionen av detta nya flygplan är nu klar och förberedelserna för att montera delarna kan nu börja!

Den rymligaste kabinen som någonsin skapats

För att skilja sig från konkurrenterna satsar Dassault på storleken på hytten i Falcon 10X. Många förväntade sig att hytten skulle vara en förlängd version av Falcon 6X, men Dassault valde att satsa stort. Hytten har en takhöjd på 2,03 m och en bredd på 2,77 m. Detta gör den till den rymligaste kabinen inom affärsflyget.

De första bilderna visar en modern och ljus interiör tack vare de 38 fönstren.atrDenna XXL-kabin erbjuder en mängd olika layouter tack vare fyra separata lounger, en stor svit med badrum, en hemmabio, en lounge och ett stort cateringområde. Dassault har tänkt på allt för att passagerarna ska kunna tillbringa upp till 15 timmars flygning i en extremt lyxig miljö.

© Dassault Aviation

Den franska flygplanstillverkaren går ännu längre när det gäller passagerarnas komfort. För att minska tröttheten hos passagerarna har kabinen ett tryck som är lika högt som på 915 meters höjd. Detta begränsar flygrelaterade obehag som torra halsar och trötthet. Dassault har också den tystaste kabinen. Tack vare ett system med stängda utrymmen med säten som kan omvandlas till sängar kan passagerarna njuta av fullständig avskildhet. När Falcon 10x lanseras i maj 2021 marknadsförs den som en ”flygande pentos”.

En ny struktur och ultraeffektiva motorer

Med Falcon 10X visar Dassault upp en magnifik vinge tillverkad av lätta, solida kompositmaterial. Flygplanets vingar är speciellt utformade för hastighet och prestanda och kommer att utrustas med funktioner som säkerställer utmärkt manövrerbarhet även vid låga hastigheter.

© Dassault Aviation

När det gäller motorer har Dassault för första gången anlitat Rolls-Royce. Efter missödet med Safran föredrog tillverkaren att välja den amerikanska motortillverkaren.

Falcon 10X kommer att drivas av två Rolls-Royce Pearl 10X-motorer. Detta är den senaste, största och mest kraftfulla versionen av Pearl-serien, med över 18.000 pund (80kN) dragkraft.

Avancerad avionik

Den andra styrkan hos den senaste Falcon är dess toppmoderna avionik. Bilderna av cockpiten som presenterades av Dassault visar att särskild uppmärksamhet har ägnats åt detta område. Den har ett antal innovationer.

© Dassault Aviation

Vi börjar med ett HUD-system (head-up display) som kan modellera omgivningen, vilket gör att piloterna kan se som i fullt dagsljus under nattflygningar. Det finns också en överraskande ny funktion. Gasspakarna har ersatts av en enda intelligent kontroll som automatiskt anpassar den effekt som krävs efter behov och flygförhållanden. Gränssnitten mellan människa och maskin har omarbetats och automatiseringen har utvecklats för att en enda pilot ska kunna ta hand om en flygning. I en nödsituation kan han aktivera nödläget. Systemet återställer flygplanet till en säker konfiguration.

Dassault är visionär och förutser framtida teknisk och regulatorisk utveckling inom flygtrafikledning och piloternas arbetsbelastning. Idag behövs tre piloter för att flyga 15 timmars långdistansflygningar. Men reglerna kan ändras och Falcon 10X kommer redan att vara redo för start.

Falcon 10X är planerad att tas i bruk 2025 och kommer att säljas för 75 miljoner dollar.

Våra flygexperter står till din tjänst 24/7 för din privata flygning på +33( 0) 1 44 09 91 82. Tveka inte att besöka vår offert online för att få en prisuppskattning för din privata flygning.