Torsdagen den 22 april presenterade det amerikanska start-up-företaget sin framtida åttasitsiga elektriska regionaljet: eFlyer 800. Beslutet att gå in i detta segment är ett svar på den växande efterfrågan på 100% eldrivna regionalflygplan. Elektricitet medför ett antal begränsningar, särskilt när det gäller batterier. Därför kommer de första eldrivna transportflygplanen sannolikt att vara regionala jetplan. många andra spelare har redan planer på att utveckla den här typen av flygplan för kollektivtrafik. Bland annat Tecnam och dess P-Volt och Dante Aeronautical Spain med sin Dax19.
Häpnadsväckande prestanda för ett regionalt elflygplan
För detta nya projekt har Bye Aerospace bestämt sig för att tänka stort. EFlyer 800 ska kunna nå hastigheter på 320 knop (592,6 km/h). På en höjd av 35.000 fot (10.500 m) kommer det att ha en räckvidd på 500 nautiska mil (926 km). Det kommer också att ha en IFR-reserv på 45 minuter vid en marschfart på 280 knop.

Flygplanet har två elektriska vingmotorer, var och en med redundanta lindningar och fyraatrbatteripaket. En fallskärm för flygplanet har också lagts till i säkerhetsutrustningen. Dessutom funderar tillverkaren redan på andra funktioner som ett automatiskt nödlandningssystem, system baserade på artificiell intelligens och möjligheten att ha solpaneler och ett elektriskt taxisystem inbyggt i landningsstället. EFlyer 800 är utformad för att inte bara vara högpresterande utan också extremt säker.
Ett nytt partnerskap mellan Safran och Bye Aerospace
Efter framgången med samarbetet kring eFlyer2 och eFlyer4 har de två företagen beslutat att samarbeta igen för att få eFlyer 800 att lyfta. Safran Electrical & Power är en ledande leverantör av elektriska system för flygplan. Idag är företaget en nyckelspelare inom elektrifierad utrustning samt inom hybriddrift. Bye Aerospace och Safran har inlett en studie för att hitta det framdrivningssystem som är bäst lämpat för eFlyer800, och för närvarande verkar den föredragna lösningen vara två Eugineus-motorer tillsammans med Geneusgrid elektronisk nätverksdistribution och skydd. Hervé Le Blanc, General Manager för Electrical Systems Division på Safran Electrical and Power, säger: ”Safrans produktsortiment med ENGINeUS™-motorer från 50 kW till 500 kW/1MW och GENeUSGRID™-system passar perfekt för Bye Aerospaces portfölj av elflygplan.”
Ett 100% elektriskt flygplan med låga driftskostnader
Den åttasitsiga konfigurationen av eFlyer 800 kan rymma upp till sju passagerare och en eller två piloter. Dessutom är dess driftskostnader bara en femtedel av de traditionella dubbla turbopropparna, vilket gör det till ett särskilt attraktivt val. Faktum är att det är det första flygplanet med elektrisk framdrivningsteknik som kan uppnå prestanda och säkerhetsnivåer som liknar dem för dubbla turboprops, men utan att släppa ut CO2 och med så låga driftskostnader. Enligt George E., VD för Bye Aerospace, ”möjliggörs denna typ av anmärkningsvärd ekonomi och prestanda av det elektriska framdrivningssystemet och den avancerade battericellstekniken, som gör det möjligt att uppnå mycket högre energitäthet”.
Projekt på gång för Bye Aerospace
Det nystartade företaget har förklarat att eFlyer 800 redan är föremål för flera köpintentioner. De främsta intressenterna är flygtaxi-, flygfrakt- och charterflygtjänster. Samtidigt vidtar Bye Aerospace åtgärder för att få FAA Part-23-certifiering för pilotutbildning på eFlyer 2 och eFlyer 4. Dessa två flygplan kommer att användas för flygtaxi- och frakttjänster samt mer avancerad flygutbildning. Så det verkar som om dessa olika projekt kommer att bli framgångsrika.
Våra flygexperter står till din tjänst 24/7 för din privata flygning på +33( 0) 1 44 09 91 82. Tveka inte att besöka vår offert online för att få en prisuppskattning för din privata flygning.