Epidemin med coronaviruset covid-19 har en betydande inverkan på den globala flygtrafiken. De kommersiella flygbolagen har stannat upp och står inför en kris utan motstycke. Affärsflyget har också påverkats, men har anpassat sig för att kunna fortsätta sin verksamhet.
affärsflygplan: det bästa sättet att skydda sig
Flygplan med slutna utrymmen och trånga flygplatsterminaler bör undvikas under epidemin. Privatjet har blivit den perfekta lösningen för att resa i fullständig säkerhet.
Flygbolag med affärsjetplan och privata terminaler har alla infört nya hygienåtgärder så att de kan fortsätta att transportera passagerare på ett säkert sätt. Personalen har också utbildats för att känna igen symtom och veta hur man ska reagera.
Med tanke på att alla flygbolag har upphört med sina kommersiella rutter verkar affärsflyget dessutom bli det sista möjliga alternativet för flygresor.
Aktörer inom affärsflyget har anpassat sin verksamhet
Coronavirusepidemin covid-19 visar vilken viktig roll privata jetplan kan spela i kristider. Alla som är involverade i affärsflyget har mobiliserat sig för att hjälpa till i kampen mot pandemin.
Privata jetplan med stora dörrar kan byggas om till ambulansflygplan för att transportera patienter. Piaggio P180 Avanti har till exempel genomfört ett stort antal medicinska evakueringsflygningar i Frankrike och Europa sedan krisens början.
Privatjet är också en lösning för människor som blivit strandsatta utomlands på grund av stängda gränser och färre reguljära flygningar. AEROAFFAIRES bidrog till repatrieringen av medborgare som var strandsatta på Mauritius och Saint-Barthélemy.
Slutligen gör skräddarsydda flygningar det möjligt att transportera medicinsk utrustning snabbt och så nära destinationen som möjligt. Medan internationella frakttransportföretag huvudsakligen bedriver reguljärflyg till stora fraktnav, gör skräddarsydda flygningar det möjligt att transportera varor till små regionala flygplatser.
Vissa privata jetplan med lastdörrar har utrustats för att kunna transportera medicinsk utrustning. AEROAFFAIRES har till exempel flugit ambulanser från Indien.
Avbokningar delvis kompenserade av nya bokningar
I slutet av februari och början av mars ökade antalet bokningar kraftigt. Detta berodde främst på förfrågningar om akut hemtransport i en tid då länder runt om i världen stängde sina gränser.
Efterfrågan på medicinska flygningar eller medicinsk hemtransport växer också. Chartringen av sjukvårdsflygplan gör det möjligt att avlasta vissa sjukhus. Efterfrågan på fraktflygplan är också mycket hög. Länder över hela världen skickar in medicinsk utrustning. Behovet av godstransporter med flyg har aldrig varit större.
Vi ser också framväxten av en ny kundkrets, en kundkrets som aldrig tidigare flugit i en privatjet. Richard Zaher, VD för ett amerikanskt privatjetföretag, säger: ”Våra mest lojala kunder reser som vanligt med privatjet. Vi ser dock en tillströmning av kunder, varav majoriteten aldrig har flugit i en affärsjet tidigare. I dessa oroliga och osäkra tider är många beredda att betala mer för att kringgå kommersiella flygplatser.
VD:n förklarar att det finns två grundläggande faktorer bakom denna kompensation. Den första är kundernas rädsla för flygförhållanden på kommersiella rutter, och de väljer istället privata flygningar bort från folkmassorna. Den andra faktorn kommer från passagerare i nödsituationer och gäller hemtransportflyg.
Trots detta upplever sektorn också många avbokningar. Många företag har ställt in sina affärsresor. Rika turister har ställt in sina semestrar. Och idrottslag som måste resa för att spela matcher har också fått ställa in dem.

Ändrade regler gör det svårt att planera flygningar
Stater, tillsynsmyndigheter för flygtransporter och flygplatser ändrar regelbundet sina regler. Det är svårare än vanligt att få flygtillstånd för flygmäklare.
Reglerna varierar dessutom från land till land. Till exempel förbjuder vissa europeiska länder, som Bulgarien och Schweiz, passagerare som anländer från Frankrike.
Generellt sett måste du för att kunna resa med privatjet kunna bevisa att du har din huvudsakliga bostad på destinationen, att du inte är smittad av covid-19 eller att du har ett särskilt tillstånd, t.ex. att du är läkare.
Flygplatser stängda men fortfarande tillgängliga
Många flygplatser har beslutat att stänga sina dörrar och förbjuda kommersiell trafik som en säkerhetsåtgärd. De flesta av dem är dock fortfarande tillgängliga för flygningar som gäller medicinsk transport av patienter eller transport av gods.
Paris-Orly flygplats, en av Europas största flygplatser, är nu stängd för passagerare men fortsätter att ta emot privata jetplan för patienttransporter. Flygplatsen Paris-Vatrhar sedan krisens början blivit en central knutpunkt för godstransporter. Söndagen den 19 april välkomnade flygplatsen världens största fraktflygplan,Antonov An-225. Detta flygplan, som chartrats av ett privat företag, förde in över 150 ton medicinsk utrustning, inklusive 8 miljoner masker. Att delta i logistiken på transport av vaccin mot coronaviruset är också en av de utmaningar som flygplatserna står inför idag.
Affärsflyget ska återhämta sig efter epidemin
Precis som alla andra sektorer har affärsflyget påverkats av pandemin. Som Tang, VD för ett privatjetföretag baserat i Hongkong, förklarar finns det en allmän oro: ”När allt fler länder stänger sina gränser kommer det att bli allt svårare att använda flygplan, även privatjet”, befarar han.
Den här sektorn har dock lyckats anpassa sig och spelar nu en viktig roll i arbetet med att stoppa coronaviruset covid-19. Flexibiliteten inom sektorn för skräddarsydda flygningar kommer att göra det möjligt för den att komma tillbaka efter krisen. Privatjet kommer att bidra till återhämtningen av den globala ekonomiska aktiviteten. Företag och ledande befattningshavare kommer att behöva resa mer än före krisen. Och privata jetplan kommer mer än någonsin att vara en lösning för att ta sig runt på ett säkert sätt.